مرجع خبری پرسپولیس : سرپرست كميته داوران فدراسيون فوتبال در دفاع از عملكرد تيم داوري بازي شهرآورد هفتادم پايتخت گفت:تاكنون داوران ايراني بهتر از داوران خارجي در اين ديدار داوري كرده‌اند.

 

حسين عسگري با اشاره به عملكرد محسن تركي در ديدار تيمهاي استقلال و پرسپوليس اظهار كرد: اگر آنها كه مي‌گويند داورخارحي براي داربي بهتر است بازيهاي قبلي را خوب نگاه كنند متوجه مي‌شوند كه اشتباه‌هاي داوران خارجي اين بازي اگر از اشتباه‌هاي داوران ايراني بيشتر نبوده باشد كمتر هم نبوده است. به عنوان نمونه دكتر ماركوس مرك كه بزرگترين داور تاريخ شهرآورد تهران است هم در آن ديدار اشتباه بزرگي مرتكب شد و يك پنالتي را نگرفت.

 

وي در ادامه با تمجيد از عملكرد تيم داوري داربي تهران خاطرنشان كرد: داوران خارجي پس از انجام بازي به كشورشان باز مي‌گشتند و ديگر حرف و حديثي درباره قضاوت‌شان مطرح نمي‌شد ولي داوران ايراني بايد بمانند و در همين ليگ داوري كنند و ممكن است درباره قضاوت‌شان در داربي سالها بحث شود.

 

مطمئن باشيد امكان ندارد عملكرد تمام داوران خارجي اين ديدار بهتر از پنج ديداري باشد كه داوران ايراني سوت زده‌اند.

عسگري افزود: وقتي كميته داوران، قضاوت داربي را به داوران ايران مي‌سپارد، نگاه كنفدراسيون فوتبال آسيا نسبت به داوري ما عوض مي‌شود و آنها درباره ما بهتر فكر مي‌كنند. تا پيش از اين AFC خيلي روي داوران ما حساب نمي‌كرد چون مي‌ديد ما براي داوري ديدار مهم استقلال و پرسپوليس به داوران خودمان اعتماد نمي‌كنيم.

سرپرست كميته داوران در ادامه با بيان اين كه اعتراض به داوري سريعترين راه پوشاندن اشتباه‌هاي تيم‌ها است تصريح كرد: متاسفانه بدعت بدي در فوتبال ما گذاشته شده است كه مربيان بلافاصله پس از بازي در برابر داوري جبهه گيري مي‌كنند. اين مسئله در هيچ جاي دنيا مانند ندارد.

مربيان در فوتبال دنيا پس از بازي از شرايط فني مسابقه مي‌گويند و مثلا مي‌گويند بازي دست ما بود ولي نتوانستيم گل بزنيم اما بحث داوري خيلي كم در حرف‌هايشان منعكس مي‌شود.

وي ادامه داد: وقتي داوري در يك بازي اشتباه بزرگي مي‌كند و باعث باخت يك تيم مي‌شود، در واقع تيم مقابل به دليل همان اشتباه بازي را برده است ولي آيا تاكنون ديده‌ايد يك مربي بگويد به دليل اشتباه داوري پيروز شديم؟! متاسفانه اعتراض به داوري سريعترين راه براي پوشاندن اشتباه‌هاي تيم‌ها است.

عسگري در ادامه با خيلي خوب توصيف كردن عملكرد محسن تركي در قضاوت داربي گفت: بازي استقلال و پرسپوليس مانند يك بازي آسان و بدون درگيري و معمولي نيست. بازيهاي معمولي را يك تماشاگر علاقمند به فوتبال هم مي‌تواند داوري كند ولي داربي داستان خودش را دارد. وقتي يك داور بازي داربي را خوب كنترل مي‌كند و در نهايت مشكل چنداني ايجاد نشود، به معني آن است كه عملكرد او خوب بوده است. مسلما عكس العمل تماشاگران هم كه خيلي كم به داوري اعتراض كردند نشان از عملكرد خوب داور بازي دارد.

سرپرست كميته داوران ادامه داد: تركي در اين ديدار با صحنه‌هاي پيچيده و مشكل زيادي روبه‌رو بود كه توانست با تمركز خود تصميم‌هاي مناسبي اتخاذ كند. به عنوان نمونه، افتادن غلامرضا رضايي در محوطه جريمه استقلال در نيمه اول و سرنگون شدن بادامكي در گوشه محوطه جريمه در همان نيمه، صحنه‌هايي بود كه قضاوتش بسيار سخت بود و اگر داور در آن لحظات تمركز لازم را نداشت ممكن بود به اشتباه راي به پنالتي بدهد ولي تصميم درست تركي به معني تسلط بالاي او به زمين و جايگيري مناسبش در زمين بود.

عسگري همچنين با بيان اين كه در زمين بازي چه كسي اشتباه نمي‌كند؟ اضافه كرد: همانگونه كه در يك ديدار ممكن است بازيكن پاسي اشتباه بدهد و يا دروازه تيم خودي را باز كند داور هم دچار اشتباه مي‌شود ولي مهم اين است كه آن اشتباه‌ها روي نتيجه ديدار تاثير نداشته باشد. محسن تركي در ديدار استقلال و پرسپوليس چند خطا را اشتباه سوت زد ولي اين اشتباه‌ها در بازي اهميتي نداشت.

وي درباره صحنه مشكوك خطاي پنالتي روي رضايي در نيمه دوم هم گفت: در آن صحنه توپ از رضايي فاصله گرفت و در اين حالت او به سمت توپ تكل زد و در همين حال محمدي هم براي دوركردن توپ تكل زد و هر دو بازيكن در حالي كه تعادل نداشتند و از روبه‌رو به يكديگر نزديك مي‌شوند به هم برخورد كردند كه اين اتفاق اصلا خطا نيست.

سرپرست كميته داوران فدراسيون فوتبال درباره نظر برخي از كارشناسان داوري كه اعتقاد داشتند محمدي به دليل بي احتياطي مرتكب خطاي پنالتي شده است هم اظهار كرد: متاسفانه مشكل داوري ما همين كارشناسي‌هاي اشتباه است كه فضاي فوتبال را متشنج مي‌كنند. مشكل اصلي از جايي شروع مي‌شود كه برخي كارشناسان با استفاده از اطلاعات غلط، قانون را تفسير مي‌كنند. آنها مي‌گويند بازيكن بي احتياطي كه پي خطا است در حالي كه قانون بر عكس اين را مي‌گويد: قانون مي‌گويد اگر كسي خطا كرد و اين خطا هم با بي احتياطي بود بازيكن بايد با جريمه شخصي رو به رو شود ولي بي احتياطي را خطا نمي‌داند. بر اساس قانون، حركتي خطا است كه جريمه تيمي داشته باشد و اگر داخل 18 قدم باشد پنالتي است؛ خطاهايي مانند زدن، گرفتن و از اين قبيل. كارشناساني كه معتقدند آن صحنه پنالتي بوده است بايد بگويند خطاي عمومي از كدام نوع بوده است.

عسگري در ادامه و در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است بازيكنان و كادر فني پرسپوليس به دليل اعتراض به داوري مسابقه شهرآورد پايتخت جريمه شوند؟ اظهار كرد: اعتراص كردن‌ها متفاوت است. گاهي يك اعتراض معمولي است و گاهي با تمسخر و اتهام همراه است. همانگونه كه داور در طول بازي به برخي اعتراض‌ها اخطار مي‌دهد و به برخي نمي‌دهد كميته داوران هم به همان صورت عمل مي‌كند و اعتراض‌هايي را كه صرفا اعتراض به يك يا چند صحنه داوري باشند جريمه نمي‌كند. ضمن اين كه بازي استقلال و پرسپوليس هم شرايط خاص خودش را دارد و شرايط بازي، بازيكن‌ها و فشاري كه روي آنهاست با ديگر بازيها فرق مي‌كند. مثلا ديدار استقلال و پرسپوليس با ديدار پيكان و سايپا متفاوت است و كميته داوران همه اين مسايل را حساب مي‌كنند.

وي در ادامه با بيان اين كه كميته داوران هنوز در بين صحبت‌هاي پس از داربي با موردي روبه‌رو نشده است كه مستحق جريمه باشد گفت: من نمي‌توانم ساعتها اخبار تلويزيون و خبرگزاري‌ها را دنبال كنم كه ببينم چه كسي چه حرفي زده است و كميته داوران هم براي اين كار كسي را ندارد. اين مسايل فقط در صورتي است كه يكي از اعضاي كميته داوران با موردي روبه‌رو شود تا بررسي شود.

سرپرست كميته داوران در پايان با تقدير از عملكرد تماشاگران و اعضاي تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس در برگزاري خوب بازي خاطرنشان كرد: در حال حاضر تمركز كميته داوران روي ادامه بازيهاي ليگ برتر و دسته يك است ضمن اين كه داوران ما خيلي مشغول‌اند و حتي چند تن از داوران بين‌المللي مان را به دليل حضور در مسابقه‌هاي ليگ قهرمانان آسيا در اين هفته در اختيار نداريم ولي برخي كه از عملكرد كميته داوران انتقاد مي‌كنند اين مسايل را نمي‌بينند.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)