سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در رابطه با مسائل روز تيم ملي اظهار نظر كرد.

كارلوس كي‌روش، سرمربي تيم ملي فوتبال درباره درس‌هايي كه از شكست برابر لبنان گرفته است، توضيح داد: ما از هر بازي كه انجام مي‌دهيم، درس‌هايي را مي‌آموزيم، اما من سعي مي‌كنم بيشتر از بردهايمان درس بگيريم، چون وقتي يك باخت به دست مي‌آيد، صحبت و انتقادها زياد مي‌شود و اگر ما به اين مسائل منفي فكر كنيم، لطمه مي‌خوريم.

سرمربي تيم ملي فوتبال ادامه داد: من موافقم كه قهرمان‌ها و تيم‌هايي كه بيشتر پيروز مي‌شوند از شكست‌هايشان درس مي‌گيرند و كساني كه بازنده مي‌شوند و درس نمي‌گيرند، به مسائل منفي نگاه مي‌كنند. يك مربي بزرگ و باهوش وقتي برنده مي‌شود مي‌داند كه همه چيز خوب نيست و همچنين وقتي كه بازنده مي‌شود مي‌داند كه همه چيز بد نيست. قهرمان‌ها و مربي‌هاي بزرگ وقتي به شكست برمي‌خورند با تلاش زياد و خوش فكري در آينده پيروز مي‌شوند. مطمئنا ما هم از باخت به لبنان خوشحال نيستيم و هيچ باختي براي ما قابل قبول نيست.

كي‌روش در ادامه با بيان اينكه در بازي با لبنان روز خوب ايران نبود، افزود: هر چند بازي به صورت با كيفيتي پخش نشد و در قسمت‌هايي توقف داشت، اما اگر با دقت به اين بازي نگاه كنيم، مي‌بينيم كه روز خوب ما نبود و بازيكنان هم به اين اعتقاد دارند. ما چند اشتباه داشتيم كه بزرگترين آن روي صحنه دريافت گل بود ولي بعد از دريافت اين گل، بازيكنان تلاش كرده و جنگيدند تا بازي را به نفع خودشان درآورند. چند موقعيت گل هم داشتيم اما متاسفانه دروازه‌بان لبنان در چند موقعيت 100 درصد گل معجزه‌گري كرد.

سرمربي تيم ملي فوتبال همچنين با اشاره به اينكه به هيچ وجه از نتيجه بازي با لبنان راضي نيست، بيان كرد: بعد از اين شكست صحبت‌هاي منفي زيادي مطرح شد كه اگر ما به اين شكل پيش برويم، هيچ وقت پيروز نمي‌شويم. آيا ما بايد اعتقاد و تلاشمان را از دست دهيم؟ نه. ما نبايد نااميد شويم. اين مسابقات، دوي سرعت نيست، بلكه ما در دوي ماراتن شركت كرده‌ايم كه هشت جنگ مختلف را داريم. ما از اول هم مي‌دانيم كه پيروزي در هشت جنگ غيرممكن است. ولي اين فرصت خوبي است تا بدانيم چه كساني مرد روزهاي سخت هستند و در اتحادمان شركت مي‌كنند. ما مطمئنا اگر در بازي بعدي كره جنوبي را ببريم، صدرنشين جدولمان خواهيم شد و تمام تمركزمان روي اين هدف است.

كي‌روش كه در برنامه تلويزيوني ورزش و مردم حاضر شده بود، در پاسخ به اين سوال كه اگر قرار باشد چيزي را از ذهنتان درباره تيم ملي پاك كنيد، آن چه خواهد بود؟ اظهار كرد: خلاصه مي‌گويم آن چيز بازي آخر برابر لبنان است كه ما بازنده شديم. البته از طرفي ديگر مسائل مثبتي هم از زماني كه در ايران شروع به كار كردم، وجود داشت كه بايد آنها را بيشتر كنيم. به طور مثال تيم ملي در 19 مسابقه‌اي كه انجام داده، نتايج خوبي گرفته و نبايد يك شكست ما را از هدفمان دور كند. يك شكست نبايد روند برنامه‌هاي تيم ملي را متوقف كند. هدف ما در حال حاضر صعود به جام جهاني است و هدف ديگر اينكه بازيكنان آينده‌داري داريم كه بايد آنها را پرورش دهيم.

كي‌روش همچنين در واكنش به سوالي مبني بر لزوم همبستگي ميان تيم ملي و بازيكنانش با رسانه‌ها، خاطر نشان كرد: طرز تفكر رسانه‌ها و عملكردشان در ايران هميشه در قلبم مي‌ماند. در فوتبال اين رسانه‌ها هستند كه پيام را به مردم مي‌رسانند. تيم ملي براي مردم بازي مي‌كند و رسانه‌ها عامل انتقال پيام آن به مردم هستند. بدون رسانه ما نمي‌توانيم به هدفمان برسيم. من از رسانه‌هاي ايران تشكر مي‌كنم.

وي در مواجهه با اين سوال كه اگر اين طور است چرا بازيكنان تيم ملي كه زيرمجموعه شما هستند، اقدام به تحريم رسانه‌ها كرده‌اند؟! اظهار كرد: اين سوال بسيار مهم است. من وقتي بچه بودم فيلم‌هاي “وسترن” كه يك طرف آن خوب و يك طرف گروه بدها بودند را خيلي دوست داشتم، اما وقتي بزرگتر شدم ديدم فقط اينطور نيست چرا كه در هر دو طرف هم خوب‌ها هستند و هم بدها. متاسفانه اين اتفاق ميان بازيكنان و رسانه‌ها رخ داده كه نمي‌دانم شروع آن از كجا بوده است. اما قطعا از تيم ملي نبود.

وي افزود: من سعي كردم به حرف‌هاي هر دو طرف گوش كنم و به عقيده‌هاي آنها احترام مي‌گذارم. الان مهم نيست كه بگوييم چه كسي درست و چه كسي اشتباه حرف زده است، بلكه مهم اين است كه چنين اتفاقي ديگر رخ ندهد. مهم اين است كه هر دو طرف براي حل اين مشكل تلاش مي‌كنند. من مطمئنم در چند روز آينده حل خواهد شد. الان زماني است كه همه ما بايد متحد باشيم و يكي شويم تا با قدرت بيشتري مقابل حريفانمان بايستيم.

سرمربي تيم ملي فوتبال ادامه داد: كساني كه روبروي ما هستند بايد حريفاني چون كره جنوبي، لبنان، قطر و ازبكستان باشند نه خود ما! از وزير ورزش و رييس فدراسيون فوتبال گرفته تا كادر فني تيم ملي، بازيكنان، رسانه‌ها و … همه بايد متحد باشيم تا در بازي‌هاي حساس آينده به پيروزي برسيم.

كي‌روش در ادامه در واكنش به اينكه چرا در برابر برخي نقدها عصباني مي‌شويد و فكر نمي‌كنيد بعضا انتقادهاي سازنده بهتر از تعريف و تمجيدهاست، تصريح كرد: مربي تيم ملي بايد فكر بازي داشته باشد تا بفهمد كدام يك از انتقادها سازنده و كدام تخريبي است. فوتبال ورزشي است كه فكرهاي گوناگون درباره آن صحبت كرده و هر كدام نظري دارند. خيلي صحبت‌ها از نظر من درست است و خيلي از حرف‌ها هم اشتباه. هر كسي حق اظهارنظر درباره فوتبال را دارد. من استقبال مي‌كنم از اينكه همه حرف‌ها را بشنويم و درباره‌اش صحبت كنيم. ما سعي مي‌كنيم به هر انتقادي پاسخ دهيم.

وي در واكنش به اينكه «بعضي كارشناسان معتقدند كارلوس كي‌روش ليگ ايران را دوست ندارد و آن را خوب نگاه نمي‌كند آنها مي‌گويند شما بيشتر در تهران مستقر هستيد و براي ديدن بازي‌ها به شهرستان‌ها نمي‌رويد. همچنين همين عامل باعث شده تا بازيكنان جوان خوب را در تيم‌هاي مختلف نبينيد. نمونه آن مي‌توانند بازيكناني چون اميد ابراهيمي، محسن مسلمان، جلال رافخايي، يعقوب كريمي، ميلاد غريبي، عليرضا جهانبخش، رضا حقيقي و مجتبي شيري باشند. اين نظر را قبول داريد؟» اظهار كرد: اين سوال جواب راحتي دارد. شايد ما در يك كشور با هم نيستيم! (با خنده) اين خيلي جالب است. من برنامه‌اي را شروع كردم كه رييس فدراسيون هم با آن موافق بودند. قرار بود ما بازي‌هاي دوستانه‌اي برگزار كنيم و در آن از جوان‌ها استفاده كنيم. اتفاقي كه افتاد اما خيلي از كارشناسان به طور مثال از بازي تداركاتي با تيم‌هايي چون موزامبيك و موريتاني انتقاد كردند. حتي بعضي از بازيكناني كه نظر ما را بيشتر جلب كردند، در بازي‌هاي مهم هم فرصت داديم. اين اتفاق يك سال پيش افتاد.

سرمربي تيم ملي فوتبال در واكنش به اينكه پس چرا اين بازيكنان جوان الان در تيم ملي نيستند، ادامه داد: اين حرف درستي نيست چون ما برنامه‌اي داريم كه بازيكنان را پرورش دهيم و وقتي آماده شدند به تيم ملي بياوريم. اما جايي كه تيم ملي بازي‌هاي حساسي در انتخابي جام جهاني دارد، شايد موقع مناسبي براي آوردن اين بازيكنان نباشد.

كي‌روش در واكنش به اينكه با همان بازيكناني كه به آنها اعتماد داشتيد و سن و سالي هم از آنها گذشته بود هم به لبنان باختيد، گفت: ولي با اين برنامه ما در 19 بازي گذشته بيش از 14 مسابقه را برديم. غير از آن بازيكنان جواناني چون كريم انصاري‌فرد و احسان حاجي صفي نيز در تركيب ملي حضور دارد. به خاطر يك بازي بد نبايد اين مسئله را از ياد ببريد.

وي افزود: همچنين مي‌خواهم بگويم اينكه مي‌گويند من دقت كافي روي ليگ ندارم، كاملا اشتباه است. ما تمام بازي‌ها را زير نظر داريم. تمركز شخص من بيشتر روي تيم ملي بزرگسالان است، اما تمام اعضاي كادر فني بعد از هر هفته از مسابقات ليگ دي‌وي‌دي مسابقات را گرفته و بازي‌ها را به دقت نگاه مي‌كنند. يك اشتباهي ممكن است صورت گيرد و آن اينكه بعضي بازيكنان ممكن است در لحظاتي از يك مسابقه عملكرد برجسته‌اي داشته باشند و شما اين برجستگي‌ها را ببينيد اما ملاك براي ما عملكرد آنها در طول 90 دقيقه و بيشتر از آن در طول چندين مسابقه است. ما عملكرد بازيكنان در همه بازي‌ها را مي‌سنجيم. اگر بازيكني در طول مسابقات آماده باشد، او را به تيم ملي دعوت مي‌كنيم.

كي روش ادامه داد: نهايتا اين را قبول دارم كه بايد از بازيكنان جوان استفاده كرد اما كار پرورش بازيكنان بايد قبل از آمدن كي‌روش به ايران و شروع مسابقات انتخابي جام جهاني صورت مي‌گرفت. آنهايي كه الان انتقاد مي‌كنند،‌ خودشان براي پرورش بازيكنان كاري نكردند.

سرمربي تيم ملي در ادامه‌ي اين گفت‌وگو در واكنش به اعلام آمار عملكرد ملي‌پوشان در باشگاه‌هايشان و رده اين تيم‌ها در ليگ برتر و نهايتا اينكه چرا از بازيكناني كه الان در تيم‌هاي خودشان بازي نمي‌كنند استفاده مي‌كنيد، اظهار كرد: من به اين آمارها احترام مي‌گذارم اما متاسفانه در تيم ملي اينجوري نمي‌شود كار كرد! نتيجه‌گيري از اين نمودارها براي دعوت از بازيكنان به تيم ملي، نمي‌تواند درست باشد. به طور مثال رئال مادريد در پنج مسابقه اول لاليگا تنها چهار امتياز گرفت در حالي كه تمام بازيكنان اين تيم ملي‌پوش هستند! يا اينكه با اين تفاسير شما مي‌توان سرمربي نفت تهران كه صدرنشين ليگ برتر است را به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب كرده و تيم نفت را به هم به عنوان تيم ملي روانه مسابقات انتخابي جام جهاني كنيد! ما يك مهاجم در تيم ملي داريم كه طي سه فصل هفتاد گل به ثمر رسانده است. شايد او در چهار، پنج بازي اول تيمش به دلايلي نتوانسته گل بزند اما ما عملكرد طولاني مدت او را در نظر مي‌گيريم.

كي‌روش درباره انتخاب اميد نمازي به عنوان دستيارش نيز خاطرنشان كرد: فوتبال مليت، رنگ و مذهب نمي‌شناسد. تنها عملكردها هستند كه موثر خواهند بود؛ بنابراين من بايد شخصي را انتخاب مي‌كردم كه به او اعتماد كامل داشته باشم؛ از اين رو نمازي را انتخاب كردم كه فكر مي‌كنم مناسب حضور در كنار ما بود.

سرمربي تيم ملي در واكنش به اينكه علت لغو بازي دوستانه با كره شمالي پيش از ديدار حساس برابر كره جنوبي چه بود و اينكه آيا از باخت احتمالي ملي‌پوشان هراس داشتيد، خنديد و گفت: خودتان گفته‌ايد تا وقتي نبازيد چيزي ياد نمي‌‌گيريد! ما بازيكنان مصدوم متعددي داشتيم. تيم ملي بدون هفت بازيكن اصلي به ديدار لبنان رفت. بخاطر اين مصدوميت‌ها نمي‌توانستيم پيش از بازي حساس با كره ‌جنوبي ريسك كرده و با كره شمالي بازي مي‌كرديم. بعضي از بازيكنان اصلي تيم ملي تازه در حال رهايي از مصدوميت هستند.

كي‌روش همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا از ساير مربياني ايراني از جمله “عبدالله ويسي” كه با علاقه سر تمرين‌هاي تيم ملي آمده و يادداشت برداري مي‌‌كند استفاده نمي‌كنيد، گفت: ما مشكلي در بحث تعامل با مربيان نداريم و از همه آنها درخواست كمك مي‌‌كنيم تا بتوانيم با تمام قدرت برابر حريفان ايستاده و نهايتا به جام جهاني برويم. قطعا كار ما آسان نخواهد بود و بنابراين نياز به آدم‌هايي داريم كه مرد روزهاي سخت باشند و در آن مقطع هم كنار ما باشند.

نكته جالب اين بخش از گفت‌وگو زماني بود كه كي‌روش وقتي ويسي را شناخت كه اميد نمازي هنگام ترجمه از او با لقب “گوارديولا” استفاده كرد!

در بخش ديگري عكسي از كي‌روش كه چوبي را در دست داشت نشان داده شد و او در واكنش به علت به دست گرفتن آن چوب به شوخي گفت: اين چوب را بايد پس از باخت به لبنان به دستم مي‌گرفتم و از خودم شروع كرده و در مواجهه با كادر فني و بازيكنان استفاده مي‌كردم!

كي‌روش در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر نمي‌كنيد تيم ملي براي بازي با كره جنوبي نياز به تغييرات مثبت زيادي دارد و كنار گذاشتن كريمي از پرسپوليس توسط مانوئل ژوزه و علاقه شما به اين بازيكنان در تيم ملي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، پاسخ داد: وقتي ما مي‌بازيم و موفق نيستيم، اولين مسوولي كه بايد پاسخگو باشد و دست‌هايش را بالا بگيرد سرمربي است. ما پذيرفتيم كه عملكردمان خوب نبوده است و قبول دارم بايد تغييرات مثبتي در تيم ملي صورت گيرد. اينها را مي‌پذيرم اما بايد شانس هم داشته باشيم. رئال مادريد و منچستر يونايتد هم بدون هفت بازيكن اصلي نمي‌توانند عملكرد گذشته‌شان را داشته باشند.

وي به كمتر شدن تعداد لژيونرهاي فوتبال ايران در اروپا اشاره كرد و گفت: در سال 2006 فوتبال ايران 6 بازيكن را در ليگ‌هاي معتبر اروپايي داشت اما الان ما در حال تلاش هستيم تا بازيكناني كه بعضا در اروپا فعاليت دارند را به تيم ملي بياوريم. نقش بازيكناني امثال جواد نكونام و علي كريمي در تيم ملي فقط عملكرد خوب‌شان نيست بلكه ما مي‌خواهيم تجربه بين‌المللي اين بازيكنان به تيم ملي وارد شود.

 

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)