پرسپولیس نیوز : مدیر مسوول روزنامه وطن امروز گفت: مقوله اخلاق در ورزش و رسانه‌های ورزشی نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی دارد. آنچه به آن نیاز داریم مدیران قوی و رسانه‌های قدرتمند هستند.

 به گزارش سایت باشگاه پرسپولیس، محمد آخوندی صحبت‌های خود در نشست تخصصی اخلاق در ورزش را اینگونه آغاز کرد: در نشستی که مقام معظم رهبری با ورزشکاران داشتند، هم هشدار و هم گلایه وجود داشت. وقتی کار به گلایه می‌کشد باید بیشتر توجه کرد. ایشان گفتند؛ بعضی در حال تخریب فضای ورزشی هستند. در صحبت‌هایی که امروز مطرح شد، نکات مثبت زیادی مطرح گردید اما اجازه بدهید به خلاء‌ها و کمبودها هم توجه کنیم.

وی افزود: من هم رسانه‌ای بوده‌ام و هم مدت‌ها به عنوان مسوول در ورزش حاضر شدم. با توجه به اینکه در همین باشگاه پرسپولیس هم مسوول بوده‌ام، دیدم ما روزنامه‌هایی مثل «پیروزی» داریم که مسائل اخلاقی را رعایت کرده است یا روزنامه‌ای مثل «خبر ورزشی» را هم می‌توانم مثال بزنم، رسانه‌های کمی نیستند و البته خبرگزاری‌ها به دلیل وسواس حرفه‌ای بیشتری، دقت نظر بیشتری هم دارند اما در آنجایی که مشکل داریم باید یک آسیب‌شناسی بکنیم.

آخوندی تصریح کرد: یکی از مشکلات، کمبود نیروهای متخصص در هر دو زمینه ورزش و رسانه‌ها است. البته در سال‌های اخیر توجه بیشتری به این موضوع شده است و خوشحالیم که دانشگاه پرسپولیس هم قصد دارند از ترم آینده، رشته روزنامه‌نگاری ورزشی را وارد دوره‌های خود کند. همین اقدام حرکتی در مسیر تعلیم اخلاق در رسانه‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که ما بیش از اندازه و ظرفیت ورزشی و فوتبال، رسانه‌های ورزشی داریم و حقیقت این است که کیفیت را فدای کمیت کرده‌ایم. نکته بعدی عدم نظارت لازم است. به شکلی که نوشتن هر مطلبی مسوولانه باشد. از سوی دیگر چه فرقی بین یک رسانه اخلاق‌گرا و یک رسانه زرد وجود دارد که چنین رفتاری را ترویج کند.

محمد آخوندی خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم دیگر‌، حضور مدیران ضعیف است. مدیرانی که برای کم کردن از انتقادها وا می‌دهند و با رسانه‌ها قرارداد می‌بندند و همین کار آنها هم دیگر مدیران و هم رسانه‌های دیگر را ترغیب به انجام چنین رفتاری می‌کند. در این شرایط رسانه‌ها هم مشکلات ریز و درشتی دارند. هزینه‌های سنگین تاثیر بدی گذاشته است و باعث سفارش پذیری شده است. در اینجا نقش دولت برجسته می‌شود.

مدیر کل سابق روابط عمومی سازمان تربیت بدنی همچنین تصریح کرد: شاید این حرف من باعث ناراحتی بسیاری شود ولی من فکر می‌کنم صدا و سیما بیشترین مخاطبان را دارد. حالا اگر رسانه‌های دیگر اشتباه کنند، صدا و سیما قدرت درست کردن شرایط را دارد اما وقتی طبق فرموده مقام معظم رهبری، یک موضوع کوچک به بهانه‌ای برای به جان هم افتادن افراد تبدیل می‌شود، دیگر اسیر فضای رسانه‌های زرد می‌شویم. البته اکثر نیروها در رسانه‌ها، بویژه صدا و سیما برخلاف این مسیر حرکت می‌کنند ولی به هر حال با چنین رویکردهایی روبرو هستیم و من اعتقاد دارم صدا و سیما وظیفه بسیار خطیری در اصلاح شرایط دارد.

سردبیر خبر ورزشی: مردم به دنبال پند و نصیحت نیستند، نباید راه را اشتباه برویم

 سردبیر روزنامه خبر ورزشی گفت: مردم تمایل ندارند که نصیحت و درس اخلاق بشنوند، رسانه‌های ورزشی می‌توانند با پرداختن به رفتارها، به اخلاق بپردازند و به این منظور باید رفتارهای اخلاق‌مدارانه در محیط ورزش و فوتبال اتفاق بیفتد.

 علی جوادی که در اولین نشست تخصصی اخلاق در رسانه‌های ورزشی سخنرانی می‌کرد، افزود: نکته مهمی است که ببینیم اخلاق در ورزش چگونه تعریف می‌شود و در شرایطی که اخلاق در جامعه طی چند سال اخیر سقوط آزاد کرده است، از ورزش چه انتظاراتی داریم. از نگاه من، رسانه‌ها در اخلاق از جهتی پیشرفت کرده‌اند. در سال‌های نه چندان دور خبرنگاران و رسانه‌های  پاک محدود بودند اما اکنون برای پیدا کردن آنها نیازی به جستجو ندارید.

جوادی گفت: اتفاقات دیگری هم داشتیم، مثلا یکی از اساتید روزنامه نگاری چند روز قبل به من گفت: وقتی پنالتی آخر پرسپولیس در جام حذفی خراب شد من نگران صندلی‌های ورزشگاه و شیشه‌های اتوبوس‌ها بودم ولی هیچ اتفاقی نیفتاد. من هر چند اعتقاد دارم تا نهادینه شدن چنین رفتاری کار زیادی پیش رو داریم اما به هر حال اتفاقاتی روی داده است.

وی ادامه داد: سکوها زمانی خریداری می‌شدند و در همان زمان اتفاقات ناگوار فرهنگی روی داد. این اتفاقات تاثیر خود را در جای دیگری می‌گذارد، مثلا یک بوقچی با مشت به صورت اسطوره یک باشگاه می‌کوبد ولی حالا می‌بینیم در پرسپولیس ظرفیت‌های جدیدی برای فوتبال بوجود آمده است.

علی جوادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشکلات پیش روی رسانه‌ها اشاره کرده و می‌گوید: در شرایط فعلی تمام رگ‌ها و حتی مویرگ‌های روزنامه‌ها بسته شده است. هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد و من وقتی همه راه‌ها را بسته می‌بینم چطور می‌توانم روی کار فرهنگی تمرکز کنم، در حالی که نه در نزد خوانندگان و مردم و نه در نزد مسوولان خریدار ندارد.

از سوی دیگر فراموش نکنیم، مردم از وضع و درس اخلاق خسته شده‌اند. اجرای چنین تفکری درست نیست. مردم در رسانه‌های ورزشی مطالبات دیگری دارند. اگر قرار است کاری انجام شود باید غیر مستقیم باشد. رفتار اخلاقی یک ورزشکار بیشتر از چند صفحه مطلب درباره اخلاق تاثیر می‌گذارد.

سردبیر روزنامه خبر ورزشی تصریح کرد: شما اول باید بتوانید مخاطب را جذب کنید. چه برای اینکه ادامه حیات بدهید و چه برای اینکه حرف شما را بشنود. پس ما نباید در پیدا کردن راه و راهکار دچار اشتباه بشویم. من رسانه می‌توانم اخلاق مهدی مهدوی‌کیا را در مقابل بی‌اخلاقی انجام شده در قبال او برجسته کنم. این بازتاب بیشتری دارد ولی اول باید یک حرکت اخلاقی و تاثیرگذار اتفاق بیفتد تا رسانه به آن بپردازد.

 

اخلاق را باید در نگاه کردن به دور دست جستجو کنیم/ دکتر صدر: فوتبال و رسانه‌ها جور همه را کشیده‌اند

   دکتر حمیدرضا صدر اولین سخنران نشست تخصصی اخلاق در رسانه‌های ورزشی در دانشگاه پرسپولیس بود که امروز به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخت.

 وی صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد؛ در وهله اول باید بگویم من اولین بار است که در این مکان حاضر می‌شوم و باید بگویم برد و باخت‌ها می‌آیند و می‌روند اما چنین اقداماتی باقی می‌ماند و جای مسائل فرهنگی در فوتبال ما خالی است.

او سپس با یاد کردن از همایون بهزادی که این روزها در بیمارستان به سر می‌برد، گفت: ماهیت رسانه با گذشته فرق کرده است. وقتی من 12 ساله بودم برای ما رسانه به رادیو ختم می‌شد و گزارش‌های عطاءا… بهمنش را در ذهنمان تصویر سازی می‌کردیم و بهزادی و شیرزادگان قهرمان‌های آن دوران من بودند اما اکنون رسانه مقوله‌ای بسیار فراگیر است. اخلاق در ورزش فقط به این معنی نیست که خوب باشیم. اخلاق را باید در نگاه کردن به دور دست و شکیبایی جستجو کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: من باید از رسانه‌ها دفاع کنم. آنها الان بار سنگینی را به دوش می‌کشند و جبران کاستی‌ها دیگر را می‌کنند. من به موسیقی‌ها که گوش می‌دهم و به قلب‌هایی که نگاه می‌کنم، می‌بینم ما در حال از دست دادن جوان‌هایمان هستیم. آنها به سمتی می‌روند که به ما تعلق ندارد و تنها حوزه‌ای که هنوز جوان‌ها برای خود ما مانده‌اند ورزش است. فوتبال و رسانه‌های فوتبال بهای کاستی‌های بخش‌های دیگر را تقبل کرده است، بدون آنکه به آنها بهای لازم داده شود.

صدر خاطر نشان کرد: الان تاثیر مجادلات سیاسی را هم در ورزش می‌بینیم، تاثیر مسائل اقتصادی را هم می‌بینیم و رسانه‌های فوتبال باید همه اینها را به دوش بکشند و هوای فرهنگ را هم باید داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: ما اول باید ببینیم منظور از اخلاق چیست؟ اینطور نیست که نقد کردن بداخلاقی باشد اما در مقابل نقد شاهد بد اخلاقی‌ها هستیم. بچه خوب، بچه‌ای نیست که فقط چشم بگوید، ما از رسانه‌ها توقع داریم، در حالی که مجاورت ما در تمام ابعاد فرهنگ ستیز شده است. فوتبال بازتابنده سایر مسائل جامعه است و رسانه هم بازتابنده مسائل فوتبال است. رسانه ورزشی چاره‌ای جز انتقال آنچه وجود دارد، نخواهد داشت و شاید بتواند با ظرفیت‌هایی، مسائل را بهتر منتقل کند اما اینطور نیست که کنار ساحل بنشیند و فقط موج را نگاه کند و این به معنای آن نیست که رسانه‌ها سوار بر موج هستند بلکه باید با این موج همراه شوند.

پیشکسوت رسانه‌های ورزشی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: به نظر من آش مسائل اخلاقی در ورزش ما آنقدرها هم شور نیست. باید به سایر کشورها نگاه کنیم. مثلا به تبانی در فوتبال ایتالیا نگاه کنید یا مباحث نژادپرستی که در فوتبال ایتالیا وجود دارد. همین چند روز قبل طرفداران تیم‌ها در سطح شهر استانبول به جان هم افتادند یا در کرواسی می‌بینیم جدال طرفداران دو تیم تا حد جنگ نژاد و داخلی بالا می‌گیرد. ما با این مسائل روبرو نبوده‌ایم. از سوی دیگر اشتباه بزرگ این است که مخاطب فوتبال را فقط تماشاگران داخل ورزشگاه می‌بینیم، در حالی که بخش اصلی مخاطبان دیده نمی‌شوند که رفتارهای کاملا منطقی و فرهنگی دارند و خیلی بهتر از سایر عرصه‌ها عمل می‌کنند.

 

سردبیر ورزشی خبرگزاری تسنیم: نباید از رسانه‌ها انتظار خودسانسوری داشت
  سردبیر ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: به بهانه اخلاق نباید از رسانه‌ها توقع خودسانسوری داشته باشیم چون رسانه‌ها در مقابل مخاطبان خود تعهدات اخلاقی دارند و مشکل اصلی باید بین مدیران، مربیان و ورزشکاران حل شود.

محسن اثیمی که در نشست تخصصی اخلاق در رسانه‌های ورزشی دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کرد با اشاره به مطلب فوق افزود: وقتی از اخلاق صحبت می‌کنیم باید ظرفیت‌های اجتماعی را هم در نظر بگیریم. فوتبال ظرف بزرگی است که طیف بزرگی از افراد را در بر می‌گیرد و به همین دلیل مسائل بزرگتر جلوه می‌کند. در هیچ عرصه دیگری شاهد چنین شرایطی نیستیم.
وی گفت: در فوتبال برخلاف سایر عرصه‌ها، یک حرکت کوچک تا مدت‌ها در ذهن همه می‌ماند و در این شرایط این مدیران، مربیان و ورزشکاران هستند که باید مراقب باشند چه می‌گویند و چگونه رفتار می‌کنند نه اینکه هر کس هر طور خواست رفتار کند و بعد از رسانه بخواهیم سانسور کند. این برخلاف اخلاق حرفه‌ای است. وقتی مدیری الفاظ نامناسب به کار می‌برد موظف به اطلاع رسانی هستیم. در نهایت می‌توانیم کمی آن را تلطیف کنیم.
وی ادامه داد: جامعه ما رسانه زرد را می‌پسندد، ولی من اگر صرفا سراغ اخلاق بروم از کارم باز می‌مانم، در رقابت جام می‌مانم. مخاطبی برای من باقی نمی‌ماند. در این شرایط اصلا تاثیر گذار نخواهیم بود که بخواهیم کار اخلاقی انجام بدهیم یا ندهیم. مردم ما چنین مساله‌ای را نمی‌پذیرند، در واقع ما نمی‌توانیم به شکلی عمل کنیم که با ظرفیت اجتماعی ما سازگار نباشد. آنچه باید روی آن کار شود، آموزش است و اینکه افراد در هر جایگاهی برخورداری مناسب و اخلاق‌مدارانه داشته باشند.

 

خسروی: نه برای ورود به رسانه‌ها فیلتر و آموزش می‌گذاریم نه برای ورود مدیران و ورزشکاران
سردبیر ورزشی خبرگزاری مهر گفت: برای تحکیم اخلاق در ورزش و رسانه‌ها به ایجاد آموزش و فیلتر هم برای ورود افراد به رسانه‌ها و هم برای ورود افراد به ورزش نیاز داریم.

 رضا خسروی که در نشست تخصصی اخلاق در رسانه ورزشی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه شرایط کنونی ناشی از عدم حرکت نظام‌مند است، خاطرنشان کرد: مقوله اخلاق در رسانه‌ها و ورزش را نمی‌توان در یک روز مورد بحث و بررسی قرار داد. ما باید مشکل را در سه دسته بررسی کنیم. اگر اتفاقی می‌افتد حداقل یکی از این دسته‌ها در آن نقش دارند که شامل تماشاگران، بدنه اصلی ورزش اهم از مدیران، مربیان و ورزشکاران و رسانه‌ها هستند.
عضو هیأت رئیسه انجمن ورزشی نویسان کشور تصریح کرد: آنهایی که در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند، همانهایی هستند که در راهپیمایی 22 بهمن حضور دارند. پس تفاوت رفتارها از کجا ناشی می‌شود؟ ما ورزشکاران و مسوولان چه می‌کنیم که آدم‌های آرام و منطقی در ورزشگاه‌ها ناآرام می‌شوند.
وی ادامه داد: من اعتقاد دارم باید کار را از باشگاه‌ها شروع کنیم. این مدیران، مربیان و ورزشکاران هستند که با صحبت‌ها و رفتارهای خود روح کلی ورزش را رقم می‌زنند. مثلا بعضی مدیران از خارج فضای فوتبال که می‌آیند، همان برخوردها را می‌آورند، در حالی که اینجا یک محیط متفاوت است و این مساله مشکل ساز می‌شود.
خسروی تصریح کرد: ما از سوی دیگر باید بپذیریم که بویژه در چند سال اخیر درهای ورود به رسانه‌ها کاملا باز بوده است و افراد بودن هیچ فیلتر یا آموزشی تجربی یا آکادمیک وارد این فعالیت می‌شوند و آنگاه در مواجهه با بازیکنانی که آنها هم آموزشی ندیده‌اند، چالش‌ها شروع می‌شود. از سوی دیگر باشگاه‌ها هم روی ادبیات و رفتار مدیران و ورزشکاران کار نمی‌کنند. آنجا هم فیلتر وجود ندارد و با این رویه طبعا مسائل اخلاقی در ورزش دچار نقصان خواهد شد.
خسروی در پایان تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم روند فعلی رو به بهبود حرکت کند باید در تمام عرصه‌ها فعالیت موازی را آغاز کنیم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)