وزیر ورزش و جوانان گفت: می‌توانیم با ارسال مدارک استقلال و پرسپولیس امیدوار باشیم که تعلیق برطرف شود.

به نقل از روابط عمومی رادیو ورزش، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در آخرین روز از هفته دولت مهمان برنامه “صبح و ورزش” رادیو ورزش بود.

وی در خصوص کارها و فعالیت‌های جدیدی که در حوزه ورزش در بخش‌های گوناگون انجام شده است، اظهار داشت: من 3 شهریور سال گذشته حکم‌ خود را از حجت‌الاسلام رئیسی گرفتم. در یک سالی که پشت سر گذاشتیم، در هفته‌های اول مطالعه می‌کردیم که چه وضعیتی را تحویل گرفتیم و شاخص‌ها چه بودند. گزارش مطلوبی را نمی‌توانم در این خصوص بدهم، چون قرار است خبرهای خوبی را در هفته دولت به مردم بدهیم. وضعیت موجود را می‌دانستیم، اما در عمل با اطلاعات ما کمی متفاوت بود.

سجادی افزود: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در وزارت ورزش انجام شد، اتمام پروژه‌های نیمه تمام ورزشی بود. شرایطی داریم که اگر کسانی مشارکت کنند و تا 50 درصد سرمایه را بیاورند، می‌توانیم آن را کد دار کنیم و از دولت کمک بگیریم. حدود 800 پروژه را توانستیم به اتمام برسانیم. در هفت ماه، رکوردی زدیم که از 9 سال قبل بیشتر بود.

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: برنامه‌ریزی مهمی که برای همین تابستان قرار دادیم، ساماندهی سواحل و نجات غریق است. اولین‌ بار 200 میلیارد تومان به دستور شخص آقای رئیسی و هیئت دولت تصویب شد. اواخر سال خبری رسید که سواحل برای مردم چه در جنوب و چه در شمال کشور آزادسازی شد. به تبع آن وقتی مراجعه افزایش پیدا کرد، احتمال افزایش خطر بیشتر شد و 200 میلیارد از محل بودجه بحران با هماهنگی وزارت کشور و آقای عباسی که وزیر سابق و معاون وزارت کشور بودند، با همکاری او طرح ما در آنجا مصوب شد و شرایط نجات غریق ما بسیار استاندارد و به‌روز شده است. این البته ادامه دارد و در طول سال نیاز داریم از سواحل مراقبت کنیم.

وی درباره یکی از مهمترین اتفاق‌های مورد اقبال مردم یعنی واگذاری سهام سرخابی‌ها گفت: نماد استقلال باز شد. یک کار کوچک از پرسپولیس مانده که قربان‌زاده در بخش خصوصی، از وزیر اقتصاد، رئیسی و معاون حقوقی به صورت شبانه‌روزی روی آن کار کردند. همه می‌گفتند نمی‌شود، اما شد. قرار است تا 51 درصد در این مرحله واگذار شود. برای پرسپولیس نیز به زودی این اتفاق می‌افتد.

سجادی در خصوص مشکل حضور این دو باشگاه در آسیا تصریح کرد: یکی از اشکالات همین قضایا بود. مالکیت دو تیم مشترک و بحث بدهی و مالیات بود. بحث مالیات برای محافل بین‌المللی مهم است. مالیات‌هایشان تعیین تکلیف شده که چطور پرداخت کنند. اسناد AFC قابل قبول است. متاسفانه بعد از محرومیت، رکن استانداردسازی، الان تعلیق است. قرار است تلاش شود از دی ماه این تعلیق رفع شود. از دی ماه این مدارکی که این دو باشگاه تهیه می‌کنند را می‌توانیم ارسال کنیم و می‌توانیم امیدوار باشیم که تعلیق برطرف شود.

سجادی درباره استخدام قهرمانان ورزشی تصریح کرد: این موضوع هم دستور مقام معظم رهبری و هم مصوبه هیئت دولت و شخص رئیس جمهور است و به فوریت آن را در دستور کار قرار دادیم. مشکل استخدامی بیش از 200 نفر از قهرمانان را حل کردیم.

وی در خصوص گرانی اماکن ورزشی گفت: در رابطه با اماکن دولتی، ابلاغ کردیم که ورزش گران نشود. همین مجموعه ورزشی انقلاب، ورودی‌اش برابر با سال گذشته است. خیلی از اماکن را گفته‌ایم که اگر افزایش هم دارد، منطقی باشد.

وزیر ورزش درباره سفرهای استانی بیان کرد: از جمله کارهایی که از آقای رئیسی الگو گرفتم، 37 سفر استانی در یک سال بود و این امر را ادامه می‌دهم. به رغم فشار سنگین، اما خیر و برکات آن را دیده ام. 90 درصد سفرهای رئیس جمهور را هم علاوه بر این، همراه او رفته‌ام. برخی از قول‌هایی که داده ایم متاسفانه عمل نشده و شرمنده خیلی از نمایندگان هستیم.

سجادی درباره برگزاری جام پرچم گفت: این ابتکار برای یک مسابقه بزرگ طراحی شد و حدود سه هفته است که آغاز شده است. دیروز در کردستان مراسم افتتاحیه آن بود. قرار بود 30 هزار تیم روستایی برای مینی فوتبال شکل بگیرد. 27 هزار تیم شکل گرفت. مینی فوتبال، یک انجمن در کشور دارد و در دنیا فدراسیون خودش را دارد و امیدوارم این فدراسیون در آینده نه چندان دور در ایران افتتاح شود. تقریباً همان گل کوچیک خودمان است.

وی افزود: 27 هزار تیم از جوانان روستایی و در دو بخش آقایان و خانم‌ها تشکیل دادیم. تابستان پرباری را رقم زد. تا حدود 26 مهرماه کارمان تمام می‌شود. قبل از اتمام شهریور هم المپیاد ایرانیان را داریم. برنامه ریزی شده در هفته آخر مهر این المپیاد هم تمام شود که نقش اصلی را آموزش و پرورش انجام شده است.

وی درباره نگاه ویژه به شهرستان‌ها در این دو طرح تصریح کرد: فلسفه برگزاری این رویدادها کشف و شناسایی نخبه‌ها و استعدادها است. بین نخبه و استعداد متفاوت است. هر دو در رویدادها قرار است دیده شوند و هیئت‌ها فعال هستند. مدیران کل ما در سه الی چهار ماه گذشته، دو سمینار گسترده داشتند و جمع قابل توجهی از مدیران کل، معاونین و روسای فدراسیون‌ها و نزدیک به 460 نفر از سراسر کشور آمدند که این برداشت مشترک و نقطه نظرات انجام شود و یکی از این کارها استعدادیابی بود.

سجادی در خصوص هیئت‌ها و فدراسیون‌های ورزشی تصریح کرد: ما حدود 14 هزار هیئت ورزشی در کشور داریم. همچنین 52 فدراسیون بود و الان 53 فدراسیون داریم. در فدراسیون‌ها، چند انجمن جداگانه هم داریم. در رشته کوراش قهرمان آسیا هستیم و مدال زیاد داریم. درخواست این است که یا فدراسیون شود یا انجمن مستقل البته در قانون جدید ورزش، انجمن مستقل پیش بینی شده است.

سجادی عنوان کرد: از مجلس خواهش کرده‌ام و قانون هم دست ما را باز گذاشته‌ است. به انجمن‌هایی که به فدراسیون تبدیل می‌شوند، دو سال وقت می‌دهیم که به یک شاخص برسند و اگر نرسند به انجمن برمی‌گردند.

وزیر ورزش درباره استعدیابی در آموزش و پرورش گفت: یک ارتباط سیستماتیک و تنگاتنگ بین وزارت ورزش و آموزش و پرورش در زمینه استعدادها باید باشد. راهی است که در دنیا ثابت شده است. امروز ورزش در دنیا پایه و اساسش در مدرسه و اماکن ورزشی است که کودکان هستند. صف مقدم آشنا شدن اینها با ورزش، تربیت بدنی و فلسفه آن است. آن جایی که ما باید به آنها یاد بدهیم همین سنین پایین است.

وی افزود: شئون تعلیم و تربیت، قهرمانی و … خاستگاهش در آموزش و پرورش با رویکرد تعلیم و تربیت است. ارتباط فوق العاده خوبی با معاون آموزش و پرورش وجود دارد. هم معاونت قهرمانی و هم با ستاری‌فر‌، برنامه ریزی‌ها و برگزاری المپیادها هماهنگ است. دو وزارت درگیر، همسو و هم‌راستا در طرح تحول دولت است.

سجادی درباره افتتاح کانال صدای ورزش بانوان گفت: این یک واقعه خیلی جالب و خوبی در ورزش بانوان است. همت رسانه ملی هم در این زمینه بود و از معاونت صدا و شبکه ورزش تشکر می‌کنم. در برنامه‌ای که با حجت الاسلام رئیسی هماهنگ کردیم دو ویژگی را دنبال می‌کنیم: 1- استقلال ورزش بانوان 2- خودکفایی ورزش بانوان.

وی ادامه داد: هدف این است بانوان روی پای خودشان بایستند و اماکن و نیروی تخصصی خود را داشته باشند. آنچه تجهیزات و امکانات می‌خواهد خودش برای خودش فراهم کند. ما هم در خدمت ورزش بانوان هستیم.

وزیر ورزش درباره مسیر زندگی‌اش گفت: من 20 سالم که بود برای معلمی ورزش در سال 68 دعوت شدم. من همیشه تشکر می کنم از خدا که معلمی‌ام را در مدارس شاهد شروع کردم. هم اتفاقات زندگی من حاصل پنج سالی است که در خدمت فرزندان شهید بودم و از آنجا 9 سال رئیس هیئت دو و میدانی بنیاد شهید باشم. اردو که می‌رفتیم برنامه‌های مختلفی را با عشق انجام می‌دادیم. رشد خیلی از این عزیزان را در هیئت‌های مختلف دیدیم. وقتی به وزارت ورزش آمدم یکی از فرزندان شهید دکتر صیفی مدیرکل همدان در هیئت ورزش بود.

سجادی در خصوص انتخابات فوتبال اظهار داشت: دیشب یکبار اعلام کردند که انجام نمی‌شود. حدود ساعت 3 الی 4 صبح اعلام کردند که برگزار خواهد شد. من هم بامداد متوجه شدم و خواهش کردم که این نامه را با عنوان بیانیه برایم بفرستند. در این نامه اشکالاتی موجود در هیئت بدوی و مکاتبات با دستگاه‌های قضایی ذکر شده بود. دبیر کل با اشاره به این موارد اعلام کرد که نمی‌توانیم این انتخابات را برگزار کنیم. این باید رسیدگی شود. اینجا وظیفه نظارتی و حاکمیتی ما هست. متعاقباً خبر شفاهی دادند که دو نفر از اعضای هیئت رئیسه با این نامه مخالفت کرده و گفتند که باید انتخابات برگزار شود. در مسیر هم سعی کردم با فدراسیون و حراست ارتباط بگیرم، اما موفق نشدم.

وی در پاسخ به این سوال که توقعش از فدراسیون فوتبال چیست؟ گفت: فوتبال ما در این مقطع، نیاز به یک نظم، انتظام، انسجام، اقتدار و برنامه‌ریزی منسجمی دارد. منتها همه اینها در تعامل با حاکمیت است. در یکی دو دهه اخیر، از زمانی که رئیس وقت سازمان تربیت بدنی علاقه‌مند به شرکت در انتخابات به عنوان رئیس فوتبال بود، اختلافات و بحث فیفا و کمیته انتقالی و اساسنامه‌ای مصوب شد. از آنجا که اوایل تعریف کردند فوتبال برخلاف سایر فدراسیون‌ها نهاد عمومی-دولتی است، و عمومی‌اش را برداشتند و فدراسیون زاویه گرفت و احساس کرد که باید مستقل باشد و بی‌توجه به حاکمیت باشد و کار خود را کند. از طرفی هم بودجه و زیرساخت‌ها و ورزشگاه را از حاکمیت بخواهند، اما حقی برای حاکمیت قائل نیستند.

وزیر ورزش ادامه داد: واقعیت این است که به مجمع خودشان هم پاسخگو نیستند و اقتدار و تعامل با حاکمیت را کم دارند. باید نشان بدهند که تابع نظام جمهوری اسلامی هستند. در بعضی از مواقع هم استانداردهای فیفا را باید رعایت کنیم. در خیلی از کشورها، فدراسیون‌ها اساسنامه خودشان را دارند. به هر ترتیب، اینها انتظاراتی است که به عنوان مثال، فوتبال ایران باید به روز شود. باید سازمان لیگ ما به لحاظ حقوقی تعیین تکلیف شود. اینکه برخی از کشورها لیگ‌شان را به اتحادیه می‌دهند. باید یک دوربین به اتحادیه فوتبال برود و ببیند که اسنادش کجا نگهداری می‌شود.

سجادی تصریح کرد: درباره فوتبال هر چه بگوییم کم است. رشته‌ای است که در حال حاضر به عنوان صنعت در دنیا نام برده می‌شود. اگر دنبال اشتغال هستیم، در فوتبال اشتغال بسیار است. ما نیاز به این انسجام و نظم و کارهای برنامه ریزی شده داریم. حق فوتبال واقعاً این نیست. آموزش VAR از این هفته آغاز می‌شود. شرکت مورد نظر به تایید حراست رسیده است. قرار ما با ماجدی این بوده که از نیم فصل بعدی بتوانیم آن را داشته باشیم. برنامه ریزی ما این است. این را دو هفته پیش در برنامه خبر اول سیما اعلام کرده‌ام.

وی در خصوص 800 طرح نیمه تمام به سرانجام رسیده و 5200 طرح نیمه تمام باقی‌مانده اظهار داشت: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه ورزش، اتمام پروژه‌ها و به دنبال آن افزایش سرانه ورزش است که هم اکنون 0.75 متر و یا 75 سانتیمتر مربع بیشتر نیست. بعضاً در شهرستان‌ها و استان‌ها بالغ بر 90 سانتیمتر مربع رسیده‌ایم. سانتیمتر به سانتیمتر افزایش سرانه ورزش، منابع و مقدمات زیادی می‌خواهد.

وزیر ورزش تصریح کرد: برنامه ما این است که زیر مجموعه شرکت توسعه این پیگیری‌ها را انجام می‌دهد. پیست دوچرخه سواری در مازندران یکی از این موارد است که حدود 24-25 سال بلاتکلیف بوده است. انتظار ما این بود که با بازدیدی که روز پنجشنبه داشتیم، حداقل سربندی می‌شد، زیرا در منطقه‌ای قرار دارد که بارندگی زیاد است و اگر سربندی بشود، سرعت کار بالا می‌رود. ما 4-5 مجموعه مشابه همچون یزد داریم که البته از مازندران جلوتر است. در مازندران استادیوم 6 هزار نفره داریم که نیمه تمام است و ولی در تیر ماه سال گذشته افتتاح شده و در حال حاضر تعطیل است.

وی افزود: رسیدگی حقوقی باید انجام شود. برنامه ما این است که از منابع دولتی، مشارکت مردم، خیرین، مفاد و ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم. خیلی از اماکنی که وزارتخانه‌ها دارند، بلااستفاده است.

سجادی تصریح کرد: به مناسبت هفته دولت حدود 240 پروژه‌ هم در دست بهره‌برداری داریم. در هفته تربیت‌بدنی هم حدود 200 پروژه و در دهه فجر امسال هم بین 500 تا 600 پروژه افتتاح خواهد شد.

سجادی وزیر ورزش و جوانان در خصوص بیمه و پاداش ورزشکاران گفت: پاداش برای همه کادرها و ورزشکاران بسیار مهم است. در زندگی عادی همه پس از چند ساعت فعالیت کنار خانواده هستیم، اما در جامعه ورزش اینگونه نیست. مثل خیلی از مشاغل حساس، مسئولیت‌های ورزشی را خاص و حساس نام‌گذاری می‌کنم. صندوق حمایت از قهرمانان داشته و در نوع پرداخت‌ حقوق و آیین نامه‌های جذب در حال بازنگری هستیم، اما از نظر صندوق، فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک، برنامه‌ریزی به گونه‌ای بود که قدردان زحمات آنان هستیم. در تلاش هستیم تا جلسه‌ای را با حضور رئیس جمهور به جهت توزیع جوایز و قدردانی داشته باشیم.

سجادی درباره تجهیزات تیروکمان بانوان تصریح کرد: در بسیاری از رشته‌ها که نیاز به تکنولوژی داریم، حتما باید از ابزار به روز استفاده کنیم. شعبانی بهار مدیر فدراسیون با حمایت‌های مالی ما و منابع خودشان به فکر تجهیز و تامین هستند. حتی کارخانه‌های ایرانی تولید داخلی دارند.

وی درباره اعزام بیشتر بانوان به مسابقات گفت: برنامه فنی فدراسیون‌ها هم به همین شکل است. از برنامه آنان استقبال و حمایت می‌کنیم. در مذاکره با فدراسیون‌ها حتما این موضوع را پیگیری می‌کنم. نیاز به اعزام ورزشکاران، رویدادهای ملی و رکوردگیری است. اگر انتظار مدال‌های بیشتری داریم باید این کار را انجام دهیم؛ چرا که کمتر از دو سال المپیک پاریس و کمتر از یک سال هم بازی‌های آسیایی را پیش رو خواهیم داشت.

سجادی در پاسخ به این سوال که برای حمایت از اولین مقام‌ها در رشته‌های مختلف چه تدبیری دارید؟ گفت: با معاون بانوان هماهنگی‌هایی از نظر تحصیل، شغل، اردوها و مربی‌ها صورت گرفته است. از ابتدا برنامه‌های مفصلی را برای رئیس جمهور شرح دادم و گفتم اگر زمانی وزیر شده و رای آوردم، برای ورزش بانوان دو اتفاق‌ استقلال و خودکفایی ورزش بانوان رخ می‌دهد. بخشی از خودکفایی این است که تجهیزات به روز نیاز است. آن حمایتی که کاظمی‌پور معاون وزیر ورزش گفت، در این است که ورزشکار بانوان به چه نیاز دارند. همان طور که برای آقایان بهترین وسایل مد نظرمان است، باید برای بانوان هم همین طور باشد. پوشش اسلامی آنان را رعایت کرده و البسه و لوازم متناسب هم برای تهیه کنیم. همه این موارد مطالعه و استانداردسازی می‌خواهد که این در حال انجام است.

وی ادامه داد: اگر برای ورزش آقایان خوب می‌بینیم، باید برای بانوان هم همین باشد. از دیرباز به محل اقامت آقایان خوب توجه شده، ولی پیش از این از محل بانوان کسی سر در نمی‌آورد. حتی در حقوق و مزایا و وضعیت تحصیلی‌شان.

سجادی با اشاره به شأن والای بانوان ورزشکار خاطرنشان کرد: یکی از سرمربیان والیبال برای من تعریف می‌کرد که تعداد لباس‌های بانوان زیاد است. یک زیر لباس و یک لباس اصلی و یک لباس پوشش و زمانی که ورزشکاران را که تشویق می‌کنم و دستم به لباس آنها می خورد، کاملا خیس است. ورزشکاری که به ضوابط و قوانین احترام می‌گذارد، این همتی است که هر کسی نمی‌تواند آن را رعایت کند. با این وجود ورزشکاران ما در چنین شرایطی در حال فعالیت هستند. وقتی پیش رهبر رسیدیم، گفتند افتخار می‌کنم که در دنیا تلاش برای گرفتن این حجاب است، شما این را حفظ کردید، با آن تلاش می‌کنید و روی سکوهای قهرمانی می‌روید. به همین دلیل حمایت ویژه می‌طلبد.

وزیر ورزش و جوانان در پایان یادآور شد: حمایت دولت همیشه بوده است. حمایت از حضور بانوان در ورزشگاه‌ها موج خیلی خوبی را به وجود آورد. آقای رئیسی حمایت کرد و طی گزارشی که در شورای انقلاب فرهنگی ارائه کردیم، در بازی استقلال فضای فرهنگی خوبی حاکم بود. پیشاپیش امیدوارم این اتفاق با حضور و کمک خود این بانوان به خوبی تداوم یابد. این نوع نگاه در دولت جدید بود که به اینجا رسیدیم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)