پنجشنبه 1 اسفند (13:15)

مرجع خبری پرسپولیس : مشكلات فرمى پرسپوليس همچنان پابرجا است / نلو با « سرعت انتقال» چه مى كند

مصاف با ابومسلم نخستين آزمون جدى نلو وينگادا در پرسپوليس مى تواند باشد و شايد مرد پرتغالى با گفتن اينكه «فقط در ۲۰ دقيقه ابتدايى نيمه دوم خوب بازى كرديم» به اين نكته پى برده كه قدم در تيمى پر از مشكلات فنى ريز و درشت گذاشته كه حتى پيروزى هاى اخير و حركت خزنده به سوى صدر جدول نيز نمى تواند پوششى قدرتمند مقابل آنها باشد.

مشكل سرعت انتقال را حل مى كنند
از ابتداى ليگ مهمترين مشكل پرسپوليس قدرت انتقال از دفاع به حمله عنوان شد و اينكه تغيير شكل از فاز دفاعى به حمله در اين تيم بسيار كند صورت مى گيرد. لزوم اجرايى شدن اين اتفاق البته به بازيكنانى با فاكتور سرعت در انتقال نياز داشت اما شايد ايوان پتروويچ تنها مهره كارآمد براى رفع اين نقيصه بود و بس. حتى با اضافه شدن على كريمى اين مشكل به صورت پررنگ ترى در ميانه ميدان پرسپوليس نمود پيدا كرد و حضور كريم باقرى در تيم ملى اين مسأله را به يك معضل جدى تبديل كرد. در مسابقه با ابومسلم اين معضل با انفعال بيش از اندازه كريم باقرى به صورتى ويژه نمود پيداكرد و شايد اگر حريف با يك بازيكن كمتر به كار خود ادامه نمى داد تعويض عجيب پژمان نورى تنها عنصر دونده خط هافبك قرمزها در فاز دفاعى پرسپوليس را دچار مشكلات جدى مى كرد. كريم باقرى مقابل ابومسلم همواره سرعت را از حملات تيمى كه براى رسيدن به گل هاى بيشتر زمين و زمان را در اختيار داشت، گرفت و حضور او تا پايان جدال ۱۰۲ دقيقه اى حتى با وجود تعويض اجبارى مازيار زارع عجيب به نظر مى رسيد.

هنوز يك آشوبى جديد نيافته اند
خلأ يك هافبك تدافعى كه در فضاى محدود از قدرت انتقال هم بهره ببرد هنوز در ميانه ميدان پرسپوليس مشهود است و عجيب اينكه مازيار زارع پس از عبور ۲۷ هفته از ليگ برتر و حضور ۹۵ درصدى در اين پيكارها هرگز به حد مطلوب پستى كه در آن بازى مى كند نرسيده است. نقشى كه در دو فصل گذشته فرزاد آشوبى براى پرسپوليس بازى كرد يك رل پنهان اما فوق العاده تأثيرگذار بود اما حتى تلفيق مازيار زارع و پژمان نورى نيز نتوانسته خلأ وظايف محوله به فرزاد آشوبى را پر كند. زارع در قدرت تخريب ضعف عمده اى دارد و پژمان نورى آنقدر اسير دوندگى و خراب كردن حمله وران حريف مى شود كه يادش مى رود مى تواند در فاز تهاجمى كمك حال تيمش باشد و به انتقال سريع از دفاع به حمله كمك كند.

راست و محمد را فراموش كرده اند
عنصر دوندگى به اندازه مطلوب هرگز در پرسپوليس رعايت نمى شود يا حداقل توزين و اعتدال مناسبى در نقاط مختلف زمين ندارد. عليرضا محمد در هر مسابقه ۹۰ دقيقه اى بيش از ۱۵ بار مسير حركت خود را طى مى كند اما هافبك هاى كنارى او در بهترين موقعيت از توان هوازى محمد استفاده نكرده و با او همكارى مطلوبى ندارند.
حتى پرسپوليس از تكنيك و قدرت گلزنى محمد نيز استفاده نمى كند در حالى كه او در روش ۱-3-2-4 نقش يك مدافع راست كامل كه بايد در حمله حضورى فوق العاده تأثيرگذار را داشته باشد ايفا مى كند. مصاف ۱۰۳ دقيقه اى با ابومسلم و مرور لحظاتى كه محمد بارها از جناح راست نفوذ كرد ثابت مى كند پرسپوليس چشم بر جناحى كه مى تواند فوق العاده قدرتمند عمل كند بسته است و با وجود انفعال فوق العاده در جناح چپ به دليل عدم برخوردارى از يك مدافع چپ كلاسيك، توان مضاعف جناح راست را فراموش كرده است.
چرا نبايد به كريمى وابسته باشند
اين روزها پرسپوليس بدجورى به على كريمى وابسته شده است به گونه اى كه مى توان گفت در بسيارى از مسابقات شماره ۸ با تكنيك بازى قرمزها را از كار درمى آورد. مرورى بر مسابقات اخير پرسپوليس نقش ويژه على كريمى در حملات اين تيم و گل هاى به ثمر رسيده را به خوبى به تصوير مى كشد. در حالى كه به نظر مى رسد در كل فوتبال ايران نتوان آلترناتيوى براى كريمى پيدا كرد. وابستگى بيش از حد به او فوق العاده خطرناك خواهد بود و در حالى كه خطر محروميت شماره ۸ را تهديد مى كند در دشوارترين برهه از ليگ هشتم، پرسپوليس با اين روش بدون كريمى قطعاً در فاز حمله به مشكلات وسيعى برخواهد خورد.
حتى اگر كريمى در بالا بردن سرعت انتقال در جهت منفى عمل كند اما پاس هاى استادانه و تكنيك فوق العاده اش در جهتى ديگر ايجاد موقعيت گل و به گل رسيدن پرسپوليس را تسهيل مى كند.

چرا ايوان در مركز نباشد
ايوان پتروويچ در ابومسلم به عنوان بهترين پاسور و بهترين بازيكن خارجى ليگ برتر رسيد اما در پرسپوليس هيچ گاه نمايش ويژه اى از او نديده ايم. پتروويچ على رغم برخوردارى از سرعت انتقال مطلوب به دليل سردرگمى ويژه در مثلث تهاجمى خط هافبك پرسپوليس هيچ گاه انتظارات را برآورده نكرده است. پتروويچ همواره در جناح راست يا چپ مثلث سه نفره سيستم ۱-3-2-4 بازى كرده اما دقايق كوتاه مدت حضور او در مركز اين مثلث نشان داده ايوان در اين منطقه كارايى فوق العاده اى دارد. در روزهايى كه كريم باقرى در نقش يك عنصر بازدارنده و ترمز حملات تيم عمل مى كند ايوان پتروويچ مى تواند در مركز خط هافبك مشكلات پرسپوليس را به حداقل برساند

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)