مرجع خبری پرسپولیس : برخی افراد در این روزها تلاش دارند مدیران باشگاه پرسپولیس را در حال آماده‌سازی شرایط مسلمان شدن این بازیکن نشان دهند در حالی که او خود مسلمان است…

از هر چهار انسان روی زمین یک نفر مسلمان است و هر روز تعداد کسانی که به دین اسلام گرایش پیدا می‌کنند، بیشتر می‌شود و چهره‌های سرشناس در دنیا دین خود را به اسلام تغییر می‌دهند.

استارت تغییر دین را محمدعلی کلی آغاز کرد. این مشتزن معروف آمریکایی در اوج شهرت، تغییر دین داد و خودش را مسلمان معرفی کرد و این اقدام بازتابی گسترده در دهه 70 به وجود آورد.

اگر بخواهیم از چهره‌های دیگری در دنیا نام ببریم که تغییر دین داده‌اند باید به نام‌های بزرگی اشاره کنیم. پسر مدیر باشگاه یوونتوس و شرکت خودروسازی فیات آنیلی آنقدر به دین اسلام علاقه‌مند شد که تمام وقت دوران زندگی خود را معطوف تحقیق در مورد دین اسلام کرد.

در بین بازیکنان فوتبال گرایش به دین اسلام هر روز بیشتر می‌شود و چهره‌های بزرگ فوتبال با تغییر دین خود و گرایش به اسلام برای مدتی نگاه‌ها را به سمت خود معطوف می‌کنند.

فرانک ریبری، آنلکا، تروسیه و. . . نفرات سرشناسی بودند که در نهایت به دین اسلام رسیدند.

در فوتبال ایران هم اکثر بازیکنان خارجی وقتی وارد فضای تیم‌های ایرانی می‌شوند و اعتقادات بازیکنان ایرانی را می‌بینند، کم کم به دین اسلام علاقه‌مند می‌شوند و اگرچه در دین خود باقی می‌مانند اما اعتقاداتشان بیشتر می‌شود.

 در تیم ابومسلم اگرچه بازیکنان خارجی این تیم شناختی از اسلام نداشتند، اما به همراه بازیکنان تیم به حرم امام رضا (ع) می‌رفتند. یکی از بازیکنان خارجی که پس از ابومسلم اکنون در تیم‌های دیگری حضور دارد درباره حضور در حرم امام رضا (ع) اینگونه می‌گوید: «هر کس وقتی وارد چنین فضایی شود بدون شک تحت تأثیر قرار می‌گیرد. وقتی روز اول یکی از بازیکنان به من پیشنهاد کرد تا با او به حرم بروم فقط به صرف کنجکاوی و تماشا قبول کردم، ‌اما وقتی وارد فضای حرم شدم، واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم و اکنون هر بار به مشهد سفر می‌کنم محال است که به حرم امام‌رضا (ع) نروم و همیشه آخر دعایم پیش از بازی از امام رضا (ع) کمک می‌خواهم.»

او بازیکنان ایرانی را بسیار با اعتقاد می‌داند که شب قبل از بازی و یا روز بازی هر کدام از آنها کاملاً در فضایی خاص عبادت می‌کنند: «من در تیم‌های اروپایی و حتی آسیایی بازی کرده‌ام، اما تا به حال چنین فضایی را ندیده‌ام. در اروپا پیش از بازی اکثر بازیکنان برای آرامش موزیک گوش می‌دهند تا استرس‌شان کم شود، اما در ایران فضا کاملاً فرق می‌کند و اکثر بازیکنان عبادت می‌کنند.

بعضی وقت‌ها دیده‌ام که عنوان می‌کنند امروز گل خواهم زد و بعد از گل به یک فقیر کمک خواهم کرد و دقیقاً این اتفاق می‌افتد و از این اتفاق شوکه می‌شوم.»

دنی اولروم بازیکن نیجریه‌ای پس از سال‌ها حضور در ایران اولین بازیکن خارجی لیگ ایران بود که پذیرفت دینش را تغییر داده و به اسلام گرایش پیدا کند.

اقدامی که پس از آن دیگر بازیکنان خارجی هم درباره‌اش حرف می‌زنند و می‌خواهند مثل اولروم تغییر دین دهند. جان‌ دینگودی دیگر بازیکنی بود که عنوان کرد قصد دارد به دین اسلام گرایش پیدا کند.

اولروم پس از اینکه مسلمان شد عنوان کرد آرزویش بازی در تیم‌ملی ایران است و مدتی او با خبر حضورش در تیم‌ملی ایران جریان‌ساز شد، اما این اتفاق هیچ وقت صورت نگرفت.

ایرانی‌‌ها خیلی سخت می‌پذیرند که بازیکن غیرایرانی را در تیم کشورشان راه دهند و به دلیل تعصب بسیاری که روی این مسئله وجود دارد، حاضر نیستند یک نفر با تغییر ملیت بتواند برای تیم‌ملی کشور‌ آنها بازی کند. اولروم پس از مدتی کوتاه با افتی شدید مواجه شد و دیگر آن بازیکنی نبود که بتوان در موردش برای حضور در تیم‌ملی ایران اصرار ورزید.

اما به تازگی یک سایت با خبر مسلمان شدن اشپیتیم آرفی عنوان کرد که او علاقه دارد برای تیم‌ملی ایران بازی کند در حالی که آرفی از پدر و مادری مسلمان متولد شده و پیش از حضورش در ایران مسلمان بوده است.

حتی وقتی یکی از روزنامه‌ها عکس او را در حال خواندن کتابی به چاپ رساندن و نوشت که آرفی انجیل می‌خواند، مهاجم پرسپولیس به شدت ناراحت شد و با انتقاد از خبرنگاران ایرانی عنوان کرد‍ «چطور کسانی که نمی‌دانند من چه دینی دارم، به خودشان اجازه می‌دهند، بنویسند که من انجیل می‌خوانم؟»

آرفی مسلمانی است که علاقه ندارد چندان در جمع نشان دهد که مسلمان است و اعتقاد دارد که دین امری شخصی است و نیازی نیست کسی بداند من مسلمان هستم: «فکر نمی‌کنم باید به همه بگویم که مسلمان هستم. من اعتقاداتم را برای خودم می‌دانم و احساس می‌کنم نیازی نیست که آنها را به سایرین نشان دهم.»

کسانی که به آرفی نزدیک هستند عنوان می‌کنند که او مسلمان معتقدی هم هست و در کوزوو تلاش‌های زیادی برای ترویج اسلام انجام می‌دهد و حتی یک مسجد هم در مرکز این منطقه با کمک برادرش ساخته است. با این حال آرفی تمایل چندانی برای گفتن کارهایش نشان نمی‌دهد: «نمی‌دانم جریان ساختن مسجد را چه کسی به شما گفته اما تمایلی ندارم مطرح شود. من این کار را برای خدا کردم و نمی‌خواهم از کاری که کردم برای مطرح کردن خودم استفاده کنم.» اما این پایان ماجرا نیست و خبر دیگر به حضورش در تیم‌ملی ایران مربوط می‌شود. خبری که آرفی در مورد آن هم حرفی نمی‌زند ولی نزدیکانش عنوان می‌کنند درباره حضور در تیم‌ملی ایران با او حرف زده شده است: «وقتی می‌خواست با پرسپولیس قرارداد امضا کند به او گفتند که اگر در پرسپولیس خوب کار کنی می‌شود برای حضورت در تیم‌ملی ایران تلاش کرد تا برای تیم‌ملی ایران هم بازی کنی.»

وقتی درباره کسی که با آرفی برای حضور در تیم‌ملی ایران صحبت کرده، تحقیق کردیم، به پاسخی روشن نرسیدیم، اما کسانی که در آن جلسه بودند عنوان کردند که عباس انصاری‌فرد چنین وعده‌ای را به مهاجم جدید تیمش داده و به او گفته در صورت گلزنی و درخشش برای پرسپولیس این شانس را خواهد داشت تا به تیم‌ملی ایران برسد.

شرایط آرفی در پرسپولیس آنگونه رقم نخورد که انصاری‌فرد فکر می‌کرد. او در پرسپولیس نتوانسته تا به امروز نظر کرانچار را جلب کند و بیشتر به یک نیمکت‌نشین تبدیل شده است. شرایط او درست مثل شرایط اولروم شد که در اوج، بحث حضورش در تیم‌ملی ایران را مطرح کردند، اما پس از آن دچار افتی باورنکردنی شد.

اگرچه در صورت درخشش خارجی‌ها هم باید پوشیدن پیراهن تیم‌ملی ایران برای آنها را غیرممکن دانست چون اینجا تعصبات روی پیراهن آنقدر زیاد است که فعلاً چنین اجازه‌ای را به کادر فنی تیم‌ملی نمی‌دهد.

علی خماند

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)