مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: از تصمیم مجلس برای واگذاری 2باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی متعجب شدم.

امیررضا واعظ‌آشتیانی در مورد واگذاری51 درصد سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و 49 درصد باقیمانده سهام هواداران گفت: ابتدا بگویم که مسائلی که می‌گویم در نفی یا تائید نهاد خاصی نیست، اما وقتی مجلس در موضع‌گیری‌های خود از دولت انتقاد می‌کند که چرا در برخورد با مسائل اقتصادی موضوعی برخورد می‌کند، می‌خواهم بدانم چرا خود مجلس در بحث خصوصی سازی ورزش به صورت کاملا موضوعی برخورد کرده است؟ من برای تصمیم مجلس احترام قائل هستم اما بهتر است که آنها این تصمیم خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. این مسئله که گفتم در دفاع از دولت و نفی مجلس نیست. بلکه من می‌گویم استراتژی و برنامه مشخصی برای خصوصی‌سازی در ورزش وجود ندارد که اکنون می‌خواهیم 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال را به بخش خصوصی واگذار کنیم. این عین مصداق برخورد موضوعی با مسائل است.

وی ادامه داد: باید باور کنیم که کارشناسان اقتصادی در ورزش کم داریم یا از آنها استفاده نمی‌شود. این که گفته می‌شود 49 درصد سهام را به هواداران واگذار کنیم می‌خواهم بدانم هواداران با پلاکاردی که روی سینه‌شان چسبیده است، برای خرید سهام اقدام می‌کنند؟ واگذاری 51 درصد سهام به بخش خصوصی به چه صورت باید انجام شود؟ مدیرانی با سوء مدیریت خود میلیاردها بدهی روی دست این باشگاه‌ها و دولت گذاشته‌اند، تکلیف این بدهی‌ها چه می‌شود.

آشتیانی تصریح کرد: اینکه می‌خواهیم به این دو باشگاه بودجه ندهیم راهکارش واگذاری به بخش خصوصی نیست. چرا از مدیران توانمند در مسائل اقتصادی در این دو باشگاه استفاده نمی‌شود؟ در ورزش هیچ استراتژی و برنامه خاصی برای خصوصی‌سازی نداریم. 4 فاکتور فیفا برای درآمدزایی برای این دو باشگاه وجود ندارد. اقتصاد ورزشی با اقتصاد کلان کشور گره خورده است. اگر می‌خواهیم در اقتصاد ورزش در دنیا سهمی داشته باشیم باید پرسید آیا در این زمینه اقدامی صورت گرفته است؟ من مخالف واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی نیستم. اما نباید با خصوصی‌سازی در ورزش به صورت مصداقی برخورد شود.

وی افزود: همان 4 سال پیش هم زمزمه واگذاری پرسپولیس و استقلال مطرح شد،‌گفتم این موضوع احساسی است و منطق ندارد. برای این واگذاری باید تعریف، استراتژی درست داشت. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی مثل واگذاری یک کارخانه به بخش خصوصی نیست. این واگذاری عواقب اجتماعی، سیاسی دارد و با واگذاری یک کارخانه، یک پالایشگاه و یک پتروشیمی به بخش خصوصی فرق می‌کند. زیرا واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی تنها جایی است که عوامل اقتصادی، سیاسی،‌فرهنگی و اجتماعی به هم گره خورده است. از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهم که در مورد این تصمیم خود ارزیابی مجددی انجام دهد. زیرا این منطقی نیست که به خاطر اینکه اداره این دو باشگاه با چالش‌های مختلف همراه است، بخواهیم آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. بهتر است با نظارت قوی، استفاده از مدیران توانمند و نظارت عالیه بر درآمد و هزینه‌های باشگاه ضعف‌ها را پوشش دهیم. نباید اصل قضیه را فراموش کنیم و به فرعی مثل واگذاری دو باشگاه بپردازیم. باید موضوع به طور کامل کارشناسی شود و از کارشناسان اقتصادی ورزشی در این بخش استفاده کنیم.

واعظ آشتیانی تصریح کرد: واگذاری دو باشگاه به بخش خصوصی بدون آنکه برنامه و کار کارشناسی انجام شود، باعث خواهد شد تلاش مضاعفی به کار بگیریم تا ناملایمات ایجاد شده را اصلاح کنیم. پس بهتر است ابتدا باید موضوع را خوب بررسی کرده و پس از اندیشه و کار کارشناسی اقدام به عملی کنیم. من برای نمایندگان محترم خانه ملت احترام قائلم اما این تصمیم آنها باعث تعجب و تاسف من است. زیرا بدون انجام کار کارشناسی و استفاده از نظریات کارشناسی اقتصادی در ورزش چنین تصمیمی گرفته شده است.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال افزود:اگر قرار است خصوصی سازی در ورزش انجام شود چرا این موضوع را از فوتبال آغاز می‌کنیم. چرا به سراغ این دو باشگاه می‌رویم. باید بحث کلان مطرح شود و نباید موضع‌گیری مجلس به صورت موضوعی باشد. زیرا از واگذاری این دو باشگاه به این شکل جواب معکوسی خواهیم گرفت و مشکلات دو باشگاه در آینده آنقدر گریبان این دو باشگاه را می‌گیرد که همه حسرت خواهیم خورد که چرا با تدبیر بیشتر در این زمینه تصمیم‌گیری نشد. پس بهتر است نمایندگان محترم مجلس در تصمیم خود تجدید نظر کنند. هنوز دیر نشده است.

وی تاکید کرد: در عین حال پیشنهاد من به رسانه‌ها این است که فارغ از جنجال‌های احتمالی به نظرخواهی در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اقدام کنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)