رئیس پیشین فدراسیون فوتبال گفت: در زمان دولت احمدی نژاد ۲ بار از من خواستند رئیس فدراسیون شوم.

به گزارش تسنیم، محمد دادکان در مورد اینکه اولویت‌های سرپرست وزارت ورزش و جوانان چه باید باشد، گفت: ادغام بخش جوانان و تربیت بدنی می‌تواند مشکلاتی را برای ورزش جوانان بوجود آورد. فکر می‌کنم در دستور کار مجلس باشد که این دو بخش را جدا کنند و ورزش به سازمان تربیت‌بدنی یا به وزارت ورزش تبدیل شود.

وی افزود: با توجه به اینکه صالحی امیری به عنوان سرپرست معرفی شده قطعا باید در زمان سرپرستی‌اش دوراندیشی به خرج دهد و از پیشکسوتان و نظرات آنها استفاده کند. او نباید فقط به اطرافیانش بسنده کند.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه جدا شدن بخش ورزش  و جوانان قطعا بهتر از وزارت بودن این 2 با یکدیگر است گفت: با جدا شدن این دو بخش از هم ورزش آسوده می‌شود و دیگر درگیر جهیزیه و عروسی و … نخواهد شد. ورزش آنقدر مشکلات دارد که اینها را نمی‌توان دیگر روی دوش آن گذاشت. قطعا شاخه‌ای از ورزش، جوانان هستند البته بهتر است ایجاد اشتغال و کار از سازمان تربیت بدنی جدا شود.

دادکان تصریح کرد: اولین چیزی که باید مدنظر مسئولان وزارت ورزش باشد این است که با رؤسای IOC دیداری داشته باشند و مسئله برخی از فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک را حل کنند.

وی ضمن اشاره به این مسئله که نمی‌توان ورزش ایران را خصوصی کرد اظهار داشت: واقعیت این است که ورزش ایران همیشه دولتی خواهد بود و دولت باید در آن هزینه کند. متاسفانه درباره پرسپولیس و استقلال این مسئله همیشه صدق می‌کرد و هر کسی که جایی گرفتار می‌شد شعار خصوصی‌سازی این 2 باشگاه را سر می‌داد، چون امتیازدار است.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ادامه داد: روزی ایران با بحرین در این کشور بازی داشت و من آنجا بودم. ایرانیان ساکن در بحرین و دیگر کشورها که با من دیدار داشتند می‌پرسیدند آیا باشگاه پرسپولیس و استقلال تلفن ندارند که ما با آنها در تماس باشیم؟ وقتی این صحبت‌ها را شنیدم در برنامه ورزش و مردم گفتم قول می‌دهم تا 10 روز آینده برای این 2 باشگاه ساختمان تهیه کنم تا دیگر دنیا دنبال شماره تلفن این باشگاه‌ها نباشد. همه هم شاهد بودند که در اسرع وقت پول مورد نیاز این مسئله را از طریق معتمدین و اسپانسرها جمع‌آوری کردم و برای این 2 باشگاه ساختمان خریدم.

دادکان با اشاره به این مسئله که هر کاری صورت بگیرد این 2 باشگاه دولتی خواهند بود، تاکید کرد: سازمان تربیت بدنی باید در اسرع وقت مشکل اساسنامه را حل کند. مسئله اینجاست اگر واقعا اساسنامه ایراد داشته آقایان با همین شرایط در فدراسیون‌ها انتخاب شدند.

وی ادامه داد: قطعا می‌توانیم مشکلمان را با کمیته بین‌المللی المپیک حل کنیم. این مسئله با برگزاری چند نشست قابل حل است. واقعا سازمان تربیت بدنی تا چه زمانی باید مشکل داشته باشد و وقت مسئولین را بگیرد. دوستان وقت بگذارند و با مسئولان IOC صحبت کنند تا مشکل حل شود.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چرا هنوز دوست دارد از کلمه سازمان تربیت بدنی استفاده کند، تصریح کرد: بنده معتقدم سازمان تربیت بدنی خیلی بهتر از وزارت ورزش بود.

دادکان در پاسخ به این سوال که آیا دولت باید به باشگاه‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس کمک مالی کند تصریح کرد: پرسپولیس و استقلال درآمدزا نیستند و پولی هم که در این باشگاه‌ها هزینه می‌شود به درآمدزایی نمی‌رسد. دولت باید به این 2 باشگاه کمک مالی کرده یا آنها را رها کند. سهام این 2 باشگاه یا باید در بورس عرضه و یا به افرادی که خواهان خرید آنها هستند فروخته شود.

وی در خصوص اینکه چرا آنهایی که وارد بخش خصوصی‌سازی ورزش می‌شوند بعد از مدتی این قسمت را رها می‌کنند، گفت: فردی مثل هدایتی که از جیب خرج می‌کند ببینید چه مشکلاتی دارد. همین موضوع در استقلال اهواز و شموشک نوشهر هم وجود داشت. اگر دقت کنید می‌بینید که تعریف درستی از خصوصی‌سازی و دولتی بودن نشده و به نوعی یک بام و دو هواست. متاسفانه آنهایی که قصد ورود به بخش خصوصی را دارند به سادگی بعد از مدت از این قسمت می‌روند و دیگر هم نمی‌آیند.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا ورزش کشورمان در بخش مدال‌آوری موفق بوده یا خیر اظهار داشت:‌ سال‌ها پیش در سمیناری که در کشور چین برگزار شده بود شرکت کردیم. وقتی از اعضای حاضر در آن سمینار نظرخواهی کردم که برگزاری مراسم چگونه بوده همه گفتند پردازش اطلاعات در چین ضعیف است.

دادکان ادامه داد: نکته جالب اینجا بود که چینی ‌ها این مسئله را قبول داشتند و می‌گفتند درست است که پردازش در کشور ما ضعیف است اما وقتی ما می‌خواهیم برای یک وزارتخانه وزیر انتخاب کنیم 10 نفر نخبه را گلچین و از بین آنها بهترین نفر را به عنوان وزیر معرفی می‌کنیم و 9 نفر دیگر باید زیرنظر او کار کنند اما در کشورهای شما 10 نفر را معرفی می‌کنند، ضعیف‌ترین نفر وزیر می‌شود و بعد آن 9 نفر قبلی باید زیر نظر او کار کنند و این یعنی ضعف مدیریتی.

وی تاکید کرد: جایی خواندم که چرا می‌گویند در دنیا تباهی است؟ آیا این به خاطر وجود انسان‌های فاسد است؛ نه به این دلیل است که افراد خوب سکوت کرده‌اند. حرف من اینجاست که اگر انتقادی است توسط آدم‌های خوب باید مطرح شود. مگر خدای ناکرده قرار است علیه نظام و دین صحبت کنیم. باید خیلی صریح واقعیت‌ها را بگوییم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به این مسئله که ورزش ایران از 60 سال پیش تا به امروز پیشرفتی نداشته تصریح کرد:‌60 سال پیش ما در 2 رشته کشتی و وزنه‌برداری مدال می‌گرفتیم و الان هم همینطور است. به نظر شما چرا این 2 رشته از نظر مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک منسوخ شده است. چون آنها معتقدند این 2 رشته صددرصد آسیب‌پذیر هستند. چرا رشته‌هایی مانند تنیس، ژیمناستیک و دومیدانی به این مقدار آسیب‌دیدگی ندارن؟ شما دقت کنید بعد از هر المپیک قهرمانان ما به بیمارستان می‌روند و ضایعات ناشی از المپیک را عمل می‌کنند.

دادکان ادامه داد: مسئله اینجاست که ما اگر در المپیک لندن به موفقیت رسیدیم به خاطر این بود که در المپیک پکن شکست خوردیم و حذف شدیم. چرا نباید در دیگر رشته‌ها موفق باشیم و فقط یه یکی دو رشته بسنده کنیم؛ البته این در خصوص تک‌ستاره‌هایی که گهگاه در ورزش ما ظهور می‌کنند مصداق ندارد. احسان حدادی همیشه می‌گفت من در حال پرت کردن سنگ در رودخانه بودم که یک نفر گفت سنگ تو بیشتر از بقیه پرتاب می‌شود و اینگونه پرتابگر شدم.

وی با انتقاد از وضع استعدادیابی در ورزش ایران گفت: متاسفانه در ورش ما هیچ توجهی به استعدادیابی نمی‌شود. مگر دنیا این همه استعداد را از کجا می‌آورد؟ همه از کانون‌های استعدادیابی به بالاترین سطح ورزش رسیده‌اند.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا ایران می‌تواند میزبانی جام ملت‌های آسیا را بر عهده بگیرد اظهار داشت: وقتی کشوری میزبانی هر مسابقه‌ای را بر عهده می‌گیرد برایش افتخار است و از نظر منابع مالی هم بسیار به صرفه است. یعنی هم از نظر شعف در جامعه و هم از نظر منابع مالی اتفاقات خوبی در آن کشور رخ می‌دهد.

دادکان ادامه داد: زمانی قرار بود تیم ملی فوتبال ما و نیوزیلند مسابقه‌ای را برگزار کنند و در آن قهرمان آسیا – اقیانوسیه مشخص شود. ابتدا قرار بود این بازی به صورت رفت‌وبرگشت برگزار شود اما پس از قرعه‌کشی میزبانی این مسابقه به ما رسید. نمی‌خواهم رقم بگویم اما مبلغ بسیار زیادی از حق پخش، تبلیغات دور زمین و حتی AFC به ایران رسید و در نهایت هم قهرمان شدیم.

وی با بیان اینکه میزبانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا می‌تواند ایران را در بورس قرار دهد گفت: با توجه به شرایط بعید می‌دانم میزبانی این مسابقات برسد و برای صحبت‌های خودم هم دلایلی دارم. اول اینکه ما ورزشگاه استاندارد نداریم. مسئله دوم حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها است. از نظر اسپانسرینگ هم ضعیف هستیم. به خاطر همین می‌گویم کارمان برای کسب میزبانی بسیار مشکل است. اگر هم امضایی جمع می‌شود به خاطر این است که به آن مرحله بالا برسیم ولی مطمئنم وقتی جلسه نهایی برگزار شود مسئله میزبانی ایران لغو می‌شود.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که در برنامه ورزش ایران شبکه جام جم حضور یافته بود در مورد اینکه آیا قرار نیست دوباره به این فدراسیون برگردد تاکید کرد: معلوم نیست. باید ببینیم چه می‌شود. 2 بار در زمان آقای احمدی‌نژاد از من برای حضور در فدراسیون فوتبال دعوت شد اما به خاطر اینکه شرایط آماده نبود نمی‌توانستم کار کنم و الان 7 سال است که بیرون هستم.

دادکان در پاسخ به این سوال که آیا هنوز از اتفاقات رخ داده در جام‌جهانی 2006 ناراحت است، گفت: دلخوری من شخصی نیست. من نماینده کشورم در قاره بودم و همچنین عضو فیفا اما هنوز بازی ایران و آنگولا در جام‌جهانی تمام نشده بود که سپ‌بلاتر به من گفت خبرگزاری فرانسه اعلام کرده برکنار شدی. واقعا باورم نمی‌شد. آنها مرا نزدند، ایران را زدند و حیثیت‌مان را زیر سوال بردند. یعنی نمی‌شد من به ایران بیایم و در اینجا بگویند برو، چرا در یک کشور بیگانه آن کار را با من کردند.

وی ضمن اشاره به این مسئله که اگر بتواند کاری انجام بدهد با قدرت به فوتبال بر می‌گردد در پاسخ به این سوال که منتقد کفاشیان است تاکید کرد: من هیچ وقت منتقد کفاشیان نبودم بلکه منتقد برخوردهای او بودم. اتفاقا تنها کسی بودم که بعد از شکست تیم ملی مقابل لبنان از کی‌روش حمایت کردم. قرار بود همان روز کی‌روش را برکنار کنند اما حمایت من باعث شد او سرکار بماند. نکته جالب اینجاست که کفاشیان با من تماس گرفت و گفت حمایت تو از کی‌روش باعث شد او در تیم ملی ماندگار شود.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا جزو کاندیداهای وزارت ورزش و دولت حسن روحانی بوده است، گفت: من برنامه‌هایم را به آقای هاشمی طبا ارائه داده بودم اما در نهایت آقای سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد.

دادکان با اشاره به این مسئله که پایه و ساختار ورزش هر کشوری در مدارس و محلات شکل می‌گیرد، اظهار داشت: در کشوری مانند مالزی که ممکن است تا صد سال آینده در فوتبال هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد اما وقتی مدرسه‌ای ساخته می‌شود در کنارش امکانات ورزشی وجود دارد. این امکانات برای ورزش قهرمانی نیست بلکه برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان است. این مسائل باعث می‌شود کشورها پیشرفت کنند.

وی ادامه داد: 10،12 سال پیش ورزشکارانی مانند رحمان رضایی، داود مهابادی، سعید رمضانی، برادران کریمیان و … را از دانشگاه به باشگاه‌ها و تیم ملی تزریق کردم و این یعنی استعدادیابی از مدرسه و دانشگاه شروع می‌شود اما حالا 7 سال است که تیم دانشگاهی ایران در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده است. پیش از این ما در «فیزو» کرسی داشتیم اما حالا آن کرسی را هم نداریم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه وزارت ورزش باید چه برنامه‌ای برای رشته‌های جهانی‌شده فوتبال، والیبال و بسکتبال داشته باشد عنوان کرد: به نظر من اولویت ورزش ما این 3 رشته هستند. اگر می‌خواهیم فوتبالمان در جام‌جهانی موفق باشد باید از حالا به فکر آن باشیم. در مورد والیبال و بسکتبال هم همین مسائل صدق می‌کند.

دادکان در واکنش به صحبت‌های مسئولان فدراسیون فوتبال مبنی بر اینکه پول برای انجام بازی‌های تدارکاتی خوب وجود ندارد، تاکید کرد: خود مسئولان باید با رایزنی این مشکل را حل کنند. در این بین دیگر مسئولان ورزش کشور هم باید کمک کنند اما به نظر من قبل از پول داشتن ارتباطات مهم است.

وی در پایان گفت:‌ در تمام دنیا فرهنگ حرفه‌ای مشخص است وقتی یک ورزشکار حرفه‌ای قراردادی را امضا می‌کند مقررات آن را ریز‌به‌ریز رعایت می‌کند. به نظر من فرهنگ ورزشی نشأت گرفته از فرهنگ جامعه است و از هم جدا نیستند. هر چند ورزشکاران به خاطر این که بیشتر مدنظر هستند بیشتر دیده می‌شوند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)