مرجع خبری پرسپولیس : رييس پيشين كميته فني باشگاه پرسپوليس گفت: بايد با بداخلاقي‌ها و رفتارهاي ناشايست در ورزش برخوردهاي عقلاني و مدبرانه كرد تا تمامي ورزشكاران در تمام رشته‌ها بدانند كه در چه محيطي ورزش مي‌كنند.

 

دكتر بيژن ذوالفقارنسب درباره بد‌اخلاقي‌ها و رفتارهاي ناشايستي كه اخيرا در فوتبال‌ و حتي ساير رشته‌هاي ورزشي ديده مي‌شود،‌ اظهار كرد: اين اتفاقات را به خاطر ضعف مديريتي در ورزش مي‌بينم.

البته ما بي‌اخلاقي‌ها و رفتارهاي ناشايست را بيشتر در فوتبال مي‌بينيم. در هر صورت باعث تاسف است. معتقدم بايد با بداخلاقي‌ها و رفتارهاي ناشايست در ورزش برخوردهاي عقلاني و مدبرانه كرد تا تمامي ورزشكاران در تمام رشته‌ها بدانند كه در چه محيطي ورزش مي‌كنند.

 

ذوالفقارنسب گفت: البته ريشه اصلي اين مساله به بحث فرهنگ‌سازي در ورزش برمي‌گردد كه همه از آن اسم مي‌برند اما اكثر قريب به اتفاق آنها آگاهي عميق و ريشه‌اي نسبت به مسايل فرهنگي در فوتبال ندارند! به عنوان نمونه در فدراسيون فوتبال مسوولاني هستند كه شديدا اخلاق‌گرا و به ظاهر داراي تعهدات بالايي هستند اما در عين حال مي‌بينيم چه اتفاقاتي مي‌افتد! دليل آن هم عدم مديريت قوي بر كار است.

 

وي در پاسخ به اين سوال كه مسووليت فدراسيون‌هاي فوتبال در اكثر نقاط جهان حتي برگزاري ليگ هم نيست و آيا با اين حال در حوزه كنترل فضاي فرهنگي فوتبال هم نقش مديريت فدراسيون را پررنگ مي‌دانيد؟ اظهار كرد: بالاخره اين ناهنجاري‌هاي اخلاقي در فوتبال ما بيشتر رخ مي‌دهد،‌ پس اشكال و ضعف مديريتي بيشتري به آن وارد است.

 

وي افزود: يكي از دلايل بروز اين مسايل نتيجه‌گرا بودن ماست. ما تمام موفقيت‌ها را در كسب پيروزي‌هاي ظاهري مي‌بينيم و بعضا اخلاق و تربيت ناديده گرفته شده و مي‌خواهند به هر قيمتي شده برنده باشند. متاسفانه حركات ناشايستي كه دو بازيكن پرسپوليس انجام دادند، بخاطر فقر فرهنگي آنها بود.

 

ذوالفقارنسب تاكيد كرد: انسان داراي يك وجدان و ضميري است كه هر لحظه او را كنترل مي‌كنند. كسي كه خطايي انجام مي‌دهد، بي‌ترديد از قبل حتي به صورت لحظه‌اي به آن فكر مي‌كند. بنابراين كسي كه تصميم به اين كار مي‌گيرد و تشخيص نمي‌دهد چه كاري را كجا و در چه محيط مقدسي انجام مي‌دهد، انسان فوق‌العاده ضعيفي به لحاظ خودكنترلي است. وقتي شخصي مرتكب اعمال زشتي مي‌شود، قطعا مي‌تواند كارهاي وحشتناك‌تري را در محيط‌هاي ديگر انجام دهد، بنابراين انسان قابل اعتمادي نيست. وي ادامه داد: شخصيت،‌ وجدان آگاه، تربيت و آموزش‌هاي خانوادگي و اجتماعي انسان باعث مي‌شود كه در لحظه‌ها بهترين تصميم را گرفته و حتي به صورت ناخودآگاه مرتكب چنين اعمالي نمي‌شود.

 

اين كارشناس فوتبال ادامه داد: برخورد با رفتارهاي ناشايست ورزشكاران شكل ساده‌اي دارد و آن هم اينكه هميشه تنبيه با هدفي اعمال مي‌شود كه انسان آن خطاي مربوطه را تكرار نكند و در مقابل تشويق هم زماني اعمال مي‌شود كه منجر به تكرار عمل شايسته از سوي انسان شود. بنابراين الان در پي يكسري اعمالي كه در مجامع عمومي صورت مي‌گيرد و همه مي‌بينند، موضوع فراتر هم مي‌شود، برخوردها بايد به گونه‌اي باشد تا تمامي ورزشكاران درس عبرتي بگيرند. بنده پيش از اين به يكي از دو بازيكن خاطي پرسپوليس علاقمند بودم اما الان ديگر هيچ اهميتي برايم ندارد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)