خبرگزاری پرسپولیس : يك خبر خوب از اردوي پرسپوليس آن هم از يك منبع موثق: «علي كريمي يك ماه ديگر براي پرسپوليس بازي مي‌كند.»

اين خبر با توجه به اينكه ابتدا اعلام شده بود شماره 8 قرمزها 3 ماه دور از ميدان خواهد بود براي دوستداران كريمي و پرسپوليس اميدواركننده است. با اين حساب كريمي كه از بازي با صبا در قم (24 دي ماه) مصدوم شده احتمالاً تا ديدار هفته بيست و هفتم ليگ در بندرعباس و مقابل آلومينيوم آماده بازي خواهد شد و حتي اگر از اين بازي هم به تركيب برنگردد يا گل‌محمدي ريسك بازي دادن به او را به جان نخرد از بازي هفته بيست و هشتم مقابل سايپا (كه هنوز برنامه‌اش اعلام نشده) يا ديدار حساس يك چهارم نهايي جام حذفي مقابل ذوب‌آهن در اصفهان حتماً بازي خواهد كرد.

MCL است نه ACL
با توجه به اعلام زمان بازگشت علي كريمي به شرايط مسابقه و اينكه او يك ماه ديگر بازي خواهد كرد در نوع آسيب‌ديدگي او شك و شبهاتي به وجود مي‌آيد. پس از اينكه دكتر رازي اعلام كرد كريمي 3 ماه دور از ميدان خواهد بود اين ذهنيت نزد مخاطبان حرفه‌اي‌تر فوتبال تقويت شد كه MCL (رباط جانبي) او آسيب‌ نديده بلكه ACL (رباط صليبي‌)اش پاره شده كه البته از نوع خفيف آن است. با اين حال مشخصاً MCL كريمي پاره شده و در اين خصوص سهواً هم اشتباهي نشده است. براي چگونگي از درجه‌بندي مصدوميت MCL سراغ دكتر فريد زرينه پزشك سابق پرسپوليس رفتيم كه البته او در ابتداي حرف‌هايش گفت:‌«من اطلاع دقيقي از وضعيت آسيب‌ديدگي كريمي ندارم. خيلي فرق است بين فردي كه زانوي آسيب ديده بازيكن را ديده، معاينه كرده و مداركش را ديده با آن كسي كه از طريق روزنامه‌ها و سايت‌ها خبردار شود. من هم هرچه مي‌دانم از طريق رسانه‌ها است.»

درجه‌بندي پارگي‌ها و طول درمان آنها
اما حرف‌هاي اصلي زرينه اطلاعاتي است كه درخصوص نحوه مصدوميت MCL و طول درمان آن مي‌دهد: «مصدوميت رباط داخلي (MCL) 3 نوع درجه‌بندي مي‌شود. مدل اول پارگي خفيف است كه طول درمانش 3 هفته زمان مي‌برد. در درجه‌بندي 2 معمولاً 6 هفته طول مي‌كشد تا بازيكن به شرايط بازي برسد و در نوع سوم بين 6 تا 8 هفته زمان خواهد برد البته از آنجايي كه رباط عروق خوني خوبي دارد و جوش مي‌خورد معمولاً بي‌حركتش مي‌كنند. در درجه بندي 1 و 2 نيازي به جراحي نيست و در نوع سوم اگر پارگي بافت‌ها زياد باشد جراحي انجام مي‌شود.» زرينه مي‌گويد: «مصدوميت رباط صليبي (ACL) كاملاً پيچيده‌تر و بدتر از رباط جانبي (MCL) است و طبيعتاً طول درمانش هم متفاوت است اما كلمه‌اي كه ما در زبان فارسي به كار مي‌بريم و مي‌گوييم رباط دچار كشيدگي شده اصلاً درست نيست چرا كه طول رباط اضافه نمي‌شود و كش نمي‌آيد بلكه درصد پارگي فيبرهاي آن فرق مي‌كند كه متناسب با درصد پارگي فيبرها طول درمان آن هم فرق مي‌كند.»

پارگي رباط كريمي درجه 2 است
با توجه به اطلاعات دكتر زرينه و خبر موثقي كه از تيم پرسپوليس مي‌رسد، مي‌توان گفت مصدوميت كريمي، پارگي درجه دوم MCL است. مصدوميتي كه نياز به 6 تا 8 هفته طول درمان دارد كه تا حالا 16 روز از آن گذشته و بازگشت به ميادين تا يك ماه ديگر درست به نظر مي‌رسد. دكتر زرينه در پايان به نكته جالبي هم اشاره مي‌كند: «وحيد هاشميان قبل از جام جهاني و زماني كه در هانوفر بازي مي‌كرد از ناحيه رباط داخلي (MCL) مصدوم شد كه طول درمانش هفت هشت هفته طول كشيد بنابراين براي افراد مختلف اين زمان مي‌تواند متفاوت باشد چون ري‌اكشن بدن افراد هم مهم است. با اين حال برنامه درماني كه كريمي انجام مي‌دهد و روزانه 2 جلسه فيزيوتراپي و يك جلسه آب درماني مي‌كند برنامه كامل و خوبي است و ان‌شاءا… در همان زمان يك ماه او به ميدان برگردد.»

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)