با قهرمانی پرسپولیس در فصل بیست‌ودوم لیگ برتر تعداد قهرمانی‌های سرخپوشان در این رقابت‌ها به عدد هشت و در مجموع لیگ ها به پانزده رسید.

پرسپولیس در مجموع هشت بار در تاریخ لیگ برتر قهرمان شده است و در این فصل یحیی گل‌محمدی سومین قهرمانی را به همراه پرسپولیس به دست آورد تا در تعداد قهرمانی‌ها در کنار برانکو ایوانکوویچ قرار بگیرد. برانکو در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم سه بار متوالی پرسپولیس را به قهرمانی رسانده بود. گل‌محمدی شانس این را دارد که در جام حذفی هم پرسپولیس را قهرمان کند.

این پانزدهمین قهرمانی لیگ برای تیمی بود که اولین بار در سال 1350 این جام را با آلن راجرز بالای سر برد. سپس در سال 1352 و در لیگ تخت جمشید موفق شد بار دیگر این جام را بالای سر ببرد. پرسپولیس بدشانس بود که در دوره جنگ ایران – عراق، لیگ سراسری جای خود را به جام باشگاه‌های تهران داد وگرنه پنج قهرمانی متوالی تیم علی پروین، می‌توانست تیم کنونی پرسپولیس را به 20 قهرمانی در لیگ برساند.

با این حال دهه 1370 نیز روزهای درخشان تیمی شد که با نسل جدید خود به یکه‌تاز فوتبال ایران تبدیل شده بود. آنها 4 دوره در لیگ آزادگان قهرمان لیگ شدند و شاید اگر انصراف اجباری در سال 1375 نبود، حالا تعداد قهرمانی بیشتری هم داشتند.

پرافتخارترین تیم لیگ ایران، دوره حرفه‌ای لیگ را هم با قهرمانی آغاز کرد. آخرین قهرمانی پروین مژده بالانشینی سرخ‌ها در لیگ برتر ایران را می‌داد. اگرچه تا جام بعدی 6 سال و سپس 9 سال صبر کردند اما روزهای خوب ناگهان با مرد کروات فرا رسید. لیگ شانزدهم با دست‌های کاپیتان پرسپولیس بالا رفت تا قرمزها فرصت‌طلبانه، فرمت لیگ‌های اروپایی را برگزینند و یک ستاره به روی لوگوی تیمشان الصاق کنند.

اما این پایان کار نبود. لیگ هفدهم، هجدهم، نوزدهم و بیستم نیز به پرسپولیس رسید. انگار قهرمانی با روحشان عجین شده بود، تفاوتی نداشت برانکو روی نیمکت باشد یا کالدرون و یا حتی یک گزینه داخلی به نام یحیی گل‌محمدی. اتفاقا یحیی که آمد پرسپولیس جان دوباره گرفت و به جام، چند باره رفت.

یک سال وقفه، خرق عادت برای تیمی بود که به سرعت فرم خود را باز یافت و این بار در رقابتی جانانه با دو رقیب قدرتمند، دستش را به جام طلایی رساند. حالا آنها 15 جام قهرمانی در کارنامه خود دارند. شش تا بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبشان، استقلال. صدرنشینی پرسپولیس در جدول افتخارات لیگ ایران تا 7 سال دیگر ادامه خواهد داشت، به شرطی که تمام این 7 سال به فرض محال با قهرمانی استقلال به پایان برسد، اتفاقی که تاکنون هرگز در فوتبال ایران رخ نداده و بهترین رکورد نیز متعلق به پرسپولیس با پنج قهرمانی متوالی است.

پس شاید چندان هم بی‌راه نگویند قرمزهایی که خود را صدرنشین الی‌الابد جدول افتخارات در لیگ ایران می‌دانند. به نظر صبر بسیار بباید تا این جایگاه حتی به خطر بیفتد، شاید اینکه پرسپولیس به سمت جام بیستم و ستاره دوم پیش برود، به ذهن‌ها نزدیک‌تر باشد تا اینکه تیم دیگری زودتر از پرسپولیس شانزدهمین قهرمانی خود در لیگ را کسب کند.

بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال به لحاظ کیفی و فنی در سطح بالایی قرار داشت، دلیل طرح این مدعا آن است که سه تیم پرسپولیس، سپاهان و استقلال تا هفته‌های پایانی مدعی جدی قهرمانی بودند و هر سه در پایان لیگ میانگین بالای 2 امتیاز کسب کردند.

از سال 1380 مسابقات فوتبال ایران با عنوان «لیگ برتر» ‌آغاز شد. پیش از آن، مسابقات سراسری فوتبال ایران تحت عنوان لیگ آزادگان برگزار می‌شد. در لیگ حرفه‌ای، پرسپولیس با هشت بار قهرمانی پیشتاز است و سپاهان با پنج و استقلال با چهار قهرمانی بعد از سرخپوشان قرار دارند.

اسامی تیم‌ها و مربیان قهرمان 21 دوره گذشته مسابقات لیگ برتر به شرح زیر است:

فصل اول (81-1380)
پرسپولیس
سرمربی: علی پروین

فصل دوم (82-1381)
سپاهان
سرمربی: فرهاد کاظمی

فصل سوم (83-1382)
پاس تهران
سرمربی: مجید جلالی

فصل چهارم (84-1383)
فولاد خوزستان
سرمربی: ملادان فرانچیچ

فصل پنجم (85-1384)
استقلال
سرمربی: امیر قلعه‌نویی

فصل ششم (86-1385)
سایپا
سرمربی: علی دایی

فصل هفتم (87-1386)
پرسپولیس
سرمربی: افشین قطبی

فصل هشتم (88-1387)
استقلال
سرمربی: امیر قلعه‌نویی

فصل نهم (89-1388)
سپاهان
سرمربی: امیر قلعه‌نویی

فصل دهم (90-1389)
سپاهان
سرمربی: امیر قلعه‌نویی

فصل یازدهم (91-1390)
سپاهان
سرمربی: زلاتکو کرانچار

فصل دوازدهم (92-1391)
استقلال
سرمربی: امیر قلعه‌نویی

فصل سیزدهم (93-1392)
فولاد خوزستان
سرمربی: حسین فرکی

فصل چهاردهم (94-1393)
سپاهان
سرمربی: حسین فرکی

فصل پانزدهم (95-1394)
استقلال خوزستان
سرمربی: عبدالله ویسی

فصل شانزدهم (96-1395)
پرسپولیس
سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

فصل هفدهم (97-1396)
پرسپولیس
سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

فصل هجدهم (98-1397)
پرسپولیس
سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

فصل نوزدهم (99-1398)
پرسپولیس
سرمربی: یحیی گل‌محمدی

فصل بیستم (1400-1399)
پرسپولیس
سرمربی: یحیی گل‌محمدی

فصل بیست‌ویکم (01-1400)
استقلال
سرمربی: فرهاد مجیدی

فصل بیست‌ودوم (02-1401)
پرسپولیس
سرمربی: یحیی گل‌محمدی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)