تبلیغات منفی زیادی علیه ایران وجود دارد اما من از حضور در ایران احساس خیلی خوبی دارم و به سالهای زندگی در ایران افتخار می‌کنم

گل؛  برانکو ایوانکوویچ که هفت سال در فوتبال ایران حضور داشت در گفت‌وگویی که با شبکه تلویزیونی بی بی سی داشت از سالهای حضورش در تیم ملی ایران گفت. او که موفق شد صعودی بی دردسر را برای تیم ملی ایران به جام جهانی رقم بزند در مورد مسايل مختلفي صحبت كرد، از نيامدنش به ايران پس از حذف از جام جهاني تا بركناري دادكان و بازي گرفتن صحيح از علي كريمي…

گزيده اي از صحبت هاي برانكو را بخوانيد:

مجري شبكه بي بي سي  از برانكو پرسيد چه شد كه برانكو ايوانكويچ كه به عنوان دستيار، تيمش سوم جهان شده بود و همچنين دستيار مربي بزرگي چون بلاژويچ بود پيشنهاد مربي گري تيم زير 23 سال ايران را قبول كرد؟

برانكو پاسخ داد: در آن زمان تيم ملي بزرگسالان ايران بازي هاي مهمي را پيش رو نداشت، به همين دليل پيش خودم گفتم اگر اين سمت را قبول كنم و در ان به موفقيت برسم مي توانم خودم را به عنوان يك مربي بين المللي مطرح كنم. بازي هاي آسيايي پيش رو بود و من با قهرماني در اين بازي ها به هدف خودم رسيدم.

برانكو افزود: پس از اين بازي ها، پيشنهاد مربيگري تيم ملي بزرگسالان به من ارايه شد كه من با كمال ميل پذيرفتم.

مجري سپس به ميان صحبت هاي برانكو آمد و پرسيد: لطفا در مورد بازي ايران با اردن بگوييد… در آستانه ي حذف شدن بوديد… خاطرتان هست؟

برانكو افزود: بله! واقعا لحظات سختي بود. همه چي عليه ما بود. از تماشاگر گرفته تا داوري و بازي عصبي كننده ي اردني ها. ما اگر از آن بازي پيروز بيرون نمي آمديم كار مربي گري من در ايران هم به پايان مي رسيد . تا ده دقيقه پاياني بازي بدون گل بود ولي من سعي ميكردم استرسم را به بازيكنان وارد نكنم. با خونسردي فقط روي بازي تمركز كرده بودم كه سرانجام بازي را برديم.

بازي با قطر هم همين شرايط را داشت كه در دقايق پاياني وحيد هاشميان گل سوم ما را به ثمر رساند … كلا شرايط خاص زيادي رو در ايران تجربه كردم.

مجري: چطور شد كه توانستيد از علي كريمي چهره اي جديد بسازيد؟

برانكو: كار بسيار سختي بود. با علي صحبت كردم كه مردم ايران از تو به عنوان يك بازيكن با تجربه توقع دارند و چه مسوولیتی دارد. بودن بعضی بازیکنان مثل کریمی، مهدوی کیا، دایی و حتی میرزاپور تغییرات زیادی در تیم ایجاد می‌کرد.

مجري برنامه در مورد بازي هاي جام ملت هاي آسياي 2004 چين هم سوالاتي پرسيد.

-در هر صورت ما در آن سال تيم بسيار خوبي داشتيم. اگر خاطرتان باشد زيكو در مصاحبه ي ما قبل فينال گفته بود : خوشحالم كه در فينال مقابل ايران بازي نمي كنيم…

تيم ما در آن بازي ها فوق العاده ظاهر شد. در نيمه نهايي به رغم ناداوري بسيار بيش از 70 دقيقه مقابل چين ميزبان 10 نفره بازي كرديم و مي توانستيم حتي اين تيم را شكست دهيم ولي خب در ضربات پنالتي مغلوب شديم.

مجري همچنين از برانكو در مورد نيامدنش به ايران پس از حذف از جام جهاني سوال كرد كه برانكو پاسخ داد:

قرارداد اكثر مربيان ملي اول اكتبر به پايان ميرسد ولي من قرارداد دقيقا پس از پايان جام جهاني بود و لزومي نداشت به ايران برگردم! من در آلمان ماندم تا ساير بازي هاي ملي را تماشا كنم! در ضمن از ايران پيغام رسيده بود كه دكتر دادكان از سمت خود بركنار شده ! من دستيارم بگوويچ را به ايران فرستادم و پس از 20 روز اقامت در ايران نتوانست با هيچ مقام مسوولي در فدراسيون ديدار و گفتگو داشته باشد !

مجري: توصيه ي شما به تيم هاي ايراني چيست؟

برانكو: پيشنهاد ميكنم تيم هاي پايه ي قوي اي داشته باشيد. در كرواسي اگر تيمي ، 5 تيم پايه تا بزرگسالان نداشته باشد اجازه ي فعاليت نخواهد داشت. اينكه هر ساله يك يا دو بازيكن از هر تيم باشگاهي معرفي ميشود زياد مطلوب نيست.

در آخر مجري برنامه از خاطراتش از حضور در ايران و پيش زمينه ي ذهني برانكو قبل و بعد از حضورش در ايران پرسيد كه برانكو پاسخ داد:

من پیش از حضور در ایران کلیاتی درباره ایران و تاریخش می‌دانستم چرا که در مدرسه درباره تاریخ تمدن که از ایران آمده بود، درس‌هایی خوانده بودم اما از جزییات خبری نداشتم. وقتی به ایران رفتم واقعا شگفت‌زده شدم. ایران مردمانی دارد که عاشق فوتبال هستند و حتی برای تمرین‌های ما دو، سه هزار نفر به زمین تمرین می‌آمدند و این خارج تصور بود. من با تیم ملی ایران به کشورهای زیادی رفتم و همه جای دنیا ایرانیان زیادی بودند که همین عشق و تعصب را به تیم ملی کشورشان داشتند.

تبلیغات منفی زیادی علیه ایران وجود دارد اما من از حضور در ایران احساس خیلی خوبی دارم و به سالهای زندگی در ایران افتخار می‌کنم. من در مدت حضورم در ایران نه با مردم و نه با مسوولان هیچ مشکلی نداشتم و ایران را کشور دومم می‌دانم. من دوستان زیادی در ایران دارم که هنوز با هم در ارتباط هستیم. دلم برای مردم و بازیکنان ایرانی و البته تهران که شهری زیباست تنگ شده.

 

سوال آخر مجری برنامه از برانکو این بود: اگر بخواهید در یک جمله یک نصیحت به کی روش داشته باشید چیست؟

برانکو پاسخ داد:

من با کی روش قبل از اینکه سمت مربی گری ایران را بپذیرد صحبت کردم.به اون توصیه میکنم با ذهنیت ایرانی کار کند و اهدافش را پیش ببرد… من و همکارانم خیلی زود به این نتیجه رسیدیم. در ایران هم کرانچار خیلی خوب با سپاهان نتیجه گرفته است که حاصل همین تفکر است.

 برانكو در آخر گفت: 7 سال از آخرين حضور من در ايران مي گذرد در نتيجه از فارسي چيز زيادي يادم نمانده و فقط ميتوانم بگويم : خدافس !

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)