از محمد نور تا به به تو و دونادونی

مرجع خبری پرسپولیس : همين 45 قهرماني رسمي خودش حكايتي است از بزرگي الاتحاد در سال‌هاي رفته‌اي كه حالا ديگر به تاريخ گره خورده.

 

به گزارش مرجع خبری پرسپولیس؛ براي معرفي ستاره‌هايي كه پيش از اين پيراهن تیم فوتبال الاتحاد عربستان را به تن داشته‌اند، بايد به نقطه نقطه جهان فوتبال سر بزنیم.

 

از خود عربستان كه معروف‌ترين ملي‌پوشانش يعني محمد نور، حمد المنتشري، عبدوعاتف، مناف ابوصغير، نايف حزازي، سعد كريري، رضا توكار و خالد مسعد براي الاتحاد بازي مي‌كرده و بعضي‌هاي‌شان هنوز هستند گرفته تا برزيل كه «به‌به‌تو»ي نام‌آشنا را به اين تيم هديه داده بود. عبدالمالك زيايار، حشام ابوچرانه، الحسن كيتا و محمد كالون آفريقايي، جوزف دزيره جاب كامروني و تيتي كامارا از مالي هم ديگر بازيكناني هستند كه پيش‌تر براي الاتحاد بازي كرده‌اند. دونادوني هم روزگاري بازيكن همين تيم بوده، درست مثل راب ويتچه هلندي يا خارد بورگتي كه در جام جهاني 2006 با پيراهن تيم ملي مكزيك به ايران گل زد. تيجاني بابانگيداي نيجريه‌اي هم ديگر بازيكن اسم و رسم‌داري است كه در سال‌هاي پيش از اين پيراهن راه راه زرد و مشكي الاتحاد را بر تنش ديده بوديم و حالا جاي خود را داده به يك مشت خارجي بي نام و نشان. حتي در سال 2006 قرار بود لوييس فيگوي پرتغالي بعد از پايان قراردادش با اينتر ناسيوناله راهي جده شود براي بازي در الاتحاد كه البته پشيمان شد و به جاي اينكه تجربه حضور در فوتبال آسيا را به جان بخرد قراردادش را با اينتر ناسيوناله تمديد كرد.

اگرچه نه به اندازه پرسپوليس پرطرفدار، اما الاتحاد 85 ساله قديمي‌ترين تيم است در فوتبال عربستان؛ صاحب بهترين عملكرد در فصل جاري ليگ قهرمانان و «ببرها» لقبي كه در همه اين 85 سال بر پيشاني الاتحاد بوده. براي تماشاي روزهاي اوج الاتحاد اما بايد برگرديم به سال‌هاي دهه 90 ميلادي و 5 سال نخست قرن حاضر؛ جايي كه اين تيم بيش از نيمي از قهرماني‌هاي تاريخ خود را تجربه كرده و بزرگترين اين افتخارها دو قهرماني در ليگ قهرمانان آسياست در دو فصل پشت سر هم؛ 2004 و 2005.

بعد از همين آخرين قهرماني قاره بود كه الاتحاد در جام باشگاه‌هاي جهان به ميدان رفت و البته هنوز پرافتخارترين تيم اين رقابت‌ها است؛ با دو قهرماني. فوتبال شايد بيشترين تمركز را از باشگاه‌نشين‌هاي الاتحاد گرفته اما تيم‌هاي بسكتبال، واترپلو، تنيس روي ميز، واليبال و شناي اين باشگاه هم به همان اندازه فعال هستند و صاحب 661 مقام رسمي.

با اين همه، الاتحاد بيش از هر چيز به افتخارهاي خاك خورده‌اش مي‌بالد و هشت ميليون هواداري كه تيم فوتبالش دارد. هواداراني كه تعدادشان به واقع يك‌پنجم طرفداران پرسپوليس هم نيست و با حمايت همان‌ها، قرار است ببرهاي زرد و مشكي‌پوش جده به صف شوند براي نبرد با شيرهاي سرخ آسيا.

مهر 45 قهرماني بر كارنامه الاتحاد
همين 45 قهرماني رسمي خودش حكايتي است از بزرگي الاتحاد در سال‌هاي رفته‌اي كه حالا ديگر به تاريخ گره خورده. نخستين قهرماني را اين تيم درست 6 سال بعد از تاسيس تجربه كرد؛ در رقابت‌هاي منطقه‌اي عربستان و اين قهرماني، سه بار ديگر هم برايش تكرار شد.

چشمگيرترين اين قهرماني‌ها اما همان‌هايي است كه تيم زردپوش جده در ليگ قهرمانان قاره‌ مال خود كرده و يك نايب قهرماني در فصل 2009 همين رقابت‌ها.
برنده جام در جام 1999 آسيا هم همين الاتحاد بود كه قهرماني در ليگ برتر عربستان را 8 بار تجربه كرده و نايب قهرماني‌اش را 7 بار. در جام پادشاهي عربستان، سهم الاتحاد از قهرماني 6 تا بوده و از مقام دومي، 4 بار كه با نايب قهرماني‌هاي ببرها در جام وليعهد برابري مي‌كند اما در همين تورنمنت، الاتحاد يك بار بيشتر از جام پادشاهي قهرمان شده است.

سه قهرماني و سه نايب قهرماني در جام فدراسيون عربستان و همين تعداد نايب قهرماني و يك قهرماني در جام قهرمانان اين كشور ديگر مقام‌هايي است كه به نام الاتحاد نوشته شده.

تيم پرطرفدار جده در جام باشگاه‌هاي خليج فارس هم يك قهرماني و يك نايب قهرماني دارد و جام قهرماني ليگ قهرمانان عرب هم يك بار به الاتحاد رسيده اما مدال نقره‌اش دو بار. در سوپركاپ عربستان – مصر هم الاتحاد دو بار قهرماني و يك نايب قهرماني را تجربه كرده است؛ به علاوه 9 قهرماني داخلي ديگر در رقابت‌هاي فوتبال عربستان.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)