مرجع خبری پرسپولیس : يك ماه بود به دنبال پروفايل بازيكنان، اتفاقات، اخبار، حاشيه‌ها و رويدادهاي جام مي‌رفتيم. يك ماه شد كه لحظه‌هاي جديدي از مهمترين آوردگاه دنياي فوتبال جلوي چشم‌مان آمد و در ذهن‌مان نقش بست.

 

 با فوتباليست‌هاي خوب جديدي آشنا شديم، افكار مربيان بزرگ دنياي فوتبال را بيشتر شناختيم، با ري‌اكشن‌هاي‌شان در پي رسيدن به شخصيت‌شان بوديم. فهميديم كه برخلاف آنچه از پيش در ذهن داشتيم، ستاره‌ها فوتبال را قشنگ نمي‌كنند و شايد دوست داشتن تيم‌ها و مجموعه‌ها عاقلانه‌تر باشد.

 

 در تورنمنتي كه فقط يك بازيكن موفق به هت‌تريك شد و اشتباهات داوري در حد كشنده‌اي جلوه كرد، با فراز و فرود تيم‌هاي محبوب‌مان گرم و سرد شديم. وو وو زلا چند روزي روي اعصاب‌مان بود اما به آن هم عادت كرديم. قهرمان جديدي براي جام جهاني شناختيم و سرانجام هر چه در اين يك ماه به خاطرش متفاوت زندگي مي‌كرديم را پشت سر گذاشتيم تا از امروز انتظاري شيرين و چهارساله را آغاز كنيم.

 

 

 

 

جام جهاني نوزدهم براي هر فوتبالدوستي خاطره‌ساز و ماندگار مي‌شود حتي اگر ستاره‌ها خراب كرده باشند، اسطوره‌ها در قامت فردي شكست خورده از تورنمنت بيرون رفته باشند و تيم‌هايي كه خيلي‌ها در آرزوي قهرماني‌شان بودند، در راه رسيدن به جام ناكام مانده باشند.

 

 جام جهاني نكته‌ها و اتفاقات زيادي را باعث شد كه مي‌توان با سلايق مختلف روي آنها متمركز شد و «ترين» هاي زيادي را برجسته كرد اما شايد دو روز پس از پايان تورنمنت با 11 آيتم ويژه كه كمتر كسي به صورت عميق‌تر روي آن فكر كرده باشد، جام جهاني را در قالب مطلبي ويژه در اختيار علاقه‌مندان فوتبال و جام جهاني قرار مي‌دهيم كه به هر صورت ناشي از سليقه يك فوتبالدوست و تعقيب‌كننده جام جهاني مي‌شود.

مهيج‌ترين صحنه: تنها لحظه‌اي كه در ساعات ابتدايي نيمه‌شب صداي فرياد همسايه‌ها را شنيدم مربوط به حمله همه جانبه غنايي‌ها روي دروازه اروگوئه در دقيقه 120 آن مسابقه مهيج و تماشايي است، جايي كه لوييس سوارز يك بار با پا و بار ديگر با دست جلوي توپ تنها بازمانده قاره آفريقا ايستاد تا پس از بالا بردن يك تنه تيمش مقابل كره جنوبي، مقابل غنا نيز سند برتري اروگوئه را صادر كرده و بار ديگر عبارت «دست خدا» را در زمين فوتبال روي زبان‌ها بيندازد.

 

تاسف‌برانگيزترين اتفاق: وقتي نيكلاس آنلكا رو در روي سرمربي تيمش ايستاد، همه فهميدند كه نفرين ايرلندي‌ها بدجوري گريبان خروس‌ها را گرفته. شاگرد به معلم ايراد گرفته بود و حتي با وجود اينكه همه مي‌دانستند آقاي معلم اينكاره نيست و كلي ايراد مي‌توان به كارش گرفت اما شاگرد بد اخلاق بود كه بايد به كشورش برمي‌گشت. اين اتفاق استارت اتفاقات اسفبار ديگري را زد كه در نهايت منجر به حذف نايب قهرمان دوره قبل در مرحله گروهي با دو باخت و فقط 2 گل زده شد. اتفاق تاسف‌برانگيز جام اما نه حذف زودهنگام فرانسه از تورنمنت بلكه رسوايي آنها در بين 32 تيم برتر جهان بود.

غيرمنصفانه‌ترين پيروزي: هرچند كه سوييس نه داور خريده بود، نه گل آفسايد زد و نه اينكه پنالتي حريف برايش گرفته نشد اما برد يك گله اين تيم مقابل اسپانيا كه تنها شكست قهرمان تورنمنت بود، مي‌تواند بدترين يا غيرمنصفانه‌ترين پيروزي جام لقب گيرد كه با دفاع صرف و استفاده از يك ضد حمله به ثبت رسيد. البته شايد بتوان پيروزي اسپانيا بر پرتغال كه با گل آفسايد داويد ويا به دست آمد را نيز در اين آيتم جاي داد.

بدقيافه‌ترين بازيكن: هر چقدر گشتيم بدتر از ريگوبرت سانگ كامروني پيدا نكرديم. پيرمرد كامروني‌ها كه البته فقط 33 سال دارد در سه مسابقه تيمش فقط دقايقي كوتاه مقابل هلند بازي كرد تا با حضور در 5 دوره جام جهاني ركورددار ‌شود. سانگ البته بيشتر به خاطر آرايش موها و ريش‌هاي خود اين عنوان را مال خود كرد وگرنه در بين 32 تيم جام جهاني مي‌شد چهره‌هاي وحشتناك‌تر و كج و معوج‌تري هم پيدا كرد.

عجيب‌ترين تصميم: شايد همه روي تصميم لاريوندا كمك‌داور اروگوئه‌اي مسابقه آلمان- انگليس براي انتخاب اين آيتم مصر باشند اما اين اتفاق ناشي از اشتباه يك انسان بود. براي اين آيتم باز هم سراغ فرانسه مي‌رويم. در كشوري كه مردمانش ادعاي فرهنگ و كلاس در اروپا و دنيا دارند، بهترين فوتباليست‌ها در قالب تيم ملي پيش از يك مسابقه مهم تصميم به تعطيلي تمرين و اعتصاب مي‌گيرند. اين اتفاق فاجعه‌بار كه چند روزي جام جهاني را تحت تاثير قرار داد مي‌تواند عجيب‌ترين تصميم جام هم لقب گيرد.

بهترين شادي گل: در اين تورنمنت، خبري از پشتك‌هاي متوالي، واكس زدن كفش همبازي و رقص‌هاي دسته‌جمعي بازيكنان نبود يا هر چه بود بلافاصله بعد از ثبت گل به وقوع نپيوست و در شادي‌هاي حاشيه‌اي قرار گرفت. با اين حال مي‌توان از شادي زايدالوصف ميلان يووانوويچ كه تك‌گل صربستان مقابل آلمان را به ثمر رساند به عنوان بهترين و مهيج‌ترين شادي گل ياد كرد؛ جايي كه او با فريادي وحشتناك و به‌يادماندني خود را به هواداران تيم ملي كشورش رساند و از ديواره كنار زمين بالا رفت تا مثل يك دربي و مسابقه باشگاهي، جو جام جهاني را تحت تاثير قرار دهد.

تماشايي‌ترين حركت انفرادي: همه منتظر جادوي ليونل مسي، كريس رونالدو و كاكا با توپ بودند تا ماندگارترين صحنه‌هاي جام و لحظاتي كه بعدها در تيتراژ برنامه‌هاي ورزشي تلويزيون گنجانده مي‌شود، اتفاق بيفتد اما چشم هواداران به ساق پاي ستاره‌ها خشك ماند. شايد بهترين و انگشت‌نماترين حركت انفرادي جام نوزدهم مربوط به داويد ويا باشد كه مقابل هندوراس با جا گذاشتن دو بازيكن و فريب بازيكني ديگر، در نهايت ضربه‌اي فوق‌العاده به توپ زد و با گلي ديدني حركت فردي‌اش را تكميل كرد.

 به يادماندني‌ترين ري‌اكشن: همه منتظرند تا يكي از آن واكنش‌هاي عجيب ديگو مارادونا يا فابيو كاپلو را براي اين آيتم مد نظر قرار دهيم يا دور و بر بازيكنان احساسي بگرديم كه بعد از هدر دادن موقعيت‌ها، مقابل دوربين‌ها چه قيافه‌اي مي‌گيرند. مهمترين ري‌اكشن و شايد به يادماندني‌ترين آنها در اين جام اما در لحظات آخر رقابت‌ها اتفاق افتاد، جايي كه ايكر كاسياس كاپيتان اسپانيا يك پاي خود را روي لبه ديواره استيج قهرماني گذاشت و بلافاصله پس از دريافت جام از سپ بلاتر اشك ريخت تا پس از چند ثانيه بدون لمس درست و حسابي جام، آن را تحويل سرخيو راموس بدهد.

دوست‌داشتني‌ترين مرد: اگر قرار باشد طبق احساسات هواداري و آنچه قاطبه فوتبالدوستان ايراني مي‌خواهند انتخاب كنيم بايد سراغ ديگو مارادونا برويم كه با وجود شكست 4 گله و حذف تلخ از جام هنوز از تعداد هوادارانش كم نشده است. احساس، يك سوي قضيه است چرا كه نمي‌توان بدون آن دوست داشت و دوست داشته شد. براي اين آيتم اما سراغ مردي آرام، فوتبال‌شناس و خوش‌اخلاق مي‌رويم كه البته مربي بزرگي هم هست. اسكار تابارس كه تا به حال 16 تيم بزرگ و كوچك را رهبري كرده، كاري كرد تا دوباره همه فوتبال اروگوئه را ستايش كنند. در عين حال او چهره‌اي خاطره‌انگيز را در ذهن اهالي فوتبال ثبت كرد.

نگران‌كننده‌ترين تيم: كره شمالي در يك مسابقه در بالاترين سطح فوتبال دنيا 7 گل از حريف خورد تا بار ديگر ياد جام ژول ريمه و فاصله زياد تيم‌ها بيفتيم. آفريقايي‌ها نيز به غير از غنا، پايين‌تر از حد انتظار ظاهر شدند و چيزي براي رو كردن نداشتند اما نگران‌كننده‌ترين تيم تورنمنت اخير بدون شك يونان بود كه به هيچ وجه نشانه‌هاي پيشرفت و ميل به بهتر شدن را نشان نمي‌داد. يونان تنها پيروزي خود را به لطف 10 نفره شدن نيجريه به دست آورد و مقابل كره جنوبي و آرژانتين حرفي براي گفتن نداشت. در بين بازيكنان اين تيم هم فقط دروازه‌بان اين تيم فراتر از حد انتظار نشان داد و بقيه در سطح جام جهاني نبودند.

خاطره‌سازترين چهره: حتما مي‌خواهيد روي يك بازيكن مثل اينيستا كه گل فينال را زد يا يك مربي مثل دل بوسكه و مارادونا كه اولي كار بزرگي انجام داد و دومي با حرف‌ها و حركاتش مسابقه‌ها را تحت تاثير قرار داد توجه كنيد. اين عنوان اما با افتخار به «پل» اختاپوس معروف آلماني مي‌رسد كه علاوه بر پيش‌بيني درست تمام بازي‌هاي تيم ملي آلمان و مسابقه فينال، حاشيه جذابي براي تورنمنت بدون هيجان نوزدهم ايجاد كرد. حالا اختاپوس معروف آلماني از طرف نخست‌وزير اسپانيا به اين كشور دعوت شده، 30 هزار يورو قيمت‌گذاري شده، كلي توريست را به شهر كوچك اوبرهاوزن كشانده و اخبار زيادي را به خود اختصاص داده است. با اين‌حال بعيد است كه «پل» براي جام جهاني بعدي زنده باشد و بدين ترتيب چهره خاطره‌ساز جام نوزدهم مي‌شود.

 

منبع: ایران ورزشی

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)