همه فاکتورهای سرنوشت ساز برای الکلاسیکو وطنی

مرجع خبری پرسپولیس : بدون شك مسابقه فرداي پرسپوليس- سپاهان مصاف حساس و بزرگي است كه از وجوه مختلف مي‌تواند بررسي و موشكافي شود.

 

اهميت نتيجه اين مسابقه اما آنقدر بالاست كه بتوان قبل از بازي شرايط دو تيم را با در نظر گرفتن تمام جزئياتش بررسي كرد. در اين بين به نظر مي‌رسد قبل از اين بازي بزرگ، 7 آيتم كلي را مي‌توان بررسي كرد و با در نظر گرفتن برتري دو تيم در اين 7 آيتم و سبك سنگين كردن شرايط برنده اين ديدار را حدس زد.

 

انگيزه
گروهي مي‌گويند سپاهان بعد از قهرماني ليگ برتر و حضور در جمع 8 تيم برتر ليگ قهرمانان انگيزه‌اي براي فتح جام حذفي ندارد اما اين تصور عين اشتباه است.

ظاهرا جاه‌طلبي‌هاي امير قلعه‌نويي و باشگاه سپاهان، بازيكنان اين تيم را هم باانگيزه كرده و همه زردپوشان به شدت دنبال قهرماني در جام حذفي و يك دبل تاريخي هستند. ظاهرا انگيزه‌هاي مالي نيز براي قهرماني در جام حذفي سپاهان را جدي‌تر مي‌كند و كسب چهارمين جام قهرماني حذفي و جابجا كردن ركوردهاي يك فصل ثابت مي‌كند اين تيم اصفهاني براي رسيدن به قله حذفي همه جوره انگيزه دارد.پرسپوليس اما بعد از عنوان چهارمي ليگ و ناكامي در ليگ قهرمان براي فتح جام حذفي سراپا انگيزه است و همه مي‌خواهند بدانند در قياس مقدار انگيزه‌هاي دو تيم و نوع آنها كدام يك برتر خواهد بود.

 

توان تيمي
در اينكه سپاهان تيم پرمهره‌اي است و مهره‌هايش با يكديگر چفت شده‌اند شكي نيست اما پرسپوليس هم ثابت كرده در روزهايي كه نمودار سينوسي‌اش به اوج مي‌رسد، تيم قابل احترامي است كه مي‌توان روي پتانسيل و توانايي‌هاي بازيكنان و كادر فني‌اش حساب كرد. سپاهان در دفاع و حمله يك توازن نسبي دارد و خيلي كم به سراشيبي مي‌افتد كه يكي از عوامل حفظ اين مهم داشتن نيمكتي قابل توجه و مهره‌هايي كارآمد است. پرسپوليس نيز نشان داده حداقل در برهه‌هاي حساس تبديل به تيمي توانمند مي‌شود كه توانايي مقابله با سپاهان قدرتمند را نيز خواهد داشت. به عبارتي مي‌توان گفت پرسپوليس در شرايط طبيعي هم مي‌تواند حريف قهرمان ليگ شود. شايد به‌خاطر همين است كه ته دل هواداران اين تيم خالي نيست و خيلي‌هايشان به پيروزي در ال‌كلاسيكوي ايران اميدوارند.

 

شرايط بدني
سپاهان سه‌شنبه هفته گذشته در يك بازي پرفشار و پربرخورد بنيادكار ازبكستان را شكست داد و به جمع 8 تيم پاياني ليگ قهرمانان رسيد. تيمي كه به قول سرمربي‌اش هر 9 روز سه بازي انجام داده و طي يك بازه زماني 50-40 روزه بيش از پيش پرواز انجام داده. براي اين بازي بزرگ فقط پنج روز زمان داشته كه طبيعتا يك روز آن هم صرف ريكاوري شده است. پرسپوليس اما بعد از بازي پيكان 8 روز تا مصاف مقابل سپاهان زمان داشته و طبيعتا از اين حيث شرايط بهتري نسبت به رقيبش داشته است. در اين شرايط شايد اگر بازي به وقت‌هاي اضافه كشيده شود پرسپوليس شانس بيشتري براي پيروزي داشته باشد.

 

مسائل رواني
تيم اصفهاني بعد از قهرماني در ليگ برتر و صعود مقتدرانه به جمع 8 تيم پاياني ليگ قهرمانان در آسمان‌ها سير مي‌كند و به لحاظ رواني شرايط فوق‌العاده‌اي دارد. سپاهان در حال حاضر خوشحال‌ترين تيم ايراني است و حاشيه‌هاي پيرامون اين تيم هم تاثير زيادي بر شرايط رواني بازيكنان و كادر فني‌اش نمي‌گذارد. پرسپوليس اما اوضاع متفاوتي دارد. بعد از عدم نتيجه‌گيري در ليگ قهرمانان و دعواهاي سرمربي و مديريت باشگاه، يك پايان آبرومندانه در ليگ كافي بود تا تيم پرسپوليس شامل بازيكن، كادر فني و … را تا حدودي به ساحل آرامش نزديك كند. الان چند روزي است كه اوضاع پرسپوليس تا حدودي آرام و نزديك به شرايط طبيعي است. بازيكنان و كادر فني با درك اهميت بازي مقابل سپاهان از حاشيه‌ها فراري‌اند و ظاهرا شرايط رواني تيم با توجه به بازي خوب اخير در اصفهان و در نظر گرفتن پتانسيل‌ها و قابليت‌هاي تيمي رو به بهبود است.

 

حاشيه‌ها و مشكلات
در تيم سپاهان ظاهرا حاشيه و مشكلي وجود ندارد. بعد از فراموشي اتفاقات روي استيج قهرماني و قهر كاپيتان نويدكيا از همبازيانش، حالا مهمترين پچ‌پچ‌‌‌هاي اردوي سپاهان مربوط به ماندن يا رفتن امير قلعه‌نويي از اين تيم است. البته جدايي ستاره‌هايي مثل رحمتي، عقيلي، حسيني و … هم كه هر سال مطرح مي‌شود نيز حجمي از اين پچ‌پچ‌ها را در بر مي‌گيرد اما سپاهاني‌ها با درك شرايط حداقل در اين دو سه روز باقيمانده تا مسابقه فتيله حاشيه‌هاي خود ساخته را پايين مي‌كشند. در تيم پرسپوليس اما مهمترين حاشيه مربوط به علني شدن دعواي بين سرمربي و سرپرست باشگاه بوده كه دوطرف به‌خاطر شرايط فوق‌العاده در سكوت موقت و آتش‌بس بسر مي‌برند. از طرفي مشكلات تيمي شامل محروميت‌ها و مصدوميت‌ها شرايط پرسپوليس را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد به‌طوري كه از تيم سپاهان فقط احمد جمشيديان به بازي يكشنبه نمي‌رسد اما از جمع پرسپوليسي‌ها سپهر حيدري، غلامرضا رضايي، سكوبرت و جلال اكبري شرايط حضور در بازي را ندارند.

 

مهره‌ چيني
آيتم مهمي كه همواره در بازي‌هاي بزرگ روي آن بحث مي‌شود چيدمان درست و فرستادن ارنجي مناسب براي آن مسابقه است كه در بسياري اوقات تبديل به برگ برنده مربيان مي‌شود. هر چند بعيد است دو مربي نسبت به آخرين ديدارهاي موفقيت‌آميز تيم‌شان تغييراتي وسيع در تركيب خود اعمال كنند اما حداقل در مورد پرسپوليس مي‌توان گفت چنانچه دايي ارنج مناسبي مقابل سپاهان بچيند، با توجه به بازي خانگي و بهره بردن از امتياز ميزباني، پيروزي سرخ‌ها دور از دسترس نيست. نمايش موفقيت‌آميز حميدرضا علي عسگري در گوش راست، هادي نوروزي در مهاجم نوك و سامان آقازماني در پست هافبك دفاعي نشان داده چنانچه اين بازيكنان در پست اصلي خود به كار گرفته شوند، هم بازي اين نفرات به چشم مي‌آيد و هم اينكه پرسپوليس راحت‌تر به نتيجه دلخواهش مي‌رسد. از طرفي بعضا مشاهده شده كه مربيان بزرگ در چنين مسابقاتي با يك تغيير ويژه يا فرستادن بازيكن خاص به ميدان كه كسي روي او حساب نمي‌كرده، جريان مسابقه را به سود تيم خود تغيير داده‌اند كه بايد ديد دايي يا قلعه‌نويي در ميدان يكشنبه اهل اين قبيل ريسك‌هاي تاثيرگذار هستند يا نه.

 

اتفاقات بازي
اگر همه چيز يك تيم درست و سرجايش باشد باز هم گريزي از اتفاقات پيش‌بيني نشده در جريان بازي نيست. پرسپوليس و سپاهان حتي اگر قبل از بازي يكشنبه به لحاظ انگيزشي، توان تيمي، شرايط بدني و مسائل رواني در بالاترين سطح باشند و حاشيه‌ها و مشكلات تاثيري بر كيفيت بازي‌شان نگذارد و البته مربيان بهترين تركيب را به زمين بفرستند و بهترين تعويض‌ها را انجام دهند باز هم بعيد نيست اتفاقات مسابقه همه اين موارد مهم را تحت تاثير قرار دهد و حتي به سايه ببرد.

شايد يك پنالتي اشتباه، اخراج يكي از بازيكنان و مسائل تاثير گذار در جريان مسابقه تمام نقشه‌هاي تاكتيكي مربيان را به هم بريزد، كما اينكه فشار اين مسابقه آنقدر زياد هست كه بازيكن، داور و مربي را تحت تاثير قرار دهد و متعاقب اين موضوع، كفه ترازو به نفع يكي از اين دو تيم تغيير كند.

 

منبع: ایران ورزشی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)