مرجع خبری پرسپولیس : آنچه تفسیر ما از فیرپلی تحت عنوان بازی «جوانمردانه» است به طور کلی با برداشت فیفا از این واژه مطابقت ندارد. اینجاست که بسیاری از به ظاهر کارشناسان با تفسیر یک واژه خارج از عرف سعی در تزریق افکار نادرست به جامعه دارند.

 

آنچه در برنامه شب گذشته 90 اتفاق افتاد نشان داد تفسیری که در کشورمان نسبت به برخی رویداد ها و مسائل داریم بر اساس افکاری خلاف واقع بوجود آمده و در طول سال ها بجای اصلاح این رفتارها سعی در تفسیر و روتین کردن این افکار داشته ایم.

 

بازی فیرپلی که در فوتبال ما تحت عنوان بازی جوانمردانه نفسیر می شود در فوتبال دنیا تعاریف کاملا متفاوت و مغایر با برداشت ما دارد. شاید بتوان واژه “بازی منصفانه” یا بازی عادلانه را به عنوان بهترین برگردان از واژه فیرپلی در دایره واژگان فوتبال ایران برشمرد.

 

آنچه در کشورمان تحت عنوان جوانمردی رواج دارد که برگرفته از آداب و رسوم پهلوانی ترویج یافته با تفسیری که فدراسیون جهانی فوتبال از این عنوان دارد متفاوت است. آنچه در جام جهانی 1994 به عنوان یک عرف و نه قانون در فوتبال پذیرفته شد، متناسب با رعایت انصاف و عدالت در برگزاری یک مسابقه فوتبال بنا شده است.

 

 

آنجا که برای حفظ توازن قدرت تیم ها و جلوگیری از در خطر افتادن سلامتی بازیکن واژه ای تحت عنوان فیرپلی در آئین نامه انضباطی فیفا هم ثبت می شود هیچ نشانی از اجبار و البته تایید رفتار ناعادلانه و غیرمنصفانه ندارد.

 

با این تفاسیر بحثی که پس از جنجال بازی پرسپولیس و استیل آذین درگرفته ساده تر قابل حل به نظر می رسد. از مخالفین سوال می کنیم آیا آنچه از سوی دروازه بان استیل آذین در طول مسابقه رخ داد با رعایت انصاف و عدالت در فوتبال همخوانی دارد؟ و اگر اینطور نیست توقع رعایت بازی «منصفانه» (فیرپلی) از سوی پرسپولیسی ها غیرمنطقی نیست؟

 

از آنجایی که فیفا حتی این تفسیر را نیز با شرط رعایت احترام متقابل به حریف و تماشاگران اجرایی می داند به نظر می رسد اظهارات هوشنگ نصیرزاده در برنامه شب گذشته 90 دقیقا قابل استناد و استفاده بر علیه خود او و کارشناسانی از این دست خواهد بود.

 

آنهایی که با وجود عدم اطلاع از ساده ترین مفاهیم و تعاریف ادعا می کنند حل کردن مسائل به روش ایرانی عامل همه جنجال ها و اتفاقات هفته های اخیر است. آیا چنین نیست که تفسیر نامتعارف و من در آوردی شما و استفاده از لفظ نادرست بازی «جوانمردانه» خود عاملی است بر تشدید تنش ها و دامن زدن به اتفافاتی که قانونا و عرفا هیچ ایرادی نمی توان بر آن ها وارد دانست؟

 

از شما سوال می کنیم رفتار دروازه بان استیل آذین با کدام یک از مفاهیم اخلاقی، منصفانه و عادلانه در فوتبال تطبیق دارد؟ تضییع حق 30 میلیون هوادار و به سخره گرفتن آنها که توام با کشتن روح فوتبال و محروم کردن فوتبالدوستان ایرانی از تماشای یک مسابقه «فوتبال» با کدام یک از آداب اخلاقی ما همخوانی دارد؟

 

انتهای گزارش اختصاصی مرجع خبری پرسپولیس

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)