پرسپولیس نیوز : فصل نقل و انتقالات پیش فصل لیگ پانزدهم ساعت 12 بامداد امشب به پایان رسید، فصلی که حتی در انتهای آن پرسپولیس موفق نشد سهمیه های کامل خود را پر کند و لیستش خالی باقی ماند.

پرسپولیسی ها در حال حاضر ضعیف ترین ترکیب تاریخ خود را در اختیار ندارند و بسته به شرایطی خاص تعدادی بازیکن کارآمد در فهرست آنها دیده می شود اما بدون شک بدترین فصل نقل و انتقالات تاریخ لیگ خود را سپری کرده اند در صورتی که آنها در بدترین سال ها نیز حداقل دو تا سه بازیکن تاثیرگذار بجذب کردند اما امسال خبری از آن هم نبود.

سرخپوشان با تجربه تلخ نقل و انتقالات نیم فصل لیگ چهاردهم و سرازیر شدن یک دوجین بازیکن بی کیفیت به جمع خود وارد پنجره نقل و انتقالات تابستان 94 شدند با این امید که همان تیم مدیریتی از تجربیات خود درس گرفته و این بار رویه ای متفاوت را در پیش گیرند.
اما این تصور باطلی بیش نبود و چندین بار تجمع اعتراضی هواداران هم ثمری نداشت تا سیاست اقتصادی انقباضی و کاهش بازیکنان گران قیمت و دوری از خریدهای پرهزینه کار را به جایی رساند که این تیم حتی از نظر کمیت نیز در پست هایی چون مدافع چپ، هافبک و مهاجم با کمبود بازیکن مواجه باشد!

پرسپولیسی ها در این مدت  کمال کامیابی نیا – فرشاد احمدزاده – رامین رضاییان – لوکا ماریچ – محسن مسلمان – وحید حیدریه – محمد انصاری و ایمان صادقی را به ترکیب خود اضافه کردند که از این میان تنها دو نفر یعنی رامین رضاییان و کمال کامیابی نیا را می توان خریدهای موثر در بازار نقل و انتقالات تلقی کرد و مابقی یا قرارداد داشتند و به پرسپولیس برگشتند یا مشتری دیگر بهتر از پرسپولیس نداشتند که پاسخ مثبت به آن بدهند. به عبارتی این تنها محسن مسلمان بود که پرسپولیس برای کسب رضایتنامه اش دست به کار شد و بخش عمده این زحمت را هم به گردن خود بازیکن انداخت.

در خط دفاع و مرکز آن پرسپولیس سال گذشته مشکلات زیادی داشت و از میان نفرات حاضر محمدرضا خانزاده از جمع خارج و لوکا ماریچ به آنها اضافه شد و وضعیت مایکل اومانا هم در فاصله سه روز مانده به اولین بازی فصل همچنان مبهم است!
رامین رضاییان مشکل سمت راست خط دفاعی را حل کرده اما در سمت چپ مدت ها بازی با اسامی از ضرغام اسماعیل گرفته تا حبیب گردانی ، احسان حاج صفی ، مهرداد جماعتی و… به جذب وحید حیدریه جوان از پیکان تهران منتهی شد. بهانه این اتفاق مبلغ بالای درخواستی گزینه ها عنوان شد.

در خط میانی پرسپولیس بیشترین سرمایه سوزی را داشته و به هر سه عنصر خلاق فقط قبل خود یعنی محمد نوری، پیام صادقیان و فرناندو گابریل چوب حراج زده. برانکو ایوانکوویچ به شدت خواهان حفظ کاپیتان خود و رهبر درون زمین تیمش بود و تعلل باشگاه باعث انتقال او به لیگ قطر شد تا در فصل آینده شاهد این باشیم که در هر بازی چندین و چند بار بازوبند کاپیتانی پرسپولیس دست به دست شود و یک سردرگمی مضاعف را در ترکیب تیم ایجاد کند. محسن مسلمان تنها بازیکن جذب شده برای جبران ضعف این نقطه است و او هم به دلیل دیر اضافه شدن به جمع تیم هفته های ابتدایی را به دلیل دوری از شرایط آمادگی از دست می دهد.
در هافبک دفاعی کمال کامیابی نیا از نفت تهران به جمع سرخپوشان محلق شده تا جای افشین اسماعیل زاده را در لیست پرسپولیس بگیرد و دوران غیبت احمد نورالهی به دلیل مصدومیت به سلامت طی شود.
بال های هجومی پرسپولیس چندان وضعیت بدی ندارد و با اضافه شدن فرشاد احمدزاده به لطف قرارداد بلندمدتش پیش از اعزام به خدمت سربازی تقویت هم شده است اما فاجعه اصلی در خط حمله پرسپولیس رخ داده است.

شاید بتوان گفت امسال برای اولین بار است که پرسپولیس با وجود نیاز حیاتی حتی یک بازیکن هم در این پست جذب نکرده است، چه نام دار چه تستی! پرسپولیس سال گذشته رضا نوروزی، محمد عباس زاده، مهدی طارمی، مهدی دغاغله، علی علیپور و هادی نوروزی را به عنوان 6 مهاجم خود در اختیار داشت و امسال با وجود از دست دادن عباس زاده، نوروزی و دغاغله در کمال شگفتی هیچ بازیکن جدیدی در این پست جذب نکرده است، یعنی اگر یک بازی مهاجمان این تیم سه کارته شوند تیم باید بدون مهاجم وارد بازی شود!
نکته شاهکار ماجرا آن جاست که طارمی هم با پیشنهاد 4 میلیاردی کویتی در آستانه جدایی از تیم قرار داشت و مسئولان عین خیالشان نبود تا اینکه بالاخره راضی به ماندن شد تا روی کاغذ تیم بتواند ارنجش را با حضور مهاجم تشکیل دهد!
ایوان کرستانوویچ، آندره کالدرویچ، رضا قوچان نژاد، کریم انصاری فرد و بسیاری اسامی دیگر نفراتی بودند که دو ماه تمام تنها با نام آنان بازی شد و هواداران با رفرش کردن سایت های خبری منتظر تماشای عکسشان با پیراهن پرسپولیس بودند اما خبری از آنان در پرسپولیس فصل بعد نخواهد بود. به این ها اضافه کنید نفراتی چون مهدی رحمتی، مسعود شجاعی، وحید امیری و کلی نفرات دیگر که برانکو خواهان جذب آنان بود اما هیچ یک به سرانجام نرسید تا اعضای هیئت مدیره باشگاه در کمال شگفتی توی دوربین ها زل بزنند و اعلام کنند 90 درصد خواسته های سرمربی تیم را تامین کرده اند!

در انتهای این فصل و در روزهایی که فعل و انفعال خاصی در خرید و فروش های پرسپولیس رخ نداد پرسپولیس نیوز اقدام به نظرسنجی از هواداران درخصوص دیدگاه آنان به عملکرد باشگاه در نقل و انقالات کرد و اکثریت قاطع 73 درصد یعنی چیزی نزدیک به سه چهارم آنان به گزینه نه رای دادند. 16 هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و سایت مرجع اخبار پرسپولیس با 15 میلیون بار مراجعه هواداران در ماه می تواند مرجع معتبری برای افکارسنجی هواداران پرسپولیس باشد.

امید دادن و تزریق روحیه آسان است اما برای رسیدن به موفقیت پیش از هر چیز داشتن ابزار مورد نیاز است و پس از آن مسائل روحی و روانی دخیل می شود. دو پیروزی در مسابقات تمرینی پیش فصل باعث شد پس از 8 سال قهرمان نشدن در لیگ در خیلی ها این امیدواری به وجود بیاید که می توان بر قدرت تیم های با ثباتی چون تراکتورسازی، سپاهان، فولاد و … با اتکا به نیروی جوانی و تفکرات برانکو فائق آمد، بدون شک که همین طور است و این دو نیرو تاثیر بسزایی در پوشش کمبودهای پرسپولیس ایفا می کنند اما در حدی که آبروی تیم را حفظ کنند نه بیشتر!

تجربه اندوزی در پرسپولیس به این راحتی ها امکان پذیر نیست و بازی کردن برابر 40 میلیون بیننده و پرطرفدارترین تیم  آسیا باعث می شود جوانان تیم های رقیب بهترین بازی سالشان را برابر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی انجام دهند و اینجاست که تفاوت بازی در پرسپولیس با تیم های دیگر  و نیاز به حضور بزرگان در ترکیب آن مشخص می شود. وقتی ورزشگاه در انزلی، تبریز، قم و… تنها برای بازی با پرسپولیس چند ساعت پیش از آغاز پر می شود تفاوت عملکرد در پرسپولیس و تیمی مثل ذوب آهن خودش را نشان می دهد.

هوادار ، وارث تیمی که در گذشته نه چندان دور لبریز از ستاره ها بود و نفر دوازدهم ترکیبش در تیم ملی جا داشت و جام ها را درو می کرد حالا 14 فصل است تنها دو بار کاپ قهرمانی را بالای دستان تیمش دیده و همچنان نجیبانه ابتدای هر فصل واژه حمایت را روی لبهایش زمزمه می کند به امید اینکه روزنه امیدی باز شود و دوباره آنها را به عرش ببرد اما در این شرایط پرسپولیسی ها تنها در صورتی به نتیجه خواهند رسید که فراتر از حد انتظار ظاهر شده و عملکردی داشته باشند که همگان را به تعجب وادار کند، آیا این اتفاق خواهد افتاد؟
* حسن مهدوی

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)