چرا هیچ روزنامه ای ننوشت هر سه داور عرب بودند؟/مربیانی انتقاد می کنند که در لیگ قهرمانان یک برد هم نیاوردند

 

مرجع خبری پرسپولیس: مثل هميشه بعد از شكست‌هايمان، از آن روزي كه درقامت يك بازنده واقعي اردن را ترك كرديم تا همين لحظه، فقط غر زده‌ايم و زمين و زمان را به هم دوخته‌ايم كه چرا…؟

 

افشين قطبي هم هر آنچه را كه گفته‌ايم شنيده و به قول خودش چندتايي را به ذهن سپرده تا هميشه همراهش باشند و بعضي‌هايشان را هم گذاشته به حساب غرض‌ورزي و تسويه‌حساب شخصي. الان هم روبرويمان ايستاده و در پاسخ به تمام انتقادهاي منطقي و غيرمنطقي‌مان مي‌گويد:‌«در اين مدت انتقادهاي زيادي را شنيده‌ام كه احساسي بوده‌اند. من مي‌دانم خيلي از آنها كه انتقاد مي‌كنند هدفشان كمك به من و تيم ملي است.
اما از انتقادهايي كه شخصي هستند و بوي سياسي مي‌دهند خيلي ناراحتم. بايد بگويم خيلي‌ها دعا مي‌كنند كه تيم ملي ايران ببازد تا جبهه سياسي‌شان پيروز شود. اين خيلي زشت است و فكر مي‌كنم اگر ما واقعا وطنمان را دوست داريم بايد به تيم ملي كمك كنيم.»..
مي‌گويند با اين موج انتقادي كه عليه قطبي به راه افتاده او ديگر مجالي براي هدايت تيم ملي ندارد و نشسته منتظر حكم بركناري‌اش. او اما تاكيد دارد كه هنوز تمام حواسش به تيم ملي و بازي‌هاي پيش روست: «در فوتبال ايران هيچ‌وقت نمي‌توانيد چيزي را پيش‌بيني كنيد. من بارها گفته‌ام كه براي مردم ايران مي‌جنگم چون به خاطر آنها آمده‌ام. تا زماني هم كه آنها دوست داشته باشند و بخواهند، مي‌مانم.

 

 

اما يك باخت دليل نمي‌شود كه بگوييم فلاني بد است. در زندگي گاهي همه چيز آن طور كه مي‌خواهي كنترل نمي‌شود و بايد بگويم من هرگز در زندگي‌ام كم‌كاري نكرده‌ام. اين روزها شما مرا كمتر مي‌بينيد چون فعلا تيم ملي تمرين ندارد ولي من روزي 18 تا 20 ساعت كار مي‌كنم. فيلم بازي‌هاي تيم‌ها را مي‌بينم. در استاديوم‌هاي مختلف حاضر مي‌شوم و از مشاورانم كمك مي‌گيرم و عملكرد فني تك تك بازيكنان را آناليز مي‌كنم. همه اين كارها براي اين است كه تيم ملي موفق باشد. ديديد كه ما در 12 روز 4 بار بازي كرديم.

دو بار برديم. يك بار باختيم و يك بار هم مساوي كرديم. خب اين يك باخت نمي‌تواند غيرعادي باشد و هر تيمي بود حتما يك بازي را بد بازي مي‌كرد يا مي‌باخت. هر شكستي تلخ است ولي من مسووليت اين شكست را پذيرفته‌ام چون سيستم تيم و بازيكنان را خودم انتخاب كرده بودم. من تيمي مي‌خواهم كه تجربه بين‌المللي بالايي داشته باشد و به دست آوردن اين تجربه ممكن است هزينه بالايي هم داشته باشد كه بايد آن را بپردازيم.

ولي اين را هم به حساب بياوريد كه ما در 5 بازي رسمي كه داشتيم، در سه بازي داوران از كشورهايي انتخاب شدند كه حريفان ما از همان منطقه بودند. بازي با اردن را هم سه داور اماراتي قضاوت كردند كه هر سه عرب‌زبان و عرب‌دوست هستند. چرا بعد از آن بازي كسي ننوشت كه گل اردن با دست زده شد؟ جالب است كه هيچ روزنامه‌اي به اين بازي نپرداخت. شرايط بايد عوض شود. بايد از نفوذمان در AFC استفاده كنيم و اگر هم نفوذي نداريم شرايط را تغيير بدهيم. در فوتبال امروز اختلاف كم است و در عوض نفوذها تاثير زيادي دارند. البته من دنبال بهانه نيستم ولي وضعيت بايد تغيير كند.»

در ليست مخالفان و منتقدان افشين قطبي جايي را خالي نمي‌بينيم. از مربيان ديروز و امروز تيم ملي گرفته تا مربيان ليگ برتري و ليگ يكي و حتي آنها كه سال‌هاست از فوتبال دور مانده‌اند همه و همه در جبهه مخالف قطبي ايستاده‌اند و مي‌خواهند كه هر اتفاقي بيفتد، فقط او نباشد. افشين قطبي البته سعي دارد چه از درون و چه در ظاهر آرامش‌اش را دست نخورده بگذارد و خودش را با منتقدان درگير نكند اما خب نمي‌تواند كه هميشه آنها را بي پاسخ بگذارد. به همين خاطر است كه در جواب منتقدان ليگ برتري‌اش مي‌گويد: «ما در ايران كارشناس‌هاي زيادي داريم ولي كسي نيست كه كارهاي اجرايي را انجام بدهد. ما ايراني‌ها خيلي خوب حرف مي‌زنيم اما كمتر گوش مي‌دهيم. حرف من اين است كه مشكل فوتبال‌مان با يك نتيجه حل نمي‌شود و اگر بعضي‌ها فكر مي‌كنند با بردن اردن همه چيز درست مي‌شود اشتباه مي‌كنند. نمي‌خواهم بگويم تيم ملي هماني شده كه من مي‌خواهم اما در حال ساختن تيم‌مان هستيم و شكست‌ها هم مي‌توانند به ما كمك كنند.

 

در همين چهار بازي قبلي خيلي چيزها ياد گرفتيم و متوجه شديم كدام بازيكن‌مان در چه شرايطي مي‌تواند به تيم ملي كمك كند و كدام بازيكن پتانسيل بين‌المللي دارد و كدام بازيكن ندارد. متاسفانه مربياني كه انتقاد مي‌كنند تا حالا به تمرين تيم ملي نيامده‌اند كه حتي بدانند بازيكن خودشان چه وضعيتي دارد. آنها نمي‌دانند كه من و همكارانم روزي 20 ساعت كار مي‌كنيم. فكر مي‌كنم آنها بايد بروند و ركوردي را كه خودشان ثبت كرده‌اند ببينند. كدام تيم توانسته همه بازي‌هايش را ببرد؟ يا تيم‌هايي كه به ليگ قهرمانان رفتند كدام‌شان موفق بودند؟ مشكل ما اين است كه به اندازه كافي فوتبال را نمي‌شناسيم. واقعا بعضي انتقادها خجالت‌آور است. بهتر است به خودمان نگاه كنيم تا در تيمي كه مربي‌اش هستيم موفق باشيم. من هم بازي‌هاي بد زيادي را در ليگ برتر ديده‌ام اما تا حالا انتقاد كرده‌ام كه چرا تيم‌ها اينقدر بد بازي مي‌كنند؟ من هميشه به همه احترام گذاشته‌ام چون معتقدم بايد به يك مربي به اندازه كافي فرصت داد.»

در پايان مي‌پرسيم كه آيا با توجه به اينكه هيچ يك از اعضاي كميته فني سرمربي تيم‌هاي ليگ برتري نيستند نظرهاي‌شان مي‌تواند كمكي باشد براي حل مشكلات فوتبال ايران؟ … و قطبي هم پاسخ اين سوال‌مان را مي‌دهد و هم از جلسه ديروز كميته فني مي‌گويد: «در جلسه‌اي كه داشتيم حرف‌هاي خوبي مطرح شد و تقريبا تمام وقت، صرف بررسي وضعيت تيم اميد و برنامه‌هايش شد. بايد بگويم افرادي كه در كميته فني هستند همه در فوتبال زندگي مي‌كنند و با كمك آنها مشكلات فوتبال‌مان مي‌تواند كمتر شود.»

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)