چهارشنبه 30 بهمن (13:17)

مرجع خبری پرسپولیس: حالا که چند روزی از داربی می گذرد و پرسپولیس بازی بعد از داربی را هم با موفقیت پشت سر گذاشته فرصتی است برای آنکه فارغ از هیاهو با آنالیز دقیق بازی برتری سرخپوشان را به رخ آبی های پایتخت بکشیم .
مقایسه دو دفاع سه نفره :

مساحت فعال زمین در نیمه اول به دلیل استفاده وینگادا از دفاع پوششی زیاد شد . در نیمه اول داربی عمق متوسط بازی بین 60 تا 70 متر بود که این موضوع وحشتناک است ! البته فرم بازی مدافعان پرسپولیس با سازمان دفاعی استقلال متفاوت بود . مجتبی شیری مثل یک ” لیبرو ” بازی می کرد و چهار بار در نیمه اول با توپ جلو آمد و بازیسازی را به هدف کناره ها آغاز کرد . در واقع استقلال با یک سوئیپر ” عقب رو ” بازی می کرد و پرسپولیس با یک ” لیبرو ” پیستونی . فنداسیون هر تیمی را یونیت دفاعیش تشکیل می دهد و تیمی که فنداسیون محکم تر و زیبا تری داشته باشد نمای بیرونی بهتری پیدا می کند . یونیت دفاعی پرسپولیس با سه مدافع به اضافه زارع و نوری شکل گرفت و فرم بهتری در مقایسه با لوزی کوشکی – منتظری – قربانی و کاظمی داشت

بن بست در هجوم :

برگردیم به ارسال های استقلال . خسرو حیدری در 45 دقیقه تنها یک ارسال منجر به خطر داشت که همان سانتر هم کیفیت و محل فرود مناسبی نداشت اما دفع ناقص شیری توپ را روی خط دروازه فرستاد تا حیدری آن را دفع کند . این نیمه هیچ نکته دیگری نداشت و بن بست تاکتیکی استقلال که نماد آن ارسال های منتظری از مناطق 4 و 7 بدون دور زدن بازیکن مقابل بود قلعه نوعی را به فکر دیگری انداخت . البته تجمع بیش از حد بازیکنان پرسپولیس در نیمه خودی در این بن بست موثر نبود . در واقع در این لحظات به نظر می رسید استراتژی وینگادا باخت – باخت است . البته شما می توانید بجای باخت از کلمه تساوی استفاده کنید !

فقط 11 پاس متوالی :

در نیمه اول استقلال به دلیل قدرت بدنی بهتر و سرعت بیشتر که مستقیما توانایی در فاز انتقال را افزایش می داد زودتر توپ را به زمین پرسپولیس می رساند اما برنامه های استقلال برای ساختن مثلث در جناح راست با منتظری – حیدری – جباری و اضافه شدن جانواریو و تشکیل مربع و زدن ضربه نهایی به دلیل استفاده پرسپولیس از سه دفاع مثلثی کاملا خنثی شد و سه ارسال منتظری در دقایق 12 و 13 و 32 که قبل از دیرک توسط رحمان دفع شد خبر از به بن بست خوردن برنامه قلعه نوعی می داد . جالب است بدانید صدر نشین لیگ برتر تنها از دقیقه 11 و به مدت 20 دقیقه موفق شد 11 پاس متوالی سالم رد و بدل کند در حالی که پرسپولیس همین تعداد پاس را چند دقیقه قبل از شاهکار 11 تایی استقلال بدست آوده بود . چیزی که کیفیت داربی را نشان می دهد ! تنها 11 پاس سالم

ماجراهای نیمه دوم :

پرسپولیس در نیمه دوم طبق برنامه هجومی کلی اش که در آیتم قبل بررسی شد بازی کرد و خروج باقری از زمین و یک خط جلو آمدن ایوان پتروویچ هم کمک کرد که نیکبخت در منطقه 11 صاحب دو موقعیت مسلم گلزنی شود . اولی را نیکبخت یک دقیقه پس از گل جباری بدست آورد  و پاس کریمی در فضای فشرده چسبیده به باکس رسید به نیکبخت و بغل پای او از کناره دروازه به بیرون رفت . در دقیقه 61 پاس نبوغ آسای علی کریمی از منطقه 8 در حالی در یک قدمی دروازه به نیکبخت رسید و با ضربه بی دقت او به بیرون رفت که پاس ارسالی دقیقا یک ربع دایره یعنی 90 درجه را طی کرد و سه مدافع استقلال را از جریان بازی خارج کرد ! در دقیقه 74 هم پاس کریمی از منطقه 10 به 11 ارسال شد و در حالی که نیکبخت سرش را به توپ رسانده بود تا دروازه استقلال را باز کند پژمان منتظری توپ را دفع کرد . در دقیقه 77 همین صحنه توسط دو بازیکن دیگر پرسپولیس تکرار شد . پتروویچ از راست پیشروی کرد و سانتر کوتاهش را نوروزی قطع کرد که توپ از کنار دروازه به بیرون رفت . این سه فرصت مسلم گلزنی پرسپولیس به اضافه یک موقعیت معمولی ( فرصت نوروزی ) بود که از روی برنامه های کلی وینگادا به دست آمد و سه فرصت عالی دیگر هم روی کرنر ایجاد شد . یکی ازین فرصت ها را سپهر حیدری روی کرنری که یک دقیقه پیش از گل استقلال ارسال شد از دست داد . در دقیقه 75 کرنر ارسالی از سمت راست پس از ضربه سر مدافع استقلال به مازیار زارع رسید و شوت او از دو متری دروازه توسط کوشکی دفع شد . در دقیقه 85 هم کرنر ارسالی توسط کریمی با ضربه سر نیکبخت همراه شد و پس از واکنش طالبلو نوروزی توپ را از یک قدمی دروازه به بیرون زد . استقلال که منطقه قالب توپ گیری اش در باکس خودش بود ضربه سر حیدری قبل از گل این تیم زده شد ولی فرصت های بعدی پرسپولیس که پنج تا از آن ها فاصله میلی متری با فتح دروازه استقلال داشت در طول 30 دقیقه پس از گل استقلال ایجاد شد . در همین بازه استقلال تنها یک فرصت عالی را توسط اکبرپور از دست داد و یک فرصت متوسط دیگر را نیز در باکس حریف خراب کرد و شوت ضعیفش از کناره دروازه به بیرون رفت .

عمق عمیق با کوشکی !وینگادا درست عکس قطبی به این نتیجه رسید که نشست کردن پیستون های استقلال به او فرصت استفاده از مناطق 10 و 12 و ارسال از کناره ها را نمی دهد . پس حملات تیمش را مثل حملات صباباتری مقابل استقلال ” همگرا ” طراحی کرد . در واقع پرسپولیس می خواست از راست و از مناطق 4 یا 7 و از چپ و مناطق 6و 9 به عمق بزند و ضربه نهایی را در منطقه 11 وارد کند . علی کریمی هم مامور طراحی از 8 به 11 برای نیکبخت بود . این فرم حملات همگرا به این دلیل مورد توجه وینگادا قرار گرفت که کوشکی عمقی زیادی به تیمش می دهد و زمانی که حریف استقلال وارد زمین این تیم می شود کوشکی یارانش را حسابی عقب می برد . در این شرایط حسین کاظمی اگر از مدافعان زیاد فاصله بگیرد فضای بین خط میانی و دفاع به حریف می رسد و اگر نزدیک به سوئیپر و استاپرهایش بازی کند فرصت رسیدن به باکس نصیب جریف استقلال می شود . دو پیستون استقلال هم که تا عرض استاپرها عقب نشسته اند و کانال های کناری را بسته اند . پرسپولیس هر وقت هم به مناطق 10 و 12 می رسد با کات بک سعی می کرد از ارسال های بلند پرهیز کند . زل بزنید به آمار توپگیری استقلال در نیمه اول و دوم . چه چیزی جلب توجه می کند ؟ آن ها در نیمه اول 20 بار در باکس خودشان و چند متری فضای اطراف آن توپگیری کرده اند . آماری که در پرسپولیس در کل 90 دقیقه به 16 می رسد ! تازه پرسپولیس هم با سه دفاع مثلثی بازی می کرد و نه با چهار بک خطی . به همین دلیل عمق بیشتری در مقایسه با بازی های قبلی داشت . قلعه نوعی حتما می داند وقتی دقایق زیادی از یک نیمه توپ نزدیک به باکس تیمش گردش دارد احتمال اشتباه عناصر دفاعیش افزایش می یابد .

مجازات سهل انگاری :

این امیر قلعه نوعی بود که همه چیز را خراب کرد با سبک و استیل دفاعی محلی تیم خود را چسباند به طالبلو ! پرسپولیس هم در نیمه دوم از نظر فرم و محتوا و عملکرد بهتر از استقلال بود و نقشه حملاتش هم کلیات و جزئیات بهتری در مقایسه با بازی رفت داشت . این را تعداد فرصت های گل دو تیم و استاندارد نبودن آمار توپگیری استقلال در ناحیه 2 و البته تعویض های خوب وینگادا و تعویض های بد قلعه نوعی نشان می دهد . مجموعه نکاتی که بیان می کند باخت برای پرسپولیس در مسابقه ای که ذاتا صفر – صفر بود و سوپر گل جباری جریانش را تغییر داد مجازات سنگینی بود . امیر قلعه نوعی که باید دفاعش را در مقابل حملات عمقی پرسپولیس که هیچ نیروی خوب و سرعتی هم آن جلو نداشت ترمیم می کرد و نکرد حرف از پیروزی 4 بر صفر در مسابقه ای می زند که یکی از بدترین بازی هایش بوده است .

استفاده از این مطلب با ذکر نام مرجع خبری بلامانع است .

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)