متاسفانه در فوتبال ایران هیچکس سر جایش نیست

مرجع خبری پرسپولیس : بازيكن سابق پرسپوليس معتقد است كه نبايد از علي دايي در مربي‌گري استفاده شود و بايد از پتانسيل و تجربه او در مجامع بين‌المللي بهره برد.

 

جعفر كاشاني درباره مسائل پيش آمده در باشگاه پرسپوليس اظهاركرد: اينها مسائل شخصي خودشان است و به كسي مربوط نمي‌شود كه منظورشان از مطرح كردن اين صحبت‌ها در پايان فصل چه بوده است. بايد از دايي پرسيد كه منظورش چه بوده است.

 

وي ادامه داد: اميدوارم پرسپوليس در راه صحيح گام بردارد. پرسپوليس يك تيم است. چون تيم است با سيستم فردي اداره مي‌شود. بايد باشگاه باشد در اين صورت داراي تشكلات مي‌شود.

اهداف و شيوه‌هاي رسيدن به آن و شرح وظايف مدير عامل، هيأت مديره و كادر فني مشخص مي‌شود. اما در حال حاضر اين طور نيست. وقتي مشخص باشد ديگر چنين مسائلي مطرح نمي‌شود، چون همه چيز در قالب يك سيستم به منظور رسيدن به اهداف از قبل پيش بيني شده است.

 

كاشاني افزود: زماني كه قصد داريم سركار بياييم در رودربايستي گير مي‌كنيم و هيچ نكته مبهمي كه ممكن است به نظرمان برسد را مطرح نمي‌كنيم. اما زماني كه كار را آغاز مي‌كنيم شروع به گله گذاري مي‌كنيم. اين فرهنگ ما ايراني‌ها است كه خوش برخورد و بد بدرقه هستيم. اگر سيستم وجود داشته باشد، اهداف كارشناسي شده و روشن هستند و ابتداي طرفين با هم صحبت مي‌كنند و مشخص مي‌شود كه به چه منظوري با يكديگر همكاري مي‌كنند. اما وقتي در ابتدا قربان صدقه هم مي‌روند و همه چيز بر اساس رفاقت و دوستي باشد اين مسائل همه پيش مي‌آيد.

جعفر كاشاني درباره عملكرد حبيب كاشاني در پرسپوليس بيان كرد: كاشاني از مديران خوب ورزش مملكت است و قبلاً هم در رأس پرسپوليس بود. او با مديريت و فرهنگ خودش، با شرايط و امكاناتي كه در اختيارش بود كار كرد. هر كسي هم وقتي كاري را آغاز مي‌كند اشتباه هم مي‌كند. بايد ديد امكانات و شرايط حبيب كاشاني چه بوده است. اما آدمي موفق است كه از نخبگان، تجربه و تفكر ديگران كه در اين مسير حركت مي‌كنند استفاده كند. آيا حبيب كاشاني از گذشتگان استفاده كرده است؟

وي افزود: پرسپوليس يك تيم است و با فرهنگ تيمي اداره مي‌شود. وقتي كه باشگاه شد چون بايد پاسخگو باشد در تمام زمينه‌ها از متفكران استفاده مي‌كند. به عنوان مثال رئال مادريد و بارسلونا باشگاه هستند اما پرسپوليس يك تيم است كه با افكار تيمي اداره مي‌شود. تفكر مديريتي حبيب كاشاني هم در همين اندازه است و زحمت مي‌كشد و كار مي‌كند.

بازيكن سال‌هاي دور پرسپوليس با اشاره به دو تيم استقلال و پرسپوليس گفت: استقلال و پرسپوليس نبايد اينگونه باشند. اين دو باشگاه بزرگ مملكت هستند كه روي فرهنگ جامعه تأثير گذارند و اگر به معناي واقعي تبديل به باشگاه شوند مي‌توانند بسياري از مسائل جامعه را حل كنند.

اين پيشكسوت فوتبال در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به قديمي بودن قوانين فوتبال ايران بيان كرد: بايد نگاه مسئولان تغيير كند. قوانين فوتبال ما براي 50 سال پيش است و ادعا مي‌كنيم كه حرفه‌اي شده‌ايم. با توجه به اينكه ميلياردها تومان در فوتبال هزينه مي‌شود و ليگ هم به پايان خود نزديك مي‌شود بايد ديد كه اين ليگ از نظر فرهنگي چه اثراتي در جامعه داشته است.


وي با اشاره به عملكرد سازمان ليگ ادامه داد: سازمان ليگ به طور مرتب كار مي‌كند. با توجه به امكانات و شرايطي كه دارند خوب كار مي‌كنند و به موقع مسابقات را برگزار مي‌كنند. اما فرهنگ سازي در ليگ به عهده آن‌ها نيست و اين كار بايد در باشگاه‌ها صورت بگيرد.

كاشاني افزود: در اين چند سال كدام يك از تيم‌ها صاحب استاديوم شخصي شدند؟! هزينه كردن ميليارد‌ها ريال در اين زمينه مانند تخمي است كه در كوير كاشته مي‌شود و چيزي از آن برداشت نمي‌شود.

كاشاني با اشاره به دو تيم ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان اظهار كرد: دو تيم اصفهاني كه سال‌هاست مديريت منسجمي دارند، از بودجه دولت استفاده مي‌كنند و نتيجه هم مي‌گيرند. اما آيا با اين هزينه‌ها جايگاه فوتبال ما بايد اينجا باشد كه افتخارمان اين باشد كه قطر و بحرين را برده‌ايم؟ اين سوال بايد از مسولان ورزش پرسيد. بايد پرسيد حالا كه ليگ تمام شده است چه كار كرده‌ايم. چند فوتباليست معرفي كرديم. در زمينه‌هاي اقتصادي، درون مرزي و برون مرزي چه اتفاقي افتاده است؟ معلوم مي‌شود كه هيچ چيز جاي خودش نيست. اين‌ها به اين دليل است كه در فوتبال ما تيمي اداره مي‌شود. باشگاه تشكيلات دارد. بعد از آن بايد اتحاديه باشگاه به وجود بيايد. بخش خصوصي نيز بايد فعال شود.

وي افزود‌: امروزه ورزش قهرماني مقوله تفريحي نيست و با آن مي‌شود خيلي از مسائل را حل كرد‌. براي مثال بازي بارسلونا و رئال مادريد را حداقل 2 ميليارد انسان در دنيا مي‌بينند. فوتبال مقوله تفريحي نيست اما در فوتبال ما ميلياردها تومان هزينه مي‌شود اما نتيجه مناسبي ندارد.

جعفر كاشاني درباره حضور علي دايي به عنوان سرمربي پرسپوليس نيز اظهار نظر كرد: علي دايي فوتباليست بزرگ و تحصيل كرده‌اي است و هيچ وقت موافق نبودم كه دايي مربي بشود. او با توجه به اينكه در فوتبال اروپا بازي كرده مورد شناخت مجامع بين‌المللي است؛ اگر به جاي مسئولان بودم او را به عنوان نماينده ورزش ايران در مجامع بين‌المللي معرفي مي‌كردم. از عرب‌ها كه كمتر نيستيم. بن همام خود را براي انتخابات فيفا كانديد كرده است. ما هم مي‌توانستيم اين روزها از علي دايي به عنوان رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا و پس از آن او را به عنوان رئيس فيفا پيشنهاد بدهيم. نه اينكه مربي فوتبال بشود و اين مراحل را طي كند. اين نظر من است و شايد اشتباه باشد.

جعفر كاشاني در پايان گفت: 3 سال است كه مي‌گويم تا زماني كه بخش خصوصي فعال نشود ورزش هميشه همينطور خواهد ماند. ما نخبگان و افراد متفكر و همه چيز براي پويايي و ساختن داريم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)