بررسی تاثیرات احتمالی دنیزلی در پرسپولیس

مرجع خبری پرسپولیس : حضور مصطفي دنيزلي در پرسپوليس اتفاق مهمي بود؛ آنقدر كه بسياري از دوستداران اين تيم را به آينده‌اي كه تا ديروز كاملاً تاريك تصورش مي‌كردند، اميدوار كند.

دنيزلي از ديروز رسماً در پرسپوليس مشغول به كار شد با اين اميد كه «خيلي چيزها را در پرسپوليس تغيير دهد». البته كه او براي رسيدن به اين مهم بايد سدهاي بلندي را پشت سر بگذارد و انرژي زيادي خرج پرسپوليس كند.

 

هرچند پيش‌بيني اينكه دنيزلي در کوتاه مدت موفق به ثبت يادگاري‌هاي برجسته‌تري غير از فوتبال زيبا و تماشاگرپسند شود، دشوار به نظر مي‌رسد اما مي‌توان مطمئن بود با حضور اين مربي بزرگ بين‌المللي اتفاقات خوبي در مجموعه پرسپوليس رخ دهد كه برآيند آنها «موفقيت» را در دسترس قرار مي‌دهد و رسيدن به اهداف بزرگ مثل گذشته بعيد و دست نيافتني نخواهد بود.

 

محبوبيتي كه تماشاگر را با خودش مي‌آورد

بي‌دليل نيست كه دنيزلي تنها مربي خارجي تاريخ پرسپوليس است كه براي دومين بار هدايت اين تيم را برعهده مي‌گيرد و بين 13 مربي خارجي تاريخ باشگاه يگانه است. عنصر محبوبيت به طرز عجيبي باعث كشاندن دوباره دنيزلي به پرسپوليس شد و پيش‌بيني مي‌شود با در نظر گرفتن اين عنصر قابل اتكا،‌ هواداران پرسپوليس با تيم محبوبشان دوباره آشتي كنند. حضور 500 تماشاگر در تمرين تيمي كه دو دربي را به بدترين شكل باخته، از جام حذفي كنار رفته و در ميانه جدول ليگ برتر جا خوش کرده و بازی های رسمی اش با تماشاگران انگشت شمار برگزار می شود اتفاق كمي نبود. استقبال بي‌نظير از دنيزلي و ارتباط دوباره‌اش با هواداران همان نكته‌اي است كه مي‌تواند يكي از اركان جان گرفتن دوباره پرسپوليس در ادامه راه شود. حالا پيش‌بيني مي‌شود دنيزلي كه به سختي موفق شد اتومبيل خود را از خيل هواداران پرسپوليس عبور دهد، تعداد زيادي از آنها را دوباره به ورزشگاه‌ها بكشاند. ديروز يكي از بازيكنان پرسپوليس با وقوف به اين موضوع مي‌گفت: «اگر بازي ملوان نتيجه بگيريم در مصاف با شاهين بوشهر كه در تهران برگزار مي‌شود 70-60 هزار نفر به استاديوم مي‌آيند.»

 

احياي بازيكناني كه خودشان نبودند

به نظر مي‌رسد مهم‌ترين كار دنيزلي در پرسپوليس احياي بازيكنان درمانده و تضعيف شده تيم باشد، دنيزلي در همان روز اول با تمجيد از بازيكنان فعلي و پتانسيل بالايي كه دارند به لحاظ رواني تأثير مثبتي روي تيمش گذاشت و قطعاً اين رويه را در پيش خواهد گرفت. در تيم پرسپوليس بازيكنان بسياري وجود دارند كه حتي نيمي از توانايي‌هاي خود را در نيم فصل گذشته بروز نداده‌اند؛ حال يا خود در بروز توانايي‌شان مشكل داشتند يا مصدوم شدند يا حميد استيلي نتوانست از آنها استفاده درست را بكند. اين مسأله آنقدر در تيم استيلي نمود يافت تا بسياري به اين نكته اشاره كنند كه پرسپوليس فقط با جذب 4-3 مهره خوب جان مي‌گيرد. دنيزلي اما با ديد زدن 45 دقيقه‌اي از تمرين اول به اين مهم اشاره كرد كه «فكر نمي‌كنم تيم نياز به جذب بازيكن جديد داشته باشد». او مي‌داند مجموعه فعلي پتانسيل بالاتری دارد كه مي‌توان بالفعلش كرد. او قبل از پرداختن به مسائل فني با بها دادن به شاگردان جديدش گام بلندي در اين راه برداشت كه آثار مثبتي در تيم داشت.

 

دو اسطوره در يك اقليم

علي پروين ديروز در تمرين پرسپوليس حاضر نشد و به نظر مي‌رسد با حضور اسطوره‌اي مثل دنيزلي بالاي سر تيم اين حضور هر روز كمرنگ‌تر شود تا مثل معروف «دو پادشاه در يك اقليم نمي‌گنجند» اين بار هم مصداق پيدا كند. در روز معارفه دنيزلي به تيم، عكسي از سرمربي جديد روي خروجي سايت پرسپوليس قرار گرفت كه  وزن و اعتبار مصطفي پاشا را نشان می داد.  عكسی که در آن دنيزلي پاي خود را روي لبه حوضچه جكوزي گذاشته و  صحبت مي‌كند. می توان از همین ماجرا برداشت کرد مربي بزرگ در برخورد با بزرگان ديگر دست و پايش را گم نمي‌كند و مجبور به خم و راست شدن و حمايت بيخودي نمی شود.  تا اينجا دنیزلی و پروین  هر چه درباره يكديگر گفته‌اند كاملا محترمانه و مطابق با آنچه شخصيت‌شان در اذهان تداعي شده، بوده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد پروين كم‌كم از تيم دور خواهد شد و در مقام مدير و عضو هيات مديره -همان جايي كه بايد باشد- به فعاليتش ادامه مي‌دهد.

 

مقبوليت هديه دنيزلي به رويانيان

محمد رويانيان بعد از مراسم معارفه مصطفي پاشا از رختكن خارج شد و به سرعت همراه با اطرافيانش راه خروج از مجموعه را پيش گرفت كه با تشويق سكونشينان مواجه شد، اتفاقي كه پيش از اين برايش رخ نداده بود. محمد رويانيان ضمن احترام به راي 72 درصدي مردم به دنيزلي براي خود و تيم مديريتي‌اش محبوبيت خريد تا شايد عمر مديريتي خود در اين باشگاه بزرگ را تضمین کند، در واقع حضور دنيزلي باعث خواهد شد رويانيان محبوبيت و مقبوليتي نزد هواداران به دست آورد و حتما مديرعامل سابقاً غير فوتبالي پرسپوليس قدر اين موهبت را مي‌داند.
البته كاري كه رويانيان انجام داد با عملي كه سه سال پيش محمد علي آبادي و داريوش مصطفوي در بازگرداندن افشين قطبي به پرسپوليس (با قبول تمام خواسته‌هايش) مرتكبش شدند تفاوت‌هايي داشت كه احتمالا باعث خواهد شد اين مقبوليت تداوم و عمر بيشتري پيدا كند؛ اولا اينكه رويانيان به مربي بزرگي تكيه كرده كه بعيد است با بهانه‌هاي دم‌دستي تيم را رها كند و برود و دوم اينكه در اين شرايط چنانچه دنيزلي تيم درمانده پرسپوليس را متحول كند، رويانيان يك برد فوق‌العاده به دست آورده است.

 

ديسيپلين در بالاترين حد ممكن

به لبان خندان و چهره بشاش آقا مصطفي نگاه نكنيد، او به موقع ترشرو و خشمگين هم خواهد شد. به خصوص وقتي پاي حفظ نظم و ديسيپلين تيمي در ميان باشد. دنيزلي قواعد خاص خودش را دارد و در تيم‌هايي كه حاضر بوده قوانينش را جاري مي‌كند. اين مربي هميشه دوست دارد شاگردانش شيك و يكدست لباس بپوشند، به موقع بروند، به موقع بيايند، خوب و به موقع غذا بخورند. او حفظ ديسيپلين و نظم تيمي را مهم‌ترين عامل براي موفقيت مي‌داند و در اين راه به بزرگ‌ترين بازيكنان و ستاره‌هاي تيمش هم رحم نخواهد كرد. در اولين تمريني كه دنيزلي حاضر بود علي كريمي لباس مشابه بقيه به تن كرد كه طي ماه های اخیر زیاد آن را به تن نکرده بود. كريمي بعضاً لباسي متفاوت با بقيه به تن دارد اما اهتمام او به اخلاق حرفه‌اي دنيزلي باعث شد همان لباس خاكستري – سفيد رنگي را به تن كند كه بقيه به تن دارند. يادمان نرود دنيزلي به خاطر حفظ نظم و يكپارچگي در تيمش خداداد عزيزي بهترين و نامي‌ترين مهره پاس را كنار گذاشت يا حتي در زمان حضور در پرسپوليس، مهرزاد معدنچي كه بازيكن محبوبش بود را به خاطر بي‌نظمي از اردو اخراج كرد. نهار دسته جمعی در هتل المپیک در شرایطی که تیم در اردوی خارج از شهر حضور ندارد ، اعلام برنامه دقیق تمرینات هفته آینده به بازیکنان نمونه ای دیگر از تمهیدات دنیزلی بوده است. روز گذشته البته دنیزلی جالب ترین چشمه اش را هم رو کرد و بازیکنان را برای صرف نهار دسته جمعی به ارتفاعات درکه برد! نزدیک کردن بازیکنان به هم بدون سفر به دبی و ترکیه.

حكم رييس، حكم نهايي است

در روز اول حضور دنيزلي در تمرين، يكي از نزديكان او مي‌گفت: «از اين به بعد هر تصميمي در پرسپوليس گرفته شود تصميم شخص مصطفي دنيزلي است». او يك رييس به تمام معنا است و حكمي كه مي‌دهد بايد اجرا شود وگرنه ادامه کار با مصطفي پاشا دشوار خواهد شد. دنيزلي در اوج رقابت با استقلال در ليگ پنجم به خاطر عدم پرداخت پول بازيكنانش از سوي مديريت پاس، تيم را رها كرد و همان شكست عجيب مقابل ذوب‌آهن در اصفهان باعث شد پاس به نايب قهرماني برسد. دنيزلي مربي بزرگي است و مطابق با قواعد حرفه‌اي دنياي فوتبال در مقام سرمربي، همه كاره تيم است. در فوتبال روز دنيا و سطوح بالا، سرمربي تيم با عنوان Manager كليه امور تيمي را برنامه‌ريزي و تشريح مي‌كند و سپس بر آنها نظارت دارد. رويه‌اي كه دنيزلي در پرسپوليس خواهد گرفت چنانچه با پشتيباني صحيح و اصولي باشگاه همراه شود نتايج مثبتي براي تيم و باشگاه خواهد داشت و شايد سرخ‌ها در اين نوع از اداره اصولي تيم سردمدار تمامي تيم‌هاي ايران و الگويي در فوتبال كشور باشند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)