درخشش ایران 98 و اوج گیری فوتبال اسپانیا


مرجع خبری پرسپولیس : روزهایی که پرسپولیس و استقلال قهرمانی لیگ را بین خودشان تقسیم می کردند در تاریخ فوتبال ثبت شده است.

 

اگر از جمله کسانی باشید که فوتبال دهه 70 را پیگیری می کردید کمتر به یاد دارید که در اواخر این دهه تیمی جز سرخابی ها جام قهرمانی لیگ را بالای سر برده باشد . پس از قهرمانی های سایپا و پاس در جام آزادگان حدود 6 سال جام به طور نوبتی بین سرخابی ها می چرخید.

 

 

در آن زمان تیم های شهرستانی رویای قهرمانی لیگ را نداشتند بلکه آرزویشان بردن پرسپولیس و استقلال بود . همان زمان ها سند تیم ملی نیز شش دانگ به نام بازیکنان این دو تیم خورده بود و ورود به این دو تیم مساوی با ملی پوش شدن بود. حتی در سال 76 کار به جایی رسید که پرسپولیس به خاطر تعداد زیاد ملی پوشانش نتوانست به طور منظم لیگ را ادامه دهد و در میانه راه از مسابقات کنار کشید.

 

آن زمان فوتبال ما به شدت دو قطبی بود و خیلی ها ناراحت از این قضیه به دنبال چاره ای برای فرار از دو قطبی شدن فوتبال بودند.

 

 

اما در همان روزها هم تیم ملی دوران طلایی خود را سپری می کرد. درخشش در جام ملت های آسیای 1996 و پس از آن صعود به جام جهانی 1998 پیامدهای فوتبال دو قطبی بود چراکه اسکلت اصلی تیم ملی را بازیکنان این دو تیم تشکیل می دادند.

تیمی که بعدها با تجربه تر و کامل تر شد و با لژیونر شدن بازیکنانش در سال 2006 هم به جام جهانی رفت. فوتبال ما حالا سال هاست از و قطبی بودن خارج شده و در سیاهه قهرمانان ، نام هایی چون فولاد خوزستان ، سپاهان اصفهان ، سایپا و پاس در کنار پرسپولیس و استقلال ، قهرمان سال های اخیر لیگ ایران بودند ، خروج از دو قطبی که با تضیف پرسپولیس و استقلال صورت گرفت و نه تقویت تیم های دیگر .

 

ماحصل خارج شدن از این دو قطبی افت تیم ملی بود. افتی که خیلی ها آن را به پایان یافتن نسل طلایی فوتبال ایران ربط می دهند . نسلی که در پرسپولیس و استقلال رشد یافتند.

 

 

***

 

لالیگا سال هاست ما را یاد فوتبال دو قطبی خودمان می اندازد . آن زمان که هیچ کس جرات رویارویی با پرسپولیس و استقلال را نداشت . حالا در اسپانیا سال هاست بارسلونا و رئال مادرید اختلاف خود را با بقیه بسیار زیاد کرده اند . هرچقدر هم تیم های دیگر خودشان را مجهز کنند به گرد پای این دو تیم نمی رسند . در چند سال اخیر قهرمانی بین رئال و بارسا چرخیده و تیم های دیگر برای مقام سوم به بعد می جنگند.

 

نمی دانیم آیا در اسپانیا هم همه چیز را در فوتبال به حال خود رها کرده و برای مقابله با فوتبال دو قطبی برنامه ریزی می شود یا نه؟ اما آنچه مشخص است اینکه آنها هم در سال هایی که فوتبالشان دوقطبی است ، در تیم ملی بهترین شرایط را دارند. حاصل فوتبال دوقطبی اسپانیا ، قهرمانی این تیم در یورو2008 و جام جهانی 2010 بود . تیکی تاکای معروف اسپانیا نشأت گرفته از فوتبال ناب بارسلوناست چون بارسایی  ها اسکلت اصلی تیم ملی اسپانیا را تشکیل می دهند و فوتبال دو قطبی به اسپانیا کمک کرد رشد کند و قهرمان شود درست مثل روزهایی که فوتبال دوقطبی ما را به موفقیت های زیادی رساند.

 

حاصل چندقطبی شدن فوتبال ما از دست رفتن تماشاچی و جذابیت هم بود . وقتی در بازی استقلال با شهرداری حدود هزار نفر به ورزشگاه می آیند و این حکایت برای پرسپولیس هم کمابیش تکرار می شود. کسانی که ایده خارج شدن فوتبال از حالت دو قطبی را مطرح کردند خوشحال بودند یا ناراحت؟

 

حامد اردهالی

انتهای گزارش اختصاصی مرجع خبری پرسپولیس

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)