سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد صحنه‌های جنجالی بازی‌ها استقلال با ملوان و پرسپولیس با تراکتور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

دانیال مرادی سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در خصوص قطع شدن ارتباط داور وسط با اتاق VAR در دیدار استقلال و ملوان و اعتراض کادر فنی ملوان به این موضوع اظهار کرد: هیچ قطعی میان ارتباط رادیویی تیم داوری با اتاق VAR‌ قرار نگرفت و طبق پروتکل استفاده از VAR یک سیستم بک‌آپ داریم که در کنار زمین به عنوان یدک قرار دارد که اگر دستگاه الکترونیکی و ارتباط رادیویی بین داوران قطع شود، از آن استفاده کند. پروتکل VAR می‌گوید دو نوع تصمیم در بازی داریم که توسط داور اتخاذ می‌شود، یکی تصمیمات حقیقی و دیگری تصمیمات ذهنی و تحلیلی هستند. در تصمیمات حقیقی هیچ تحلیلی وجود ندارد یا بازیکن طبق خط کشی‌های صورت گرفته در آفساید است یا خیر یا خطا داخل محوطه جریمه یا بیرون محوطه قرار گرفته است و در این تصمیمات بازبینی فقط با دستگاه VAR صورت می گیرد و در صورت تایید یا تغییر در تصمیم داور از طریق سیستم رادیویی انتقال داده می شود که داور یا با نشان دادن تلویزیون تصمیمش را اعلام می کند یا نظر خود را عوض نمی کند.

وی افزود: در تصمیمات تحلیلی مانند خطای هند و پنالتی بودن یا نبودن و خطا منجر به کارت قرمز و دیگر مسائلی که نیاز به تحلیل دارند و نیاز است که اگر نظر تیم داور که داخل اتاق هستند با تم داوری داخل زمین متفاوت بود قطعا به داور می گویند که به سمت تلویزیون برود و صحنه را ببیند. پس در خصوص صحنه گل استقلال و خطای مدافع ملوان به روی آرمین سهرابیان که می گویند داور چرا به کنار زمین نیامد و صحنه را بازبینی نکرد، این تصمیم داور توسط کمک داور ویدیویی تایید شده و نیازی به بازبینی نبود.

مرادی در مورد صحنه برخود امیری با بازیکن تراکتور که همان خطا منجر به گل تراکتوری‌ها شد گفت: ما یک مفهومی داریم مانند فاز مالکیت حمله که در پروتکل VAR تیم مهاجم از زمانی که حمله را آغاز می‌کند تا زمانی که گل بزند، اگر مرتکب تخلفی مثل آفساید یا خطاهای دیگر شود یا قبل از اینکه گل بزند توپ از زمین خارج شود حتما VAR ورود خواهد کرد و صحنه را بازبینی می‌کند اما در صحنه‌ای که پرسپولیس گل را دریافت کرد قبل آن خطایی صورت می‌گیرد که درست یا غلط است و داور تصمیم می‌گیرد آن صحنه خطاست و هنوز فاز مالکیت حمله شروع نشده است. فاز حمله بعد از خطا شروع می شود و اینجاست که VAR وارد عمل می شود و برخورد وسط زمین را حتی اگر داور به وضوح اشتباه گرفته باشد چک نمی‌کند و این موضوع کاملا باطل است.

وی ادامه داد: این طور نیست که دستگاهی خریداری شود و به ایران بیاید و داوران آموزش ببینند و بگویند به امید خدا و لیگ را آغاز کنند. ما در تاریخ ۲۰ مرداد امسال یعنی ۵ روز قبل از شروع لیگ در ورزشگاه اراک یک ارزیابی نهایی توسط فیفا آنلاین از راه دور انجام دادیم و تکنولوژی ما و مانیتورها و نحوه سیم کشی و کابل ها و… همه چک شده و به صورت عکس و ویدیو در سامانه بارگزاری شده و تاییدیه آن را گرفتیم تا توانستیم لیگ را در تاریخ ۲۵ مرداد آغاز کنیم. اگر بدون تاییدیه فیفا از این تکنولوژی استفاده کنیم فوتبال تعلیق خواهد شد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)