جمعه 18 بهمن(23:40) 

مرجع خبری پرسپولیس : باشگاه پرسپوليس، به عنوان نماينده ايران در گروه دوم ليگ قهرمانان آسيا حضور دارد.

گروهي كه برخي آن را در ميان گروه‌هاي چهارگانه ليگ قهرمانان آسيا ساده‌ترين گروه معرفي مي‌كنند؛ اما با نگاهي دقيق‌تر به پيشينه تيم‌هاي همگروه پرسپوليس، بايد اذعان داشت كه قرمزپوشان پايتخت راه چندان ساده‌اي هم براي صعود ندارند. با توجه به قدمت و قدرت فوتبال ايران و باشگاه پرسپوليس كه از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا به عنوان پرطرفدارترين تيم قاره آسيا معرفي شده است و از سويي ديگر، با توجه به قهرماني‌هاي اين تيم در رقابت‌هاي مختلف باشگاهي ايران، مي‌توان اميدوار بود كه پرسپوليس به كارنامه خود افتخار قهرماني اين بازي‌ها را اضافه كند. در اينجا با رقيب‌هاي تيم پرسپوليس آشنا مي شويم

                                 

 

 

الغرافه؛ كوچك ولي ثروتمند

 باشگاه الغرافه قطر، يكي ديگر از تيم‌هاي حاضر در گروه دوم را بايد از ثروتمندترين باشگاه‌هاي حاضر در ليگ قطر دانست كه طي سه دهه شكل‌گيري خود، توانسته با پرداخت‌هاي كلان، بازيكنان بزرگي را به اين كشور كوچك حوزه خليج‌فارس بكشاند.باشگاه الغرافه در سال 1979 با نام« الاتحاد» كار خود را آغاز كرد، ولي از سال 2004 به طور رسمي نام اين تيم به الغرافه تغيير كرد. الغرافه پيش از اين نيز با يك تيم ايراني به نام صباباتري همگروه شد كه در دو ديدار رفت و برگشت، با درخشش علي دايي در تركيب صباباتري، با شكست مواجه شد. اين باشگاه هر چند با پنج قهرماني در ليگ قطر، شش قهرماني در اميركاپ و يك عنوان قهرماني در جام پرنس قطر و باشگاه‌هاي عرب آسيا، كارنامه داخلي خوبي دارد، اما طي هفت بار حضور در رقابت‌هاي مختلف باشگاهي آسيا، مقامي كسب نكرده است.

                           

سران باشگاه، به خصوص در دهه 90، با به خدمت گرفتن بازيكنان بزرگ تلاش زيادي در مطرح كردن اين تيم داشته‌اند كه از جمله مي‌توان به جذب بازيكناني چون «پائولو ونچاب»، «الكساندرو داسيلوا»، «روجريو مندز»، «ساني اندرسون»، «توني يبوآ» و حتي «مارسل دسايي» فرانسوي اشاره كرد.

در حال حاضر نيز اين باشگاه از «نشاط اكرم» بهترين مهاجم تيم ملي عراق و «هاكان ياكين» سوئيسي، «كلمرسون»، «فرناندو» و… سود مي‌برد.

تاريخ پر فراز و نشيب الشباب

الشباب، در فوتبال عربستان به‌عنوان يكي از بهترين‌ تيم‌هاي اين كشور شناخته مي‌شود كه بازيكنان بزرگي را به فوتبال اين كشور معرفي كرده است.

باشگاه الشباب، سال 1947 در شهر رياض شكل گرفت و تاريخ پرفراز و نشيبي را تاكنون سپري كرده ، حتي بارها تا مرحله انحلال و تعطيلي نيز پيش رفته است.

                                      

الشباب در سال 1952 اولين جام خود را در يك تورنمنت فوتبال در شهر رياض كسب كرد و سه سال بعد، قهرمان جام پادشاه سعودي شد، ولي تنها دو سال پس از اين قهرماني، به دليل مشكلاتي كه در اداره باشگاه پيش آمد، «عبدالرحمن بن سعيد» از مديران باشگاه و تعدادي از بازيكنان به باشگاه الهلال رفتند. فعاليت باشگاه به دليل مشكلات مالي شش ماه متوقف ماند. بحران مالي در سال 1952  باعث شد باز هم تعداد زيادي از بازيكنان اين تيم به باشگاه‌هاي الهلال و الاهلي جده بپيوندند ولي الشباب به فعاليت خود ادامه داد و با تيم جوانان در مسابقه‌هاي مختلف شركت كرد. 

در جام جهاني 1998 فرانسه، «سعيد العويران»، «فواد امين» و «فهد المهلل» بازيكنان اين باشگاه در تركيب تيم ملي عربستان به ميدان رفتند، ضمن آنكه در جام جهاني 2002 از اين باشگاه تنها «محمد خوجه» در تركيب تيم عربستان حضور داشت.الشباب در سال 2001 قهرمان جام در جام باشگاه‌هاي آسيا شد و پيش از اين نيز در سال 2007 با سپاهان، ديگر نماينده ايران، همگروه بود كه برتري از آن تيم ايراني بود.الشباب با به خدمت گرفتن بازيكن‌هاي خارجي و تقويت تيم، با قدرت بيشتري وارد عرصه رقابت‌هاي آسيايي مي‌شود.آنان چندي قبل «طلال البلوشي» ستاره تيم ملي قطر را به طور قرضي از باشگاه السد قطر به خدمت گرفتند. «ريكالدو بويو» برزيلي در كنار «فهد فلاته»، مهاجم ملي‌پوش اين تيم، «كاماچو برزيلي»، «محمد خوجه» و « ناصر الشمراني» ستاره‌هاي اين تيم عربستاني هستند.

فوتبال عربي يا هندي

يكي از دو تيم «شارجه» امارات يا «دمپو» هند، حريف پرسپوليس در گروه دوم ليگ قهرمانان آسيا خواهند بود. الشارجه كه هوادارانش به آن لقب پادشاه و «زنبورهاي سفيد» داده‌اند، از تيم‌هاي پرافتخار اين كشور است. تيمي كه در سال 1966 در شهر شارجه شكل گرفت و در دهه 80 و 90 ، دوره پرافتخاري را با كسب چهار عنوان قهرماني در ليگ امارات سپري كرد. در سال 1990كه تيم ملي امارات به جام جهاني  ايتاليا راه يافت، 9 بازيكن از اين باشگاه در تيم ملي اين كشور حضور داشتند. الشارجه تاكنون پنج بار قهرمان ليگ امارات، هشت بار قهرمان اميركاپ و يك بار، قهرمان سوپركاپ اين كشور شده است و سابقه شش دوره حضور در رقابت‌هاي باشگاهي آسيا را نيز دارد.الشارجه  مثل خيلي از باشگاه‌هاي اماراتي، از بازيكنان ايراني سود برده است. «مسعود شجاعي» و «جواد نكونام» از اين باشگاه به باشگاه «اوساسونا» اسپانيا راه يافتند و «رسول خطيبي» ديگر ملي‌پوش ايراني نيز در اين باشگاه توپ زده است.

                                 

باشگاه «دمپو» نيز سابقه طولاني در ليگ فوتبال كشور هندوستان دارد. تيمي كه در سال 1960 در ايالت «گوا» با نام «دسپورتيو» كار خود را آغاز كرد و  سال 1966 با خريد سهام اين باشگاه، توسط «ميشل سوزا» و «دمپو» نام باشگاه به «دمپوسوزا» تغيير يافت؛ البته بعدها با خريد تمامي سهام باشگاه توسط «دمپو»، نام اين تيم دمپو باقي ماند و اين باشگاه به موفق‌ترين باشگاه ايالت گوا تبديل شد. دمپو، از سال 2005 تاكنون طي سه سال متوالي قهرمان ليگ هند شده است و در تاريخ فوتبال اين كشور، سومين باشگاهي است كه در رقابت‌هاي باشگاهي آسيا حضور پيدا مي‌كند.

«آرماندو كولاكو» مربي اين تيم، با توجه به عنوان‌هايي كه با دمپو كسب كرد، موفق‌ترين مربي در تاريخ ليگ باشگاهي كشور هند به شمار مي‌رود و «زنتي مارتينز» مهاجم نيجريه‌اي اين تيم با 56 گل زده، يكي از بهترين گلزنان حاضر در ليگ هندوستان است

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)