مرجع خبری پرسپولیس : يك كارشناس فوتبال گفت: فدراسيون براي برون رفت از وضع كنوني بايد هرچه سريعتر كميته فني واجدي شرايطي متشكل از افراد متخصص را ايجاد كند تا آنها به دور از حاشيه‌ها و خودخواهي‌ها، خط مشي فوتبال كشور را مشخص كنند.

 

بيژن ذوالفقارنسب  تشكيل كميته فني مستقل، متخصص و تصميم‌ساز براي فدراسيون را تنها راه نجات فوتبال ملي از وضعيت كنوني دانست و اظهار كرد:

 

واقعيت اين است كه فدراسيون فوتبال براي برون رفت از وضع كنوني بايد هرچه سريعتر كميته فني واجد شرايطي متشكل از افراد متخصص، شناخته شده و آگاه نسبت به مسايل فوتبال ايران و جهان را ايجاد كند تا آنها به دور از حاشيه‌پردازي‌ها و به تعبيري خودخواهي‌ها، خط مشي فوتبال كشور را مشخص كنند.

 

وي افزود: براساس خط مشي كلي و مسيرهاي منطقي تعيين شده مي‌بايست مربيان تيم‌هاي ملي در رده‌هاي مختلف به ويژه رده پايه پس از بررسي‌هاي كافي، از سوي اين كميته انتخاب شوند تا فدراسيون از هرگونه تصميم‌گيري‌هاي شخصي و مقطعي دست بردارد. اصل تشكيل اين كميته در اساسنامه فيفا آمده و معمولا به صورت پنج نفره و هفت نفره يا حتي بيشتر در كشورهاي شكل مي‌گيرد. اين كميته استراتژي فوتبال ما را تعيين خواهد كرد. به طور مثال بحث انتخاب سرمربي تيم‌هاي نوجوانان و جوانان كه يك كار فوق‌العاده تخصصي است بايد به مربيان متخصص و باتجربه در اين حوزه سپرده شود.

 

ذوالفقارنسب در واكنش به اينكه كميته فني در فدراسيون كنوني تشكيل شد، اما اكثر عضو‌هاي آن كساني بودند كه در مسووليت‌هاي مختلف فدراسيون فعاليت مي‌كنند، بنابراين فدراسيون به نوعي بحث استفاده از خرد جمعي را با اين شيوه دور زده و باز هم مي‌تواند نظارت شخصي‌اش را دخيل كند، به ايسنا گفت: البته بنده با ديدگاه مثبت از تشكيل كميته فني صحبت كردم. درست است با اين روش فدراسيون كميته فني و چنين كميته‌هايي را مي‌تواند دور بزند؛ حتي اگر به شيوه‌هاي ديگر هم فكر كنيم شايد امكان ناديده گرفتن تصميم‌هاي آن به روش‌هاي مختلف وجود داشته باشد، اما مهم آن است كه همه ما با اعتماد و حسن نيت بخواهيم به پيشرفت فوتبال‌ ايران فكر كنيم.

 

وي ادامه داد: ضمن اينكه كميته فني مي‌تواند كميته‌هاي مختلفي را در قالب‌ زيرمجموعه‌هاي خود داشته باشد؛ به طور مثال كميته مسابقات كه اشخاصي چون عزيزالله محمدي رييس سازمان ليگ در آن صاحب‌نظر هستند، كميته مديريت اجرايي، كميته تيم‌هاي پايه و … كه هر كدام صاحب‌نظران مختص به خود را دارد. اما آنچه مسلم است انتخاب مربيان و تعيين سياست‌گذاري‌ فوتبال در بعد كلان كارشناسان و متخصصان خودش را مي‌خواهد. به طور مثال عزيزالله محمدي در مسايل فني فوتبال كه حرفي براي گفتن ندارد يا برعكس آن امثال بنده هم در نحوه برگزاري مسابقات صاحب‌نظر نيستيم. اين‌ها طبيعي است، اما هر كاري بايد توسط افراد واجد شرايط حوزه خودش انجام شود.

 

اين كارشناس فوتبال درباره بحث سرمربيگري تيم ملي جوانان و موضع‌گيري بلاتكليف فدراسيون نسبت به اين مهم، گفت: پس از فاجعه تاسف‌باري كه براي تيم اميد ما افتاد و بر اثر يك سهل‌انگاري تيم المپيك چهار سال به عقب افتاد، فدراسيون شديدا بايد به فكر اعاده حيثيت باشد. اما آماري كه تحت عنوان استعداديابي از پنج هزار بازيكن با فعاليت 120 مربي پايه مطرح مي‌شود اگر درست بوده و كار از مجاري اصولي انجام شده باشد، بايد به فدراسيون تبريك گفت؛ اما آنچه بنده مي‌دانم اين كار نيازمند بودجه هنگفتي بوده و وقت زيادي را هم صرف مي‌كند. انجام اين كار تنها در طول پنج ماه فوق‌العاده سخت است چرا كه مي‌بايست از همه نخبه‌ها در اين مقطع استفاده كرد.

 

وي درباره سپردن مديريت تيم جوانان به اكبر محمدي نيز خاطرنشان كرد: محمدي را به لحاظ مربيگري تاييد مي‌كنم، اما در عين حال معتقدم كار در تيم جوانان با توجه به ساختاري كه فوتبال ما داشته و نيز ويژگي‌هاي بازيكنان در اين رده سني، فوق‌العاده حساس است. فكر مي‌كنم براي تيم‌هاي اين رده بايد تركيبي از مربيان باتجربه و جوان استفاده كرد. هر مربي ويژگي‌هاي خاصي دارد و در بحث تيم‌هاي پايه بايد از تمامي ابعاد به توانايي‌هاي مربيان نگاه كرد.

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)