مرجع خبری پرسپولیس : باید دید پرسپولیس مدل 88 که بر مبنای حاشیه زدایی کل گرفته نتایجی ضعیف تر از پرسپولیس سال قبل خواهد گرفت و یا سیاست عباس انصاری فرد در فصل نقل و انتقالات درست بوده است .

پپ گوارديولا در بدو ورود به نيوكمپ، كار سختي پيش رو داشت؛ او مي‌دانست كه با تجربه اندكي كه در زمينه مربيگري دارد، بايد يك مشت ستاره گرانقيمت را رهبري كند و پيش از هر چيز آدم محكم و قاطعي باشد. گوارديولا كه خودش سال‌ها با پيراهن بارسا بازي كرده بود و به فضاي تيمي مثل بارسلونا اشراف كامل داشت، در اولين اقدام رونالدينيو را كنار گذاشت؛ بازيكني كه همزمان با قهرماني بارسا در اروپا، توپ طلاي جهان را برده بود و بهترين بازيكن دنيا شناخته مي‌شد؛ گوارديولا خيلي آسان روي نام رونالدينيو خط كشيد تا از شر حاشيه‌هاي اين بازيكن برزيلي خلاص شود. نفر دومي كه كنار گذاشته شد، دكو بود. دكو هم با همان سياست حاشيه‌زدايي از بارسا بيرون رفت تا گوارديولا دغدغه‌اي بابت فتنه‌هاي سال گذشته نداشته باشد و آرامش را به نيوكمپ بازگرداند. در واقع دكو و رونالدينيو نه تنها خودشان بازيكنان حاشيه‌سازي بودند كه ساير بازيكنان بارسلونا را هم تحريك مي‌كردند. سرانجام نفر سومي كه تا آستانه جدايي از نيوكمپ پيش رفت، ساموئل اتوئو بود كه گوارديولا در بدو ورودش اعلام كرد كه او را نمي‌خواهد و تا آخرين روزهاي نقل و انتقالات هم روي حرفش ايستاد ولي زماني كه احساس كرد قاطعيت او به اتوئو ثابت شده و اين مهاجم كامروني در مقابلش تسليم شده، او را در بارسا نگه داشت و البته فصلي خوب را در كنار هم داشتند. در واقع گوارديولا با سياست حاشيه‌زدايي به بارسا آمد و سردمداران حاشيه‌سازي را كنار گذاشت و در نهايت با مجموعه‌اي يكدست و هماهنگ، به اهداف بزرگش رسيد.

قهرماني پرسپوليس در فصل 87-86 شايد چيزي شبيه معجزه بود؛ اگر گل دقيقه 6+90 سپهر حيدري در بازي پاياني اين تيم مقابل سپاهان را كنار بگذاريم، اين تيم قهرماني را از دست مي‌داد و بي‌ترديد در جامعه فوتبال گفته مي‌شد كه پرسپوليس اسير حاشيه‌هاي دروني شد و سرانجام زمين خورد. اختلافات نيكبخت و خليلي هم در طول فصل تا آنجا پيش رفت كه در حساس‌ترين روزهاي ليگ، بخش اعظمي از نوشته‌هاي مطبوعات را به خود اختصاص مي‌داد؛ درست مثل اختلاف قطبي و استيلي كه هرگز برطرف نشد. داستان‌هاي شيث رضايي و اخراج او از سوي قطبي هم جزو مسائل ديگري بود كه قطبي نتوانست تا پايان فصل با آن مدارا كند و چند هفته به پايان ليگ، شيث را اخراج كرد. شايد اگر مديريت خاص حبيب كاشاني نبود، پرسپوليس خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شد، در ورطه سقوط مي‌غلتيد. اختلاف داخلي در مجموعه پرسپوليس منحصر به همان سال نبود. آنها در فصل 87-86 هم با حاشيه‌هاي فراواني روبرو شدند؛ در رأس اين حواشي، به اختلاف كريمي و انصاري‌فرد بايد اشاره كرد. مشكلات نيكبخت هم طبق معمول پرسپوليسي‌ها را آزار مي‌داد؛ از همه بدتر، مفقود شدن ابراهيم توره درميانه‌هاي فصل كه با بهانه بيماري پدرش به سنگال رفت و بعد از مدت‌ها غيبت، با همسر جديدش به ايران بازگشت. دردسرهاي توره مختص پرسپوليس نبود؛ او حتي امروز هم كه بازيكن سپاهان است، دردسرهاي فراواني ايجاد كرده و تا امروز كه يك ماه و اندي از حضورش در سپاهان گذشته، در تمرين‌ها شركت نكرده و مربيان اين تيم از وضعيت او ابراز بي‌اطلاعي مي‌كنند. بگذريم، به هرحال پرسپوليس براي آغاز فصل جديد، نيكبخت و ابراهيم توره را از دست داد و در نهايت علي كريمي را هم كنار گذاشت. اگرچه اين اتفاق براي طرفداران تيم پرسپوليس خوشايند نيست اما در راستاي سياست حاشيه‌زدايي صورت گرفته و انصاري‌فرد آگاهانه ماجراي كريمي را تا آخرين ساعات نقل و انتقالات طول داده تا سرانجام از دست كريمي خلاص شود. انصاري‌فرد در اين مدت به شدت تحت فشار رسانه‌ها بود و به همين دليل به سادگي نمي‌توانست روي نام كريمي قلم قرمز بكشد و به واسطه كارنامه ناموفقي كه از ميانه فصل گذشته داشت، مجبور بود كه در اين خصوص كج‌دار و مريز رفتار كند اما سرانجام به خواسته‌اش رسيد.اگرچه در اين مدت انتقادات ريز و درشتي متوجه عباس انصاري‌فرد بوده و هست و همچنان نقاط تاريك فراواني در كارنامه مديريتي او وجود دارد اما به نظر مي‌رسد مديرعامل باشگاه پرسپوليس در اعمال سياست حاشيه‌زدايي درست عمل كرده و بايد در اين خصوص مورد تقدير قرار بگيرد؛ اگرچه ممكن است در آغاز ليگ نتايج پرسپوليس خوشايند تماشاگران نباشد و بي‌درنگ آنها ناكامي پرسپوليس را به جدايي كريمي و ساير بازيكنان جدا شده پرسپوليس نسبت دهند.وقتي سياهه بلند بازيكنان جدا شده از پرسپوليس را نگاه مي‌كنيم، تنها جدايي پژمان نوري مايه حسرت است كه البته درخصوص او كمي هم تعلل شد اما ناگفته نماند كه نوري از مدت‌ها قبل با محمد احمدزاده قول و قرارهاي رفاقتي گذاشته بود.
به هرحال تيمي كه امروز با نام پرسپوليس پيش روي همه ماست، با سياست حاشيه‌زدايي شكل گرفته و بايد صبر كرد و ديد آيا تيمي كه با چنين اسلوبي شكل گرفته، به نتايجي بدتر از سال قبل- كه كريمي و نيكبخت و توره و زارع و … را در اختيار داشت- مي‌رسد يا …

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)