آفرین به بازیکن تحصیلکرده پرسپولیس / آرامش روان بیشتر از تکنیک در پنالتی تاثیر دارد!

 

مرجع خبری پرسپولیس : سپهر حيدري مدافع مياني پرسپوليس كه در طول سه فصل حضورش در اين تيم همواره جزو بهترين‌هاي تيم خود بوده و هيچ‌گاه نوسان زيادي نداشته است، يكي از تحصيلكرده‌ترين فوتباليست‌هاي ايران است.

 

سپهر كه چندي پيش پايان‌نامه خود براي دريافت درجه كارشناسي ارشد M.A را به دانشگاه محل تحصيلش ارائه كرد. سپهر كه در رشته عمران مدرك كارشناسي دارد، براي كارشناسي ارشد، رشته تربيت بدني را انتخاب كرد و در دانشكده تربيت بدني و علوم ورزش تحصيل كرد.

 

مدافع پرسپوليس هفته گذشته دفاعيه خود را به استادانش ارائه داد، دفاعيه‌اي كه سوژه جالبي دارد و درباره پنالتي است. عنوان اين تحقيق «پيش‌بيني عملكرد پنالتي‌زنان نخبه تيم‌هاي حرفه‌اي فوتبال ايران براساس سطح مهارت‌هاي رواني آنها» است كه سپهر با اسلايد، تصاوير و آمارهاي برگزيده، چگونگي به‌دست آوردن اطلاعات و رسيدن به نتيجه را شرح داده است.

 

اين بازيكن پرسپوليس با دادن 20 پرسشنامه به بازيكنان برگزيده پرسپوليس و تيم ملي درباره كوچك‌ترين و جزيي‌ترين موارد مربوط به نحوه زدن پنالتي تحقيق كرده و پايان‌نامه‌اي مفصل تنظيم كرده كه اميدوار است مهر ماه آينده در كنگره‌هاي بين‌المللي مطرح شود. شماره 3 پرسپوليس با ارائه اين دفاعيه موفق به اخذ مدرك كارشناسي ارشد M.A در رشته تربيت بدني شد چرا كه از 18 نمره حداكثر نمره را گرفت.

چكيده دفاعيه و تحقيق سپهر حيدري به اين قرار است:

 

هدف:
هدف از انجام این تحقیق پیش‌بینی عملکرد پنالتی زنان نخبه تیم‌های حرفه‌ای فوتبال ایران بر اساس سطح مهارت‌های روانی آنها بود.

روش:

بدین منظور 20 نفر از اعضاي قبلی و فعلی تیم ملی ایران به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و میانگین سنی آنها 27/3 سال و میانگین سابقه فعالیت آنها 8/9 سال است. مهارت‌های روانی مورد مطالعه این تحقیق به وسیله پرسشنامه سنجش آمادگی روانی اوتاوا (OMSAT) بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تعیین عملکرد پنالتی زنان نیز نسبت ضربات پنالتی موفق به کل ضربات زده شده هر بازیکن طی 9 دوره لیگ مد نظر قرار گرفت.

 

یافته‌ها:

یافته‌های تحقیق نشان داد که عملکرد پنالتی زنان تیم‌های حرفه‌ای فوتبال را می‌توان بر اساس مهارت‌های روانی پایه، روان تنی و شناختی پیش‌بینی کرد.

بین مهارت‌های پایه با موفقیت در عملکرد پنالتی ارتباط مثبت و قوی تری نسبت به دو مهارت روان تنی و شناختی وجود داشت و بین مهارت شناختی و موفقیت در عملکرد پنالتی ارتباط قوی‌تری نسبت به مهارت روان تنی وجود داشت. به عبارت دیگر می‌توان گفت که مهارت‌های پایه شامل هدف گزینی، اعتماد به نفس و تعهد از قوی‌ترین پیش‌بیني‌های موفقیت در عملکرد پنالتی می‌باشد.

یافته‌های این تحقیق با مطالعه ویانا و همکارانش (2005) که روی بازیکنان تیم ملی والیبال انجام شده بود، همخوانی داشت. در تحقیق حاضر مهارت‌های روانی شامل مهارت‌های روانی پایه، شناختی و روان تنی به ترتیب به عنوان قوی‌ترین پیش‌بیني‌ها شناخته شد که این یافته ها با نتایج ویانا و همکارانش کاملا همخوانی داشت.

نتایج تحقیق حاضر همچنین با نتایج مطالعه عبدالله (1382) در مورد آمادگی روانی بازیکنان فوتبال و نتایج تحقیق حسینیون (1380) همخوانی داشت. بر این اساس مطالعه حاضر، تاییدی است بر اطلاعات حاصل از منابعی که مهارت‌های پایه را اساس مهارت‌های روانی می‌دانند و معتقدند که این مهارت ها شالوده قوی‌تری را برای موفقیت ورزشی ورزشکاران رقم می‌زنند و چنانچه ورزشکاری واجد این مهارت‌ها باشد می‌توان به ارتقاي وی در سایر جنبه‌ها امید داشت.

نتایج نشان داد که بین مهارت‌های روانی پایه، روان تنی و شناختی با موفقیت در عملکرد پنالتی ارتباط معنی داری وجود دارد و میزان موفقیت در عملکرد پنالتی‌زنان تیم‌های حرفه‌ای فوتبال را می‌توان بر اساس مهارت‌های روانی آنها پیش‌بینی کرد. همچنین یافته‌های این مطالعه پیشنهاد می‌کند که مهارت‌های روانی فوتبالیست‌ها می‌تواند راهنمای تصمیم‌گیری مربیان در برنامه‌ریزی تمرین و مسابقه باشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)