وقتی سقف قرارداد “مدیر فنی” می‌شود/ اعترافاتی که پیگیری نشد و خریدهای پر ابهام فتح الله زاده

مرجع خبری پرسپولیس : باشگاه‌هایی که در سالهای اخیر جزو پرهزینه‌های فصل نقل و انتقالات بودند، این روزها به انتقاد از خریدهای پرسپولیس پرداخته‌اند.


فصل نقل و انتقالات دوازدهمین دوره لیگ برتر روز 26 اردیبهشت‌ماه شروع شد و مدیران پرسپولیس با جذب محمد قاضی در روز دهم خردادماه گام نخست را برای عملی کردن وعده‌های خود به منظور بستن تیمی در شان نام سرخپوشان پایتخت به خوبی برداشتند.

 

تمدید قرارداد با چهره‌های شاخص پرسپولیس برای حضور در لیگ دوازدهم و در نهایت جذب سیدجلال حسینی، مهرداد پولادی و محسن بنگر نگاه‌ها را معطوف به پرسپولیس کرد.

 

 

این اتفاقات باعث شد بسیاری از مدیران باشگاه‌ها از جمله مدیران باشگاه سپاهان اصفهان در برنامه‌های ورزشی و رسانه‌ها مختلف مدیران باشگاه پرسپولیس را به تخلف در رعایت “سقف قراردادها” محکوم کنند و محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم با صراحت اعلام کرد که برای جذب یکی دو بازیکن جدید پرسپولیس “سقف قراردادها” را رعایت نکرده اما قرارداد این بازیکنان طبق قوانین موجود بسته شده است.


در این بین اما مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از جمله هادی آیت‌اللهی و غلامرضا بهروان در واکنش‌هایی به این مسئله پرداخته و اعلام کردند با باشگاه‌هایی که خارج از قانون سقف قراردادها با بازیکنی قرارداد امضاء کند، برخورد جدی صورت می‌گیرد.


با توجه به صحبت‌های مسئولان فدراسیون فوتبال و اعتراف صادقانه مدیرعامل پرسپولیس، باز هم مدیران باشگاه سپاهان و برخی باشگاه‌های دیگر از جمله استقلال که در رقابت بازار داغ نقل و انتقالات ناکام مانده‌اند، سعی دارند به نوعی جذب بازیکنان مطرح توسط پرسپولیسی‌ها را لوث کنند و برچسب اتهام و تخلف را به مدیران پرطرفدارترین تیم ایران بچسبانند.


در این میان احمدرسولی‌نژاد رئیس هیئت مدیره استقلال و رسول خوروش مدیر تیم فوتبال سپاهان با به کار بردن اصلاح “تازه واردهای فوتبال” مدیران پرسپولیس را خطاب قرار داده و به نظر می‌رسد این مسائل برای به هم ریختن آرامش این تیم تهرانی مطرح شده که به ظاهر فاتح بازار نقل و انتقالات پرسپولیس بوده است.


این درحالی است که مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از حضور بازرسان در باشگاه استقبال کرده و در واکنش به خریدهای این فصل پرسپولیس گفته است:” پرسپولیس 91 ارزان‌تر از استقلال 90 است.”


البته باشگاه‌هایی که امروز پرچمدار مبارزه با تخلفات پرسپولیس هستند، گذشته نه چندان دور خویش را فراموش کرده‌اند که در فصل‌های نقل انتقالات لیگ‌ یازدهم، دهم و حتی قبل‌تر به تخلف در اجرای قانون “سقف قراردادها متهم بوده‌اند. هنوز ابهامات بسیاری در پرداختی مدیران پیشین این باشگاه‌ها وجود دارد ولی آنها پاسخی شفاف و منطقی به اتهام پرداخت‌های میلیاردی به بازیکنان مطرح فوتبال در فصل‌های گذشته نداده‌اند.


اعترافاتی که پیگیری نشد
سال گذشته در همین روزها بود که غلامحسین حسینی رئیس هیئت مدیره وقت سپاهان در نشستی خبری در پاسخ به این سوال که آیا تیم سپاهان قانون سقف قراردادها را برای جذب بازیکنان مدنظرش برای لیگ دهم رعایت کرده است؟، اظهار داشت: “متاسفانه در فوتبال شفاف‌سازی نداریم اما واقعیت این است که این اتفاق افتاده و فصل گذشته در سپاهان قانون سقف قراردادها رعایت نشده است. البته به غیر از سپاهان، باشگاه‌های زیادی بودند که این قانون را رعایت نکردند.”


صحبت‌های صادقانه رئیس هیئت مدیره وقت سپاهان که پرده از تخلفات بزرگ این باشگاه اصفهانی برداشت با صحبت‌های جواد کاظمیان هافبک سپاهان و دیگر بازیکنان این تیم مبنی بر رعایت نشدن سقف قرارداد در جذب آنها نشان داد قرارداد بیش از 20 بازیکن سپاهان با رقمی بالاتر از سقف تعیین شده از سوی سازمان لیگ بسته شده است.


این اتفاق تلخ درحالی رونمایی شد که مسئولان سازمان لیگ پس از شکایت برخی از این بازیکنان برای دریافت مبالغ باقیمانده بالاتر از قراردادشان، به آنها اعلام کردند اگر می‌خواهید ارقام بالاتر از سقف قرارداد را دریافت کنید، با یکسال محرومیت مواجه شده و طبق قانون از باشگاه سپاهان هم امتیاز کسر می‌شود اما با انصراف بازیکنان از شکایت، همه تخلفات نادیده گرفته شد.


در این شرایط اما جامعه فوتبال انتظار داشت مسئولان سازمان لیگ طبق قانون با تخلفات باشگاه سپاهان و دیگر باشگاه‌ها با کسر امتیاز برخورد کند اما این اتفاق رخ نداد تا زردپوشان اصفهانی همچنان قهرمان لیگ باقی بمانند.


خریدهای پر ابهام فتح الله زاده!
در فصل نقل و انتقالات لیگ یازدهم، بازگشت سیدمهدی رحمتی به استقلال با ابهامات و حاشیه‌های بسیاری همراه بود. بسیاری قرارداد این بازیکن را دو برابر سقف تعیین شده قراردادها (880 میلیون تومان) می‌دانستند، موضوعی که بارها از سوی باشگاه استقلال و این دروازه‌بان ملی‌پوش رد شد ولی مدرکی محکمه پسند برای تکذیب این ادعاها مطرح نشد.


جذب رحمتی و بازیکنانی نظیر آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری، فریدون زندی، علی حمودی و … باعث شد همگان فتح‌الله‌زاده را برنده جنگ نقل و انتقالات لیگ یازدهم بدانند اما انگشت اتهام به سوی مدیرعامل آبی‌پوشان در خصوص مبالغ پرداختی به بازیکنان جدید تیمش مطرح بود، ابهاماتی که برطرف نشد و استقلال با تکیه بر این بازیکنان عملکرد قابل قبولی را در مسابقات لیگ و جام حذفی داشت.


ضمن اینکه اگر کمی به عقب‌تر برویم، متوجه می‌شویم مدیر آبی‌پوشی که با بیان جمله “تازه واردها به فوتبال بازار نقل و انتقالات را آشفته کرده‌اند” عملکرد مدیران پرسپولیس را به نقد کشیده‌است، در بزرگترین افتضاح فوتبال ایران که حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل ارسال دیر هنگام اسامی بود، نقش داشتند.


شفاف‌سازی؛ آرزویی که برآورده نمی‌شود
منصور قنبرزاده مدیرعامل باشگاه نفت تهران بلافاصله بعد از پایان فصل نقل و انتقالات لیست مبالغ پرداختی این باشگاه تهرانی به کادرفنی و بازیکنانش در سال 90-91 را بصورت شفاف اعلام کرد اما چرا باشگاهی که امروز پرچمدار مقابله با پرسپولیس در خصوص رعایت نشدن سقف قراردادها هستند، همانند باشگاه نفت شفاف سازی مالی در مبالغ پرداخت شده به بازیکنان در فصل‌های گذشته را در دستور کارشان قرار نمی‌‍دهند تا باشگاه خود را از اتهام‌های مطرح شده مبرا کنند.


امروز مدیران پرسپولیس که عملکرد خوبی در فصل نقل و انتقالات داشته‌اند، در حالی از سوی باشگاه‌های رقیب آبی و زرد، به عنوان متهمان اصلی رعایت نکردن قانون “سقف قراردادها” مطرح شده‌اند که این باشگاه‌ها در سال‌های گذشته خود متهم اصلی زیر پا گذاشتن قوانین بودند و ابتدا بهتر است خود را از این اتهامایی که در مواردی ثابت شده است مبرا کنند و سپس علیه باشگاه‌های دیگر موضع بگیرند.


اگر مدیران باشگاهی همچون نفت تهران، صبای قم، پیکان تهران، ملوان و … به اقدامات پرسپولیس معترض شوند، اعتراضشان منطقی است زیرا آنها قوانین را رعایت کرده و در نهایت با زیر پا نهاده شدن قانون توسط دیگر باشگاه‌ها به شدت متضرر شده‌اند.


با تمام تلاشی که مسئولان سازمان لیگ برتر و فدراسیون فوتبال انجام می دهند تا سقف قرارداد را در فوتبال ایران جا بیندازند و باشگاه ها را وادار به رعایت آن کنند اما به نظر می رسد این “سقف قراردادها” مانند “مدیر فنی” در فوتبال ایران است که به همان کشک تعبیر شده است!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)