مرجع خبری پرسپولیس : بردن دليل بردن نيست

سومين پرسپوليس كرانچار اگرچه در همدان توانست به يك پيروزى ديرهنگام و با ارزش دست پيدا كند اما در بارها و بارها نوشتيم كه اصرار بر بازى گرفتن از حميد على عسكر به عنوان هافبك دفاعى يا حتى عنصر دفاعى به هيچ عنوان مقرون به صرفه نيست. عسكر در بازى با مس كرمان روى يك لحظه جاماندن به ادينهو اجازه داد تا دروازه اين تيم را باز كند و در اين بازى نيز با تكل ناقص خود نه تنها توپ تند و تيزى كه براى هادى اصغرى ريخته شده بود را قطع نكرد كه اتفاقاً از سرعت و زاويه نادرست آن كاست و يك لقمه آماده را تحويل مهاجم گلزن راه آهن داد. حميد على عسكر هافبك يا عنصر دفاعى نيست كه دفاع راست بازى كند و از اول هم نبوده. شايد او بتواند به مرور زمان در كار دفاعى تبديل شود به يك مهره درخشان اما تا آن زمان پرسپوليس بايد اين گل ها را تحمل كند.
•••
مجتبى زارعى در ۳ هفته اول، ۳ بار از ابتدا در تركيب اصلى پرسپوليس قرار گرفت و در اين صورت غير از هنرنمايى ۱۵ دقيقه اى پايانى مقابل مس كرمان كار مفيد ديگرى صورت نداده است. نكته جالب اينجاست كه او در ۲ بازى آخر پرسپوليس عملاً خيلى زود از تركيب اصلى خارج شده و جاى خود را به مهاجم جانشين داده. در بازى مقابل پاس همدان مجتبى زارعى يكى از ناكارآمدهاى پرسپوليس بود كه نتوانست از سرعت فوق العاده و تكنيك بالاى خود هيچ طرفى ببندد. شايد بهتر باشد كه مجتبى زارعى تبديل شود به ژوكر طلايى پرسپوليس

 و در دقايق پايانى وارد زمين شود تا از سرعت بالاى خود براى دورزدن مدافعان خسته حريف استفاده كند.زارعى مهاجم خوبى است اما بيرون نشاندن ۲ آقاى گل براى بازى كردن او ايده خوبى نيست. ديديد كارى كه زارعى نكرد را وستلى برزيلى به خوبى انجام داد. نكته ديگر خصوصيات روحى و رفتارى مهاجم شيرازى پرسپوليس است. زارعى يك بازيكن روحى و روانى است كه حتماً قبل از ۲ بازى بايد با او به صورت جداگانه اى صحبت شود. ۲ نمايش ضعيف زارعى در بازى هاى آخر پرسپوليس نشان داد كه روى او كار روانى صورت نمى گيرد. يادمان باشد كه پرسپوليس نخستين تيم بزرگ اين مهاجم شيرازى است و مسلماً او هم با پديده اى به نام استرس دست و پنجه نرم مى كند.
•••
دليل جذب محسن خليلى چيست؟ آرفى چطور؟ آيا پرسپوليس اين ۲ مهاجم را جذب كرده كه باهم كل كل كنند و براى همديگر كرى بخوانند و بعد هم ۹۰دقيقه روى نيمكت بافتنى ببافند و هيچ سودى نداشته باشند؟ نمايش موقت اين ۲ بازيكن در بازى هاى ابتدايى فصل آنقدر اندك بوده كه حتى به يك نيمه هم نمى رسد و از طرف ديگر بازى اين ۲ مهاجم در همين مدت كوتاه هم آنقدر افتضاح بوده كه اهداى يك نيمه ديگر براى جبران مافات كارى عبث به نظر نمى رسد! بالاخره يا اين ۲ نفر حاضر هستند يا نيستند! اگر هستند چرا بازى نمى كنند و اگر نيستند پس كادر فنى چه مى كند؟ چرا ۲ مهاجم اسمى و گرانقيمت در تيمى كه خط حمله اش نياز شديدى به يك مهاجم ۶ دانگ دارد نبايد از سوى كادر فنى و كادر پزشكى به حداكثر آمادگى برسند؟ جلال اكبرى براى چه كسى سانتر مى كند؟ براى يك عدد محسن بنگر كه يك عدد هادى عقيلى روى شانه هايش ايستاده؟ نكند جلال اكبرى همه را درشت مى بيند كه ارسال هايش نيم مترى از حداكثر نقطه پرش بلندقامت ترين مردان پرسپوليس هم بالاتر است! ارسال هاى جلال اكبرى خوب نيست و نه تنها مهاجمان را در موقعيت گل قرار نمى دهد كه اساساً و اصولاً موقعيت ها را به هدر مى دهد. دليل اين امر چيست؟ نكند چون دفاع تخصصى چپ ديگرى در كار نيست مدافع اصفهانى پرسپوليس چندان نگران از دست دادن جاى خود در تركيب اصلى نيست؟ اگر جلال اكبرى روى ارسال هاى خود بيشتر كار كند پرسپوليس مى تواند چند برابر زهردارتر و خط سازتر باشد. البته اگر
•••
دقت كرده ايد كه ايستگاهى هاى شيث چقدر خوب است؟ اولين گل فصل پرسپوليس را كه او با ايستگاهى اش ساخت! در ۲ بازى ديگر هم او معمولاً ايستگاهى هاى داغى را روانه دروازه حريف كرده. در مجموع شيث رضايى را در ايستگاهى زدن آماده تر از كريم باقرى ديديم. نمونه اش ايستگاهى هاى كريم است كه يا صددرصد در اوت است يا از ديوار رد نمى شود و يا بين راه بلوكه مى شود! اين در حالى است كه شيث در يك صحنه ديدنى نفس سوشا مكانى و همدانى ها را با ايستگاهى هاى خود گرفت. به نظر مى رسد كه شيث در ايستگاهى ها فعلاً از باقرى عملكرد بهترى داشته پس چرا نبايد تمام ايستگاهى هاى مستقيم را به او سپرد؟
•••
هادى نوروزى يك بار ديگر براى پرسپوليس گلزنى كرد تا پاسخ اعتماد كرانچار را داد. با وجود اينكه نوروزى در طول مدت بازى اسير يارگيرى فشرده حريف بود اما يك لحظه غفلت كافى بود تا نام او به صدر جدول گلزنان ليگ بازگردد. گل هادى نوروزى علاوه بر اينكه گرانقيمت بود از نظر زيبايى گل نيز چيزى كم نداشت كه نتوان به آن لقب يكى از زيباترين گل هاى فصل را نداد. اينكه بازيكنى بتواند در يك موقعيت ايستا و در حالتى كه مشغول حركت به سمت مقابل بوده، بر «اينرسى» غلبه كند و بعد بتواند بلافاصله با عوض كردن پاى گام خود توپى را كه پشت او قرار داشت وارد دروازه كند بدون اغراق نوروزى قابليت هاى اميدواركننده اى دارد كه مى توان روى آن بيشتر از اينها حساب باز كرد.
•••
همان طوركه هفته قبل در مطلبى پيشنهاد كرده بوديم كريم باقرى يك خط جلوتر رفت و دوباره به پستى برگشت كه در ۲ سال اخير بازى كرده بود. اين پيشنهاد را از آن رو داده بوديم كه حضور باقرى در خط ميانى سودى به حال پرسپوليس نداشت اما با بازى كردن كريم در پست هافبك آزاد حداقل ۲ هافبك جوان تر و انرژيك تر پشت او را پر مى كردند. ميثم بائو در پست جديد خود بدك نبود اما او خودش هم مى داند كه در پرسپوليس حتى ۳۰ درصد از توان خود را ارائه نداده. بهانه هايى از قبيل او آماده نيست يا بدنش هنوز نرسيده هيچ قابل قبول نيست. يادمان باشد كه بائو از نخستين بازيكنانى بود كه با پرسپوليس داخلى بست و حالا هم بايد يكى از آماده ترين ها باشد. اينگونه بازى كردن بائو را خيلى زود از چشم هواداران خواهد انداخت. بحث اصلاً بر سر آمادگى بدنى نيست مشكل بائو عدم تمركز لازم است. به صحنه اى دقت كنيد كه بائو پشت محوطه جريمه پاس صاحب بهترين موقعيت دنيا شد و با بيرون زدن توپى كه بايد گل مى شد نشان داد كه ذهن و روانش در خدمت تيم نيست. با جان و دل بازى كردن يعنى گل كردن توپى كه بايد گل شود و اين يعنى اينكه ميثم بائو با جان و دل بازى نمى كند. مشكل بائو يا خريدهاى جديد پرسپوليس مثل اكبرى و زارعى و… چيست كه نمى توانند آنچه دارند را به نمايش بگذارند!
•••
برگرديم به سيماى كلى پرسپوليس. نمايش پرسپوليس در همدان قابل پسند نبود. مسلماً اگر دقيقه آخر را از بازى كم كنيم و بازى را مساوى ختم شده بيندازيم اوضاع عوض مى شود. كرانچارى كه از مدير باشگاه اولتيماتوم دريافت كرده در بازى هفته سوم چيزى را به نمايش نگذاشته كه باعث خاموش شدن آژير قرمز گردد. اگر انصارى فرد با اين نمايش نصفه و نيمه از بازى پرسپوليس اعلام رضايت كند پس مشخص مى شود همان طور كه حدس زده بوديم اولتيماتوم او اصلاً فنى نبوده!اگر هم انصارى فرد از بازى راضى نباشد – كه هيچ منتقد بى طرفى هم راضى نخواهد بود – آن وقت آقاى كرانچار ۲ هفته ديگر وقت دارد براى بهبود اوضاع فنى! پرسپوليس در همدان اگر برنده شد مديون كسى است كه آن تعويض هاى تيم خراب كن را انجام داد. يادمان باشد كه بردن دليل بردن نيست و هر برنده اى تيم برتر ميدان نيست اگرچه اين ۳ امتياز كمك كرد تا سطح امتيازى پرسپوليس به استاندارد علم جدول برسد و به ازاى هر بازى خانگى ۳ و به ازاى هر بازى خارج ازخانه يك امتياز به دست بيايد اما بهتر است كه اين برد كسى را گول نزند به خصوص كادرفنى پرسپوليس را

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)