مرجع خبری پرسپولیس : حمید استیلی در آستانه دربی پایتخت مهمان خبرورزشی بود. سرمربی پرسپولیس از دربی جنجالی سال 79 گفت و امضا داد که پرسپولیس دربی 71 را نخواهد باخت.

مصاحبه سرمربی پرسپولیس را در سه بخش به شما تقدیم می کنیم:

 

شما را اینجا آورده‌ایم تا رک با هم حرف بزنیم. از شما خواهش می‌کنیم هر چه در دلتان هست بگویید.

شما هر سؤالی از من دارید بپرسید. هر چه در دلتان هست، بیرون بریزید. من آمده‌ام تا تمام این سؤالات را جواب بدهم.

 

*خب، می‌خواهیم از دربی شروع کنیم. دیدگاه خود را به عنوان یک روزنامه‌نگار می‌گوییم. آیا شما قبول داریم می‌خواستند فوتبال و به ویژه دربی را کنترل کنند؟

نه، من این را قبول ندارم. کنترل یعنی چی؟

 

*یعنی اینکه دیگر نمی‌خواستند فوتبال به اندازه قدیم‌ها جذاب باشد. به همین دلیل و همانطور که محمد خاکپور گفته بود، خواستند دربی را کنترل کنند.

به خاطر ترس از باخت است که دو تیم این‌قدر مساوی کرده‌اند. به نظر من چیزی خارج از این نیست.

 

*یعنی به شما نگفته‌اند دربی را مساوی کنید تا به حال؟ انگار گاهی پیام‌هایی به گوش شما می‌رسید.

خدا شاهد است در این مدت که من بودم و بازی کردم، تا به حال گفته نشده مساوی کنید. فقط می‌گویند کاری نکنید که مردم تحریک شوند و شلوغ شود. در این بازی‌ها هر کسی حرکتی کند و آنها را تحریک کند ممکن است باعث فاجعه شود وگرنه من یادم نمی‌آید گفته باشند بروید و بازی‌ را مساوی کنید.

 

*شاید فقط به شما نگفته باشند!

من خودم را می‌توانم مثال بزنم که تا به حال سابقه نداشته چنین چیزی بگویند. قبل از شروع مصاحبه ما با هم حرف زدیم و من یک مثال برای شما زدم و آن هم گل کریم باقری بود. مگر می‌شد به کریم باقری بگویند شوت نزن و آن توپ را گل نکن؟

 

*ولی ما نمی‌توانیم باور کنیم که دو تیم خوب بازی کنند قبل از دربی اما ناگهان در این مسابقه افت کنند و بازی بیشتر شبیه یک نمایش سرکاری باشد تا فوتبال.

نه، نمایش نیست. این حساسیت است. هر دو تیم ترس از باختن دارند و هر باختی در دربی فاجعه است. به خاطر همین تیم‌ها دفاعی بازی می‌کنند. این می‌شود که هر تیمی گل می‌خورد سریع جلو می‌کشد و دوست دارد جبران کند. به نظر من همین حساسیت عامل اصلی است نه چیزی که مدنظر شماست.

 

*اما خارج از ایران اینطور نیست. خجالت می‌کشیم در همین روزنامه دربی ایران را با دربی‌های دیگر کشورها مقایسه کنیم.

خارج از ایران هم این‌قدر حساسیت ندارد. شما ببینید همه تماشاچیان ما می‌گویند در همه بازی‌ها ببازید ولی دیدار رفت و برگشت دربی را ببرید. این بازی اصلاً فرق می‌کند. کجای دنیا طرفداران این حرف را می‌زنند؟ کجا طرفدار می‌گوید این بازی را نباز اما به هر کس خواستی بباز.

 

*این نشأت گرفته از چیست؟

ببینید ما باید فرهنگ فوتبال و تماشاچیان را عوض کنیم.

 

*شما می‌توانی دور کنی این حساسیت را؟ می‌توانی چه نقشی بازی کنی؟

یک نفر نمی‌تواند این کار را انجام دهد. کل جامعه باید دست به دست هم بدهند تا این موضوع رفع شود.

 

*شاید هم خوب بازی کردن و کمی جرأت موضوع را تغییر دهد.

تماشاچی‌های ما آدم‌های فهیمی هستند و بازی خوب را دوست دارند ولی کنار بازی خوب باید نتیجه هم بگیریم. قطعاً تیمی که خوب بازی کند نتیجه هم می‌گیرد مگر اینکه عوامل خارج از فوتبال نگذارد.

 

*به عنوان یک روزنامه‌نگار نظر شخصی خود را می‌گوییم. شما می‌گویید اصلاً این حرف‌هایی که می‌زنیم درست نیست اما مگر می‌شود ما تازه دو روز قبل از دربی، این بازی را حس کنیم. سال قبل اصلاً کسی بروز نمی‌داد دربی در پیش است.

ولی همیشه یک هفته قبل از دربی هیجان زیاد است. پرداخته هم می‌شود. شاید خیلی از باخت‌ها فراموش شود ولی در دربی برد و باخت دیر فراموش می‌شود و این هم به خاطر کری‌هایی است که هوادارها برای هم می‌خوانند. این باعث می‌شود به راحتی دربی فراموش نشود؛ پس من حرف شما را قبول ندارم. از طرفی سال به سال دارد تماشاچی زیاد می‌شود این خودش خیلی مهم است.

 

*می‌شود گفت کیفیت بازیکنان باعث شده تا دیگر دربی عین سابق نباشد؟

به نظر من کیفیت پایین نیامده است. شما سرعت فوتبال را مقایسه کنید.

 

*این یک مورد است. شما نیمکت پرسپولیس را مقایسه کنید با چند سال قبل. همان دورانی که شما بودید.

آن سال‌ها که مسائل مالی نبود، بهترین بازیکنان می‌آمدند استقلال و پرسپولیس چون هوادار داشت و بازیکن می‌رفت که از آنجا برسد تیم ملی ولی وقتی پول آمد دیگر بازیکنان پخش شدند. تیم‌های اصفهانی بازیکنان خوبی گرفتند. قدیم‌ها یک ربع اول تیم گل می‌زد. بله، چون 7 تایی که روی نیمکت می‌نشستند در حد تیم ملی بودند.

 

*می‌شود گفت پول، استقلال و پرسپولیس را نابود کرد؟

نه، باید پول باشد اما طریقه مصرف آن مهم است. پول تنهایی گره‌گشا نیست. کمک‌کننده است اما تضمین‌کننده نیست. عوامل دیگری هم باید باشد که تضمین کند.

 

*چرا فکر می‌کنی تیم‌های اصفهانی قوی شده‌اند و استقلال و پرسپولیس ضعیف؟

شما بیینید هر تیمی که جلوی استقلال و پرسپولیس بازی می‌کند انگیزه‌اش بالاست.

 

*این از قدیم بوده.

چون قدیم دو تیم قوی‌تر بوده‌اند. مهمترین عامل مسائل مالی است. اصفهانی‌ها اول فصل پول را دارند. می‌آیند طبق سرمایه هزینه می‌کنند. اگر هر دو تیم یک جور پول بدهند بازیکن می‌آید در استقلال و پرسپولیس چون محبوبیت دارد و طرفداران زیاد ولی اگر این درست نباشد و پول کم و زیاد شود، بعضی بازیکنان می‌روند دنبال پول چون همیشه نیستند که پول دربیاورند. این در واقع به نگرش و فرهنگ بازیکن بستگی دارد.

 

*حمید استیلی در زمان بازیگری یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران بود.

جزو بهترین‌ها نبودم.

 

*اما دوندگی و جنگندگی بالایی داشتید. الان یک مربی جوان هستید…

بین حرفتان، جوان هم نیستم!

 

*آیا واقعاً مثل دوران بازیگری موفق می‌شوید؟

موقعی که بازی می‌کنی فقط خودت هستی.

 

*مثلاً در شاهین بوشهر خیلی زحمت کشیدی ولی آنجور که باید کارت به چشم نیامد.

موقعی که آدم بازی می‌کند خودش است. می‌تواند خوب تمرین کند و خوب استراحت کند. آن‌موقع که ما بازی می‌کردیم علم تغذیه داشتیم. با تمام وجود بازی می‌کردیم و تمرین. از مربی‌هایی که داشتیم بروید بپرسید. غالب کار مربیگری با بازیگری فرق می‌کند. مربی باشی باید یک عده را دور هم جمع کنی. ممکن است نگرش‌ها فرق کند. این عوامل فوتبالی مهم است. در تیم یک بخش مسائل فنی است اما بخش دیگر مسائل مربیگری و بیرونی است. ما کار فوتبالی‌مان در شاهین بوشهر خیلی خوب بود یا استیل‌آذین. در بوشهر عوامل بیرونی مثل مسائل مالی و حمایت نکردن تیم تأثیرگذار بود. می‌خواهم بگویم 40درصد مسائل درون تیم است و مابقی به مسائل بیرون تیمی مربوط می‌شود. ما پرطرفداریم و مسائل حاشیه‌ای‌مان زیاد است اما تیم‌هایی که کم‌تماشاچی هستند این مشکلات را ندارند.

 

*یکی از شانس‌هایی که شما آوردید فوتبال ما دوباره پرتماشاچی شده است. فصل قبل بلیت گران شد. تماشاچی هم این‌قدر بازی خوب در جام جهانی دیده بود، دیگر نمی‌آمد بازی لیگ را ببیند اما امسال برعکس شده. از همان بازی اول 60، 70هزار نفر آمدند.

یک‌سری دلایل هست دیگر. شما خوب به آنها اشاره کردید. واقعاً بد بازی کردن تیم‌ها و ساعت بازی‌ها هم تأثیر‌گذار بود.

 

ادامه دارد…

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)