مرجع خبری پرسپولیس : دربی تهران با بسیاری از دربی هایی که در سراسر جهان برگزار می شود متفاوت است. بی جهت نیست که علی کریمی می گوید همه آسیا حسرت بازی سرخابی های تهران را می خورند:

  

1_ در 70 بازی قبلی فقط یک بازیکن موفق به هت تریک شده که رکورد قابل توجهی در تاریخ دربی های جهان به شمار می رود! همایون بهزادی در بازی معروف شش تایی ها که 16 شهریور 52 برگزار شد در دقایق 50، 86 و 90 دروازه استقلال را گشود. بهزادی یک گل به رشیدی و دو گل به زنده یاد ناصر حجازی زد که این دو گل آخر او را بسیاری از تماشاگران ندیدند.

 

2_ همایون بهزادی علاوه بر هت تریک، یک رکورد منحصر به فرد دیگر هم دارد. بهزادی تنها بازیکنی است که دو بار کارت قرمز دریافت کرده است و رکورددار دریافت کارت قرمز در دربی محسوب می شود.

 

3_ سه بازیکن در تاریخ دربی برای هر دو تیم گلزنی کردند. غلام فتح آبادی یک گل برای هر تیم، شاهرخ بیانی دو گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال و مهدی هاشمی نسب 4 گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال به ثمر رسانده اند.

 

4_ از 70 بازی قبلی دو تیم فقط 4 بازی در چهارچوب بازی های دوستانه بوده است و آخرین بار دو تیم سال 59 و در بازی خداحافظی صفر ایرانپاک به مصاف هم رفتند که بازی با تساوی بدون گل خاتمه یافت. در این 4 بازی دو بار آبی ها پیروز شدند و دو تساوی هم رقم خورده است.

 

5_ محمد صالحی داور قدیمی فوتبال کشورمان با 5 بار قضاوت، رکورددار بیشترین قضاوت در این دربی است. صالحی اولین بار دربی هجدهم را در اسفند ماه سال 54 قضاوت کرد که با تساوی پایان یافت. نکته جالب اینکه 4 دربی دیگر با قضاوت این داور هم سرانجامی جز تساوی نداشت!

 

6_ در پر گل ترین بازی دو تیم در طول تاریخ 6 گل به ثمر رسیده است. در دیدار رفت لیگ تخت جمشید سال 52 پرسپولیس با نتیجه 6 بر صفر موفق به شکست استقلال شد که بهترین نتیجه ثبت شده در تاریخ دربی نیز هست.

 

7_ صفر ایرانپاک گلزن قهار سرخپوشان در دهه 50 با به ثمر رساندن 7 گل زده رکورددار گلزنی در دربی است. ایرانپاک طی 12 بازی مقابل استقلال این تعداد گل را به ثمر رسانده است. او اولین بار در دربی هفتم گلزنی کرد و آخرین گل خود را در دربی 21 به ثمر رساند.

 

11_  10 بازیکن پرسپولیس در اولین حضور خود در دربی موفق به گلزنی شدند. علی پروین نفر اول در این عرصه بود که در سال 49 بازی و گلزنی کرد. پس از او شاهرخ بیانی، رضا عابدیان، نادر میر احمدیان، ادموند بزیک، بهنام طاهرزاده، عیسی ترائوره، شیث رضایی، محسن خلیلی و عادل کلاه کج نیز موفق به گلزنی در اولین بازی خود در دربی تهران شدند. در دربی 71 پرسپولیس بازیکنی ندارد که به این رکورد اضافه شود مگر آنکه مامادوتال یا روح الله سیفی شگفتی ساز شوند!

 

13_ سنگربان افسانه ای پرسپولیس مرد شکست ناپذیر دربی است که در طی دوران حضورش در دروازه دو تیم هیچوقت طعم شکست را نچشید. عابدزاده 5 بار درون دروازه استقلال ایستاد و 8 بار از دروازه پرسپولیس حراست کرد که در این 13 بازی با برد یا تساوی میدان را ترک کرد. عابدزاده در 13 مسابقه تنها 11 گل دریافت کرد.

 

ادامه دارد…

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)