مرجع خبری پرسپولیس : آبی جماعت خاطره تلخ زیاد دارد. از سقوط به دسته سوم گرفته تا حذف بدون یک مسابقه از آسیا. از سیزدهمی در لیگ گرفته تا باخت با ۴ گل به پگاه گیلان. اما یادآوری یک لکه ننگ تاریخی همیشه بزرگترین داغ آنها بوده که هیچ گاه از زبان ها نخواهد افتاد.

امروز ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۰ است. ۳۸ سال از ۱۶ شهریور ۵۲ گذشته. ۶ بر صفر! پرگل ترین مسابقه تاریخ تیم های پرسپولیس و استقلال در حضور مرحوم حجازی ، روشن و تمامی بزرگان استقلال(تاج سابق) در ورزشگاه آزادی رخ داد.

اولین عکس العملی که استقلالی به این کری نشان می دهد انکار است. چاره دیگری هم ندارند، چون چیزی برای گفتن ندارند ، نه برد پرگلی در این حد و اندازه ها بدست آورده اند و نه توانسته اند ذره ای این تحقیر فوتبالی برابر رقیب دیرینه را جبران کنند. درست مثل تیمسار خسروانی مالک تاجی که از داغ شکست تمامی فیلم های مسابقه را جمع کرده و آتش زد! آتش زد تا اولین و آخرین هتریک دربی ها با سر همایون سرطلایی را هیچ کس نبیند. معدوم کرد تا ۶ بار عبور توپ از خط یک دروازه به چشم هیچ بنی بشری از آیندگان نیفتد به جز ۱۰۰ هزار نفر حاضر در ورزشگاه سال ۵۲ .

اما فیلم هم که نباشد آدم ها هستند. یکی از این آدم ها مرتضی احمدی است. قدیمی ترین پرسپولیسی زنده. تعریف می کند:«آن روز یادش بخیر ، نشسته بودم تو جایگاه پرسپولیسی ها ، داشتم نذر و نیاز می کردم که بازی را ببریم. تو جیبم ۷۰۰ تومان پول داشتم ، گفتم خدایا هر گلی که پرسپولیس بزند ، ۱۰۰ تومان صدقه می دهم. آن موقع ۱۰۰ تومان خیلی پول بود. پول چند تا کار تلویزیونی بود که یک جا گرفته بودم! بازی شروع شد و انگار گل های ما قرار نبود تمام شوند ، گل اول ، ۱۰۰ تومانی  اول و همین جوری رفتیم تا رسیدیم به ۱۰۰ تومانی ششم ، دیگر گفتم خدایا غلط کردم ، بگو بس کنند ، پول ندارم برگردم خانه!»

احمدی درباره فیلم بازی می گوید« بله بود. البته بعد از بازی شایعه شد که خسروانی آن فیلم را گرفت و آتش زد. ولی فکر کنم آن فیلم از همان روز به آرشیو محرمانه تلویزیون رفت. بعد از گذشت سال های طولانی، دیگر از محرمانه بودنش گذشته است. حدود ۲۲ سال قبل به یکی از کارمندان صدا و سیما گفتم ۲۰ هزار تومان می دهم آن فیلم را برای من بیاور تا بینم. آن روز حقوق یک کارمند بیش از ۵۰۰۰ تومان نبود، اما گفت: اگر فیلم در آرشیو محرمانه باشد این کار را نمی کند. خود استقلالی ها که حاضرند، چند صد میلیون بدهند تا آن را نابود کنند. اگر به دستشان بیافتد آن را با بازیکنان آن زمان استقلال آتش می زدند.بازی شش تایی ها که از هر کودتا و جنایتی بدتر بود.»

استقلالی جماعت در هیچ عرصه ای توانایی رجزخوانی برای پرسپولیسی ندارد. از دربی حرف بزند ۶ تایی شده. از قهرمانی حرف بزند جام های پرسپولیس بیشتر است. از اسطوره ها و بازیکنان بزرگ حرف بزند یک دهم پرسپولیس هم ندارد. از کاپیتان و مربی تیم ملی بگوید ، اصلا حرفش را ادامه ندهد بهتر است! از داشتن بهترین بازیکن سال آسیا بگوید؟ ندارد که بگوید. از تعداد هواداران متعصب بگوید؟ با تراکتور رقابت کند سنگین تر است!  از هر چه بگذریم فقط خدا را شاکریم که پرسپولیس را آفرید تا استقلال بی سرور نماند.

«یک ، دو ، سه ، چهار ، پنج ، شیش ، شیش تایی ها ، شیش تایی ها» این شعار روی اعصاب استقلالی هاست.شعاری که پس از ۳۸ سال همچنان محبوب ترین شعار پرسپولیسی هاست.استقلالی ها البته با شعارهای متقابل دوست دارند دردشان را التیام بخشند اما این شعار همیشه روزهایی که پرسپولیسی ها در ورزشگاههای مختلف کشور بازی دارند بارها وبارها توسط سرخ پوشان طنین انداز میشود.

۱۶ شهریور آمد و دوباره داغ بزرگ قلب آبی ها را تازه کرد. دربی دوباره به شهریور رسیده ، این بار هم ۱۶ شهریور دیگری در راه است؟!

شش تایی روزت مبارک!

 

حسن مهدوی (منتشر شده در ۱۶ شهریور ۱۳۹۰)
انتهای گزارش اختصاصی / امانت داری ، استفاده از این خبر با ذکر نام مرجع خبری پرسپولیس مجاز است

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)