خبرگزاری پرسپولیس :  کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس می‌گوید تحت هیچ شرایطی تصمیمش را برای خداحافظی از فوتبال در پایان این فصل عوض نمی‌کند. او همچنین می‌گوید با باخت برابر مس، دنیا برای پرسپولیس به پایان نرسیده است.

در روزهایی که پرسپولیس حال و روز خوشی ندارد و حتی دو برد و یک تساوی هم نتوانسته تیم محبوب تهرانی را به روی ریل برگرداند یکی از دلخوشی‌های هواداران پرسپولیسی‌ها مهدی مهدوی کیا است؛ بازیکنی که در هفته‌های اخیر بدون تردید بهترین بازیکن پرسپولیس بوده است. مهدی مهدوی‌کیا به سوال‌هایی که این روزها در اطراف پرسپولیس وجود دارد پاسخ داد.

* اگر به عقب برگردیم وقتی شما قراردادتان را با پرسپولیس تمدید کردید خیلی‌ها انتقاد کردند که نباید با بازیکنی که 35 سال سن دارد تمدید کرد، اما شما با عملکردتان در هفته‌های اخیر معدود منتقدانتان را هم ساکت کردید. حتی سکونشینی در ابتدای فصل هم از انگیزه‌تان کم نکرد.

به هر حال این چیزهایی است که من یاد گرفته‌ام. من در ابتدای فصل در یکی، دو هفته‌ حتی جزو فهرست 18 نفره پرسپولیس هم نبودم، اما همیشه یاد گرفته‌ام که با تمرین خوب و پشتکار می‌شود شرایط را عوض کرد. الان هم خوشحالم که برای پرسپولیس ثابت بازی می‌کنم.

* شاید این رفتار شما پیامی عملی برای بازیکنان جوانتر باشد. این که حتی در روزهای سکونشینی هم سکوت کردید و فقط تمریناتتان را انجام دادید، چیزی نیست که در فوتبال ایران طبیعی باشد. شاید مهدوی‌کیا آخرین بازیکن نسل گذشته از فوتبال ایران باشد که چنین رفتار حرفه‌ای را دارد.

فکر می‌کنم فوتبالیست باید حرفش را در زمین بزند. تخریب و تهدید راهکار مناسبی نیست. اگر بازیکنی می‌خواهد خودش را ثابت کند، زمین بازی بهترین جاست. هم مربی بازیکن را می‌بیند و هم رسانه‌ها. این چیزی است که من یاد گرفته‌ام.

* قبل از این که به آلمان بروید. این رفتار را یاد گرفته‌اید یا نه وقتی بازیکنان بزرگ فوتبال آلمان را دیدید از آنها الگو برداری کردید؟

در مکتبی که فوتبالم را از آنجا آغاز کردم، احترام حرف اول و آخر را می‌زند. در آنجا یاد گرفتم که با جدیت و سرسختی کار کنم و آن وقت خود به خود شرایط برایم خوب می‌شود. تمرین، تغذیه و استراحت خوب سه اصلی است که همواره تلاش کردم رعایت کنم و حالا که سنم بیشتر شده باید بیشتر این سه فاکتور را مد نظر داشته باشم. شما وقتی جوان هستید به خاطر نیروی جوانی می‌توانید خیلی بهتر وضعیت را فراهم کنید، اما وقتی سن بیشتر می‌شود باید خیلی مراقب رعایت این سه اصل باشید.

* هفته‌ گذشته که با گل محمدی صحبت می کردیم او ضربات ایستگاهی شما را "مرگبار" توصیف می‌کرد و می‌گفت که به شما گفته اجازه نمی‌دهد از فوتبال خداحافظی کنید.

درباره ضربات ایستگاهی باید بگویم که سال‌ها است بر روی آن تمرین می‌کنم. پرسپولیس هم در این فصل حساب ویژه‌ای روی استفاده از ضربات ایستگاهی باز کرده و این مساله را در فوتبال مدرن هم می‌بینیم که وقتی تیم‌ها بازیشان گره می خورد به سمت استفاده از ضربات ایستگاهی می‌روند و این ضربات راه خوبی است برای گل زدن. درباره خداحافظی‌ام از فوتبال باید بگویم که این تصمیمی است که از ابتدای فصل گرفته بودم و مطمئن باشید تحت هیچ شرایطی نظرم عوض نمی‌شود و همان طور که روزگاری با وجود حضورم در بوندسلیگا از تیم ملی خداحافظی کردم در پایان این فصل هم برای همیشه با فوتبال خداحافظی می‌کنم.

* اگر پرسپولیس این فصل خوب نتیجه‌ نگیرد و شما همچنان روی فرم باشید شاید این حسرت به دل هواداران بماند که چرا در سال اوج مهدوی‌کیا، پرسپولیس وضعیت خوبی نداشت. این روزها وضعیت پرسپولیس برای هوادارانش نگران کننده است.

پرسپولیس سه هفته‌ بود که خوب نتیجه‌ می‌گرفت. ما از این سه دیدار هفت امتیاز گرفتیم، آن هم در شرایطی که می‌توانستیم 9 امتیاز بگیریم. برابر مس هم بازی خوبی انجام دادیم. می‌توانستیم به مس نبازیم. متاسفانه از موقعیت‌هایمان به خوبی استفاده نکردیم، اما من به هواداران می‌خواهم بگویم که دنیا برای پرسپولیس تمام نشده است. باید نگاهمان به جلو و آینده باشد. برگشت به عقب چیزی را درست نمی‌کند. باید از تعطیلات 20 روزه نهایت استفاده را ببریم. بازی با پیکان هم برای ما مهم است و باید حتما قبل از تعطیلات این سه امتیاز را هم بگیریم و بعد از آن با استفاده از تعطیلی لیگ نقاط ضعف‌مان را برطرف کنیم.

* معمولا کمتر به یاد داریم که شما از چیزی انتقاد کنید، اما در این چند هفته‌ بارها به تعطیلی لیگ اعتراض داشتید.

حرف من این است که این تعطیلات نه به نفع باشگاه‌ها است، نه بازیکنان و نه تیم ملی. چنین چیزی را در هیچ جای دنیا نمی‌بینیم. تا دو، سه بازی انجام می‌دهیم لیگ تعطیل می‌شود. اما به هر حال من تصمیم گیرنده نیستم و کسانی که تصمیم می‌گیرند باید فکری به حال این شرایط کنند.

* لیگ که مدام تعطیل می‌شود و جام حذفی هم که قرار شده برگزار نشود. این تصمیم دومی جار و جنجال زیادی را به پا کرده است.

این تصمیم هم عجیب و غریب است. فکر می‌کنم ما تنها کشوری هستیم که تنها یک جام برگزار می‌کند. این همه تعطیلی و برگزار نکردن جام حذفی تصمیمات عجیبی است که مسئولان گرفته‌اند.

* کمتر از دو هفته‌ دیگر تیم ملی دیدار مهمی برابر ازبکستان دارد. خیلی‌ها می‌گویند هفت امتیازی که در چهار بازی گذشته گرفته‌ایم تناسبی با عملکرد فنی تیم ملی نداشته است.

درباره بازی با ازبکستان باید بگویم که این دیدار برایمان مرگ و زندگی است. اگر با سه امتیاز از این بازی عبور کنیم راه صعود به جام جهانی با یک برد خانگی برابر لبنان به راحتی هموار می‌شود. اگر اهمیت بازی با ازبکستان را درک کنیم می‌توانیم از پس این تیم هم بر بیاییم.

* در سال 2005 تیم ملی در شرایطی موفق به صعود به جام جهانی شد که آن موقع هم خیلی‌ها می‌گفتند تیم برانکو نتیجه‌گرا است و بازی زیبایی انجام نمی‌دهد. اما درباره تیم ملی فعلی خیلی‌ها می‌گویند شانس باعث پیروزیمان برابر ازبکستان و کره جنوبی شده است.

اگر هدفمان از بازی‌های که انجام می‌دهیم تنها رفتن به جام جهانی باشد ملاک نتیجه‌ است و کسی به این که چه نوع بازی انجام می‌دهیم کاری ندارد. فکر می‌کنم در این مرحله باید ما به فکر گرفتن امتیاز و صعود به جام جهانی باشیم.

* شما تا به حال دو بار در جام جهانی حضور داشته اید و شاید بتوانید به این سوال به خوبی جواب دهید. آیا باید رسیدن به جام جهانی آن هم با هزینه‌های کلانی که برای آوردن مربی بزرگ خارجی انجام داده‌ایم سقف آرزوهایمان باشد؟ یعنی تنها هدف‌مان از آوردن کی‌روش باید صعود به جام جهانی باشد؟

در دو مرتبه‌ای که من با تیم ملی در جام جهانی حضور داشتم نتوانستیم از مرحله گروهی صعود کنیم. من فکر می‌کنم که باید رویاهای بزرگتری داشته باشیم. البته با این وضعیتی که فوتبال ما دارد و پیشرفتی که کشورهای دیگر می‌کنند کارمان بسیار سخت و دشوار است. البته اول باید تیم ملی به جام جهانی صعود کند، بعد ببینیم با چه تیم‌هایی هم گروه هستیم و بعد از آن است که می‌توانیم درباره سقف آرزوهایمان در جام جهانی حرف بزنیم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)