چرا صدا و سیما بر جو ملتهب و شایعات ورزش دامن می‌زند؟
مرجع خبری پرسپولیس : سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان و مدیرفنی حال حاضر تیم پرسپولیس در نامه ای سرگشاده به ریاست سازمان صدا و سیما از رویکرد برخی برنامه های ورزشی انتقاد کرد.


محمد مایلی کهن سرمربی اسبق تیم ملی ایران و مدیرفنی حال حاضر تیم پرسپولیس به عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما نامه ای نوشته که متن این نامه به شرح زیر است:

 

بسمه تعالی

 

جناب آقای مهندس ضرغامی

 

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

با سلام و احترام

سال گذشته حدودا در چنین ایامی، خبری کاملا کذب پیرامون اینجانب محمد مایلی‌کهن توسط یکی از باشگاه های خبری منتسب به رسانه ملی منتشر و از طریق تریبون صدا و سیما رسانه ای گردید که پس از نامه سرگشاده ام به جنابعالی، در نهایت با دستور شما آن خبر به نوعی تکذیب و اصلاح گردید هر چند که بعدها باز هم به دلیل نوشتن آن نامه به نوع دیگری از طرف همکارانتان مورد تعرض و تهدید واقع گردیدم.

 

اما چرا بر آن شدم تا مجددا برایتان نامه بنویسم؟

 

یکی از دلایل عمده آن موضع گیری و نحوه برخورد برخی گزارشگران و گویندگان و مجریان رسانه ملی می باشد.

 

در این بین می توان به بررسی برخی نمونه های عینی پرداخت.


به هنگام ثبت قرارداد آقای سید مهدی رحمتی در هیأت فوتبال تهران، گزارشگر شما که خود را در همه زمینه ها بی رقیب و کارشناس می پندارد، حتی دوربین فیلمبرداری را بر روی سر و شانه مهدی رحمتی قرار داده تا بتواند مبلغ قرارداد و امضاء وی را منعکس نماید و علیرغم آن باز هم با لحنی نامناسب سوال می کند که «چقدر زیرمیزی دریافت کردی؟ » و هر چقدر سیدمهدی با خویشتنداری پاسخ می داد اما گزارشگر شما با تمسخر ادامه می داد و به طور طلبکارانه اصرار داشت که مبلغ «زیرمیزی» عنوان شود. و یا اینکه در حضور تعداد بسیار زیادی از خبرنگاران و عکاسان سایر رسانه ها به طور بسیار آمرانه ای می خواست که مهدی رحمتی پاسخگوی سوالاتی باشد که فاقد محتوای لازم برای پاسخگویی آن هم در رسانه ملی است و بر این کار خود اصرار عجیبی می ورزید و علیرغم اینکه سیدمهدی عنوان می کرد که برای پاسخگویی به سوالات شما و سایر خبرنگاران، باشگاه استقلال جلسه ای را در ساعت 11 صبح فردا برگزار می کند، اما گزارشگر دوربین خبرساز (جنجال ساز) خود را تافته جدا بافته ای دانسته و به دور از شأن و منزلت یک گزارشگر از او پاسخ می خواست و وقتی با جواب منفی روبرو  شد عنوان نمود که خبرنگاران جلسه مطبوعاتی سیدمهدی را برای فردای آن روز تحریم می کنند، هرچند که حضور گسترده خبرنگاران و عکاسان در روز بعد عکس این مسأله را نشان داد.

 

به عنوان نمونه ای دیگر برای چندمین بار است که گوینده خبر ورزشی شبکه خبر، وقتی که خبری را که اکثر آن سانسور شده در رابطه با بنده بر روی آنتن می برند، با لحنی تمسخرآمیز عنوان می نماید که «راستی آقای مایلی کهن آدم جالبیه، حیف است که اگر در لیگ یازدهم مربیگری نکند، دل مان برای حرف هایش تنگ می شود.»

 

یا اینکه دوربین شما به محل ساختمان فدراسیون فوتبال رفته تا گزارش تهیه کند «که امروز قرار است رییس فدراسیون استعفا دهد، برویم و ببینیم که این اتفاق می افتد یا خیر؟»

 

علیرغم تمامی انتقاداتی که ممکن است این جانب شخصا به عملکرد فدراسیون فوتبال داشته باشم، اما این نوع برخورد با یک مدیر از طرف رسانه ملی چگونه توجیه پذیر است؟

 

نمونه ای دیگر در خبر 20/30 مورخ 25/4/90 که مجددا خبری از بنده پخش می شود تا چنین برای مردم تداعی نمایند که چون مایلی کهن پست گرفته (مدیر فنی شده) حالا مجیزگوی سرپرست باشگاه پرسپولیس شده است!

 

به عنوان مستندی دیگر و آخر، در آخرین مراسم تجلیل از قهرمانان که با حضور ریاست محترم جمهوری برگزار گردید، گزارشگر ورزشی شبکه خبر شما (دوربین حاشیه ساز) به هر طریق ممکن خود را محق می داند تا از آقای رییس جمهور مصاحبه اختصاصی بگیرد. چون به هر دلیلی فاصله گزارشگر با آقای رییس جمهور چندان مناسب نبود، گزارشگر شما میکروفون خود را بدون رعایت هیچ گونه آدابی به هر طریق به معاون رییس جمهور و رییس وقت سازمان تربیت بدنی (آقای دکتر سعیدلو) می دهد که وی این وظیفه را برعهده بگیرد و جالب اینکه چندین و چندبار مدام به آقای سعیدلو نهیب می زند و دستور می دهد که “دکتر بالاتر، دکتر بالاتر!” (میکروفون را بالاتر ببرند) بدون اینکه شخصیت حقوقی و حقیقی افراد رعایت شود.

 

جناب آقای مهندس، اینها تنها مشتی بود از خروار که اگر بخواهم ادامه دهم از حوصله شما و خوانندگان خارج می باشد.

 

در خاتمه عرایضم خوشحال خواهم شد که جنابعالی نیز به برخی از پرسش های اینجانب که عمری را چه به صورت تجربی و چه به صورت آکادمیک در ورزش کشور سپری نموده‌ام، پاسخ دهید.

 

آیا به صرف اینکه فردی خبرنگار صدا و سیماست می تواند از هر دری وارد شده و هر جلسه رسمی و غیررسمی را بنابه صلاحدید خود تحت پوشش خبری قرار دهد و بر جو ملتهب و شایعات روزافزون ورزش کشور خصوصا فوتبال بیفزاید؟

 

آیا این اجازه به سایر افراد و خبرنگاران گروهی حتی با ارایه کارت خبرنگاری داده می شود که از در ورودی سازمان صدا و سیما وارد شده و گزارشی تهیه نمایند؟

 

آیا چنین اجازه ای را شما به سایر رسانه ها و یا دوربین های سازمان خود می دهید که در جلسات خصوصی و غیرخصوصی شما وارد شوند و گزارش تهیه نمایند؟

 

آیا هیچ گونه نقدی بر برنامه های سازمان صدا و سیما وارد نیست؟

 

در این ارتباط سئوالات و حرف های بی شماری وجود دارد که به همین میزان بسنده می نمایم.

 

در خاتمه امید آن دارم که با دستور شما حداقل فرصتی داده شود تا آنهایی که از طریق تریبون شما مورد کم لطفی قرار می گیرند و صحبت هایشان به صورت کامل پخش نمی شود یا تحریف می گردد، بتوانند در یکی از برنامه های زنده، پاسخ هایشان را به طور شفاف و روشن با مردم در میان بگذارند.

 

محمد مایلی‌کهن

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)