۱۶ سال پیش در چنین روزی علی کریمی و ۱۷ سال قبل در چنین روزی مهدی مهدوی‌کیا توانستند عنوان مرد سال آسیا را تصاحب کنند.

با توجه به حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا ممکن است این افتخار بار دیگر به یک پرسپولیسی برسد.به همین بهانه نگاهی داشته‌ایم به چهار فوتبالیست پرافتخار ایرانی که مرد سال آسیا شدند و همگی سابقه بازی در تیم بزرگ پرسپولیس را داشتند.

خداداد چراغ اول را روشن کرد

 اولین عنوان مرد سال آسیا برای فوتبال ایران با انتخاب خداداد عزیزی و عنوان دومی برای علی دایی در سال ۱۹۹۶ همراه بود. در این سال فوتبال ملی ایران مزد درخشش در بازی‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۶ در امارات را گرفت. خداداد عزیزی، بازیکن تکنیکی خط حمله ایران و باشگاه بهمن کرج ، توانست نظر هیئت داوری AFC را به خود جلب کرده و بیشترین آرا را از آن خود کند. خداداد در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا به عنوان یار کمکی برای پرسپولیس به میدان رفت و سابقه گلزنی را هم دارد.

در این گزینش علی دایی، مهاجم بلندقامت تیم ملی و پرسپولیس رتبه دوم را به خود اختصاص داد. رده سوم به کو جئونگ وون از کره جنوبی و باشگاه سئونگنام ایلهوا رسید.

 علی دایی دومین طلایی ایران

در  سال ۱۹۹۹(۲۳ آذر ۷۸)فوتبال ایران برای دومین مرتبه در تاریخ توانست عنوان مرد سال را از آن خود کند.

پس از خداداد عزیزی که در سال ۱۹۹۶ بهترین بازیکن قاره کهن شد، علی دایی، ملی پوش ایرانی که لژیونری در بوندس‌لیگا و تیم آلمانی «هرتابرلین» بود،‌ به این افتخار رسید. دایی عناوین، افتخارات و رکوردهای زیادی را کسب کرده و این روزها کریستیانو رونالدو می‌کوشد با گلزنی برای پرتغال به رکورد تعداد گل ملی دایی برسد و عنوان آقای گل فوتبال جهان را به خود اختصاص دهد.

مهدی مهدوی‌کیا بهترین گلساز بوندس لیگا، مرد سال آسیا

پس از خداداد عزیزی و علی دایی، یک عنوان مرد سال دیگر فوتبال قاره آسیا در  سال ۲۰۰۳ و۱۹ آذر سال ۱۳۸۲برای فوتبال ایران بدست آمد.

مهدی مهدوی‌کیا که در آن سالها همراه با تیم هامبورگ آلمان در بوندس‌لیگا و تیم ملی ایران خوش می‌درخشید، بالاتر از سایر رقبا جای گرفت و این افتخار را کسب کرد.‌ پس از او تردساک چایمان از تایلند و باشگاه تروساسانا و ماکسیم ساتسکیخ از ازبکستان که برای تیم دیناموکیف بازی می‌کرد، در پله دوم و سوم جای گرفتند.

مهدوی‌کیا در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ عنوان بهترین گلساز و دومین گلساز برتر بوندس‌لیگا را به خود اختصاص داد‌. او که به عنوان جوان اول فوتبال آسیا خود را مطرح کرده بود با ترانسفر خود به بوخوم و هامبورگ در سه مقطع درآمدهای کلانی را عاید باشگاه پرسپولیس کرد و یکی از اسطوره‌های محبوب تاریخ فوتبال هامبورگ و پرسپولیس بشمار می‌رود.

و جادوگری که ۸ می‌پوشید

در  سال ۲۰۰۴ و ۱۹ آذر ۸۳ علی کریمی مرد سال فوتبال آسیا شد. کریمی با بازی‌های درخشان خود در تیم الاهلی امارات، تیم ملی و بعد هم بوندس‌لیگای آلمان و بایرن‌مونیخ چنان خوش درخشید که در فوتبال آسیا هنوز هم  از او به عنوان یک اسطوره بی‌تکرار یاد می شود.کریمی  نظر رای‌دهندگان را به خود اختصاص داد و توانست مرد سال آسیا شود. جادوگر شماره هشت ایران و پرسپولیس که در بایرن مونیخ هم همین شماره پیراهن را برتن می‌کرد بالاتر از علا هبیل بحرینی ( الاهلی منامه) و شونسوکه ناکامورا ، بازیکن ژاپنی که در لیگ ایتالیا بازی می‌کرد عنوان ارزشمند مرد سال را به خود اختصاص داد و توپ طلا را از بن همام رئیس وقت کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرد.

هر ۴ نفر پرسپولیسی بودند

تاکنون ۴ بازیکن ایرانی موفق شده اند عنوان مرد سال فوتبال آسیا را به خود اختصاص دهند که هر ۴ نفر نیز سابقه عضویت در پرسپولیس را در کارنامه دارند.

امیدواری‌ها با توجه به حضور سرخ‌ها در فینال

با توجه به حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ احتمال آنکه یک نفر از میان بازیکنان این تیم در سال جاری بتواند صاحب عنوان “مرد سال آسیا” شود وجود دارد. این امیدواری با قهرمانی سرخ‌ها در قاره کهن بیشتر هم میشود. متاسفانه در دو سال گذشته علیرضا بیرانوند گلر تیم ملی و پرسپولیس به رغم کارنامه درخشانی که داشت از کسب عنوان مرد سال آسیا محروم شد؛ آن‌هم در حالی که یکی از نامزدهای برتر و نهایی بود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)