بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران گفت: در آلمان اینطور نیست که بگویند چون شما ۱۰ سال در بوندس‌لیگا بازی کردید بفرمایید سرمربی یک تیم بوندس‌لیگایی شوید.

به گزارش تسنیم ، وحید هاشمیان درباره شرایط خود  در آلمان، تیم جدیدش در لیگ دسته پنجم این کشور، اوضاع و احوال فوتبال ایران و آخرین اخبار نقل و انتقالات فوتبال ایران صحبت‌هایی را مطرح کرد که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید:

* آقای هاشمیان! ابتدا از اوضاع و احوال تیم جدیدتان (نیندورف) صحبت کنید.

تیمی که امسال هدایت آن را برعهده گرفته‌ام در اوبرلیگای آلمان یا همان دسته پنجم این کشور حضور دارد و در مسابقات ایالت هامبورگ شرکت می‌کند. البته چند پیشنهاد دیگر هم داشتم که ترجیح دادم کنار خانواده‌ام باشم و به خاطر مربیگری دور از هامبورگ زندگی نکنم. 22 روز است که تمرینات‌مان را شروع کرده‌ایم و در تورنمنت اسکالاکاپ که با حضور 10 تیم برگزار شد توانستیم به مقام قهرمانی برسیم، هر چند که حضور در این تورنمنت باعث شد تا چند بازیکن مصدوم روی دست‌مان بماند. متاسفانه در حال حاضر تیمم کامل نیست.

*‌  تیم‌تان از نظر امکانات در چه سطحی است؟

امکانات خوبی داریم، چمن طبیعی، چمن مصنوعی، زمین تنیس، سالن بدنسازی و … .

* جالب است که یک تیم دسته پنجمی در آلمان چنین امکاناتی دارد اما پرسپولیس و استقلال که در بالاترین سطح فوتبال ایران حضور دارند چنین امکاناتی ندارند.

شما دارید درباره فوتبال آلمان صحبت می‌کنید. خیلی تفاوت بین فوتبال ما و‌ آلمان وجود دارد. مثلا می‌گویند بوخوم 1888 یعنی این تیم برای 120 سال پیش است حالا 120 سال پیش فوتبال ما کجا بوده؟ از نظر فنی هم فکر نکنید که لیگ دسته پنجم آلمان سطح پایینی دارد. نمی‌خواهم مقایسه کنم اما سطح کیفی این مسابقات بسیار بالاست.

*چه زمانی بازی‌های لیگ 5 آلمان آغاز می‌شود؟

یکشنبه این هفته اولین دیدار خود را در جام حذفی ایالت هامبورگ برگزار می‌کنیم. این مسابقات با حضور تیم‌های دسته 4، 5 و 6 برگزار می‌شود و به صورت تک حذفی است. از 2 هفته دیگر لیگ 18 تیمی ایالت هامبورگ برگزار می‌شود که این مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد.

*‌ تیم نیندورف سال گذشته در لیگ چه مقامی به دست آورد؟

فصل گذشته این تیم سیزدهم شد و یکی از کاندیداهای سقوط به لیگ ششم بود که در هفته‌ آخر ماندنی شد. تیم نیندورف فصل گذشته 17 شکست و 61 گل خورده را به ثبت رسانده بود و برای فصل جدید هم هیچ بازیکن جدیدی به این تیم اضافه نشده است. خودم فکر می‌کنم تجربه جدیدی در پیش دارم و امیدوارم بهتر از فصل گذشته نتیجه بگیریم.

*‌ اما شما فصل پیش در تیم هالستینگ نتایج فوق‌العاده‌ای به دست آوردید…

بله، پارسال ما در 23 بازی فقط 3 شکست داشتیم و 17 دیدرا بدون باخت را پشت سر گذاشتیم اما امسال شرایط سخت است، فکر می‌کنم امسال تجربه سخت و جالبی در پیش دارم.

*‌ کمی هم در خصوص بوندس‌لیگا صحبت کنید، فکر می‌کنید امسال چه تیم‌هایی مدعی اصلی قهرمانی باشند؟

به نظر من در فصل جدید هم بایرن مونیخ شانس اول قهرمانی است البته دورتموند حریف سرسختی برای بایرن در کسب این مقام محسوب می‌شود.

*‌  این امکان وجود دارد که مانند فصل پیش بایرن مونیخ و دورتموند تا فینال لیگ قهرمانان اروپا برسند؟

کار خیلی سختی است. فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. در همین فصل گذشته دورتموند تا آستانه حذف از مسابقات پیش رفت. مطمئنا فصل جدید تیم‌های اسپانیایی، ایتالیایی و انگلیسی تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا در فینال لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته باشند.

* توضیح می‌دهید که  برای مربیگری چرا لیگ دسته 5 آلمان را انتخاب کردید؟

من مدرک A مربیگری بوندس‌لیگا را گرفته‌ام و در کشور آلمان هر کسی که بخواهد در بوندس‌لیگا یا بوندس‌لیگای 2 مربیگری کند باید پس از‌آنکه مدرک A را دریافت کرد 12 ماه در لیگ‌های پایین‌تر سرمربی‌گری را تجربه کند که  از 12 ماه من 5 ماه باقی مانده است. بعد از پایان این دوران باید در کلاس حرفه‌ای مربیگری آلمان که چندین ماه طول می‌کشد شرکت کنم، البته اینطور نیست که هر کس بتواند در این کلاس‌ها حضور داشته باشد. برای ورود به این دوره باید گزینش شوید.

*ولی در فوتبال ایران اینطور نیست و هر بازیکنی بازنشسته می‌شود توقع دارد به سرعت سرمربی یکی از تیم‌های بزرگ شود.

هر کشوری برای خودش ساختاری دارد، در آلمان بازیکنان بزرگی مانند اولاف‌تون در لیگ 4 و 5مربیگری کرده و یا باخ بازیکن مطرح هامبورگ که با من و مهدوی‌کیا هم هم‌بازی بوده در حال حاضر در لیگ 6 آلمان فعالیت می‌کند. نمونه دیگر تورستن فرینگس است که در حال حاضر سرمربی تیم دوم وردربرمن در لیگ 4 آلمان است. در  آلمان اینطور نیست که بگویند چون شما 10 سال در بوندس‌لیگا بازی کردید بفرمایید سرمربی یک تیم بوندس‌لیگایی شوید.

*‌ اخبار فوتبال ایران را دنبال می‌کنید؟

مگر می‌شود دنبال نکنم؟ اینجا از طریق اینترنت و خبرگزاری‌ها از فوتبال ایران مطلع می‌شوم. واقعا صعود به جام جهانی با این حواشی که در فوتبال ما وجود دارد یک اتفاق خوب و مهم بود. در کنار این اخبار نقل و انتقالات را هم تاحدودی پیگیری می‌کنم.

* با این تفاسیر فکر می‌کنید مهم‌ترین اتفاق فصل نقل‌وانتقالات ایران چه بود؟ جدایی کریمی و انصاری‌فرد یا جباری؟

از این دست جابه‌جایی‌ها ممکن است اتفاق بیفتد که گاهی هم جذاب و جنجالی می‌شود، در همه دنیا هم به این صورت است. مثل رائول که بعد از سال‌ها بازی در رئال مادرید از این تیم جدا می‌شود و به شالکه می‌پیوندد.

* چه تیم‌هایی را مدعی قهرمانی این فصل فوتبال ایران می‌دانید؟

پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی مدعیان اصلی قهرمانی هستند، در کنار این تیم‌ها فولاد و نفت را هم باید جدی گرفت. استقلال نسبت به سال گذشته تیم قوی‌تری است و بازیکنان باتجربه و ملی‌پوش زیادی دارد اخیرا هم که آندرانیک تیموریان به این تیم اضافه شده است. متاسفانه در فوتبال ایران مسئله‌ای که بسیار زیاد به آن توجه می‌شود حاشیه است نه متن. فوتبال ایران با همین هیاهیو و حاشیه‌هایش زنده است.

* چند روز پیش بازی نمادینی بین تیم ملی 1998 و تیم ملی فعلی ایران برگزار شد، این بازی را دیدید؟

نه اما شنیدم که این مسابقه یک نیمه داشته است! البته از این دست بازی‌های نمادین در تمام دنیا برگزار می‌شود ولی برگزاری آن هدف دارد نمی‌دانم هدف از برگزاری این مسابقه چه بوده اما نکته عجیب تقابل بازیکنان جوان و پیشکسوت در این مسابقه بود.

*چه زمانی به ایران برمی‌گردید؟

خیلی وقت است که به ایران نیامده‌ام و دلم برای کشورم تنگ شده است. 19 دسامبر نیم فصل اول مسابقات لیگ 5 آلمان به پایان می‌رسد آن زمان به ایران می‌آیم. فکر می‌کنم حدود 4 ماه دیگر.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)