لیگ برتر هم به سرنوشت قهوه تلخ دچار می شود؟

مرجع خبری پرسپولیس : عضو كميته بازاريابي فدراسيون فوتبال با تاكيد بر اينكه فدراسيون گفت: اين چالش‌ها هميشه بوده و حل شده اما اين‌بار اراده‌ايي در فدراسيون وجود دارد كه مي‌خواهد پاي گرفتن حق فوتبال از صداوسيما بايستد.

 

دكتر غفاري درباره آخرين وضعيت موضوع حق پخش تلويزيوني و چالشي كه از اين بابت ميان فدراسيون و سازمان صدا و سيما وجود دارد، اظهار كرد:

 

با يك مصاحبه سرانگشتي و قياس گرفتن ميان وضعيت فوتبال ما و كشورهاي عربي همسايه به اين نتيجه مي‌رسيم كه حق پخش تلويزيوني فوتبال ما ارزشي بسيار بيش از آن چيزي است كه تاكنون مي‌گرفته و آن ارقام ديگر جوابگوي هزينه‌هاي افزايش يافته فدراسيون براي تيم‌هاي ملي و باشگاه‌ها نيست.

 

وي افزود: فدراسيون مي‌داند كه به يكباره نمي‌توان اين رقم را به حد واقعي آن رساند اما سياستي در پيش گرفته تا به مرور اما كاملا حساب شده در طي چند سال به ارقام بالا برسد. البته ما دنبال سود نكردن صداوسيما نيستيم، بنابراين محاسباتي را برپايه قيمت آگهي‌هاي تلويزيوني در سه زمان پيش، بين دو نيمه و پس از بازي‌ها انجام داديم كه البته دقيق نيست اما مبلغ حدودي آن فوق‌العاده بالاست و نشان مي‌دهد فدراسيون درخواست نابجايي از صداوسيما ندارد.

 

غفاري خاطرنشان كرد: زماني تلويزيون پول مي‌گرفت تا بازي‌‌ها را پخش كند اما در طي چندين سال الان به اين وضعيت رسيديم كه عمده درآمد فدراسيون از محل پخش تلويزيوني است و اين در تمام دنيا وجود دارد. هرچند درآمد فدراسيون ايران از اين محل فوق‌العاده پايين‌تر از ساير فدراسيون‌هاي جهان است. كار فدراسيون به جايي رسيده كه ماه پيش حقوق كارمندانش را دوازدهم اين ماه پرداخت كرده است.

 

عضو كميته بازاريابي فدراسيون با بيان اينكه نقض توافق در پرداخت حق پخش، اين اجازه را به فدراسيون داد تا قراردادش با صداوسيما را فسخ كند، خاطرنشان كرد: صداوسيما در پرداخت همان رقم پايين قرارداد سال اول هم تاخير داشت و توافق‌ها را نقض كرد و اين اجازه را به فدراسيون داد تا قراردادي كه سه ساله بود و يك سال از عمرش گذشته بود را فسخ كند.

 

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فدراسيون تمايل دارد در صورت عدم توافق با صداوسيما بر سر مبلغ درخواستي، امتياز درآمد آگهي‌هاي بازرگاني مربوط به پخش مسابقات را دريافت كند، اظهار كرد: فدراسيون تمايل چنداني به اين كار ندارد چون گرفتن آگهي‌‌هاي بازرگاني، قراردادهاي مربوط به آن و… يك كار تخصصي است. واقعا اين كار ما نيست و مي‌خواهيم توافقي حاصل شود كه يك رقم مشخص را قرارداد ببنديم.

 

غفاري در واكنش به اينكه با توجه به تجربيات قبلي در سال‌هاي گذشته به نظر نمي‌رسد اراده‌اي وجود نداشته باشد كه فدراسيون از ورود دوربين‌هاي تلويزيوني به استاديوم‌ها جلوگيري كند يا صداوسيما بازي‌ها را پخش نكند و نهايتا بازي‌ها از طريق CD به دست مردم برساند، گفت: خودتان گفتيد اين ماجراها در سال‌هاي گذشته هميشه وجود داشته و حل شده است؛ الان هم فدراسيون به دنبال جنگ نيست بلكه مي‌خواهد مشكل به يك نحوي حل شود اما بالاخره بايد يك جايي ايستاد. الان اين اراده در فدراسيون وجود دارد كه پاي گرفتن حق فوتبال در اين باره بايستد. AFC الان به واقع اگر براي پخش بازي‌هاي خودش با صداوسيما به توافق نرسد اجازه ورود دوربين‌ها را به ورزشگاه‌ها نمي‌دهد كما اينكه در همين بازي اخير هم كم‌كم در حال اتفاق افتادن بود. اين حق قانوني فوتبال است. AFC حتي امتياز حق پخش نشست‌هاي خبري پس از بازي‌ها را هم به طور جداگانه به بعضي شبكه‌ها مي‌فروشد و در اين مقوله بسيار سخت‌گير است.

 

عضو كميته بازاريابي فدراسيون تاكيد كرد: فدراسيون در سال‌هاي گذشته هميشه يك‌جوري با صداوسيما كنار آمده اما الان واقعا هزينه‌هاي آماده‌سازي تيم‌هاي ملي، سفرهايشان، هزينه‌ها باشگاه‌ها و… فوق‌العاده افزايش يافته است.

 

وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به برگزاري هفته اول ليگ در روز پنجشنبه اين هفته، آيا فدراسيون در صورت عدم توافق با صداوسيما، فكري براي سازوكار توليد و پخش سي‌دي‌ها ميان مردم كرده، اظهار كرد: صحبت‌ها و بحث‌هايي در اين باره شده و ما اميدواريم كار به آنجا نرسد. فوتبال براي مردم است و اگر آنها نتوانند فوتبال را ببينند، اين فوتبال از بين مي‌رود. ما اميدواريم در اين بحث نهايتا عقلانيت به پيروزي برسد.

 

غفاري در واكنش به اينكه با محاسباتي كه انجام داديد آيا درآمد حاصل از فروش‌ سي‌دي‌ها بالاتر از قرارداد قبلي با صداوسيماست، تصريح كرد: برنامه‌هاي تلويزيوني مختلفي بودند كه براي پخش با صداوسيما به توافق نرسيدند و محصولات‌شان را در قالب سي‌دي به جامعه عرضه كردند. آنها در هفته‌هاي نخست شايد به ارقام مدنظرشان نرسيدند اما قطعا در ادامه فروش خوبي داشتند كه توانستند كار را ادامه داده و اصلا چنين رويه‌اي را در پيش گيرند. كميته بازاريابي هم با محاسباتي كه داشته پيش‌بيني مي‌‌كند در مجموع درآمد خوبي از فروش سي‌دي‌ مسابقات حاصل شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)