رقابت‌های فصل جدید درحالی قرار است از دهه سوم مردادماه آغاز شود که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش پیش روی این رقابت‌ها تداخل با برنامه‌های تیم ملی به‌منظور آماده‌سازی شاگردان اسکوچیچ برای حضور در جام‌جهانی باشد.

بر همین اساس درباره این چالش، اتفاقات قبلی و تقویم رقابت‌های پیش‌رو با رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ گفت‌وگوی فرهیختگان با سهیل مهدی را بخوانید.

فصل گذشته سختی‌های زیادی را برای برنامه‌ریزی رقابت‌ها و برگزاری لیگ برتر متحمل شدید. برای فصل جدید چه تضمینی وجود دارد که برنامه‌ها به‌خوبی پیش برود؟
فصل‌به‌فصل نوع مشکلات و فشاری که می‌آید و جنس متفاوت است. در فصل پیش‌رو فشاری که داریم به برگزاری جام‌جهانی مربوط می‌شود تا جایی که نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر بسیار فشرده دنبال خواهد شد و اگر برنامه‌های تیم ملی بیشتر از ایام فیفادی باشد، این فشردگی بیشتر هم خواهد شد. اگر هم وارد بحث برگزاری مسابقات بدون توجه به جام‌جهانی بشویم با مشکلات دیگری مواجه خواهیم شد که عملا این موضوع نشان می‌دهد توجه یا بی‌توجهی به جام‌جهانی برای ما در امر برگزاری مانند یک شمشیر دو دم است. درواقع یا باید برای جام‌جهانی از هفته دهم تا دوازدهم رقابت‌ها را تعطیل کنیم و بعد از جام‌جهانی قطر دوباره رقابت‌ها از سر بگیریم و در ادامه برای نیم‌فصل تعطیلات داشته باشیم یا برنامه‌ریزی دیگری داشته باشیم که بحث اول نمی‌تواند خوشایند تیم‌ها باشد، از این‌جهت که می‌خواهند شرایط بدنی بازیکنان خود را حفظ کنند.

البته اولویت‌های تیم ملی و کادر فنی این تیم هم مهم هستند دیگر.
بله، درست است و ازیک‌طرف هم همین بحثی را داریم که اشاره کردید، این منافع و اولویت‌ها خط قرمز ماست و برای همه ما ایرانی‌ها شرایط و وضعیت این تیم مهم است و باید وضعیتی را فراهم کنیم که تیم ملی بتواند در جام‌جهانی بهترین نتیجه را بگیریم. بنابراین اگر بخواهیم برنامه‌ریزی سرمربی تیم ملی را لحاظ کنیم که حتما لحاظ می‌کنیم این موضوع هم در برنامه‌ریزی برای رقابت‌های لیگ برتر یک چالش جدید و فشردگی خاصی ایجاد می‌کند که در وهله اول نتیجه آن برمی‌گردد به تیم‌هایی که ملی‌پوش ندارند و در وهله بعدی همه تیم‌ها چون در نفس عمل این موضوع برای همه تیم‌ها صدق کرده و در شرایط کلی هیچ فرقی نمی‌کند.

البته به‌نظر می‌رسد بعد از جام‌جهانی در نیم‌فصل دوم زمان خوبی را برای ادامه برنامه لیگ داریم.
بله، چون تقویم فصل جدید را به‌موقع شروع می‌کنیم. اگر در هر شرایطی بتوانیم نیم‌فصل اول را تمام کنیم بعد از رقابت‌های جام‌جهانی بافاصله مناسب‌تر و نگرانی کمتری می‌توانیم لیگ را به پایان برسیم، حتی اگر جاهایی هم مسائل بیرونی باعث شود تقویم ما جابه‌جا شود چندان خللی به برنامه‌ریزی ما وارد نمی‌کند، چون بعد از بازی‌های قطر، فرصت ما برای ادامه رقابت‌های لیگ برتر بد نیست. با همه این تفاسیر این بزرگ‌ترین چالش فصل پیش روی ماست.

لیگ گذشته در شرایطی به پایان رسید که 3 تیم در هفته پایانی حاضر به رقابت با حریفان خود نشدند. بهتر نیست جرایم تنبیهی بیشتری وضع شود تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم و تیم‌ها حساب بیشتری ببرند؟
این موضوع برمی‌گردد به وظایف واحدها و کمیته‌های مختلف. کمیته مسابقات فقط برگزاری مسابقات را برعهده دارد و تنبیهات و محرومیت‌ها چه به‌لحاظ نقدی یا غیرنقدی یا هر شکل دیگری برعهده ارکان قضایی فدراسیون فوتبال است. ما گزارش خود را تقدیم این کمیته‌ها می‌کنیم اما شاید دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود باید به‌روزرسانی و تنبیهات شدیدتر شود، چون می‌دانم ارکان قضایی هم همیشه نهایت همکاری را با کمیته مسابقات داشته‌اند و شاید دستورالعمل‌ها یک مقدار قدیمی هستند و نمی‌شود مجازات بیشتری را در این خصوص برای تیم‌ها لحاظ کرد. این موضوع می‌طلبد تا در فرصت باقی‌مانده و در فضای پیش رو قبل از شروع لیگ، دستورالعمل‌های انضباطی هم ان‌شاءالله بازدید و بازبینی شود و متناسب با مشکلات روز به‌روزرسانی شود. مشکلات امروزی که داریم شاید طی 10 سال گذشته با آنها برخوردی نداشته‌ایم اما امروز شکل مسائل انضباطی یک مقدار تغییر کرده است. مسائلی مانند عدم حضور تیم‌ها یا حرکت‌هایی که روی نیمکت‌ها صورت می‌گیرد که در گذشته کمتر شاهد این دست از مسائل بودیم یا مسائلی مانند بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها که روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

هفته پایانی لیگ گذشته به‌خاطر اتفاقاتی که افتاد خیلی اذیت شدید.
تقریبا بله.

بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان چالش زیادی را ایجاد کرد. از آن دوران ناگفته‌ای باقی‌مانده؟
هفته‌های آخر چون به‌روزهای فیفا منتهی شد و آن بحث گردوغبار و آلودگی به‌طور ناگهانی کشور را فراگرفت؛ مسائل زیادی را مورد نوسان قرار داد و بالانس زمانبندی برنامه‌های ما را خیلی به هم زد اما به این موضوع هم نگاه کنیم که ما لیگی را که با این همه فشردگی و موارد بیرونی و غیرقابل‌کنترل به تقویم مسابقات تحمیل شد را با 4-5 روز تاخیر به‌پایان رساندیم. خیلی از پروژه‌ها در اصناف و گروه‌های کاری دیگر می‌بینیم که بر اثر خیلی از شاخصه‌های تعیین‌کننده مانند شرایط اقتصادی و اجرایی با تاخیر بیشتری مواجه می‌شوند اما ما علی‌رغم مشکلات زیادی که خودمان و تیم‌هایمان داشتند با این مقدار تعویق که در یک‌فصل فوتبالی، این چند روز به‌واقع هیچ به شمار می‌روند. برخی تیم‌های ما در فصل گذشته خیلی از زمین‌ها برای خودشان نبود، زیرساخت ایاب و ذهاب پروازها و جاده‌ای به‌خاطر شرایط گردوغبار دستخوش یک‌سری مسائل شده از سوی دیگر کرونا هتل‌ها را به ظرفیت‌های محدودی رساند و موارد و مشکلاتی از این قبیل که خیلی زیاد بودند، با وجود این توانستیم با حداقل تاخیر یعنی حدود 4 روز درنهایت تقویم مسابقات را به پایان برسانیم. این موضوع ادعا نیست اما می‌تواند یک پوئنی باشد که البته دیگران باید عملکرد سازمان لیگ در قبال برگزاری و زمانبندی مسابقات را قضاوت کنند. اما به‌هرحال ما سعی می‌کنیم برای فصل جدید از هر لحاظ بهتر هم بشویم.

با زیاده‌خواهی تیم‌های مدعی از مسئولان برگزاری که فصل گذشته هم چالش‌های زیادی را به وجود آورد، چطور کنار می‌آیید؟
این موضوع را قضاوت نمی‌کنم چون همه تیم‌ها برای ما عزیز هستند و درباره این جمله که به کار بردید من نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم. نمی‌دانیم تیم‌ها چه دورانی را سپری کرده و چه شرایطی را داشته‌اند و شاید از بیرون نشود مساله ای را قضاوت کرد. بنابراین به همه تیم‌هایمان در تمامی لیگ‌ها نه‌تنها لیگ برتر احترام می‌گذاریم. این مشکلاتی که به آنها اشاره می‌کنید فقط به لیگ برتر مختص می‌شود و اگر به لیگ‌های زیرگروه نگاه کنید، باشگاه‌ها مشکلات به‌مراتب بیشتری دارند که به هر سختی و دشواری که هست دارند آنها را جمع‌وجور می‌کنند. به همین دلیل ما سعی می‌کنیم که به همه تیم‌ها در همه لیگ‌ها از لیگ برتر تا لیگ دسته سوم احترام بگذاریم و امیدوارم که هرچه زودتر مشکلات‌شان برطرف شود.

برای جمع‌بندی برنامه‌های تیم ملی چه زمانی با سرمربی تیم ملی نشست خواهید داشت؟
درخواست کردیم یا اطلاعات را به ما بدهند یا نشستی داشته باشیم که امیدواریم به‌زودی این موضوع انجام شود.

برای زیرساخت تیم‌ها فکری کرده‌اید تا شاهد خانه‌به‌دوشی تیم‌ها در فصل بعدی نباشیم؟
مثل پارسال موارد را بررسی کرده و درباره نواقص به باشگاه‌ها تذکر می‌دهیم اما بپذیریم که یک ورزشگاه برای به‌روزرسانی و تکمیل شدن زمان لازم دارد. خوشحالیم که برای ورزشگاه شهید وطنی این اتفاق افتاد و امیدواریم برای فصل جدید این ورزشگاه به آغاز رقابت‌ها برسد. شهرخودرو هم بیشتر مشکل میزبانی داشت تا زمین مسابقه. امیدوارم در فصل جدید در این زمینه با کمترین مشکل مواجه شویم. در هر صورت در سطح کشور به خاطر قدیمی بودن زیرساخت، استادیوم‌های کاملی نداریم و بازسازی هم زمان‌بر است که فکر می‌کنم تا مدت‌ها شاهد مشکلاتی برای میزبانی تیم‌ها باشیم.

قرعه‌کشی لیگ برتر چه زمانی برگزار می‌شود؟
هفته آینده زمان این رویداد را هم اعلام می‌کنیم. زمان قرعه‌کشی مشخص نیست اما پیش‌نویس فصل جدید را به‌صورت کامل داریم.

موضوع سهمیه کشور ایران در لیگ قهرمانان برای فصل بعدی این رقابت‌ها بالاخره چه زمانی مشخص می‌شود؟
باید یک الگویی داشته باشیم تا براساس آن نمایندگان ایران را انتخاب کنیم، چون دور بعدی این رقابت‌ها به شکلی هست که دو فصل لیگ قهرمانان در یک‌فصل خلاصه می‌شود. بنابراین این الگو باید به‌صورتی باشد که توسط کمیته صدور مجوز حرفه‌ای رسیدگی و بررسی‌شده و درنهایت به هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال ارسال شود تا هیات‌رئیسه تا قبل از آغاز لیگ در این مورد تصمیم‌گیری نهایی را انجام داده و این بسته را نهایی کند.

چیزی تا آغاز لیگ بعدی باقی نمانده است. چرا خبری از تعیین‌تکلیف این موضوع نیست؟
فکر می‌کنم کمیته صدور مجوز حرفه‌ای درحال بازبینی عملکرد برنامه‌هایش است که هر زمان این موضوع انجام شود این نکته را حتما در دستورکارش قرار خواهد داد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)