رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه مجلس آماده اصلاح قوانين مرتبط با فوتبال است افزود: مجلس شوراي اسلامي آمادگي آن را دارد كه در هر كجا خلاء قانوني احساس شود، پيشنهادات مسئولان ورزشي به ويژه اهالي فوتبال را به صورت مدون دريافت و آن را مورد بررسي قرار دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، علي لاريجاني در جمع هيات رييسه فدراسيون فوتبال ضمن قدرداني از مديريت علي كفاشيان در اين فدراسيون، گفت: پيشرفت‌ها و اقدامات خوبي كه در فدراسيون فوتبال انجام شده بايد پايه‌اي براي نهادينه كردن موفقيت در مسابقات ورزشي باشد و ما در اين زمينه خيلي نبايد قائل به بخت و اقبال در پيروزي‌هايمان باشيم.
لاريجاني افزود: پيشرفت‌ها و موفقيت‌هايي كه در روزهاي گذشته در فوتبال و ساير ورزش‌هايي نظير واليبال به وجود آمد، مردم را خوشحال كرد و نشاط اجتماعي خيلي خوبي براي آنها ايجاد كرد كه ارزش بسيار زيادي دارد، خصوصا اين كه اين نشاط بعد از مشكلاتي بود كه در مسائل سياسي، اقتصادي و اجتماعي شاهد آن بوديم.
وي با بيان اين كه در ورزش نبايد نگاه سياسي حاكم شود، گفت: حضور افراد در بخش‌هاي مختلف ورزشي بايد بر اساس لياقت و شايسته‌سالاري صورت پذيرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه افزود: گاهي اوقات در برخي باشگاه‌ها و مديريت‌هاي ورزشي افرادي قبول مسئوليت مي‌كنند كه حضورشان چندان ضروري نيست و بنا به تخصص خود مي‌توانند در جاهاي ديگر خدمت مفيدتري كنند.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اولين مساله بخش ورزش اين است كه با نگاه درازمدت به آن نگريسته شود و در اين رهگذر افرادي كه اهل‌ فن هستند در آوردگاه مديريتي ورزش وارد شوند.
لاريجاني خطاب به اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال افزود: اگر نگاهتان به مقوله فوتبال يك نگاه حمايتي است معتقديم اين رشته بايد از لحاظ درآمدي سرپا بايستد، بايد راهكارهاي متناسب با اين موضوع را ارائه كنيم.
وي با اشاره به برخي فشارها از سوي فدراسيون جهاني فوتبال براي مستقل اداره شدن باشگاه‌هاي ورزشي، گفت: اين فشارها كمك مي‌كند كه روند فوتبال به سمت روند منطقي‌تري حركت كند و اگر بتوانيم باشگاه‌ها و فدراسيون فوتبال را در سطحي تعريف كنيم كه بتوانند با راهكارهاي موجود روي پاي خودشان بايستند، كار خوبي است.
لاريجاني تاكيد كرد: مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند قوانين مبتني بر تقسيم درآمدهاي فوتبال و مباحثي نظير حق امتياز عادلانه را پوشش دهد و اين رشته ورزشي را به سمت تعالي بيشتر سوق دهد.
وي افزود: البته بسياري از بخش‌هايي كه درآمدهاي باشگاه‌هاي ورزشي را تقبل مي‌كنند و در اذهان از آنها به عنوان نهادهاي دولتي ياد مي‌شود، طبق اصل ۴۴ قانون اساسي خصوصي‌سازي شده‌اند و درصد قابل توجهي از سهام آنها نزد بخش خصوصي است كه با اين تقرير مي‌توان بخش‌هايي از اداره فوتبال را دولتي ندانست.
رييس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: در عرصه ورزش به ويژه ورزش فوتبال بايد با يك نگاه عميق بر روي ورزش عمومي سرمايه‌گذاري بيشتري كرد زيرا اين وجه از ورزش مي‌تواند عقبه خوبي براي ورزش حرفه‌اي كشور باشد.
لاريجاني با يادآوري اين كه مقوله ورزش در كشور يك امر جدي است كه در حوزه‌هاي سلامت و نشاط اجتماعي مي‌تواند اثربخش باشد اظهارداشت: ورزش نمادي از اقتدار ملي كشور در عرصه‌هاي بين‌المللي تلقي شود.
وي افزود: ظرفيت مجلس براي حمايت از ورزش، ظرفيت مطلوبي است علاوه بر آن فراكسيون ورزش مجلس، فراكسيوني پويا و فعال است كه تعامل مناسب ميان مسئولان ورزشي با اين فراكسيون مي‌تواند زمينه‌ساز اتفاقات خوبي در عرصه ورزش كشور باشد.

**سپ بلاتر خواستار ديدار مجدد با نمايندگان است
رييس فدراسيون فوتبال نيز در ادامه اين نشست ضمن تجليل از زحمات و حمايت رئيس مجلس شوراي اسلامي از ورزش فوتبال، گفت: اين حمايت‌ها تاثير بسيار زيادي در موفقيت‌ها فوتبال كشور داشته است كه مهم‌ترين آن را مي‌توان صعود تيم ملي به جام جهاني عنوان كرد.
علي كفاشيان با تاكيد بر نتايج درخشان فوتبال كشور افزود: در آسيا كشورهايي نظير ژاپن علي‌رغم امكانات بيشتر و بودجه چندين برابري موفقيت‌هايشان هم‌تراز با موفقيت‌هاي فدراسيون جمهوري اسلامي است.
كفاشيان با تاكيد بر نقش فوتبال در افزايش نشاط اجتماعي افزود: معتقديم كه اگر بتوانيم در فوتبال سرمايه‌گذاري مناسبي انجام دهيم، با كسب نتايج مناسب در عرصه‌هاي مختلف ورزشي مي‌توانيم باعث پويايي در اقشار مختلف اجتماعي شويم.
وي افزود: ما از همين حالا بايد به فكر چند سال آينده باشيم و با كار و سرمايه‌ گذاري بيشتر ورزش فوتبال را به موفقيت‌هاي بيشتر رهنمون سازيم.
كفاشيان با تاكيد بر مهجور بودن فدراسيون فوتبال از نظر بودجه‌اي افزود: فدراسيون فوتبال از نظر بودجه‌اي داراي رديف بودجه‌اي مستقل نيست و در اين ميان درآمدهايي نظير پخش مسابقات ورزشي از تلويزيون نيز آنچنان كه بايد در اختيار فدراسيون و باشگاه‌هاي ورزشي قرار نمي‌گيرد.
وي اضافه كرد: در همه جاي دنيا معمولا ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌ها از پخش تلويزيوني تامين مي‌شود اما در ايران ۱۰ درصد هم براي اين مقوله پرداخت نمي‌شود.
رييس فدراسيون فوتبال خاطر نشان كرد: هم‌اكنون تيم‌هاي اميد و پايه فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلي و فوتبال بانوان در حال نزديك شدن به سطح مطلوب هستند و در آينده اخبار درخشاني در مورد تيم‌هاي ورزشي كشور به گوش مردم خواهد رسيد.
كفاشيان با اشاره به ديدگاه مطلوب مسئولان فدراسيون جهاني فوتبال به مجلس افزود: در گفت‌وگويي كه با سپ بلاتر داشتم، خاطره خوب حضور وي در مجلس و تعامل وي با نمايندگان مجلس همچنان در ذهنش باقي مانده و اين مقام جهاني خواستارآن شده كه آبان ‌ماه امسال ديدار ديگري با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي داشته باشد كه اين مساله نيازمند مساعدت در تصميم‌گيري رياست و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است.

** قادر به افزايش قيمت بليط براي تامين نيازهاي باشگاه‌هاي كشور نيستيم
رييس سازمان ليگ فوتبال نيز در ادامه با اشاره به مشكلات باشگاه‌هاي فوتبال در امر درآمدزايي و كسب درآمدهاي مستقل از حمايت‌هاي دولتي افزود: بحث باشگاه‌داري در همه‌جاي دنيا قوانين شناخته‌شده‌اي دارد كه اولين آن حق پخش تلويزيوني است كه در كشور ما ناديده گرفته شده و پولي كه به باشگاه‌ها تزريق مي‌شود، از طريق روال غيرصحيح انجام مي‌گيرد.
مهدي تاج با بيان اين كه بنابر تاكيد AFC تا پايان سال ۲۰۱۵ بايد تنها ۴۹ درصد درآمد باشگاه‌ها از طريق دولت تامين شود، گفت: ما راه دشواري براي پياده كردن اين خواسته فدراسيونAFC در پيش داريم و مرتفع شدن اين موضوع حمايت‌هاي جدي مسئولان به ويژه نمايندگان مجلس را در تصويب قوانين مرتبط با اين موضوع مي‌طلبد.
رييس سازمان ليگ فوتبال افزود: كم‌ توجهي به درآمدهاي حاصل از بليط‌ فروشي از ديگر مشكلات پيش‌روي باشگاه‌هاي كشور است.
تاج ادامه داد: در زمينه بليط‌ فروشي تقريباً اكثر كشورهاي دنيا از ما جلوتر هستند و در اين ميان كشورهايي نظير تاجيكستان نيز داراي توسعه‌يافتگي بيشتري در زمينه فروش بليط است، اما به دليل محدوديت‌هايي كه وجود دارد، قادر به افزايش قيمت بليط براي تامين نيازهاي باشگاه‌هاي كشور نيستيم .

**در ايران به قانون حق رايت توجه نمي شود
دبيركل فدراسيون فوتبال نيز در ادامه در تشريح مشكلات پيش‌روي فدراسيون فوتبال در زمينه مستقل اداره شدن باشگاه‌هاي ورزشي، افزود: ماده ۷۲ اساسنامه فدراسيون فوتبال راهكارهاي مناسبي را براي مرتفع شدن اين موضوع ارائه داده كه اگر اين ماده به درستي مورد توجه قرار گيرد بخش اعظمي از مشكلات اين حوزه رفع خواهد شد.
مهدي محمدنبي حق رايت را يكي از راهكارهاي مغفول مانده براي تامين درآمد باشگاه‌هاي ورزشي خواند و گفت: حق رايت از جمله مواردي است كه در همه كشورهاي دنيا براي افزايش درآمد باشگاه‌هاي ورزشي مدنظر قرار مي‌گيرد اما در ايران متاسفانه اين قانون لحاظ نمي‌شود.
وي جام جهاني ۲۰۱۴ را فرصتي مناسب براي گردشگري خواند و افزود: جاي اميدواري دارد مسئولان فرهنگي و گردشگري كشور از اين فرصت مغتنم كه تنها براي كشورهاي معدودي در عرصه جهاني به وجود آمده نهايت استفاده را ببرند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)