پرسپولیس نیوز : علی پروین بار دیگر مرد شماره یک معادلات باشگاه پرسپولیس شده و تحرکات خود را برای تغییر مدیریت این باشگاه و روی کار آمدن مدیران جدید آغاز کرده است.

اما دلایل اتخاذ این مواضع پروین که در طی دو سه سال اخیر از بیشترین عزت و احترام نزد باشگاه پرسپولیس برخوردار بوده و در تمام مراسم های مختلف باشگاه در صدر مجلس قرار داشته چیست؟

پروین قبل از روی کار آمدن رویانیان و در زمان مدیریت عباس انصاری فرد و حبیب کاشانی نقشی در باشگاه پرسپولیس نداشت و سال ها بود که تقریبا خانه نشین شده بود.

اما پس از انتصاب رویانیان به مدیرعاملی و برگزیده شدن پروین به عنوان عضو ورزشی در هیئت مدیره بار دیگر به معادلات باشگاه پرسپولیس برگشت. سیاسیون شناختی از فوتبال نداشتند و بالطبع اتخاذ تصمیمات اساسی را به پروین واگذار کردند اما خیلی زود متوجه شدند که این روند دردی از پرسپولیس دوا نخواهد کرد.

عضو هیئت مدیره ، رئیس سازمان فوتبال ، رئیس کمیته فنی ، سرمربی تیم ستارگان و … بسیاری از سمت هایی بودند که پروین خانه نشین بعد از مدیرعاملی رویانیان به آن منصوب شد اما تصمیمات و مواضع وی باعث شد همه این ها به جز عضویت هیئت مدیره یک به یک از او پس گرفته شود.

پروین ابتدا با قرار گرفتن تمام قد پشت حمید استیلی آوردن دنیزلی را تصمیمی اشتباه دانست. پس از آن در اولین باخت لیگ دوازدهم در هفته دوم با مانوئل ژوه علیه او مصاحبه کرد و رسما از سمت ریاست سازمان فوتبال برکنار شد. با رفتن مانوئل ژوزه پرتغالی پروین با جانشین او یعنی گل محمدی هم به شکل اساسی برخورد کرد و یحیی رسما اعلام کرد اگر پروین دخالتی در کار او بکند استعفا خواهد داد. گل محمدی هم با تصمیم کمیته فنی به ریاست پروین در پایان لیگ دوازدهم از پرسپولیس رفتنی شد تا داستان طول و دراز انتخاب سرمربی با خرد جمعی آغاز شود. این بار هم خروجی های جلسات موسفیدها چیزی جز تصمیمات منفعت طلبانه و تقسیم سمت ها بین خودی ها نبود و انتخاب افرادی چون مایلی کهن و درخشان باعث شد بار دیگر رویانیان تصمیم پروین را وتو کرده و شخصا با علی دایی وارد مذاکره شده و با تصمیمی ناگهانی او را به سرمربی گری پرسپولیس انتخاب کند.

در اکثر این ماجراهای سرنوشت ساز پیش آمده رویانیان در مقابل تصمیمات عجیب و مغرضانه پروین قد علم کرده و پشت هواداران را گرفت تا پروین بالاخره کاسه صبرش لبریز شود و از پایان دوره احمدی نژاد تا ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی فعالیت وسیع خود برای بیرون کردن رویانیان و گرفتن پرسپولیس دست خود و دوستانش را آغاز کند. پروین ابتدا در پایان دولت قبلی با رفتن پیش احمدی نژاد درخواست واگذاری سهام پرسپولیس را در واپسین روزهای عمر دولت مطرح کرد که با توجه به کمبود وقت این امر میسر نشد و به همین خاطر به سراغ تغییر مدیریت در باشگاه رفت. او طی مذاکراتی که با عباسی وزیر وقت ورزش داشت او را مجاب به برکناری رویانیان کرد و پس از آن طی تصمیماتی بحث برانگیز که مخالفت شدید اهالی ورزش و هواداران را در پی داشت هیئت مدیره قبلی از سمت خود برکنار و علی پروین ، محمود خوردبین و محمدجعفر کامبوزیا به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره انتخاب شدند تا مدیرعامل را از میان خود انتخاب کنند.

تجمع های هواداران و مصاحبه های منفی اهالی ورزش و پیشکسوتان باشگاه باعث شد خوردبین و کامبوزیا عطای عضویت در هیئت مدیره پرسپولیس را به لقایش ببخشند و پروین این بار نیز در به کرسی نشاندن افکارش ناکام بماند. اعضای هیئت مدیره جدید در آخرین روزهای عمر دولت منصوب شدند و پروین که این بار هم عضوی از اعضای آن بود در اقلیت قرار گرفت و کسی طرفدار تز تغییر مدیرعامل او در هیئت مدیره جدید نبود.

تحرکات پروین مدتی فروکش کرد تا پس از مدت ها تاخیر و پس از معرفی 4 وزیر بالاخره وزارت ورزش و جوانان به عنوان آخرین وزارت خانه دولت «تدبیر و امید» کلید دار خود را پیدا کرد و طولی نکشید که تحرکات جدید از سوی استخوان خرد کرده قرمزها و کسی که می گوید معادل نام پرسپولیس است در حساس ترین مقطع فصل و در زمانی که همین پرسپولیس در صدر جدول قرار دارد آغاز شد.

پرسپولیس نتیجه می گرفت و دولت عملاً بهانه ای برای ایجاد تغییرات در پرسپولیس نداشت و این می توانست برای شعار تدبیر و امید خدشه آور باشد. اما بهترین راه قطع بودجه باشگاه و مقابله غیرمستقیم با مدیریت آن بود. رویانیان 6 ماه بدون دریافت بودجه از دولت باشگاه را با هزینه های کمرشکن با پول اسپانسر و کمک های خیّرین گرداند تا در نهایت چاره ای جز استعفا نداشته باشد تا فرد مورد نظر وزارت خانه روی کار بیاید بلکه بودجه ای به او اختصاص داده شود. دقیقا همان سناریویی که حسین هدایتی برای برکناری داریوش مصطفوی در سال 87 پیاده کرده و با قطع کمک های خود او را مجبور به استعفا کرد.

این تمام ماجرای پروین ، اسطوره خیلی از پرسپولیسی ها در سال های اخیر است. یک روز به دنبال برگشتن به گود و سرمربی گری در پرسپولیس ، روز دیگر دنبال خرید سهام و در روزهای نزدیک هفتاد سالگی درپی جانشینی مدیرعامل پرسپولیس. فردی که مانند خیلی دیگر از اسطوره های دهه 50 پرسپولیس قدر خود را نمی داند و با اتخاذ تصمیمات عجیب و منفعت طلبانه روز به روز از میزان محبوبیت خود کاسته و حرمتش را با قرار گرفتن برابر خواسته های هواداران و قبول سمت هایی که برای آن ساخته نشده است از بین می برد. این بار باید دید تلاش های پروین برای وارد شدن به گود به کجا می انجامد و آیا می تواند مرکز ثقل هدایت پرسپولیس را مانند دهه 60 که در صندوق عقب «پیکان» خودش بود به حیاط «ویلای لواسان» منتقل کند یا خیر؟

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)