پرسپولیس نیوز : رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: دوستان می گویند ما مدیر باشگاه ها هستیم ولی مدیر باشگاه هایی هستیم که هیچ ورزشگاهی ندارند.

کاظم جلالی پس از پایان جلسه امروز درباره خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: این جلسه درباره آسیب شناسی خصوصی سازی مورد بررسی قرار گرفت. امروز ورزش یک صنعت است. فوتبال طرفداران زیادی را در داخل کشور ما و سراسر دنیا دارد. فوتبال و ورزش به یک منبع درآمد تبدیل شده است. فوتبال می تواند سودی را برای همه بخش ها از جمله خود فوتبال و نهادهای اقتصادی ایجاد کند. در جلسه امروز دوستان از جنبه های مختلف بحث های خود را مطرح کردند. دوستان همگی در تاریخ فوتبال کشور افرادی شناخته شده هستند. یکی از گلایه هایشان این بود که مسئولان کمتر حرف های آنها را می شنوند. به هر حال ما بحث را با گودرزی تنظیم کردیم تا ایشان هم بیایند و حرف ها را بشنوند ولی در آخرین لحظه جلسه ای برایشان به وجود آمد. به هر حال ایشان می توانستند در بخشی از این جلسه حضور پیدا کنند. فکر می کنم امروز آسیب شناسی درباره ورزش انجام شد. این مساله را باید در کل ورزش کشور انجام دهیم. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس طرفداران زیادی دارند و دو باشگاه شناخته شده هستند. از طرفی این دو باشگاه قرار بود خصوصی شوند و بودجه دولتی دیگر به آنها تعلق نمی گرفت. از طرف دیگر آنها خصوصی نشدند. یکی از ایرادات این بود که چرا با اینکه آنها خریدار داشتند ولی واگذار نشدند. بحث امروز این بود که اگر خصوصی سازی امکانپذیر نیست یا در کوتاه مدت نمی شود در این حالت چه باید کرد که به تیم ها و هواداران شان آسیب وارد نشود. این یعنی اینکه تیم ها خصوصی شود و اگر نمی شود تکلیف شان مشخص شود.

وی ادامه داد: دوستان می گویند ما مدیر باشگاه ها هستیم ولی مدیر باشگاه هایی هستیم که هیچ ورزشگاهی ندارند. از لحاظ اداره هم مشکل داریم. پول تولید می شود ولی در اختیار ما قرار نمی گیرد. مثل بحث حق پخش. دوستان ظاهرا با ضرغامی به توافقی رسیدند اما باید ببینید سرافراز نظرش چیست؛ اینکه چرا مبالغ تولید شده به تولیدکنندگان یعنی باشگاه ها تعلق نمی گیرد. باید با تبلیغات کنار زمین مبالغی به تیم ها تزریق شود. امیدواریم دولت بتواند گام خوبی بردارد و تکلیف دو باشگاه را در بحث خصوصی سازی  مشخص کند. اگر خصوصی هم شوند دو منظر شکل می گیرد. برخی معتقد بودند کسانی که برای خصوصی سازی می آیند خودشان برنامه تولید مالی داشته اند اما برخی دیگر معتقد بودند که خریداران نیز اگر تکلیف حق پخش و سایر منابع درآمد مشخص نشود پس از مدتی به مشکل برمی خورند. نتایج این صحبت ها ان شاءالله در اختیار مسئولین و نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت. به هر حال امیدوارم مجلس محترم با جدیت کارش را ادامه دهد. استیضاح وزیر هم چندان رفع کننده مشکل نیست. اینکه وزیر بعد از مدتی کنار گذاشته شود این هم تبعات خاص خودش را دارد. قاعدتا این حق نمایندگان است که وزیر را مورد سوال قرار دهند.

جلالی تصریح کرد: قبل از این جلسه در دفتر خودم این نامه را دیدم. البته آن را نخواندم ولی آنچه رسانه ها نوشتند این بود که میرزایی گفت باشگاه پرسپولیس ابتدا خصوصی بود و به تعبیری باشگاه وقف بود. دوستان باید اسناد و مدارک خود را به دستگاه قضا که فصل الخطاب است ارائه دهند تا ببینیم آنها چه مدارکی در این رابطه دارند. جلسات ما استمرار پیدا خواهد کرد. پس از آن هم امیدوارم با همین مجموعه جلساتی دیگر داشته باشیم و جلسات مرکز پژوهش ها می تواند جلسات مفیدی باشد. وقتی ما این سفره را باز کردیم دیدیم خصوصی سازی و ماجرایش سر دراز دارد. ان شاءالله دوستان مرکز پژوهش ها این کار را ادامه خواهند داد و بنده هم تا جایی که فرصت باشد این مساله را ادامه می دهم.

وی خاطرنشان کرد: اساسا در یکی از دولت ها، دولت تصویب کرد این دو تیم خصوصی شود و تا زمانی که مجلس تصویب کرد اینها خصوصی شوند اصولی که برای خصوصی سازی مطرح شده بود را من چندان قوی نیافتم. الان که ما نگاه می کنیم، می بینیم خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس مثل خصوصی سازی یک بانک یا کارخانه نیست. مشکلات زیادی است از جمله بحث طرفداران و اهمیت این برندها در کشور و اینکه در داخل کشور ما اوقات فراغت جوانان نمی تواند با هر وسیله ای پر شود و فوتبال نقشی اساسی در این راه دارد. ما پیش نویس بحث باشگاه و باشگاهداری را تهیه کره ایم و فکر می کنم کار خیلی سریعتر از این زمان باید آزاد می شد تا زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

جلالی در این خصوص که چرا مجلس به مسائل فوتبال ورود کرده اذعان داشت: دوستانی که ورود کرده اند دوستان کمیسیون اصل 90 هستند. من در صلاحیت نیستم در این رابطه اظهارنظر کنم. شما این حق را به نمایندگان مجلس بدهید که در همه مسائل ورود کنند و این حق از لحاظ قانونی به آنها داده شده است. اما اینکه این مساله آیا اولویت دارد و آیا از لحاظ رسانه ای این همه توجه به این مساله اهمیت دارد یا خیر  جای بررسی دارد. نمی شود نظر شخصی داد و آن چه اهمیت دارد قانون است. من به عنوان نماینده مجلس حق ندارم بگویم قانون ارائه نشود. اما اگر قانون ایراد داشته باشد می توان بازنگری کرد. اگر کسی بگوید اصول قانونی رعایت نشود حرف غیرقانونی زده است. من می توانم بگویم ابعاد مختلف مساله خصوصی سازی دقت نشده و مهم این است که دولت روی این خلا بررسی کند. اینکه دست روی دست بگذاریم از نظر من کار درستی نیست. یعنی الان نه تکلیف تیم ها برای خصوصی سازی مشخص است و نه اینکه دولتی بودن آنها تعیین شده است. اگر واقعا این قابلیت ها بررسی شود دولت می تواند نظر کارشناسی خود را به مجلس ارائه کند. اما این بلاتکلیفی حتما به ضرر استقلال و پرسپولیس است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)