چند برش از زندگي حرفه‌اي و دعواهاي محمد مايلي‌كهن

مرجع خبری پرسپولیسجنجال‌هاي محمد مايلي‌كهن، انگار پاياني ندارد. مرد اصولگراي فوتبال ايران كه به تازگي مدعي شده تنها ورزشكاري بوده كه در انتخابات گذشته به رييس دولت فعلي راي داده، به طور ميانگين هر چند ماه يكبار يك بمب خبري وحشتناك منفجر مي‌كند.

 

 يك روز در مورد دوپينگ دسته‌جمعي در تيم‌هاي فيروز كريمي افشاگري مي‌كند، روزي ديگر به شدت عليه رييس وقت سازمان تربيت‌بدني موضع مي‌گيرد و ناگهان داستان مطالبات ميلياردي دايي از فدراسيون را به چالش مي‌كشد. هرچه هست، حاجي مايلي يك موهبت بزرگ براي رسانه‌ها به شمار مي‌رود و درست وقتي فكر مي‌كني با قحطي خبر و حاشيه روبه‌رو هستي، سر و صدايي راه مي‌اندازد كه تبعاتش هفته‌ها فوتبال ايران را درگير مي‌كند!

 

اين روزها كه يك بار ديگر ماجراي درگيري‌هاي سرمربي سايپا با علي دايي نقل محافل فوتبالي شده، بد نديديم نگاهي دوباره داشته باشيم به چند برش از زندگي حرفه‌اي حاجي مايلي؛ مردي كه بي‌ترديد مي‌تواند ركوددار «جنجال» در فوتبال ايران باشد!

 

دو خط موازي كه به هم نمي‌رسند!
با كمي احتياط مي‌توان ادعا كرد روابط علي دايي و محمد مايلي‌كهن «هرگز» حسنه نبوده است! نخستين جرقه اختلافات اين دو در آخرين بازي مرحله پيش مقدماتي جام‌جهاني 98 رقم خورد؛ جايي كه مايلي‌كهن در كسوت سرمربي تيم‌ملي ناگهان تصميم گرفت علي دايي را برابر سوريه روي نيمكت بنشاند. تيم‌ملي ايران پيشتر توانسته بود صعودش را به مرحله بعد مقدماتي جام‌جهاني مسجل كند، با اين حال آن روز بيش از صد هزار نفر به استاديوم رفتند تا شاهد پيروزي ديگري از بازيكنان كشورمان باشند.

 

 در آن مسابقه به دلايلي كه هيچ‌گاه به روشني فاش نشد، حاجي‌مايلي، علي دايي را روي نيمكت نشاند و هنگامي كه در دقيقه 40 قصد وارد كردن او به زمين مسابقه را داشت، درگيري دايي با صالح‌نيا – بدنساز وقت تيم‌ملي – فضاي نيمكت را تحت تاثير قرار داد. آن مسابقه تشريفاتي با نتيجه 2 بر 2 به پايان رسيد. جلسه آشتي‌كناني كه كمي بعدتر بين طرفين برگزار شد، ثابت كرد كه نيمكت‌نشيني بي‌سابقه دايي محصول يك اختلاف بوده است. از آن بازي به بعد هيچ‌گاه دايي در تيم مايلي‌كهن نيمكت‌نشين نشد!
فاز جديد مشكلات دو طرف اما از وقتي شروع شد كه پس از ناكامي ايران در جام‌جهاني 2006، محمد مايلي‌كهن در يك برنامه تلويزيوني با حرارت هرچه تمامتر دايي را به اعمال نفوذ و باندبازي متهم كرد.

 

 كاپيتان وقت تيم‌ملي نيز شديدا واكنش نشان داد و به مراجع قضايي شكايت كرد. حتي فايل صوتي سخنان دايي عليه مايلي‌كهن، هم‌اكنون موجود است. اين نقطه اوج اختلافات بود و كار به جايي رسيد كه حاجي‌مايلي در چند نوبت، سر كلاس‌هاي مربيگري آرم پوشاك دايي را از روي پيراهنش جدا كرد! تشنجات موجود بين طرفين، بعدها با عذرخواهي مايلي‌كهن و بخشش دايي، در آستانه دادگاهي شدن مربي كنوني سايپا فروكش كرد، اما اكنون مدتي است كه جنجال‌ها با قدرت تمام از سر گرفته شده و طرفين براي شفاي هم دست به دعا برداشته‌اند!

 

سايه وحشت روي سر قاره كهن!
يكي از برش‌هاي مهيج زندگي حرفه‌اي مايلي‌كهن به نتايج خيره‌كننده‌اي مربوط مي‌شود كه او در اواسط دهه 90 با تيم‌ملي ايران برابر رقباي آسيايي به دست آورد. گذراندن 17 گل از خط دروازه مالديو در مرحله پيش‌مقدماتي جام‌جهاني 98، آن روزها ركورد پرگل‌ترين بازي رسمي ملي را به نام ايران ثبت كرد.

 

برتري شگفت‌انگيز 2 بر 4 در داليان چين، آن هم در شرايطي كه ايران 2 بر صفر عقب بود، يكي ديگر از افتخارات محمد مايلي‌كهن مقابل هم‌قاره‌اي‌هاي ما بود. پيروزي شيرين 3 بر صفر بر عربستان وينگادا نيز اگرچه در شرايطي به دست آمد كه عرب‌ها صعود خود را به مرحله حذفي جام ملت‌هاي آسيا 96 قطعي كرده بودند و به ذخيره‌هايشان ميدان دادند، افتخار بزرگي براي فوتبال ايران بود. بالاتر از همه اينها اما، برتري كوبنده 6 بر 2 مقابل كره‌جنوبي در جام ملت‌هاي آسيا بود كه در قابي ديدني، اشك سرمربي حريف را درآورد!

 

كارخانه توليد پديده!
طي سال‌هاي سرمربيگري مايلي‌كهن در تيم‌ملي، جسارت و شهامت او باعث شد پاي بسياري از جوانان به اردوي اين تيم باز شود و نسل ملي‌پوشان ايراني، عميقا پوست بيندازد. فرهاد مجيدي، داريوش يزداني، علي موسوي، مهرداد ميناوند و… از جمله كساني بودند كه حتي در دورترين زواياي ذهنشان نيز حضور در تيم‌ملي را تصور نمي‌كردند، اما دقت نظر مايلي‌كهن و جرات او پاي آنها را به اردوي تيم اول ايران باز كرد.

 

 نمي‌توان فراموش كرد كه اصرار مايلي‌كهن براي بازي دادن به مهدوي‌كيا سبب شد مهدي پست عوض كند و در حالي كه در رده جوانان به عنوان مهاجم به ميدان مي‌رفت، تبديل به پيستون راست شود. به بركت همين اعمال سليقه حاجي‌مايلي، مهدوي‌كيا هم ستاره فروزان تيم‌ملي شد و هم در همين پست سلطان پاس گل بوندس‌ليگا لقب گرفت.

 

بركناري در جنجال
هيچ‌كس تصورش را نمي‌كرد عاقبت مردي كه شاگردانش بارها شادي را به منازل ايرانيان آوردند، به جايي برسد كه در فرودگاه حكم اخراجش را صادر كنند! با اين حال نتايج ضعيف ايران در دور برگشت مقدماتي جام‌جهاني، عرصه را بر مايلي‌كهن تنگ كرد. ما پس از برتري 4 بر يك بر چين، با يك گل به عربستان باختيم، با تساوي يك بر يك مقابل كويت متوقف شديم و در يكي از تراژيك‌ترين مسابقات تاريخ فوتبال كشورمان 2 بر صفر مغلوب قطر شديم تا از صعود مستقيم به جام‌جهاني 98 بازبمانيم. اين‌چنين بود كه مقامات مسوول بلافاصله دست به كار شدند و حكم اخراج را به نام محمد مايلي‌كهن به امضا رساندند.

پس از حاجي‌مايلي، تيم‌ملي به والدير ويرايي سپرده شد كه براي هدايت تيم اميد به ايران آمده بود. او به شكلي حماسي تيم كشورمان را به جام‌جهاني رساند و براي هميشه از ايران رفت. اخراج جنجالي اما، انگار پيشاني‌نوشت حاجي‌مايلي است؛ چه اينكه سال گذشته او بعد از صدور بيانيه‌هاي آنچناني عليه قلعه‌نويي از سرمربيگري تيم‌ملي كنار رفت.

 

اتوبان يك‌طرفه تاريخي
در مورد محمد مايلي‌كهن معروف است كه مي‌گويند بيشتر اعتراضاتش به زماني مربوط مي‌شود كه تيم ندارد! اوايل دهه 80 در چنين شرايطي حاجي يك مصاحبه اساسي انجام داد و به يك روزنامه ورزشي گفت: «اتوبان رفاقت با پروين يك‌طرفه است!» اين موضوع واكنش شديد هواخواهان سلطان را در پي داشت، اما سال بعد كه مايلي‌كهن سرمربي سايپا شد، خودش راسا به ديدار پروين رفت و از او دلجويي كرد تا فرضيه فوق، محكمتر شود!

 

حتي بعدها كه مايلي‌كهن سرمربي سايپا شد، محمد پروين پس از مدتي نيمكت‌نشيني اين تيم كرجي را به مقصد اروپا ترك كرد كه به هر حال اين اتفاق را نمي‌توان با اختلافات مايلي‌كهن و پروين بي‌ارتباط دانست. بد نيست بدانيد مايلي‌كهن در ليگ آزادگان سال 77 با شهرداري تبريز در حال سقوط به دسته دوم بود و در هفته‌هاي پاياني پرسپوليسي كه قهرماني‌اش مسجل شده بود، با هدايت پروين 4 بر صفر اين تيم را شكست داد! تازگي‌ها سلطان باز هم مدعي شده حاضر است افطاري بدهد و دايي و مايلي را آشتي بدهد.

 

 

از تمرين بيرونش كرد!
در ليگ چهارم حرفه‌اي باشگاه‌هاي كشور، پيكان فصل را با همايون شاهرخي آغاز كرد، اما پس از آنكه اين تيم در شش مسابقه نخست خود صاحب چهار شكست و دو تساوي شد تا بدون گل‌زده در قعر جدول رده‌بندي بايستد، همايون‌خان از كار بركنار و محمد مايلي‌كهن به جاي او روي نيمكت نشست.

در جريانات تمرينات قبل از هفته سيزدهم اما، اتفاقي عجيب در تمرينات پيكان رخ داد كه ماجراي آن هنوز نقل محافل ورزشي است. جريان از اين قرار بود كه روزي ناصر شهسواري – مديرعامل وقت پيكان – با گرمكن در محل تمرينات تيم حاضر مي‌شود و بنا را بر يك تمرين گروهي در كنار بازيكنان مي‌گذارد، اما حاجي‌مايلي او را كنار مي‌كشد و با اين توجيه كه «شان خودت را حفظ كن» وي را از تمرينات بيرون مي‌كند.

فرداي آن روز شهسواري براي نمايش قدرت با تني چند از اعضاي هيات مديره پيكان به طور سرزده وارد رختكن مي‌شوند تا در كلاس توجيهي شركت كنند. اينجاست كه مايلي‌كهن بار ديگر به طور شديداللحن عذر آنها را مي‌خواهد و اجازه اين كار را نمي‌دهد.

 

تنها ستاره حامي احمدی نژاد
اما محمد مايلي‌كهن تنها ستاره شناخته شده دنياي هنر و ورزش بود كه با حضور در ستادهاي تبليغاتي محمود احمدي‌نژاد در انتخابات نهم، از اين كانديداي اصولگرا حمايت كرد. آن روزها و از بين حاميان احمدی نژاد،  عوام فقط مايلي‌كهن را مي‌شناختند. او هرگز از اين حمايت عقب‌نشيني نكرد و در طول سال‌هاي اخير نيز پشت چهره سياسي محبوبش ايستاد.

 

در همين راستا برخي گمانه‌زني‌ها در ميان مردم فوتبالدوست حكايت از اين داشت كه حاجي‌مايلي با عنايت ويژه احمدي‌نژاد به عنوان سرمربيگري سايپا و بعدها تيم‌ملي برگزيده شد و در اين ميانه، ارجاعات زيادي به صبحانه مشتركي داده مي‌شود كه مي‌گويند طرفين با هم خورده‌اند. با اين حال مايلي‌كهن اخيرا در اظهاراتي جالب توجه ادعا كرده در طول سال‌هاي اخير تنها يك بار احمدي‌نژاد را ديده كه آن هم به منظور رفع مشكل شوهرعمه نابينايش بوده كه در روستا مي‌زيسته است. سرمربي تيم‌ملي از فوت اين وابسته خود خبر داد.

 

 

تاتي‌تاتي مي‌كرديد!
در يكي از جنجالي‌ترين پرونده‌هاي فوتبال ايران در چند سال گذشته، محمد مايلي‌كهن به واسطه شكايت برادران شفيعي‌زاده از او دستگير شد و براي ساعاتي در بازداشت به‌سر برد! موضوع از اين قرار بود كه وقتي مجيد جلالي هدايت استقلال‌اهواز را برعهده داشت، در پي عدم توفيق فني او و نيز اظهاراتش عليه مديريت باشگاه، مديرعامل تيم خوزستاني در اقدامي عجيب آقا معلم را به «نداشتن تعادل رواني» متهم و ادعا كرد «بهتر است جلالي برود پلي‌استيشن بازي كند»!

 

پس از اين اتفاقات حاجي‌مايلي در قامت حامي همكار سابقش ظاهر شد و خطاب به شفيعي‌زاده‌ها گفت: «زماني كه شما تاتي‌تاتي مي‌كرديد، جلالي معلم بود!» همين صحبت كافي بود تا مديران استقلال‌اهواز عليه مايلي‌كهن اقامه دعوا كنند و در نهايت پاي او را به محاكم قضايي بكشانند. در اين پرونده، مايلي‌كهن هيچ‌گاه حاضر به عذرخواهي نشد و خطاب به قاضي درخواست كرد او را به زندان بيندازند!

 

 

شديدترين مشاجرات لفظي
مي‌توان از اختلافات مايلي‌كهن با قطبي حرف زد و اينكه او در مورد سرمربي سابق پرسپوليس گفته بود: «زن و دو دخترش را در آمريكا رها كرده و با دوستش جهانگردي مي‌كند» يا «صيغه يوروم را در تهران برايش جاري كردند.» با اين حال نقطه عطف مجادلات حاجي‌مايلي در طول سال‌هاي اخير، كل‌كل‌هاي او با مهندس علي‌آبادي – رييس سازمان تربيت‌بدني – بوده است. در اتفاقي عجيب، يكبار مايلي‌كهن در مورد علي‌آبادي گفت:

 

«به ايشان مي‌گويند فلاني را چطور منصوب كردي؟ مي‌گويد طرف ريشه‌دار است! ببخشيد مگر من مايلي‌كهن از زير بوته به عمل آمده‌ام؟!» همچنين حاجي‌مايلي سال گذشته در كنفرانس مطبوعاتي بعد از بازي پرسپوليس و سايپا باز هم به علي‌آبادي گير داد: «كمترين حق من با توجه به تحصيلات و سوابقم، رياست سازمان تربيت‌بدني است.»

 

 

دست نمي‌دم!
دعواي چندي پيش محمد مايلي‌كهن با فيروز كريمي هم در نوع خودش جالب بود. سرمربي سايپا، پس از بازي دو سال گذشته اين تيم برابر صباي‌قم در كنفرانس مطبوعاتي‌اش مدعي شد در تيم‌هاي فيروزخان دوپينگ دسته‌جمعي صورت مي‌گيرد! بعد از اين افشاگري تكان‌دهنده، كريمي از مايلي‌كهن شكايت كرد و جالب اينكه وقتي طرفين در كميته انضباطي حاضر شدند، با وجود اصرار فيروز، مايلي‌كهن حتي حاضر نشد با او دست بدهد! بعدها قرار شد سرمربي سايپا براي اثبات ادعاهايش چند شاهد دست و پا كند كه در همين راستا، حتي مايلي با چند بازيكن ليگي هم صحبت كرد و ظاهرا توانست رضايتشان را براي شهادت دادن جلب كند، اما در دقيقه 90 همه چيز از هم پاشيد. يكي از نكات جالب در مورد مايلي‌كهن اين است كه معمولا با وجود جار و جنجال‌هايي كه راه مي‌اندازد، چندان با جريمه روبه‌رو نمي‌شود كه شايد يكي از مصداق‌هاي اين تئوري، همين ماجراي درگيري‌اش با فيروز كريمي بود؛ مجادله‌اي كه مايلي آن را باخت، اما شايد تاوان يك بازنده را پرداخت نكرد.

 

 

هميشه حامي!
يكي از محسنات محمد مايلي‌كهن اين است كه هميشه به شكلي جدي از بازيكنان و همكارانش حمايت مي‌كند. وقتي در مرحله نيمه‌نهايي جام‌حذفي سال 78 محسن رسولي در دقيقه 100 براي سايپا برابر پاس به زمين آمد و در دقيقه 117 گل طلايي را براي تيمش زد، از شدت خوشحالي پيراهن و شورت ورزشي‌اش را از تن خارج كرد! هنگام خروج اين بازيكن از ورزشگاه، وي توسط نيروي انتظامي دستگير شد، اما بلافاصله مايلي‌كهن خودش را رساند و به قاضي گفت: «او را ول كنيد و مرا بگيريد. اگر او مشكلي دارد، اشكال از من است كه نتوانستم تربيتش كنم.» در موردي ديگر وقتي پاي تني چند از مسوولان وقت سايپا به واسطه آنچه «دلالي» خوانده مي‌شد در پرونده ليت بارسكي به محاكم قضايي گشوده شد، مايلي‌كهن پا در مياني موثري براي حل ماجرا انجام داد و بعدها پس از كتك‌كاري چند ملي‌پوش با يك تماشاگر، حاجي‌مايلي با اجازه شريفي در كميته انضباطي حسين كعبي حضور پيدا كرد. مايلي‌كهن سال‌هاست كه با فريادشيران همكاري مي‌كند.

 

نویسنده: بهروز وسایلی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)