در فصل جاري ليگ برتر تعداد باشگاه‌هايي كه با مشكلات مالي دست و پنجه نرم مي‌كنند نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش يافته است.

مهدی ملکی؛ در اين بين تعدادي از باشگاه‌ها با فروش بخشي از سهام خود سعي كرده‌اند با استفاده از منابع مالي اسپانسر روپا بمانند و از پس هزينه‌هاي جاري برآيند. از جمله اين باشگاه‌ها تراكتورسازي است كه فصل گذشته 30 درصد از سهام خود را به «موسسه جوانان خير» واگذار كرد و در ازاي آن موسسه نامبرده بخشي از هزينه‌هاي باشگاه را تامين مي‌كند. در فصل جاري هم «موسسه جوانان خير» بايد مبلغي معادل 4 ميليارد تومان به باشگاه تبريزي تزريق كند كه گفته مي‌شود تاكنون نيمي از اين مبلغ به حساب باشگاه واريز شده است. با تمام اين اوصاف محمدحسين جعفري، مديرعامل باشگاه تراكتورسازي در طول نيم‌فصل اول بارها در مصاحبه‌هايش از اوضاع مالي اين باشگاه گلايه كرد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد اوضاع در ادامه از شرايط فعلي بدتر هم خواهد شد!

ماجرا از اين قرار است كه گفته مي‌شود «موسسه جوانان خير» كه حدود 10 سال پيش تحت عنوان «صندوق قرض‌الحسنه جوانان خير» از ناجا مجوز فعاليت گرفت، به تازگي با ايرادات قانوني روبه‌رو شده و بانك مركزي اعلام كرده اين موسسه كه در واقع چند سالي است در فضاي «بانكي» فعاليت مي‌كند، مجوز بانك مركزي را ندارد. اولين شعبه «صندوق قرض‌الحسنه جوانان خير» حدود 10 سال پيش در مرند افتتاح شد و در سال‌هاي بعد اين موسسه در شهرهاي تبريز، اردبيل و زنجان شعبات خود را افتتاح كرد.

 

موسسه فوق‌الذكر از حدود سه سال پيش در مسير تبديل شدن به بانك گام برداشت اما براساس گفته يكي از مسوولان مطلع كه در صدور مجوز موسسه جوانان خير هم نقش داشته است،‌يك موسسه براي گرفتن مجوز از بانك مركزي بايد سپرده‌اي معادل 400 ميليون تومان در حساب بانك مركزي داشته باشد. از طرفي موسسه جوانان خير كه مجوز «بانك» را ندارد در سال‌هاي گذشته اقداماتي از جمله ارايه وام بلندمدت و سرمايه‌گذاري در تيم‌هاي ورزشي داشته كه گفته مي‌شود منع قانوني دارد. حدود 5 سال پيش هم شايعه‌اي در تبريز منتشر شد مبني بر اينكه موسسه جوانان خير مجوز فعاليت ندارد. اين شايعه بلافاصله در شهر تبريز منتشر شد و تعداد قابل‌توجهي از مردم با حضور مقابل شعبات «موسسه جوانان خير» خواهان بازپس‌گيري سپرده‌هاي خود شدند. البته اين ماجرا با پادرمياني مسوولان استاني و حمايت از موسسه نامبرده ختم به خير و قرار شد اين موسسه مجوز فعاليت خود را از بانك‌مركزي بگيرد. گفته مي‌شود حتي بانك مركزي به مسوولان «موسسه جوانان خير» پيشنهاد داده بود با يك موسسه مشابه ادغام شود كه اين مساله با مخالفت آنها روبه‌رو مي‌شود.

 

در هرحال با گذر زمان، بانك مركزي اعلام كرده «موسسه جوانان خير» مجوز فعاليت ندارد. ابراهيم درويشي معاون نظارتي بانك مركزي ديروز در گفت‌وگو با واحد مركزي خبر اين موضوع را تاييد كرد:«صندوق جوانان خير بدون مجوز بانك مركزي و برخلاف قانون تنظيم بازار غيرمتشكل پولي و همچنين برنامه پنجم فعاليت مي‌كند و با سوءاستفاده از منابع مردم و اخلال در نظام پولي تخلف‌هاي متعددي داشته است. بانك مركزي موارد تخلف را به اعضاي هيات‌مديره اين صندوق اعلام كرد و فعاليت آن متوقف شده است.» همين مساله باعث شد شنبه شب ستاد تامين استان تشكيل جلسه دهد و زواياي ماجرا را بررسي كند. يكي از ايرادات قانوني بانك مركزي به فعاليت «موسسه جوانان خير»، سرمايه‌گذاري اين موسسه در تيم‌هاي ورزشي است.

 

«موسسه جوانان خير» نه تنها 30 درصد سهام باشگاه تراكتورسازي را در اختيار دارد و بخشي از هزينه‌هاي باشگاه را تامين مي‌كند بلكه حدود يك ماه پيش رسما اداره باشگاه ماشين‌سازي تبريز هم از هيات فوتبال به اين موسسه واگذار شد. حال بخش حائز اهميت ماجرا از لحاظ فوتبالي آنجاست كه با جلوگيري از ادامه فعاليت «موسسه جوانان خير» باشگاه تراكتورسازي از لحاظ مالي در محاق قرار خواهد گرفت و از آن بدتر باشگاه قديمي ماشين‌سازي ممكن است حتي در آستانه انحلال قرار بگيرد. «موسسه جوانان خير» هيچ پولي بابت در اختيار گرفتن باشگاه ماشين‌سازي نپرداخت اما متعهد شده بود تمام هزينه‌هاي اين باشگاه را متقبل شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)