علی اصغر بیگدلی می گوید در ورزش باید شایسته سالاری رایج شود و فعالیت های اقتصادی برای باشگاه ها در اولویت باشد چون در این صورت است که در دل فعالیت های اقتصادی می توان کارهای فرهنگی هم کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛آنچه که باعث شده حرکت چرخ ورزش کند شود و حتی گاهی اوقات به عقب برگردد معقوله اقتصاد است.مهمترین بخش درهر باشگاه و هر رشته ورزشی که البته هنوز هم که هنوز است تعریف مشخصی برایش در ایران وجود ندارد.در دوره ای که هدف باشگاه های بزرگ جهان درآمد زایی است و باشگاه های ورزشی می توانند اقصادی باشند و زیر سایه اقتصاد،کارهای فرهنگی را هم انجام بدهند،این واژه حلقه مفقوده گمشده ای است که به معضلی بزرگ برای بیشتر باشگاه های ایرانی تبدیل شده است.هر روز بر بدهی های آنها افزوده می شود و خیلی از آنها هم تا آستانه انحلال پیش می روند.آنهایی هم که دولتی هستند از بیت المال تغذیه می شوند و فشار وارد آمده به دلیل مشکلات اقتصادی را مردم تحمل می کنند.اما راهکار خروج از این بحران چیست؟آیاخصوصی سازی و سپردن تمام و کمال اداره باشگاه های ورزشی به مالکیت تک محوری می تواند برگ برنده ای در این آشفته بازار باشد؟ چند ملکیتی چطور؟اگر سهام باشگاه ها در بورس عرضه شود بهتر نیست؟ این ها سوالاتی هستند که علی اصغر بیگدلی مشاور عالی اقتصادی باشگاه راه آهن سورینت که یکی از باشگاه های خصوصی کشور است در موردش توضیح می دهد.بیگدلی آن طور که خودش می گوید برنامه های زیادی برای توسعه ورزش در سطح کلان دارد.او یکی از موافقان در امر خصوصی سازی باشگاه های ورزشی است که در گفت و گو با خبرآنلاین تمام مشکلات،مراحل و آماده سازی برای خصوصی شدن آنها را مطرح می کند.

 

از نظر شما مهمترین مشکلی که در حال حاضر گریبان ورزش کشور را گرفته است چه چیزی است؟

خلا ایده و فکر.ما شش تا هم که وزیر عوض بکنیم و مادامی که فکر جدید نیاید فرقی نمی کند.در ایران هنوز نمی خواهند قبول کنند که ورزش حرفه ای شده است.ورزش دولتی تمام شده است در کل دنیا.

مشکل ورزش ما این است که همه می خواهند در آن مدیریت فرهنگی کنند اما به جای این کار باید مدیریت اقتصادی برای باشگاه ها انجام داد تا زمینه رشد آنها فراهم شود.

اتفاقا مدیریت فرهنگی در دل مدیریت اقتصادی نهفته است.الان قانون فیرپلی را چه کسی گذاشته است؟فیفا.فیفا یکی از مهمترین نهاد های اقتصادی جهان است که دارد کار فرهنگی هم می کند.فیفا از محل درآمدهایش کارهای فرهنگی را توسعه می دهد اما اساس کار آنها بر پایه درآمد است.من به کفاشیان گفتم که حق پخش را جدی بگیرد اما تمام باشگاه های ما چون دولتی هستند تا مدیرعامل آن بخواهد در این زمینه ورود کند با تغییر مواجه می شود.حلقه مفقوده ما حلقه تئوری و ایده است.اگر ایده داشته باشیم خیلی از مشکلات حل می شود.من در تماسی که با آقای هاشمی طبا داشتم گفتم اگر شما بخواهید برگردید به کمیته المپیک خیال نکنید که همان المپیک چند سال قبل است.الان تا پول در ورزش نباشد اتفاقی نمی افتد.بچه ها ایران که از المپیک برگشتند خودشان را مقایسه می کردند با ورزشکاران سایر رشته ها.آنها توقع هایشان هم بالا می رود.بهداد سلیمی  قهرمان جهان شد و پز این قهرمانی را رضا زاده کجا داد؟در انتخابات شورای شهر رای آورد.اگر نه روسای فدراسیون های دیگر هم در این انتخابات شرکت کردند چرا آنها رای نیاوردند؟جنبه های جهانی است که باعث می شود افرادی مثل رضازاده و ساعی رای بیاورند.

جالب اینجاست که هیچ نگاه اقتصادی به ورزش نمی شود.به اسم ورزش قهرمانی ننگ می دانند که درباره اقتصاد ورزشی حرف بزنند و این شده بزرگترین چالش ورزش کشور.

هیچ کس نداند من می دانم.باشگاه فولاد برای چه کسی بود؟برای آقای رضی.پسر ایشان یکی از محققان خوب علوم دینی است.او می گفت اگر پول نبود پسرم نمی توانست باشگاه را سرپا نگه دارد.گلریزان برای چه چیزی است؟برای معیشت مالی که گرایش اقتصادی داشت.اما چرا باید یک کاری کنیم که به گلریزان برسد؟چرا هنرمندان ما باید در شرایطی زندگی کنند که وصعیت بد اقتصادی داشته باشد؟مردم فکر می کنند همه هنرمندان ما مثل شریفی نیا و امین حیایی هستند.هنرمندانی هستند که دو سال یک بار هم به آنها پیشنهاد نمی شود.

چیزی که وجود دارد این است که در دولت جدید خیلی روی بحث خصوصی سازی مانور می دهند.

سرپرست جدید 4 راهکار ارائه کرده است.ایشان گفته اند ما تا دو سال مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را نگه داریم.قانون نظام استاندارد که در سال 1389 آمد من و نصیرزاده روی کار کردیم.خیلی ایراد داشت.نخستین مسئله اش مالکیت باشگاه ها بود.من یک روز به نبی گفتم که دوستان خیلی رعایت شما را می کنند.

الان سرپرست وزارت ورزش 4 تا راهکار داده است.راهکار اول همان نظام قبلی است،راهکار دوم تشکیل شرکت سهامی عام است،راهکار سوم فروش بلوک های 5 درصدی است و راهکار چهارم پیمانکاری است؟

شما بیست تا از باشگاه های بزرگ جهان را مقایسه کنید.کدامشان با مدیریت عاملی سهام دار مدیریت می شود؟البته هست اما بیشتر آنها تک مالکیتی اداره می شوند.

اما تک مالکیتی در ایران خواهان زیادی دارد.خیلی ها برای اینکه به شهرت برسند تمایل دارند که مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را داشته باشند.

دلیلش این است.ما وقتی خوب قضیه را تعریف نمی کنیم این طور می شود.ورزش محل شایسته سالاری است.برای اول شدن باید خوب ها را بیاورید.الان نظام مالکیتی دنیا به جز رئال،بارسا و بایرن بقیه تک مالکیتی هستند.

اما این برای باشگاه هایی که خواستگاه مردمی دارند اتفاق نمی افتد.

آنها می آیند و خواسته های مردم را می خرند.مگر آبراموویچ چه کار کرد؟

چلسی آن ویژگی هواداری…

نه،ببینید لیورپول و آرسنال و یونایتد چند مالکیتی هستند.الان گرایش ها دارد می آید به این سمت.به نظر من هر کسی استقلال و پرسپولیس را می خواهد باید این تیم ها را با بدهی های آنها بخرد.شما با بچه های کاله و مهرام که باشگاه های خصوصی داشتند چند بار جلسه داشته اید؟دنیا دست این ها است.وقتی اس آی پی را می بینید متوجه می شود که 4 تا تاجر دنیا آمده اند و با رئال مادرید طرح همکاری نوشته اند.ورزش حرفه ای حساب و کتاب داردوالان حساب های پرسپولیس و استقلال چه طوری شفاف است؟

الان باشگاه شما چه صرفه اقتصادی دارد به غیر از شهرت برای مالک آن؟

برای ارائه الگو.

اما قبل تر از این هدایتی بود.

نه،او تک مالکیتی بود و دوست داشت همه اش در رسانه باشد.اما سورینت یک گروه است.

ورزش اما از وجود این افراد می ترسد.چون امروز می آیند و فردا می روند.به هر حال آنها هیچ کدام از آنها از لحاظ بازار تجارت بزرگتر از صوفیانی نیستند.

صوفیانی زمانی که فوتبال را راه انداخت شرایط آن زمان اقتصاد دولتی بود و مثل حالا نبود.

او با همه اصالت و دارایی اش به چه روزی افتاد و …

این به خاطر نداشتن الگو است.در خارج از ایران اختیارات وسیع است.اگر مربی در تیم های خارجی جا بیفتد کاری به او ندارند.به او اعتماد می کنند.آلمان ها چون خودشان فوتبالی هستند مشکل زیادی ندارند.مثلا گواردیولا با یک مشت فوتبالی طرف است.ما وقتی الگو نداریم طبیعتا برنامه ریزی هم نداریم.ما اگر قوانین برای بخش خصوصی نداشته باشیم بعدا به ضربه می خوریم.چرا کسی از مهرام و کاله به خاطر قهرمانی بسکتبال و والیبال تشکر نکرد؟بیشتر ملی پوشان از این دو باشگاه هستند.ما الان چند تا مشکل داریم.اول باید وزیر تعریف خاصی برای وزارت ورزش و جوانان داشته باشد.اینکه با ورزش چه می خواهد کرد و با جوانان چطور؟الان مردم خیلی آگاه هستند.عصر،عصر ارتباطات است و مردم در کمتر از چند دقیقه به اخبارهای مهم دسترسی دارند.من این حرف ها را زدم که به اینجا برسم،شما استقلال و پرسپولیس را از ورزش بگیرید،دیگر هیچ کس تلاشی نمی کند تا وزیر ورزش شود و…فکر می کنید چرا مناظره نمی گذارند بین دولتی ها و اشخاص خصوصی؟استقلال و پرسپولیس برای مانور دادن خوب است.تمام پول دنیا در ورزش حرفه ای است دقیقا جایی که ما متصدی برای آن نداریم.من باید بگویم که تمام ورزش های ما زیر نظر فوتبال اداره می شوند و در سایه آن قرار گرفته اند.من بر این عقیده هستم که حتی صالحی امیری هم نمی تواند استقلال و پرسپولیس را خصوصی کند.هر کس که بخواهد این دو باشگاه را بخرد باید 100 میلیارد تومان پول داشته باشد.

خصوصی سازی آسیب نمی زند به استقلال و پرسپولیس؟یک نفر می آید و صاحب این تیم های مردمی می شود و تمام.الان که این تیم ها دولتی هستند با نارضایتی مردم دچار تغییرات می شوند اما آن زمان دیگر تیم شخصی شده است و کسی کاری نیم تواند بکند.عملا تیم هوادارانش را از دست می دهد و رو به نابودی می رود.

خصوصی سازی زیر سایه نظارت دولتی هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند.ما در اقتصاد مکاتب مختلفی داریم در سیاست هم همین طور.اما در ورزش این چنین نیست و مکتبی وجود ندارد.دلیلش هم این است افرادی که می آیند روی کار برنامه ای ندارند.یک نفر که مثلا پرسپولیس را می خواهد بخرد فقط دنبال سود است.

مشکل اینجاست که همه نگرانند افرادی که وارد بخش خصوصی می شوند فقط به دنبال شهرت باشند.

دقیقا درست است.مثلا حسین هدایتی آمد و بدهی روی دست باشگاه گذاشت.بخش خصوصی باید با برنامه ریزی وارد ورزش شود و تیم های استقلال و پرسپولیس هم باید با مین برنامه ریزی واگذار شوند.

گفتمان اقتصادی و …

باید این ها را خلق کنیم.من بارها با دایی حرف زدم می گفتم تو جهانی هستی و نباید جواب خیلی ها را بدهی.برای یک دوره کلاس مربیگری جهانی را فراهم کردیم وهنوز نرفته است.دایی می تواند کرسی های زیادی بگیرد اما خودش نمی خواهد.

یک سوالی که به آن جواب ندادید این بود که شما بحث الگو سازی را برای جلو آمدن مسئولان باشگاه راه آهن را مطرح کردید،یعنی آنها دنبال شهرت نیستند؟

اگر بودند که اسم باشگاه را تغییر به راه آهن سورینت نمی دادند.شهرت،شهرت شخصی نیست.ولی از این نظر که بتوانند این باشگاه را به عنوان کارنامه نگه دارند خیلی خوب است.

به نظر می رسد که خیز شما برای رسیدن به باشگاه پرسپولیس است؟

چه اشکالی دارد؟همه بدهی های این باشگاه هم پاک می شود و گامی مثبت در جهت خصوصی شدن برداشته می شود.

البته رویانیان هم بعید است که به این سادگی ها کنار بکشد.

هر چی باعث پرسپولیس و استقلال اطلاعات درست به هواداران داده شود آنها بیشتر می فهمند.هواداران فوتبال خیلی باهوش هستند و بیشتر از من وشما به مسائل اشراف دارند.الان تیم های شرق آسیا خصوصی شده است چه پیامد هایی برای کشورشان داشته است؟سه تیم از 4 تیم حاضر در لیگ قهرمانان آسیا شرقی هستند.ما در ایران حتی حق پخش نداریم و از آن بدتر اجازه بلیت فروختن را هم نمی دهیم.ما تمام بال و پرهای این دو تیم را زده ایم و می گوییم بپر.این شرایط را مثلا رقیبان استقلال در لیگ قهرمانان آسیا ندارند.وقتی تایلند می آید و در فوتسال آسیا قهرمان می شود ناشی از سرمایه گذاری خوب آنها است.با این حال سرمایه گذاری در بخش خصوصی در ایران تضمینی ندارد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)