مرجع خبری پرسپولیس : زماني كه ما فوتبال بازي مي‌كرديم حتي حق سوال كردن از مربي خود را نداشتيم كه چرا در تركيب ثابت تيم جايي نداريم. اما امروز شرایط به کل متفاوت شده است

حسين كلاني ، متولد 30 بهمن ماه 1323 در چهارراه سيد علي تهران به دنيا آمد و در منطقه شميران دوران كودكي و نوجواني را سپري كرد. وي از سن 10 سالگي به عضويت تيم شاهين درآمد و در همان سال در دبستان جهان تربيت مشغول به تحصيل بود. اولين مربي بازيكن اسبق تيم ملي فوتبال كشورمان مرحوم محسن آزاد و اكبركيا بودند. كلاني فوتبال را در تيم‌هاي شاهين، پرسپوليس، پيكان و البته مدت بسيار كوتاهي دیهیم را تجربه كرد.
17 سال سابقه باشگاهي و حضور در تيم ملي فوتبال ايران خاطرات تلخ و شيرين بسياري را براي مهاجم اسبق پرسپوليس رقم زده است. گل كلاني به تيم فوتبال رژيم غاصب اسرائيل در سال 47 و در ورزشگاه امجديه يكي ازاين لحظات زيبا و البته فراموش ‌ناشدني است.
با مهندس حسين كلاني گفت‌وگويي را انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.
مهاجم اسبق تيم فوتبال پرسپوليس سخنان خود را در شروع به تفاوت ورزش گذشته و كنوني معطوف مي‌دارد و مي‌گويد: واقعيت اين است كه ورزش تفاوت‌هاي چشمگيري نسبت به دوران گذشته و زماني كه ما فوتبال بازي مي‌كرديم، پيدا كرده است. در آن زمان هيچ بازيكني براي پول،‌فوتبال بازي نمي‌كرد چرا كه ورزش شغل دوم و يا يك تفريح محسوب مي‌شد و همين موضوع سرمنشاء بسياري از موضوعاتي است كه در ورزش گذشته و كنوني ايران مشاهده مي‌شود.
وي ، ورزش در زمان گذشته را عاملي جهت ارضاي نيازهاي شخصي دانسته و اعتقاد دارد:

ورزشكاران در زمان قديم ورزش مي‌كردند تا صاحب احترام در جامعه شوند. رفتار و كردار و منش پهلوانه داشتند تا همگان براي آنها جايگاه خاصي را در نظر بگيرند. اگر فردي قهرمان مي‌شد همواره در نزد خانواده، جامعه،‌دوستان و هر فردي كه او را مي‌شناخت قابل احترام بود و اين موضوع باعث مي‌شد قهرمانان بر رفتار و كردار خود به دقت نظارت داشته باشند.
مهاجم اسبق تيم فوتبال پرسپوليس عدم نياز مالي ورزشكاران در گذشته را عاملي ديگر در تفاوت ورزش كنوني با گذشته دانست. به اعتقاد كلاني ورزش در طي 20 سال اخير شاهد تغيير و تحولات اساسي بوده است و بايد قبول كرد در اين مدت همه چيز قانونمند شده است. امروز ورزش يك شغل محسوب مي‌شود و تنها منبع درآمدزايي براي بسياري از فوتباليست‌هاي كشور است. يك ورزشكار به صورت متعادل تا سن 30 الي 32 سالگي مي‌تواند عاملی پول‌ساز محسوب شود و پس از آن بايد از دنياي بازيگري خداحافظي كند. البته پس از اين مدت مي‌تواند در عرصه مربيگري نيز فعاليت داشته باشد كه اين امر براي همه مقدور نيست.
وي با ابراز نارضايتي از شرايط موجود فوتبال ايران گفت:

 متاسفانه مديران چندان لايق و شايسته‌اي را در امر برنامه‌ريزي فوتباليست‌ها دراين سال‌ها نديده‌ام. فوتباليست‌هاي ايراني پول‌هاي خوبي مي‌گيرند اما چون نمي‌دانند چگونه هزينه‌كنند، آن را نابود مي‌كنند. اگر اين فوتباليست‌ها مديران خوبي داشته باشند همچون تعداد اندكي از ورزشكاران ايراني كه اين كار را انجام داده‌اند،‌پول‌هاي خود را در جايي مناسب سرمايه‌گذاري مي‌كنند تا پس از دوران فوتبال حرفه‌اي، براي امور زندگي خويش از آن بهره لازم را ببرند. حسين كلاني در خصوص رفتار و كردار ورزشكاران گذشته و كنوني به نكته آموزش تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: يكي ديگر از تفاوت‌هاي فوتباليست‌هاي امروز و ديروز، در نوع رفتار و گفتار ورزشكاران است. در زماني كه ما فوتبال بازي مي‌كرديم حتي حق سوال كردن از مربي خود را نداشتيم كه چرا در تركيب ثابت تيم جايي نداريم. ستاره‌هاي تيم‌هاي باشگاهي تهران به علت كوچك‌ترين موضوع از فهرست تيم كنار گذاشته مي‌شدند و حتي در بين ليست ذخيره‌ها نيز جايي نداشتند، آن هم موضوعاتي كه اين روزها اصلاَ به چشم نمي‌آيد.

مربيان ما در آن زمان تمامي رفتار و كردار ما را زير نظر داشتند. حتي خوب به ياد دارم چه در زماني كه در مدرسه و چه در دانشگاه مشغول به تحصيل بودم،‌به صورت متوالي گزارشي از نحوه فعاليت و حضورم توسط كادر آموزشي به باشگاه اعلام مي‌شد تا در صورت بروز هر خطايي خارج از حيطه ورزش،‌با من برخورد شود. البته اين موضوع شامل حال همه مي‌شد چرا كه مربيان آن زمان اعتقا داشتند يك ورزشكار در همه امور بايد در سطح قابل قبولي باشد، حتي زماني كه در بين مردم است.

كلاني دراين خصوص اضافه مي‌كند: اشتباه نشود، من ورزشكاران و فوتباليست‌هاي كنوني را مقصر نمي‌دانم چرا كه آموزش‌هايي به آنها داده نشده است. در كدام بازشگاه روي مسايل اخلاقي، رفتاري، گفتاري و كرداري بازيكنان آنچنان كه بايد و شايد توجه مي‌شود.آياحاضريم يك فوتباليست را به علت رعايت نكردن برخي از موارد اخلاقي،‌كنار بگذاريم؟

مقصر كساني هستند كه آموزش‌هاي صحيح و لازم را نمي‌دهند . ضعف در آن جايي مشاهده مي‌شود كه تنها شعار مي‌دهيم و در حرف مي‌خواهيم مسايل اخلاقي را وارد ورزش بكنيم اما در عمل هيچ كاري انجام نمي‌شود بايد از مدارس فوتبال آغاز كرد وكودكان را در سنين پائين به رعايت مسايل اخلاقي تشويق وترغيب كرد.

پيشكسوت فوتبال ايران به تفاوت ديگر در فوتبال امروز با فوتبال گذشته اشاره مي‌كند.به اعتقاد كلاني در گذشته فوتبال ورزشي دسته‌جمعي بود و همه بازيكنان، تمام و كمال در خدمت تيم خود بودند اما در فوتبال امروز، برخي‌ها به دنبال تغيير ماهيت اين موضوع هستند. فوتبال در گذشته از «ما» نشات مي‌گرفت اما در فوتبال كنوني «من» جايگزين «ما» شده است كه اين موضوع تاثير به سزايي در زيبايي، نتايج بازي و … دارد.

وي يادآور مي‌شود: اگردر مقابل استراليا آن بازي درخشان را شاهد بوديم يا در مقابل ايرلند با افتخار شكست را پذيرا شديم تنها يك دليل داشت و آن اين بود كه كل تيم دنبال يك هدف بود،‌همه با هم متحد شده بودند و يك تيم منسجم را روانه ميدان كرده بودند. اين همان «ما» است كه مي‌گويم اما در برخي از بازي‌ها «من» بودن كار دستمان مي‌دهد.

بازيكن اسبق تيم فوتبال پرسپوليس به نقش رسانه‌ها تاكيد بسيار دارد و مي‌گويد:وسايل ارتباطات جمعي از نقشي غيرقابل انكار در جامعه برخوردار هستند. بايدبه فوتباليست‌ها يادآوري شود كه وي درهر سطح و مقامي متعلق به ايران است.رسانه‌ها و مطبوعات بايد در اين خصوص جهت‌دهي منظمي‌ بگيرند. بايد به يك فوتباليست آموزش داد در جايي كه پرچم ايران و نام وطن در ميان است، خود را ناديده بگيرد. فوتباليست همچون سربازي است كه براي اقتدار وطن مي‌جنگد و هر گونه كوتاهي غيرقابل بخشش است.

وي همچنين به نوع رفتار مسوولان ورزش كشور به خصوص روساي فوتبال اشاره كرد و گفت: زماني كه از يك فوتباليست مي‌خواهيم همچون سرباز براي تيم ملي جانفشاني كند از مديران و مسوولان فوتبال هم اين انتظار مي‌رود همچون يك فرمانده لايق، در شرايط خاص افراد خود را حمايت كنند. زماني‌كه يك فوتباليست را براي مداوا به خارج از كشور اعزام مي‌كنيم و از وي هيچ حمايت معنوي صورت نمي‌گيرد، چگونه انتظار داريم ديگران كه اين صحنه را مشاهده مي‌كنند،‌با تمام وجود در خدمت تيم ملي باشند.

كلاني گفت: يكي از فوتباليست‌هاي كشورمان كه براي مداوا به خارج از كشور اعزام شده بود،‌پس از جراحي و زماني كه به هوش آمده بود،‌خود را در بيمارستان تنها مي‌بيند.اين فوتباليست مي‌گفت ، آرزو داشتم لحظه‌اي كه چشمم را باز كردم يكي از مسوولان فوتبال يا حتي يك ايراني بالاي سرم بود. حال سوال من اين است زماني كه اينگونه رفتارهايي را شاهد هستيم مي‌توان انتظار جانفشاني از ديگر بازيكنان را داشت؟

كلاني در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا در خصوص مديريت موفق در فوتبال خاطر نشان كرد: مدير موفق كسي است كه بتواند زيرمجموعه خود را يكدست و متحد كند و به آنها انسجام بخشد. مشاورين آگاه به خدمت بگيرد. فرماندهي مناسبي داشته باشد تا بتواند مشكلات را از پيش پا بردارد. اگر چنين شرايطي در فوتبال حاكم شود مطمئن باشيد شاهد شكوفايي هر چه بيشتر در عرصه فوتبال خواهيم بود.

وي درخصوص حضور مربي خارجي يا فعاليت مربي داخلي مي‌گويد: با حضور مربي خارجي چه در عرصه ملي و باشگاهي به شدت مخالفم. درطي ساليان گذشته تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته اما كافي نبوده است. فوتبال ايران بيمار است و نبايد با مسكن اين بيماري را مسكوت بگذاريم. پايه و اساس فوتبال ايران غلط است و بايد كار را از ريشه حل كرد. بايد از مربيان داخلي و ايراني استفاده كنيم و فرصت و زمان كافي را به آنها بدهيم تا بتوانند برنامه‌هاي خود را به اجرا درآورند.

وي همچنين در خصوص مديريت فوتبال در ايران گفت: يك مدير سواي خصوصيات مديريتي ، به قدرت نیز نياز دارد. حال چه اين مدير انتخابي باشد چه انتسابي. اگر مديري ، قدرت نداشته باشد و بدون اختيار فعاليت كند، مطمئن باشيد زحمات وي به جايي نخواهد رسيد. بايد مشخص باشد چه كسي بر شرايط حاكم است و تعيين و تكليف امور بر عهده چه كسي است.

مهاجم اسبق پرسپوليس در خصوص مديريت انصاري‌فرد دراين باشگاه گفت:‌اول از همه بايد ديد وي چه اختياراتي دارد؟ چه امكاناتي دارد و با چه شرايطي اين مسوليت را پذيرفته است. انصاري‌فرد مي‌داند كه بايد پاسخگوي سوالات بي‌شمار مردم باشد اما بايد ديد چه شرايطي در اين باشگاه حاكم است. پس از در اختيار داشتن همه اطلاعات مي‌‌توان در اين خصوص اظهارنظر كرد.

كلاني در خصوص بحث خصوصي‌سازي در فوتبال ايران گفت: در شرايطي مي‌توان انتظار حرفه‌اي‌گري داشت كه همه جريانات،‌همگام و همسو با اين حرفه‌اي شدن گام بردارند. اگر مي‌خواهيم سهام باشگاه را واگذار كنيم بدون شك با هزينه‌هاي گزاف اين باشگاه تمام سهام فروخته شده در طول يك سال هزينه مي‌شود. بايد منابع ديگر درآمدزايي براي اين باشگاه در نظر گرفته شود تا بتواند از عهده مخارج بالاي خود بربيايد. پول‌هايي كه از فروش سهام حاصل شود بايد در بخش‌هايي كه مطمئن هستند سرمايه‌گذاري شود تا باشگاه با مسايل مالي دست به گريبان نشود و اين همان كاري است كه مسوولان باشگاه رئال مادريد انجام مي‌دهند.

وي گفت: البته حق پخش تلويزيوني بخش ديگری از اين مشكلات را حل مي‌كند، انحصاري كردن فروش اجناس و البسه باشگاه نيز مي‌تواند كمكي در اين زمينه باشد و بايد حق كپي‌رايت براي متوليان امر نيز محفوظ مانده و قانون از آن حمايت كند.

بازيكن اسبق پرسپوليس در خصوص عدم گل‌زني مهاجمين فوتبال ايران در طي چند سال اخير خاطر نشان كرد: ورزش و فوتبال امروز به يك علم تبديل شده است، سيستم‌ها و تاكتيك‌هاي فوتبال تفاوت چشم‌گيري نسبت به قبل پيدا كرده است و روش‌هاي دفاعي نيز متفاوت شده است. در فوتبال امروز ، گل‌زني براي مهاجمين سخت است چرا كه مربيان متفكر، منفذهاي دفاعي تيم خود را بسته‌اند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا در خصوص اينكه چرا تيم ملي ايران با اين شرايط به راحتي گل دريافت مي‌كند، گفت:‌واقعيت اين است كه بر روي خط دفاعي ايران آنچنان كه بايد و شايد كار نشده است. بايد بين نفرات خط دفاعي هماهنگي لازم ايجاد شود و تفكر منطقي بين بازيكنان به وجود بيايد. متاسفانه احساس مي‌شود مربيان ايراني روي نفرات از لحاظ فني شناخت دارند اما بر روي مسايل احساسي بازيكنان خود به چنين امر مهمي كم توجهي داشته‌اند.

كلاني آرامش فكري را امري مهم و تاثيرگذار در مقوله موفقيت ورزش دانست و افزود: اگر يك ورزشكار يا مربي از لحاظ اقتصادي،‌خانوادگي و … آرامش فكري نداشته باشد طبيعي است نمي‌تواند در حين مسابقات تمركز خود را حفظ كند.

مهاجم اسبق تيم ملي فوتبال ايران تصريح كرد:‌60 درصد نيروي فعال كشور را افراد زير 40 سال تشكيل مي‌دهند. آب و هواي مختلف و دارا بودن اقليم‌هاي متفاوت باعث شده است ايران از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار شود و بايد از اين شرايط استفاده مطلوب را برد.

حسين كلاني در پايان از پروژه بزرگ باشگاه پرسپوليس خبر داد و گفت: در چند سال قبل قرار بود پروژه‌اي بزرگ در منطقه پرند احداث شود كه بنا به دلايلي اين امر به تعويق افتاد اما طبق مذاكرات وتوافقات حاصل شده قرار اين پروژه بزرگ به مرحله اجرا دربيايد كه در اين صورت شاهد يكي از بزرگترين ورزشگاه‌هاي خاورميانه در تهران خواهيم بود.

وي گفت: در زمان مهندس مهرعليزاده 63 هكتار زمين طبق توافقات قرار بود براي اين امر اختصاص يابد كه 63 هكتار هنوز هم موجود است.نقشه‌ها كشيده شد و با شركت توسعه و تجهيز اماكن ورزشي نيز توافقات اوليه حاصل شده است. اين پروژه 500 الي 700 ميليارد تومان هزينه خواهد داشت تا اين شهرك المپيكي با تمام امكانات و امتيازات احداث شود.

كلاني افزود: اين پروژه داراي زمين روباز، زمين سرپوشيده،‌سالن 16 هزار نفري چند منظوره، موزه،‌استاديوم‌هاي مختلف، درياچه، هتل با گنجايش 200 اطاق، استخر سرپوشيده،‌سايت مسابقات آبي،‌فروشگاه‌ها، محل تفريح براي خانواده‌ها و … مي‌باشد.

وي گفت: زمين فوتبال اين پروژه 55 هزار نفري است كه در عرض هفت دقيقه تخليه خواهد شد. اين طرح همگام با آخرين متدد جهانی ساخته شده و در صورت تحقق اين امر شاهد يك اتفاق بزرگ در ورزش ايران خواهيم بود.

وي در پايان افزود: اميدوارم مسوولان ورزش بيش از پيش به فوتبال بها دهند و با اقدامات اصولي، زمينه موفقيت اين رشته ورزشي را ایجاد کنند

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)