محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگویی انتقادی، شرایط کنونی ایران را در عرصه‌های مختلف به چالش کشیده است.

دادکان در گفت‌وگوی تصویری با آرمان ملی گفت: «از سال ۵۲ که بازیکن تیم ملی جوانان بودم ابتدای مصاحبه‌ها می‌گفتم بسم‌الله الرحمن الرحیم. اما الان در برنامه شما نگفتم. برای اینکه دوست ندارم مثل این‌ها باشم. از این قشنگ‌تر بگویم؟ بخشی از جامعه، بسم‌الله را دکان کرده. ریش گذاشتن دکان شده. خودشان اعلام کردند از ۷۲ هزار مسجد سراسر کشور، ۵۰ هزارتاش کسی نمی‌رود.»

تیم ملی ایران در دوران ریاست دادکان و با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ روی سکوی سوم جام ملت‌های ۲۰۰۴ ایستاد. طی دو دهه اخیر، عنوانی بهتری نصیب فوتبال ایران نشده است.

او درباره حذف کریم باقری گفت:‌ « شما نگاه کنید دو سه تا از ورزشکاران را حذف کردند و گفتند با اینها قرارداد نبندید. من لعنت می‌فرستم به مدیریتی که در پرسپولیس است. نشستید کریم باقری را گذاشتند کنار. یک نفر نمی‌پرسد چرا؟ فرض محال اگر مدیر باشگاه بودم و این اتفاق می‌افتاد، تیم نمی‌دادم. اگر بازیکن بودم بازی نمی‌کردم. یک کلمه حرف نمی‌زنید. چون از بیرون گفته‌اند به بازیکن سه میلیاردی، ۷ میلیارد بده. ۱۰ میلیاردی را ۲۰ میلیارد بده. بازیکن تحت نظر آنهاست. با پول همه را خریده‌اند. پس اخلاق و شرف و دین چی؟»

عضو اسبق هیئت رئیسه AFC ادامه داد: «نتوانستید کریمی را حفظ کنید و رفت. او را خیلی راحت می توانستید. رویکردش به محاسبات خودش بستگی دارد و آمال و آرزوهایی دارد که به آن نمی رسد و این کار را می کند. رفتار با وریا خیلی ظالمانه بود. من مصاحبه کردم و گفتم کسی که با او این کار را کرد به نیم فصل نمی‌رسد و ظلم پایدار نیست. دیدید که {آجورلو} رفت. کسی از فساد ورزش نمی‌گوید. اگر من بودم مرا دار می‌زدند. اما اینها همه با همند. پول‌ها را با هم خوردند و رفتند.»

دادکان در پاسخ به روزنامه آرمان ملی درباره پاداش حواله خودرو به ملی‌پوشان گفت: «دوران ما حواله سمند دادند که داخلی بوده نه وارداتی. رئیس و نایب رئیس فدراسیون دروغ می‌گویند که همیشه بوده. نایب رئیسی که زمان من هم گرفتی و الان هم می‌گیری، دروغ می‌گویی. چه راحت به بازیکن یاد می‌دهند دروغ بگو. پول را می‌دهند که سرود بخوانند اما همان را هم نمی‌خوانند، لب می‌زنند. این بنا می‌ریزد.»

حضور تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی2022 قطر با گذشته متفاوت بود و شرایط اجتماعی و سیاسی کشور در وضعیت تیم‌ملی تأثیر گذاشته بود. به نظر شما چرا تیم‌ملی در جام‌جهانی نتیجه لازم را نگرفت؟ دادکان در پاسخ گفت: واقعیت این است که فدراسیون فوتبال از استقلال کافی برخوردار نیست. مدیرانی در این بخش وجود دارد که امضا می‌کنند و تأییدیه می‌دهند. در چنین شرایطی اگر تیم‌ملی با آقای اسکوچیچ هم به جام‌جهانی می‌رفت همین نتیجه‌ها را می‌گرفت.

وی در پاسخ به این که یعنی ما با آقای اسکوچیچ هم شش گل از انگلیس می‌خوردیم؟ گفت: مطمئن باشید می‌خوردیم. اگر شش گل نمی‌خوردیم چهار گل می‌خوردیم. اینکه ما عنوان کنیم کار فوق‌العاده‌ای انجام داده این چنین نبوده است. به دلیل اینکه ایران با انگلیس و آمریکا هم گروه شده بود برخی عنوان کردند باید مربی جدید بیاید و نباید این بازی‌ها را از دست بدهیم و در مقابل این تیم‌ها باید برنده باشیم. حرف این عده نیز این بود که این کشورها دشمن ما هستند و به همین دلیل ما باید در مقابل آنها به پیروزی دست پیدا کنیم. در دوره قبلی که قرار بود به کی‌روش بگویند دیگر در ایران کار نکند آقای تاج با من تماس گرفت. آقای تاج از من خواستند که برای تماشای یکی از بازی‌های تیم‌ملی در خارج از کشور بروم که گفتم نمی‌آیم. من به آقای تاج گفتم تحت هیچ شرایطی کی‌روش را برندار. او گفت وزارت ورزش به من فشار می‌آورد که کی‌روش را برکنار کنم. گفتم بگذار فشار بیاورند. در نهایت اما فشارهایی از بیرون صورت گرفت و کی‌روش را برکنار کردند. نکته قابل توجه این بود که در آستانه بازی‌های جام‌جهانی همین آقای تاج می‌رود دنبال کی‌روش و وی را به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب می‌کند. در اینجا هم فشارهای بیرونی وجود داشت. البته من معتقدم کی‌روش به درد فوتبال ما می‌خورد و کار را بلد بود. هدف این انتخاب در آستانه جام‌جهانی نیز این بود که کی‌روش تیم‌ملی را در مقابل انگلیس و آمریکا موفق کند که در نهایت نتوانست. نکته مهم این است که واژه دشمن که این افراد به کار می‌برند مشخص نیست در فرهنگ لغت چه معنایی دارد. اگر امروز آقای دهخدا زنده بود و از ایشان می‌پرسیدیم که معنای واژه دشمن چیست می‌گفت معنای آن مشخص نیست. در جام‌جهانی ما به هر دو دشمن خود یعنی آمریکا و انگلیس باختیم. به فدراسیون فشار آوردیم و رئیس قبلی را برکنار کردیم تا کسی را بیاوریم که بیشتر به نظرات ما احترام بگذارد.

دادکان درباره انتخاب امیر قلعه نویی گفت: واقعیت این است که مطرح شدن نام برخی مربیان ازجمله آقای قلعه‌نویی پروسه‌ای غیرواقعی بود. از قبل مشخص بود که آقای قلعه نویی قرار است سرمربی تیم‌ملی شود. نام‌هایی که کنار آقای قلعه نویی مطرح شدند همه صوری بودند. فدراسیون فوتبال در انتخاب آقای قلعه نویی تنها یک نقش داشت و آن هم امضا کردن قرارداد وی بود و در انتخاب ایشان هیچ نقشی نداشت. پانزده سال پیش که آقای قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شد با من تماس گرفت و گفت قصد مشورت دارم. من در پاسخ گفتم اگر از من نظر می‌خواهی من می‌گویم سرمربی‌گری تیم‌ملی را قبول نکن چون شما را به صورت پایدار نگه نمی‌دارند. گفتم به محض اینکه به یک بن‌بست بخورید حتی اگر کوچک هم باشد شما را برکنار می‌کنند. همین حرف را به علی دایی هم زدم و گفتم اینها می‌خواهند از موقعیت شما استفاده کنند. علی دایی بعدا در یک برنامه تلویزیونی گفت ‌ای کاش به حرف‌های آقای دادکان گوش می‌دادم. امروز هم به آقای قلعه‌نویی همین حرف را می‌زنم. آقای قلعه‌نویی شما جایی را گرفته‌اید که اولین مسابقه رسمی آن در جام ملت‌های آسیاست اگر به فینال نرسید هیچ کاری نکرده‌اید. در آن روز ببنید شما را می‌خواهند یا نه؟ آن روز مشخص می‌شود که آیا شما انتخاب فدراسیون فوتبال بوده‌اید و یا از جای دیگری انتخاب شده‌اید.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)