رييس سازمان صدا و سيما پس از مدت‌ها در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌هاي آن‌ها پاسخ داد.

ضرغامي بر پرداخت نكردن مبالغ نجومي در پخش رقابت‌هاي فوتبال تاكيد كرد؛ ‌پخش مناظره در انتخابات سال آينده، راه‌اندازي شبكه گردشگري و شبكه مشترك ايران، افغانستان و تاجيكستان و شكايت سازمان صدا و سيما از ساير رسانه‌ها از محورهاي ديگر صحبت‌هاي ضرغامي در جمع خبرنگاران بود.

 

رييس سازمان صدا و سيما، همچنين شايعه‌ي اختلاس مالي در اين سازمان را تكذيب كرد.

 

*** صدا وسيما اجازه ندارد رقم‌هاي نجومي براي يك بازي پرداخت كند

 

ضرغامي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، درباره‌ي پخش بازي‌هاي فوتبال و عدم خريد برخي بازي‌ها ملي توسط سازمان صداوسيما، گفت: هر بازي قيمتي دارد. خيلي از اوقات رسانه ملي بيش از قيمتي كه بايد براي يك بازي پرداخت كند، پرداخت مي‌كند. اما ممكن است در ادامه دلال‌هايي بخواهند از جيب ملت‌ و بيت‌المال مبالغي بيشتر از چيزي كه حقشان است مطالبه كنند. بودجه‌ي صدا وسيما بودجه دولتي و بيت‌المال است و صداوسيما حق ندارد رقمي چندين برابر و حتي چندين ده برابر نسبت به قيمت واقعي يك بازي پرداخت كند. ما اجازه‌ي چنين كاري را به لحاظ قانوني و شرعي نداريم.

 

او ادامه داد: متاسفانه بعضي از افراد در داخل به گونه‌اي برخورد مي‌كنند كه آنهايي كه در خارج از كشور هستند فكر مي‌كنند حتما اين بازي بايد پخش شود؛ بنابراين يك بازي كه قيمتش مي‌تواند پنج ميليون باشد با فضاسازي برخي دوستان و همكاران رسانه‌يي ممكن است به 100 ميليون تومان و با يك فضاسازي ديگر به 10 ميليارد تومان برسد. اين كه رسانه‌ها، بدون اطلاع، جاهلانه و ناشيانه به اين مساله دامن مي‌زنند باعث مي‌شود يك دلال 10 برابر قيمتي كه ارزش يك بازي است را اعلام كند.

 

ضرغامي خطاب به رسانه‌ها نيز گفت: رسانه متعهد بايد اين مساله را تجزيه و تحليل كند و شما بايد از ما بخواهيد كه رقم‌هاي بسيار نجومي را كه اصلا شايسته يك بازي نيست پرداخت نكنيم.

 

*** شايعه اختلاس را تكذيب مي‌كنم

 

 ضرغامي كه در حاشيه مراسم اختتاميه جشنواره راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي سخن مي‌گفت، شايعه مربوط به اختلاس مالي در سازمان صداسيما را تكذيب كرد.

 

او تاكيد كرد: در مورد صدا و سيما ممكن است انواع و اقسام حر‌‌ف‌ها زده ‌شود كه هيچ‌گونه سنديتي در مورد هيچ يك از اين شايعات وجود ندارد و من همه‌ي اين‌ها را تكذيب مي‌كنم. توصيه من اين است كه در مورد هر دستگاهي اگر شبكه‌هاي بيگانه ـ شبكه‌هايي كه از دشمن جيره و مواجب مي‌گيرند ـ مدعي چيزي مي‌شوند، وظيفه رسانه‌هاي متعهدد اخلي اين است كه مقابله كنند.

 

 

*** رسانه‌ ملي اشتباه شخصيت‌هاي برجسته ديني و سياسي را اصلاح مي‌كند

 

رييس سازمان صدا و سيما در بخش ديگري از پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران، درباره‌ي نظارت سازمان، بر برنامه‌هاي روي آنتن توضيح داد: مجموعه نظارتي سازمان، همه توليدات را در حوزه مختلف بررسي مي‌كند. بسياري از انتقادات هم كه به خصوص در فضاي هنري كشور براي سخت‌گيري‌هاي نظارتي نسبت به ما انجام مي‌‌گيرد و متاسفانه رسانه‌ها خيلي از آن‌ها را منعكس مي‌كنند به همين دليل است. چه يك نيرو متعهد و حزب‌اللهي باشد و چه نيرويي كه چنين ادعايي نداشته باشد، شامل اين نظارت قرار مي‌گيرد.

 

ضرغامي خاطرنشان كرد: مجموعه‌ نظارتي ما در مورد هر كس اثري را توليد مي‌كند، سخت‌گيري مي‌كند؛ بحث‌هاي اسلامي، اجتماعي، عقيدتي و قومي بحث‌هاي مهمي هستند كه با سخت‌گيري فراوان صورت مي‌گيرد. ما 160 شبكه راديويي و تلويزيوني داريم، حجم توليدات رسانه ملي فوق‌العاده است. هيچ رسانه‌اي در دنيا به اندازه صدا و سيماي جمهوري اسلامي با همه ويژگي‌هاي نظارتي كه دارد، برنامه توليد و پخش نمي‌كند.

 

او در ادامه به اصلاح سخنان شخصيت‌هاي سياسي و ديني از سوي سازمان صداوسيما اشاره كرد و افزود: خيلي پيش مي‌آيد كه يك شخصيت برجسته ديني يا سياسي يا حتي تريبون نماز جمعه، مطلبي را گفته‌ و بلافاصله با ما تماس گرفته و گفته اين مطلب را اشتباه گفتم؛ از ما درخواست كرده در تكرار، ان را اصلاح كنيم. بعضي مواقع اشتباهات بسيار جزيي مي‌تواند در سطوح بالا، صورت بگيرد كه در صدا و سيما اصلاح مي‌شود.

 

ضرغامي ادامه داد:‌ ممكن است در برنامه‌اي هم سوء برداشت شود يا اشكال خاص به وجود آيد مثل ترجمه‌اي كه در مورد صحبت‌هاي مرسي بود. هيچ كس نگفت اين همه ترجمه به زبان‌هاي زنده دنيا حتي به زبان فارسي در اين گستردگي پخش شده اما در يك جا يك شبكه به دليل اين كه ترجمه اصلي قطع شد اشتباه كرد و با آن برخورد هم شد، اما سوژه‌اي براي رسانه‌هاي بيگانه شد.

 

 

*** چارچوب شبكه گردشگري در آينده بيشتر مشخص مي‌شود

 

بحث‌هاي مربوط به شبكه گردشگري، از ديگر مواردي بود كه رييس سازمان صداوسيما درباره‌ي آن توضيح داد. ضرغامي در اين‌ زمينه گفت:‌ صحبت‌هايي مشترك با معاون رييس جمهوري در امور گردشگري انجام شده است. هفته قبل ما و مديران مربوطه جلسه مشتركي داشتيم بعد از اين جلسه قرار شد گروه كارشناسي مشترك دو طرف راجع به اين شبكه گفت‌وگوي بيشتري كنند و زمينه‌هاي همكاري را بيشتر روشن كنند. فعلا طرحي ارائه داده‌ايم.

 

او تاكيد كرد: شبكه «شما» به خاطر قابليت‌هايي كه دارد به نام شبكه گردشگري مطرح شود تا در بخش زيادي از محتوايش به مجموعه اموري كه به گردشگري مربوط مي‌شود بپردازد. در جلسه‌اي كه داشتيم به 13 محور رسيديم؛ معرفي آثار تاريخي، طبيعت ايران، امكانات اقامتي و برنامه‌‌هاي مستند از جمله محورهاي اين شبكه خواهند بود.

 

رييس سازمان صداوسيما، همچنين با اعلام اين‌كه در آينده‌ي نزديك، چارچوب كارهاي مربوط به اين شبكه مشخص مي‌شود، ابراز اميدواري كرد كه با همكاري مشترك و اشتراك امكانات بتوانيم گردشگري را به طور جدي پي بگيريم.

 

ضرغامي درباره‌ي تاسيس شبكه مشترك بين ايران، افغانستان و تاجيكستان نيز گفت: براي راه‌اندازي شبكه مشترك ايران،‌ افغانستان و تاجيكستان آمادگي نسبي داشتيم. در مورد محتواي مشترك بين ايران، افغانستان و تاجيكستان نقطه نظراتي داشتيم. آمادگي نسبي هم براي راه‌اندازي شكبه وجود داشت. من در جريان آخرين خبرها نيستم. ولي مقدماتي لازم بود كه دوستان ما درحال پيگيري اين مقدمات هستند.

 

 

*** همه رسانه‌ها هرچه خواسته‌اند در مورد رسانه ملي نوشته‌اند

 

ضرغامي به پرسشي درباره شكايت صداوسيما از شبكه‌هاي خصوصي كه در داخل ايران فعاليت مي‌كنند، گفت:‌ صدا و سيما در طول هشت سالي كه من مسؤوليتش را داشتم، ‌هرگز از هيچ رسانه‌ ديگري شكايت نكرده است. تمام رسانه‌ها هر چه خواسته‌اند نوشته‌اند، ولي چون اين رسانه‌ها، همكار هستند، از آن‌ها تشكر هم مي‌كنم ولي رسانه‌هايي بودند كه دروغ منتشر كردند و حرف‌هاي بسياري در ارتباط با رسانه ملي زدند. خوشبختانه ما تا به حال از هيچ رسانه‌اي شكايت نكرديم و اين را براي خودمان افتخار مي‌دانيم.

 

او ادامه داد: سوالي كه مطرح شده، يك مساله ديگر است. وظيفه هر نوع پخش تصوير يا فيلم در فضاي حقيقي ـ شبكه‌هاي راديو و تلويزيون ـ چه در فضاي مجازي صرفا در انحصار صدا و سيما است، لذا هر كس ديگري در اين زمينه فعاليت كند، فعاليتش غيرقانوني است و مدعي‌العموم بر حسب قانون، آن را بررسي مي‌كند.

 

 

*** اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي جاي خودش را باز كرده است

 

 ضرغامي كه در حاشيه‌ي اختتاميه جشنواره اتحاد سخن مي‌گفت، در اين‌ زمينه گفت: اتحاديه در طول اين چند سال توانسته خوب فعاليت و جاي خودش را باز كند. همكاري اعضا‌ با هم پربركت بوده است. موردي كه من براي كپي رايت اعلام كردم مورد استقبال واقع شد و شبكه الهلال هم اعلام كرد تمام آثارش در اختيار ديگران خواهد بود. در اين صورت ظرفيت‌ زيادي براي اعضا فراهم مي‌شود كه از اين درياي عظيم توليدات اسلامي به صورت رايگان استفاده كنند.

 

 

*** پخش مناظره در دست بررسي است

 

 

رييس سازمان صدا و سيما در پايان، درباره‌ي پخش مناظره در انتخابات سال آينده، توضيح داد: مناظره‌ها در حال بررسي است و اميدواريم بتوانيم با يك برنامه‌‌ريزي خوب مناظرهاي سازنده‌اي را پخش كنيم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)