پرسپولیس نیوز : مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس گفت: پرسپولیس و استقلال دولتی هستند اما دولت پولی به این دو باشگاه نمی دهد و اجازه هم نمی دهند این دو باشگاه خصوصی شوند.

محمد رویانیان درباره خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال اظهار داشت: مهمترین معضل و مشکل نبود تفاهم بخش های مختلف کشور است که این تفاهم بین دولت و مجلس وجود ندارد، حتی بین خود بدنه دولت هم اختلاف نظرهایی درباره چگونگی خصوصی سازی سرخابی ها وجود داشته و دارد. وقتی در راس کار با هم درباره چگونگی واگذاری دو باشگاه تفاهم نمی کنند نتیجه این می شود که 4 مزایده برگزار می شود اما در نهایت به نقطه صفر بازمی گردیم و این دو باشگاه در بلاتکلیفی محض قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: خصوصی سازی دو باشگاه اگر در دولت و مجلس تصویب شده باید اجرا می شد. اما چرا اجرا نشد؟ چه کسی به این سوال پاسخ می دهد. با این وجود جلسات هم اندیشی همچون جلساتی که مرکز پژوهش های مجلس برگزار می کند می تواند کمک کند آسیب شناسی درستی انجام گیرد. من خوشحالم مرکز پژوهش های مجلس عنوان جلساتی را که برگزار می کند آسیب شناسی گذاشته و این شهامت را داشته که بگوید پس از مدت ها باید از صفر شروع کرد و ابتدا آسیب شناسی کرد و بعد اقدام به واگذاری. این موضوع نشان می دهد برای واگذاری دو باشگاه اقدامات اصولی و ریشه ای انجام نشده و برخی اقدامات غیراصولی بوده است. به هر حال هیچ کس از تحقیق و کار علمی ضرر نمی کند و استفاده از نظرات نخبگان و فرهیختگان همچون نشست امروز می تواند منجر به گرفتن تصمیم درستی از سوی دولت و مجلس شود.

مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس در ادامه بیان داشت: ما باید فوتبال را درآمدزا کنیم اما باز هم در بین قوا اتفاق نظر وجود ندارد و اجازه داده نمی شود ورزش و فوتبال به حق خود برسد. در مجموع عقل حکم می کند برای خصوصی سازی ابتدا زیرساخت ها درست شود اما در مقطع کنونی زیرساخت ها برای چنین کاری فراهم نیست. برخی مشکلات وجود داشته که آن را پیش بینی نکرده بودند و دیدید که مزایده واگذاری دو باشگاه با شکست انجام شد.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی پرسپولیس و استقلال تصریح کرد: این دو باشگاه دولتی هستند اما از سال 90 که قرار بوده طبق برنامه پنجم توسعه واگذار شوند شاهد عدم واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی بوده ایم ولی در عین حال از آن زمان تاکنون پول دادن به این دو باشگاه ممنوع اعلام شده است. مگر چنین چیزی امکان دارد؟ این دو باشگاه دولتی هستند و باید بودجه دولتی دریافت کنند اما دولت این دو باشگاه را در تملک خود حفظ کرده، خصوصی هم نمی کند و پولی هم به این دو باشگاه نمی دهد. نتیجه می شود چیزی که در حال حاضر می بینید. خلاصه تر اینکه «یا بکش، یا دانه ده، یا از قفس آزاد کن».

مدیرعامل سابق پرسپولیس در ادامه همین مبحث عنوان کرد: در سال هایی که بنده مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بودم در مجموع برای 3 سال 7 میلیارد تومان از سوی دولت به پرسپولیس پرداخت شد. تازه این 7 میلیارد تومان هم با رایزنی ما با مسئولان ارشد دولتی عاید سرخابی ها شد وگرنه وزارت ورزش وقت حاضر نبود این مبلغ را هم کمک کند و احساس می کرد با موانع قانونی مواجه است. خب ما 7 میلیارد تومان دریافت کردیم اما در 3 فصل هزینه های ما 70 میلیارد تومان بود. حالا اوضاع بدتر هم شده است. چون هر سال باشگاه های پرسپولیس و استقلال هر کدام بین 25 تا 30 میلیارد تومان هزینه می کنند. پرداخت بودجه دولتی به آنها ممنوع شده و اجازه هم نمی دهند این دو باشگاه به بخش خصوصی هم واگذار شوند. می بینید که بدهی تولید می شود، مدیران با سختی و مشقت امورات باشگاه را اداره می کنند، مجبور می شوند با حداقل ها کار کنند و مشکلات زیادی را به جان بخرند و تیم هم به خاطر عدم پرداخت به موقع حقوق اعضای آن دچار بحران ها و مشکلاتی می شود. در حالی که رقبای این دو باشگاه با اسم خصوصی اما عملا دولتی از بودجه بیت المال بهره مند می شوند. به طور کلی معتقدم باید نقش حاکمیت و دولت در چگونگی خصوصی سازی این دو باشگاه حل شده و تعریف درستی از آن شود.

وی درباره وضعیت کنونی پرسپولیس توضیح داد: نمی خواهم درباره نقل و انتقالات پرسپولیس حرفی بزنم. فقط امیدوارم این تیم نتیجه بگیرد تا دل هواداران میلیونی اش را شاد کند. شما دیدید در 3 بازی آسیایی پرسپولیس استادیوم پر شد. باید این همه علاقه مندی را ارج نهاد. بنده به عنوان یک هوادار، یک انسان و یک فرد علاقه مند به پرسپولیس چندین بار با طاهری صحبت کردم و نظراتم را برای پیشرفت این تیم به عنوان یک علاقه مند با ایشان در میان گذاشتم و احساس می کنم اگر نظری دارم باید به باشگاه منتقل نمایم تا شاید ذره ای هم که شده در بهبود اوضاع کمک کرده باشم.

رویانیان با اشاره به مشکلات مدیریتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: وقتی بودجه دولتی داده نمی شود و اجازه خصوصی سازی هم نمی دهند نتیجه می شود اینکه همه فشارها روی مدیرعامل می آید و مدیرعامل مجبور می شود خانه بفروشد، چک بدهد و مثل علی فتح الله زاده اتومبیلش را بفروشد. البته من نمی دانم حاج علی آقای فتح الله زاده چند بار اتومبیلش را فروخت. چون چندین بار این خبر را خواندم.(می خندد) گذشته از این حرف ها باید بگویم واقعا مدیرانی مثل فتح الله زاده مشکلات زیادی را به جان خریدند و از زندگی شان گذاشتند تا تیم محبوب شان سرپا بایستد و مشکلی نداشته باشد.

مدیرعامل سابق پرسپولیس در پاسخ به این سوال که آیا توانسته اید بخشی از مطالبات مربوط به فروش منزل مسکونی خود را دریافت کنید یا خیر بیان داشت: به هر حال قبل از دربی مشکلاتی به وجود آمد و دیدید که تمرین برگزار نشد چون اعضای تیم منتظر دریافت حق و حقوق خود بودند و احساس می شد ما آنها را سر کار گذاشته ایم و بنده هم ناچار شدم منزل مسکونی ام که تنها دارایی زندگی ام بود را در رهن بانک گذاشته و دوبرابر ارزش آن ملک وام دریافت کنم. سر رسید آن وام هم رسید و ملک از سوی بانک مصادره شد. این ملک به نام همسرم بود و به هر حال آن را از دست دادیم و حالا هم مستاجر و اجاره نشین هستیم. اتفاقی که افتاده این است که چند ماه پیش این مطالبات به رسمیت شناخته شد و به ما اعلام شد این مطالبات شما در فهرست بدهی های پرسپولیس قرار گرفته و هر زمان بدهی دیگران پرداخت شد طلب شما هم پرداخت می شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)