مرجع خبری پرسپولیس: غلامرضا رضايي فوتباليست با كيفيتي است؛ اين را از همان روزهاي نخست رو آمدنش در فجر سپاسي مي‌شد تشخيص داد.


او سرعت و قدرت بدني بالايش را در جهت بالا بردن كيفيت بازي‌اش به‌كار مي‌گيرد و برعكس بعضي از بازيكنان سريع، سرعتش را با حمل توپ بيهوده و نهايتا لو دادن آن به رخ تماشاگر نمي‌كشد. غلام از قدرت بدني‌اش براي عبور از مدافعان سختگير استفاده مي‌كند و البته آنقدر تكنيك دارد كه در غالب اين دوئل‌ها برنده باشد.

 

رضايي با گل سه امتيازي نبرد دشوار آبادان بار ديگر ثابت كرد در چهار هفته ابتدايي فصل مي‌توان او را بهترين خريد اين فصل پرسپوليس ناميد. رضايي در چهار مسابقه ابتدايي تيم جديدش تاكنون سه گل زده و يك پاس گل داده اما فراتر از عناويني مثل بازيكن خوب، بهترين خريد يا موفق‌ترين مهره پرسپوليس، حالا از غلامرضا رضايي به‌عنوان بهترين گلزن پرسپوليس نام مي‌برند.


اصلا به همين خاطر است كه عكس بزرگ او روي جلد روزنامه‌هاست و هر روز صحبت‌هايش در جرايد بازتاب دارد. اما رضايي براي حفظ اين عنوان چه بايد كند؟ آيا او از پتانسيل اين مهم برخوردار است. تصور مي‌شود اگر قرار باشد رضايي بهترين گلزن پرسپوليس باشد، پس قطعا يكي از مدعيان كسب عنوان آقاي گلي است.


درخشش او البته هواداران پرسپوليس را ياد ليگ هفتم و رو آمدن گلزني ويژه در پرسپوليس مي‌اندازد كه گل‌هايش زمينه‌ساز قهرماني سرخ‌ها پس از 5 فصل ناكامي و تلخي شد. آيا رضايي مي‌تواند خليلي ديگري براي پرسپوليس باشد؟ غلامرضا البته به لحاظ فيزيكي، خصوصيات فني و … تفاوت‌هاي زيادي با محسن خليلي دارد اما آمار جالب توجهش در همين ابتداي فصل و پتانسيل بالاي او، هوادار پرسپوليس را به سمت مقايسه او با آقاي گل سه سال پيش سرخ‌ها سوق مي‌دهد.

انگيزه‌ها

رضايي مي‌گويد از كودكي دوستدار پرسپوليس بوده و اگر به صداقتش شك نكنيم، مطمئنيم اين عامل مهم در تداوم موفقيت‌هاي او در پرسپوليس خواهد بود. به بازي غلام دقت كرده‌ايد؟ او با جان و دل بازي مي‌كند، از برخورد ابايي ندارد و قطعا يكي از سه بازيكن برتر پرسپوليس به لحاظ ميزان دوندگي است. به غير از اينها، نكته‌اي ديگر كيفيت بازي رضايي در پرسپوليس را دوچندان مي‌كند. علي دايي براي اولين بار به او اطمينان كرد و در تيم ملي بازي‌اش داد، پس مهاجم امسال پرسپوليس به نوعي چهره شدنش را مديون شجاعت دايي مي‌داند. اينكه او خواستار موفقيت دايي باشد، تلاش و انگيزه غلام را چند برابر خواهد كرد. پس مطمئنا رضايي پرسپوليس با آنچه از او در صبا، فجر و فولاد ديده بوديم متفاوت خواهد بود.

 



تكرار كارهاي بزرگ

محسن خليلي عاشق گل‌هاي سه امتيازي بود و دو بار مقابل سايپا (دقيقه 95) و برق شيراز موفق به اين كار شد. خليلي دو بار در دربي، پرسپوليس را نجات داد و به تيم‌هاي بزرگي مثل ذوب‌آهن، سپاهان و استقلال گل زد. گلزني‌هاي خليلي در مقطع پاياني فصل شدت گرفت و در 9 بازي پاياني فصل 87-86 موفق به زدن 8 گل شد كه تاثير مستقيمي در قهرماني پرسپوليس داشت. همه اينها محبوبيتي فوق‌العاده را براي خليلي آنهم در اولين سال حضورش در پرسپوليس به دنبال داشت. رضايي در گام اول جانشين خوبي براي خليلي بوده؛ 2 گل سه امتيازي، محبوبيت زودهنگام روي سكوها و معرفي خود به‌عنوان اميدواركننده‌ترين بازيكن در فاز تهاجمي. آيا رضايي قادر به تكرار ديگر كارهاي بزرگ خليلي خواهد بود؟



تفاوت‌ها

خليلي به‌عنوان بازيكن باكس شناخته مي‌شود. مهاجمي كه دنبال فرصت است، زياد نمي‌دود اما خيلي خوب جاگيري مي‌كند و ضربه آخر را فوق‌العاده مي‌زند. درست مثل فرشاد پيوس كه هميشه پاس گل را گل مي‌كنند. شايد غلامرضا رضايي را با اين خصوصيات نشناسيم؛ او جزو مهاجمان باكس نيست و ظاهرا احتياج به فضا دارد تا با استفاده از سرعت و تكنيكش خود را در موقعيت گل قرار دهد. البته مشاهدات سال‌هاي گذشته مي‌گويد ضربه آخر غلام به‌اندازه محسن يا پيوس خوب نيست. او سرزن خوبي هم نيست اما به جاي اين كمبودها، مثل محسن شكننده نيست و خيلي كم مصدوم مي‌شود، سرعت و قدرت بدني بالاتري هم نسبت به خليلي دارد كه شايد با روش بازي امسال پرسپوليس نقايصش را جبران كند.

مخالفان چه مي‌گويند؟
مخالفان مقايسه خليلي با غلامرضا رضايي مي‌گويند: «غلامرضا مهاجم نوك نيست و به كناره‌ها متمايل مي‌شود چرا كه نياز به فضا دارد. اين جور بازيكن‌ها لب خط خوب بازي مي‌كنند، رونده هستند و خيلي از اوقات و زماني كه بايد در باكس تدافعي حريف حاضر باشند، به موقع در محل حاضر نمي‌شوند. رضايي بازيكن خوبي است اما آزادي عمل زيادي دارد و در تاكتيك تيم جايي نمي‌گيرد. الان هم توپ را مي‌گيرد، مي‌چرخد و با استفاده از سرعتش با حمل توپ موقعيت مي‌سازد.» و در ادامه مي‌گويند: «اگر مربي روي گلزني مهاجمان حساس باشد، از رضايي در نوك خط حمله استفاده نمي‌كند چرا كه او بازيكن نوك نيست اما سليقه علي دايي است كه از رضايي به‌عنوان مهاجم نوك استفاده كند.» و يك نكته ديگر: «در هفته‌هاي اول هيچ چيز مشخص نيست. پارسال هم هادي نوروزي در 4 بازي 5 گل زد و خيلي‌ها گفتند پرسپوليس آقاي گلش را پيدا كرده، بايد منتظر بود و ديد رضايي هم اينطور خواهد بود يا نه.» و اما مشكل فني بازي رضايي: «او در برابر مدافعان باتجربه‌اي مثل سهراب بختياري‌زاده و محمد نصرتي دچار مشكل شد. شايد خوب بازي كردن و گل زدن مقابل مدافعان در تيم‌هاي كوچك كار راحتي باشد اما با توجه به نوع بازي‌اش، مقابل مدافعان باتجربه به بن‌بست مي‌خورد و كاري از پيش نمي‌برد.»

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)