پرسپولیس نیوز : تیم فوتبال پرسپولیس 24 سال پیش از این، در چنین روزی جام قهرمانی رقابت‌های آسیایی جام در جام را بالای سر برد.

26 مهر ماه سال 1370 روزی بود که سرخپوشان با پیروزی در بازی برگشت فینال برابر المحرق بحرین مقام قهرمانی آسیا را از آن خود کردند.

در آن سال‌ها از هر کشور آسیایی دو تیم قهرمان در رقابت‌های جام باشگاه های آسیا و جام در جام یا جام برندگان آسیا شرکت می‌کردند. سال‌ها بعد با اجرای طرح حرفه‌ای‌سازی فوتبال آسیا و به منظور افزایش کیفیت و یکپارچه سازی رقابت‌های آُسیایی، این مسابقات در یکدیگر ادغام شده و تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد.

دیدار رفت این مسابقه 12 مهر ماه در منامه برگزار شده بود و دو تیم به تساوی بدون گل دست پیدا کردند. در حالی که اکثر نفرات تیم یک هفته قبل در تهران برابر الجزایر و در قالب تیم ملی به میدان رفته بودند، بازی پایانی دو هفته بعد، در تهران برگزار شد.

بیش از یکصد هزار تماشاگر مشتاق ورزشگاه آزادی را لبریز از جمعیت کرده بودند، اما آن روزها در کنفدراسیون فوتبال آسیا مکانیزمی وجود نداشت که پر طرفدارترین تیم‌های قاره را معرفی کند. آسیا فوتبال باشگاهی ایران را اول بار با نام پرسپولیس شناخته بود چرا که سرخپوشان ایران اولین نماینده باشگاهی فوتبال ایران در رقابت‌های قاره‌ای بودند.

هدایت تیم در اختیار علی پروین بود که چند ماه قبل از آن تیم ملی ایران را به قهرمانی بازی‌های آسیایی رسانده بود و حالا با قهرمانی آسیایی می‌توانست سلطان فوتبال آسیا لقب بگیرد.

علی پروین آن روزها همزمان سرمربی تیم ملی ایران و پرسپولیس بود. یک هفته قبل از این مسابقه هم بازی برگشت برابر الجزایر برگزار شده بود.

محمد پنجعلی کاپیتان تیم ملی، پرسپولیس و منتخب آسیا هم در جریان بازی با الجزایر از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

در ترکیب پرسپولیس هفت بازیکن حضور داشتند که ایران را قهرمان آسیا کرده بودند. این هفت نفر عبارت بودند از؛ محمد پنجعلی، فرشاد پیوس، محمد حسن انصاری فرد، ناصر محمدخانی، مجتبی کرمانی مقدم، مجتبی محرمی و محسن عاشوری که در کنار آنها نفراتی چون سعید عزیزیان، مرتضی فنونی‌زاده، حسین عبدی و حمید درخشان که دوباره به تیم دعوت شده بود، بازی می‌کردند. روی نیمکت پرسپولیس هم نفراتی چون؛ وحید قلیچ، حسن شیرمحمدی، مصطفی قنبرپور، سعید نعیم آبادی و رحیم یوسفی حضور داشتند.

این بازی در حالی آغاز شد که مجتبی محرمی از بازی برابر الجزایر مصدوم بود. آن روز وی در دفاع راست بازی می‌کرد و محمد حسن انصاری فرد جناح چپ را در اختیار داشت.

محرمی در دقیقه 20، به دلیل تشدید آسیب دیدگی نتوانست بازی را ادامه بدهد و به این ترتیب سعید نعیم آبادی جای او را گرفت. دو تیم نیمه اول را بدون گل به پایان رساندند اما پرسپولیس در نیمه دوم آمده بود تا کار را تمام کند. لحظاتی بعد در دقیقه 52 بازی، پرسپولیس صاحب یک ضربه کاشته غیر مستقیم شد. کاشته‌زن اول پرسپولیس در آن روزها حمید درخشان بود اما کار به عهده محمد حسن انصاری فرد گذاشته می‌شود که ضربه چپ‌های سنگین و دقیقی داشت. کرمانی مقدم و پیوس هم رفته بودند تا اگر توپ برگشت، کار را یکسره کنند. محمدخانی و عاشوری هم که از بهترین پاسورهای تاریخ فوتبال ایران به حساب می‌آمد، پشت آنها منتظر ریباند بودند. درخشان توپ را قل داد و انصاری فرد هم آن ضربه تاریخی را زد. پرسپولیس با همین گل قهرمان آسیا شد در حالی که محمود سلطان دروازه‌بان المحرق اصلا نفهمید توپ چگونه درون دروازه‌اش جای گرفت.

متأسفانه این بازی هم مثل بازی تاریخی 16 شهریور 1352 که با زدن 6 گل در دربی همراه بود توسط تلویزیون ایران پخش نشد تا سال  بعد بالاخره طلسم شکست و تلویزیون اقدام به پخش بازی کرد.

دلیل عدم پخش این بازی درج تبلیغات روی پیراهن پرسپولیس بود. پرسپولیس مانند بسیاری موارد دیگر در این ارتباط هم سد شکن بود. عباس انصاری فرد مدیر وقت باشگاه تاکید داشت که باید بحث اسپانسرینگ وارد فوتبال ایران شود و پرسپولیس باید از حق قانونی خود استفاده کند. «ایران یاسا» که شرکت تولیدی لاستیک دوچرخه و موتورسیکلت بود، اسپانسر پرسپولیس شد. ارزش قرارداد 5 میلیون تومان بود که بنابر اعلام مدیران وقت پرسپولیس تمام هزینه‌های تیم در جام در جام آسیا را پوشش می‌داد اما اختلاف مالی با صدا و سیما بر سر این مساله باعث شد تا این بازی پخش نشود. هر چند آنچه در آن زمان مطرح شد این بود که درج تبلیغات روی لباس، با ارزش‌های انسانی در تضاد است، اما مقاومت پرسپولیس در نهایت منجر به آن شد که چنین مباحثی وارد فوتبال ایران شود.

ماجرای این بازی به همین جا ختم نشد. مسوولان باشگاه برای جشن قهرمانی، مراسمی را در هتل اوین تدارک دیده بودند. قرار بود در این مراسم از سوی مسوولان وقت باشگاه و سازمان تربیت بدنی، اعلام شود که از آن پس نام «پرسپولیس» به تیم باز گردد اما در نهایت با توجه به بعضی توصیه‌ها، موضوع منتفی شد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)